Behöver bollplank inför helgens skruvande

Spyke

Sporthojsnörd
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Trelleborg
Hoj
GSXR 750 -96
...inte fysiskt dock :)
Tar det i punktform för att korta ner inlägget:
- Bågen står hela vintern utan att jag tömt förgasarna samt lite soppa i tanken (japp, dumt)
- Första rundan till träningen går bra i två mil. Efter trängningen startar den inte så jag rullar den till närliggande mack för at se om det bara är den låga soppa nivån som bråkar.
- Tankar, startar :banana börjar köra hemåt. Efter en mil börjar den hosta och hoppa för att sedan tvärdö.
- Hämtar bil och släp och tar hem bågen.
- Rensar förgasarna som är äckliga inuti med gröna avlagringar.
- Tömmer tanken och hittar en hel del rost skvalpande runt i soppan.
1650607861244.png
- Ena luftningsslangen är tilltäppt så bearbetar den med aceton, tryckluft och vacuum tills proppen släpper och det är fritt blås från slang upp till hål vid tanklock.
- Nätfilter vid soppapump är defekt så försöker hitta nytt lokalt men drygt 900:- låter dyrt så jag vänder mig till internet och knappar hem ny pump med filter för drygt 600:- istället
1650607930546.png1650607989695.png
- Rensade förgasare och ren tank. Bågen startar direkt :banana
- Kör några km för att testa. Går helt ok
- Kör till macken för att tanka. Fyller 18l i tanken och det bara strömmar ut igen.
- Det tidigare igensatta röret har tydligen en läcka i sig då det är där soppan rinner/sprutar ut
- Pluggar luftningsslangen tillfälligt då jag måste iväg.
- Hämtar träningskläder för att köra till klubben och ta ett pass. Trycker på start. Inget händer... Hydro lock
- Fyrans flottör har förmodligen hängt sig av en eller annan anledning. Knackar på förgasaren och hoppas...
- Tömmer cylindern. Bågen startar.
- Kör tre-fyra mil och då börjar bågen bråka på låga varv och hackar lite. När man drar på lite mer och får upp varvet till över 4-5000 rpm går den som ett skott
- Efter en liten stund med högvarvs körning vill den inte där heller utan bluddrar och dör.
- Puttar hem bågen då jag har kommit så nära att det är mer strul att hämta bil och släp
- Försöker starta flera gånger och motorn går runt snällt och fint men tänder inte.
- Nu står de på depåstöd hemma och väntar på fredag kväll med meckare tid.
PLAN
Koppla slang till bensinkran och se att det kommer ut soppa dels när pumpen primar och dels när kolvarna rör sig och skapar vacuum.
Kontrollera att inte mer soppa samlats i fyran för då är det att riva förgasarna igen
Kontrollera gnista på alla stift (gjorde det efter första släprundan och de såg bra ut)

Några fler goda råd och kontrollpunkter?
Tänker jag rätt om jag tror att pumpen bara jobbar precis när man ska starta och att bensinen därefter rinner med hjälp av gravitation när vacuum öppnar kranen?

Varför kan allt inte bara fungera???
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Har tyvärr inga råd att ge, men jag är imponerad av din uthållighet. Själv hade jag gett upp för länge sedan och lämnat hojen till en verkstad eller bara skrotat eländet i ren frustration. Ska följa denna tråd med intresse.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Hade nog övervägt ett bränslefilter på slangen , haft såna rostflingor på besök i nålventiler 3ggr i vinter med flödning som följd innan jag monterade filter på slangen .tyckte att allt var rent men varje gång det flödade över var rostflagor orsaken
 

Zebra6

Sporthojsnörd
Gick med
7 Nov 2011
Ort
Malmö
Hoj
Honda cbr1000rr, Husqvarna 701-sm, 1955 DKW RT125
Jag hade också igentäppt vaccumrör i bränsletanken med resultatet att bränslet flödade via överfyllnadsröret, fick inte loss proppen utan det löste sig med en beg. tank för 700 spänn.
 

Spyke

Sporthojsnörd
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Trelleborg
Hoj
GSXR 750 -96
Hade nog övervägt ett bränslefilter på slangen , haft såna rostflingor på besök i nålventiler 3ggr i vinter med flödning som följd innan jag monterade filter på slangen .tyckte att allt var rent men varje gång det flödade över var rostflagor orsaken
Satte ett nytt bränslefilter i samband med förgasarrengöringen, det gamla såg tråkigt ut :hihi
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Till nästa år - töm tanken - pytsa i alkylatbensin (ex. Aspen) och kör så att systemet blir fyllt. Eller pytsa i bränslestabilisator (finns oftast i båttillbehörsaffärer) blanda o kör en stund innan du ställer av.
 

