Bestycka förgasare

Nu jävlar ska ni få höra…. Jag erkänner. För att om någon är lika dum i huvet som jag (troligen inte på kommande 1000 år) så hoppas jag att man läser detta innan man lägger 50 timmar på förgasarläckage. Trotts att de är pinsamt så kanske de kan hjälpa någon framöver och jag är skyldig alla som hjälpt till här också.

here goes…
Bensinkranen….. när jag köpte cykeln och skulle lämna ifrån mig tanken så tömde jag den först. Vred på ”prio” och tänkte fan va fint de flödar… toppen. Därefter har jag trott att prio är de läge man använder vid körning. MEN de visar sig att så är de INTE.
detta blev jag varse när världen goaste gubbe på mc-shopen istället för att bara sälja mig några nålar och tjäna några kronor istället tog sig tid och hjälpte mig.
Han förklarade att prio ger ett fritt flöde, då klarar inte förgasarna att hålla tätt. ON däremot är ett bättre alternativ. Jag blev så lycklig att jag inte kommer ihåg mer tyvär……. Något med vakuum (någon annan kanske kan utveckla). Prio är användbart ex om du kör - får soppatorsk- behöver tvångsfylla förgasarna innan du slår på reserven.
Så där har ni de… tar gärna emot gliringar - förtjänar de men stort tack till alla som engagerat sig och jag har iaf lärt mig något.

god natt
Som Chronic säger. Det ska inte läcka i PRI. Alls. Man kan kanske maskera felet genom att ha kranen på on men det är en sminkad gris.

På min vinterhoj har jag en gammal hederlig soppakran. On/off/res där on motsvarar din pri. Stänger aldrig av kranen förutom vid längre förvaring och den läcker inte en droppe. Du behöver fixa vidare med nålventilerna.
 
Tack för infon… jag hör er. Får göra så men behöver en pause för tillfället med det och borde kunna ta mig genom besiktningen utan läckage iaf. Har som mål att kunna besikta innan vintern. Då är den fri efter de men ej gjort sedan 1994 så om jag inte kommer igenom får jag iaf en arbetsorder till vintern
 
Jag håller med övriga talare den ska inte läcka i prio, Faktum är att de ska hålla tätt även med en bensinpump som bygger lite övertryck. Vakumkran är en kran som öppnar bara när motorn är igång och då läcker den inte när motorn är avslagen men däremot så fort motorn är igång.
 
Okej.. ja den har säkert fortsatt en del otätande delar men jag har har testat med uppsamling i flaska vid körning med kranen i prioläge. Då har jag inte haft läckage. Heller ej läckage i "on" i garaget.
Läckaget jag har är helt enkelt vid "Prio" ståendes utan motorgång. Så om den går att köra med kranen i "On" vilket ska testas i eftermiddag så tar jag mig som sagt troligen mig igenom en besiktning iaf.
 
"Pri" står nog för Prime. Då rinner bensinen oavsett om motorn är igång eller ej. "On" så drar motorn i sig bränsle när den går, inte annars.
 
Han förklarade att prio ger ett fritt flöde, då klarar inte förgasarna att hålla tätt. ON däremot är ett bättre alternativ. Jag blev så lycklig att jag inte kommer ihåg mer tyvär……. Något med vakuum (någon annan kanske kan utveckla).
Vakuum, eller kanske bättre kallat undertryck = en sluten behållare har ett lägre lufttryck än atmosfären utanför. Öppnar man en kran i behållaren då kommer den att mer eller mindre kraftigt suga in luft.
Eller annat via en slang som leder till annan behållare som har atmosfäriskt tryck.
I en motor uppstår detta när kolven i cylindern rör sig ner till bottenläget. Undertrycket gör att sug uppstår.
Cylindern är kopplad till förgasaren, som via luftslangar är kopplad till atmosfären. I förgasaren finns både luft och bensin som då sugs in i cylindern.
I ditt fall har du även en bensinkran som via en "vakuumslang" är kopplad till förgasaren. I kranen sitter ett gummimembran ihop med nån slags fjäder och nån tapp. I läge "ON" så sluter det tätt där, och ingen bensin rinner igenom. När motorn startas så sugs membranet ut pga undertrycket, en kanal öppnas och bensin rinner igenom.
Även bensintanken är ju "öppen" mot atmosfären, dvs inte lufttät.

Nån mer kunnig än jag får gärna rätta!:)
 
Nu är det så länge sen jag pillade med de därna kranarna, men jag tror att läge PRI öppnar en annan kanal i kranen helt enkelt. Som, som sagt, bara är helt öppen och bensinen flödar fritt.
Vad jag minns är det alltid rekommenderat att inte ha kranen på PRI annat än om man vill tömma tanken, fylla förgasarna, eller nåt annat. Vid PRI, när flottörskålarna fyllts och nålventilen stängts, utsätts ju ventil och säten etc för ett konstant tryck isf som de inte är tänkta att utsättas för. Borde ju hålla tätt ändå kan man tycka, men... etc osv.
Och skulle "ON"-membranet paja får man problem. Blir det hål i membranet kommer bensin att sugas in i förgasaren via kranens vakuumslang.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top