GPS-montering

MiZou

Ny medlem
Gick med
7 May 2005
Hoj
Hojlös
Jag tänkte eventuellt skaffa mig en GPS, men jag tycker inte riktigt att jag har någonstans att montera den, men då tänkte jag att många har ju högtalare, skulle man då inte kunna ha GPSen i typ någon ficka eller ryggsäck och sedan koppla in hörlurar till den och lyssna på väganvisningarna? om detta ter sig som en kass idé så mottager jag gärna tips på hur jag ska montera den på smidigt sätt?

MiZou skrev:
2097109 just ja, det är kanske ett vasst alternativ, då kanske man kan köpa någon lite billigare variant på gps också, för de är ju rätt dyra...
Funderat något på att skaffa gps till mobilen?

Beror ju på vad du har för nalle visserligen.

Jag använder en Garmin Quest och en låsbar, gummidämpad motorcykelhållare från Touratech med 12V-matning och uttag för hörsnäcka.

Denna hållare sitter på en avtagbar "fågelpinne" som jag enkelt kan flytta mellan min XR och min Speed Triple då den fästs med vanliga gummiklamrar/slangklämmor. Det fungerar skitbra, GPS:en är i perfekt blickfång så att man kan kika lite snabbt på kartan, men om jag ska navigera i trafik och behöver full uppmärksamhet på vägen så kan jag koppla in hörsnäckan och köra med s.k "autorouting", det vill säga programmera en rutt och sen få köranvisningarna upplästa.

Har man clip-on-styre så kan det vara lite marigt kanske att fästa hållaren på en fågelpinne, men det finns miljoner olika sätt att fästa en GPS, kolla t.ex RAM Mounting.

Visst funkar det kanske att ha GPS:en i ryggsäcken, men det blir ett jävla bök att programmera den, se var du för tillfället befinner dig eller var närmaste bensinmack finns t.ex. Satsa på en bra GPS och en bra hållare är mitt tips och köp för allt i världen inte GPS:en i Sverige, prispåslaget på GPS:er är sjukt, beställ från något annat EU-land istället så slipper du tull och får ett betydligt bättre pris.

Jag hittade ingen bild på min GPS fäst på min Speed Triple, så här kommer en bild när den är fäst på skogs-grisen, men det är ingen praktisk skillnad.

Bifogat

• tur11.jpg
    tur11.jpg
    103 KB · Visningar: 291
LocDog skrev:
2097153 Funderat något på att skaffa gps till mobilen?

Beror ju på vad du har för nalle visserligen.

jag har en Sony Ericsson V600i, låter det bra?

sgtpepper skrev:
2097299 Jag använder en Garmin Quest och en låsbar, gummidämpad motorcykelhållare från Touratech med 12V-matning och uttag för hörsnäcka.

Denna hållare sitter på en avtagbar "fågelpinne" som jag enkelt kan flytta mellan min XR och min Speed Triple då den fästs med vanliga gummiklamrar/slangklämmor. Det fungerar skitbra, GPS:en är i perfekt blickfång så att man kan kika lite snabbt på kartan, men om jag ska navigera i trafik och behöver full uppmärksamhet på vägen så kan jag koppla in hörsnäckan och köra med s.k "autorouting", det vill säga programmera en rutt och sen få köranvisningarna upplästa.

Har man clip-on-styre så kan det vara lite marigt kanske att fästa hållaren på en fågelpinne, men det finns miljoner olika sätt att fästa en GPS, kolla t.ex RAM Mounting.

Visst funkar det kanske att ha GPS:en i ryggsäcken, men det blir ett jävla bök att programmera den, se var du för tillfället befinner dig eller var närmaste bensinmack finns t.ex. Satsa på en bra GPS och en bra hållare är mitt tips och köp för allt i världen inte GPS:en i Sverige, prispåslaget på GPS:er är sjukt, beställ från något annat EU-land istället så slipper du tull och får ett betydligt bättre pris.

Jag hittade ingen bild på min GPS fäst på min Speed Triple, så här kommer en bild när den är fäst på skogs-grisen, men det är ingen praktisk skillnad.

tack för bra tips, det är som sagt lite klurigt tycker jag med själva fästningen, jag har ju liksom ingen stav/stång som löper tvärs över, har du något tips på var jag kan beställa en till bra pris?