Spyke

Sporthojsnörd
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Trelleborg
Hoj
GSXR 750 -96
Vaknade glad i hågen oh rev fram verktygen. Testade först att starta vilket inte gick. Kopplade på slangar på dräneringshålen och öppnade skruvarna för att se att soppa kom fram dit. Japp, det kom bensin i slangarna. Prövade att starta för att se att ny bensin kom fram... Vroom!!! Startade :confused: Gick lite hackigt så testade att öppna upp mixskruven till tre varv ut (hade två innan) och motorn började gå jämnt. Grabben var precis klar med sin kedja och allmän översyn så han var sugen på att övningsköra lite (bra att ha backup om det skiter sig långt borta) Körde knappt 2km så började bågen gå hackigt för att sedan dö. Så pass nära hem att det var lika bra att börja knalla så fick Linus öva krypkörning bakom mig. Väl hemma tömmer jag flottörhusen igen via dräneringshålet och vips så startar den fint igen. Tanken är väl att se över nålventilerna och sätena igen samt kontrollera flottörhöjd. Låter detta rätt i någon annans öron också? Vet någon om det ska finnas några o-ringar inuti förgasaren också, vid ventiler eller liknande? Har försökt hitta detta någonstans men inte sett tydligt. Renoveringssats innehåller mängder med o-ringar...
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker
Till nästa år - töm tanken - pytsa i alkylatbensin (ex. Aspen) och kör så att systemet blir fyllt. Eller pytsa i bränslestabilisator (finns oftast i båttillbehörsaffärer) blanda o kör en stund innan du ställer av.
”Minnesanteckning till mig själv…”

:tummenupp
 

Spyke

Sporthojsnörd
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Trelleborg
Hoj
GSXR 750 -96

Jag hade tillplattade o-ringar på nålventilsätena, så oavsett flottörhöjd forsade det in bensin. Övre nummer 20 på skissen. De behöver inte vara finare än Biltemas för test åtminstone.
Det problemet hade jag när jag först köpt bågen, det flödade friskt. Satte o-ringar från Julas stora sortimentslåda (samma som Biltema) som har hållit sedan dess.
1650749524848.png
Ska kanske kolla tätheten nu igen för säkerhets skull.
Funderar lite på om nya pumpen kan ha för högt tryck och tvinga in mer soppa än tänkt. Vet inte om pumpen ska jobba efter första primningen för att sedan stoppa och låta gravitationen sköta bränsletillförslen, I så fall faller "högt tryck teorin"
 

Spyke

Sporthojsnörd
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Trelleborg
Hoj
GSXR 750 -96
Hade efter rengöringen stoppat I huvudmunstyckena med de två största på 2 & 3 enligt något inlägg men när jag kikade i Haynes stod där att de stora sitter på 1 &4. Bytte plats på dessa när jag ändå hade av förgasarna för att dubbelkolla flottörnål och säte.
Testade efter det att köra utan luftfilter lite och då fick stiften en fin brun färg istället för sotig svart. Då bågen alltid gått ganska fett testade jag att ändra flottörhöjd från 7 till 8mm då det är spannet enligt Haynes, 7 +/-1mm. Ut på testrunda och klarade någon mil utan att den dog. Nu känns det dock som att den går snäppet snålt istället då jag får baktändningar när jag drar på lite och när jag släpper gasen fort och motorbromsar. Har inte hunnit plocka ur stiften för kontroll efter rundan men återkommer efter det...
 
Last edited:

Spyke

Sporthojsnörd
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Trelleborg
Hoj
GSXR 750 -96
Ett tag sedan man hade tid att skruva, japp för det fick jag göra. Andra rundan gick bra i en knapp km sedan började motorn bluddra för att sedan dö. Promenerade hem och ställde bågen för ett gäng dagar. Håller på att anlägga ny pool hemma samtidigt och det har prioritet...
Igår blev det några minuters pillande på bågen dock. Testade först att starta vilket inte gick, motorn drog runt men tände inte (lät inte ens som att den försökte) Rengjorde anslutningar till tändspolarna då jag funderat på om det kan vara klen gnista som orsakar problemet. Provade starta och Wrooom!!! Yes, nu har jag hittat problemet. Kör en liten runda i kvarteret för att se om det är lönt att sätta på stället för riktig runda. Jodå går som en klocka. Skinn på och iväg. En km senare - tvärdöd - Tänder inte men motorn går runt fint då batteriet är fulladdat. :huvet
På lördag är jag ensam hemma så då är det bara garagetid hela dagen.
PLAN
-Mäta värde på tändspolar.
-Gå igenom kablage till spolarna
-Ändra tillbaka till 7mm flottörhöjd
-Byta ut allt gummi samt flottörnål/säte i förgasarna. Köpt renoveringssats.
-Det följde med fyra huvudmunstycke 125 i satsen men då BDSR39 till GSXR750 ska ha två 125 och två 127,5 (min har 128 och 130) Funderar på att använda de gamla 128 samt två nya 125 för att komma nära original. Kan det fungera eller är den sista 0,5 för mycket?
Ja, sedan var det inte mycket mer till plan...

Förslag mottages tacksamt
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Kan det vara att du har lite vatten i tanken med tanke på att det verkar hjälpa att tömma ur flottörhusen?
Hur som helst: Börja med att konstatera om det är soppa eller gnista som strular. Ingen idé att labba med båda sakerna samtidigt.
Ta med ett löst tändstift, en burk startgas och verktyg för att tömma flottörhusen. Kör tills den dör och kolla gnista, om den startar på gas och sist om det hjälper att tömma förgasarna.
 

Spyke

Sporthojsnörd
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Trelleborg
Hoj
GSXR 750 -96
Kan det vara att du har lite vatten i tanken med tanke på att det verkar hjälpa att tömma ur flottörhusen?
Hur som helst: Börja med att konstatera om det är soppa eller gnista som strular. Ingen idé att labba med båda sakerna samtidigt.
Ta med ett löst tändstift, en burk startgas och verktyg för att tömma flottörhusen. Kör tills den dör och kolla gnista, om den startar på gas och sist om det hjälper att tömma förgasarna.
Har tömt tanken i samband med att jag rengjorde den från rost samt bytte soppapumpen och filter.
Smart med extra stift så slipper man skruva ur och i hela tiden (y) Det positiva med att skruva ur och i är iofs att man ser färgen.
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Du skrev att du skulle mäta tändspolar. Det har hänt att det är avbrott i dom som bara uppträder när dom blir varma, så när man mäter upp spolen (när den har svalnat) så får man fram korrekta mätvärden. Det ligger lite i linje med att du kan starta upp hojen, köra en sträcka innan den stannar. Bästa sättet att utesluta fel i tändspolarna är att prova med tändspolar från en fungerande hoj.
 

Spyke

Sporthojsnörd
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Trelleborg
Hoj
GSXR 750 -96
Du skrev att du skulle mäta tändspolar. Det har hänt att det är avbrott i dom som bara uppträder när dom blir varma, så när man mäter upp spolen (när den har svalnat) så får man fram korrekta mätvärden. Det ligger lite i linje med att du kan starta upp hojen, köra en sträcka innan den stannar. Bästa sättet att utesluta fel i tändspolarna är att prova med tändspolar från en fungerande hoj.
Har haft den tanken också men känner ingen med matchande båge ?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Spyke skriver:
# 12 Provade starta och Wrooom!!! ..... Jodå går som en klocka. Skinn på och iväg. En km senare - tvärdöd - Tänder inte men motorn går runt fint då batteriet är fulladdat. :huvet

Ovan, startar fint hemma men dör och går inte att starta är typiskt för dåligt fungerande laddning. Att motorn går runt men den inte startar är typiskt för låg batterispänning.....
Jag vet......

Ta och starta motorn och mät batterispänningen vid lite olika varvtal med tänd belysning.
Batterispänningen ska om laddningen fungerar ligga på ca 14,3 Volt från tomgångsvarv och uppåt.
(För det gör den på GSX1300R och generatorn på Sprint RS ger också 14,3 Volt med tänd belysning oavsett varvtal.)
Ligger batterispänningen under 14 Volt med tänd belysning är det nått som inte är OK: Glappkontakt eller regulator (som på min SV650S) eller stator.
Du kan som 1:a åtgärd oavsett kontrollera att polskorna är dragna. För polskorna är ibland av så mjukt bly att blyet kryper och det blir glapp. Lustigt nog kan det gå bra starta hojen men vid lite högre varav börjar batterikablarna vid glapp att vibrera med dålig kontakt som följd.

Multimeter, ovanligt svår att förstöra genom dubbla säkringar. Jag har kvaddat FLUKE på jobbet.
Testsladdar underlättar spänningsmätning
 
Last edited:

Spyke

Sporthojsnörd
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Trelleborg
Hoj
GSXR 750 -96
Det behöver inte vara en liknande hoj, det borde räcka med att sladdarna räcker.

Vad är det för hoj?
Det är en GSXR750 från 96 och jag har funderat på att kolla om det går att låna spolarna från grabbens GSX600F från 02 tror jag. Har inte hunnit kika riktigt ännu
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Kolla burken du har under sadeln också, Suzuki kallar den ignitor unit, lite halvdiffust. Men det du säger tyder på att något blir varmt och slutar funka, precis som Skynet säger, och kretskort är typiskt såna saker som slutar/börjar funka när dom blir varma..
1653130843782.png
 
Nyheter
Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Top