MiZou skrev:
tack för bra tips, det är som sagt lite klurigt tycker jag med själva fästningen, jag har ju liksom ingen stav/stång som löper tvärs över, har du något tips på var jag kan beställa en till bra pris?
Jag beställde min från www.louis.de har jag för mig. Men det kanske som sagt blir lite svårt att fästa på din RF för på den har du väl cliponstyre? Kika på RAM Mount-länken jag postade ovan, de har fästanordningar för i princip alla typer av miljöer och situationer, det borde finnas någon svensk återförsäljare av deras prylar.

sgtpepper skrev:
2097349 Jag beställde min från www.louis.de har jag för mig. Men det kanske som sagt blir lite svårt att fästa på din RF för på den har du väl cliponstyre? Kika på RAM Mount-länken jag postade ovan, de har fästanordningar för i princip alla typer av miljöer och situationer, det borde finnas någon svensk återförsäljare av deras prylar.

tack för tipsen, mountlänken verkade ju bra...får kolla lite nogrannare på det där, för det verkar riktigt bra att ha en gps

MiZou skrev:
2097062 Jag tänkte eventuellt skaffa mig en GPS, men jag tycker inte riktigt att jag har någonstans att montera den, men då tänkte jag att många har ju högtalare, skulle man då inte kunna ha GPSen i typ någon ficka eller ryggsäck och sedan koppla in hörlurar till den och lyssna på väganvisningarna? om detta ter sig som en kass idé så mottager jag gärna tips på hur jag ska montera den på smidigt sätt?

Finns flera trådar redan som handlar om samma sak. Men visst här kommer bilder på min montering i repris. Ingen åverkan på bågen (aluvinklen sitter monterad mellan kåpan o spegeln), bara ett cigguttag framdraget till gaffelkronan. Förlängningskabel med "propp" till hörsnäckorna, d v s inget går sönder om du missar att koppla ur vid avstigning. (Bilderna visar ju att Busan är en gräshoj!)

Hållaren från tyska Touratech som numera har svensk återförsäljare i Lidköpíng. Monteringen gör att inget skyms av orginalinstrument etc.

Bifogat

• gps1.jpg
    gps1.jpg
    80.6 KB · Visningar: 241
  • gps2.jpg
    gps2.jpg
    74.7 KB · Visningar: 143
  • gps3.jpg
    gps3.jpg
    100.5 KB · Visningar: 241
Last edited:
LocDog skrev:
2100065 De är nog inte dumt...kolla runt lite på Bluetooth GPS :tummenupp

det borde jag kanske göra, vore ju smidigt att ha det i mobben, har du något förslag? jag visste inte ens att man kunde ha det i mobilen...

Last edited:
asså, kan någon förklara hur det funkar med gps och bluethooth till mobilen, får man upp kartan i mobilen eller, för när jag letar så ser det bara ut som små dosor som man ska koppla in någonstans?!

Jag fixade en gummiexpander för m8 bult som jag satte ner i hålet som brukar finnas i muttern som håller fast styrkronan. Bultade fast min gpshållare i den, ingen åverkan på hojen.

GixxerJensa skrev:
2102680 Jag fixade en gummiexpander för m8 bult som jag satte ner i hålet som brukar finnas i muttern som håller fast styrkronan. Bultade fast min gpshållare i den, ingen åverkan på hojen.

hmm...jag ska försöka fatta hur du menar...

MiZou skrev:
2102617 asså, kan någon förklara hur det funkar med gps och bluethooth till mobilen, får man upp kartan i mobilen eller, för när jag letar så ser det bara ut som små dosor som man ska koppla in någonstans?!
Den lilla dosan är GPS modulen och den kopplas ihop med mobilen via Bluetooth, och sen köper man till ett program till mobilen så att mobilen kan "prata" med gps:en och så finns det kartor med i programmet som visas på mobilens skärm.

Finns säkert hållare så man kan köra med mobilen uppe vid styret men annars så tar man och har en örsnäcka till mobilen så får man vägbeskrivningarna via röst istället.

LocDog skrev:
2105743 Den lilla dosan är GPS modulen och den kopplas ihop med mobilen via Bluetooth, och sen köper man till ett program till mobilen så att mobilen kan "prata" med gps:en och så finns det kartor med i programmet som visas på mobilens skärm.

Finns säkert hållare så man kan köra med mobilen uppe vid styret men annars så tar man och har en örsnäcka till mobilen så får man vägbeskrivningarna via röst istället.

fan va nice, då får jag kolla om min mobil har en sådan funktion...tack för tydlig beskrivning

Jag har en Garmin 60C kombinerad med en schysst stabil hållare från Touratech. Enda problemet jag märkt är när man har en tankväska, då ser man GPS'en dåligt. Vet inte riktigt om jag skulle vilja ha mobilen som GPS, tror mer på en TomTom Rider. Dom är trots allt byggda för hojåka ;) Det är lite jobbigt att peta på kanpparna till GPS'en med handskar på :P

Jag beställde min från www.louis.de har jag för mig. Men det kanske som sagt blir lite svårt att fästa på din RF för på den har du väl cliponstyre? Kika på RAM Mount-länken jag postade ovan, de har fästanordningar för i princip alla typer av miljöer och situationer, det borde finnas någon svensk återförsäljare av deras prylar.

www.warmnsafe.eu säljer RAM-mount i Sverige.

Stefan

Sent grattis på 1:årsdagen önskar jag denna tråd.

Jag kör med tom tom rider i kartfacket på tankväskan, den har bluetooth så man hör vägbeskrivningen i hörluren, fast man får ju sakta in lite, åtminstonde med hörproppen man får med i paketet, jag hör inte vad den säger i över 130 :-)

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025