Shoei NXR högtalare i hjälmen, uppgradera headsetet

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Har nu fått den första högtalaren från Aliexpress, det var någon form av Wool membrane.

wool membrane speaker 132:- + moms och frakt.

Dessa (till höger) var ingen uppgradering alls (från de vänstra) på basområdet, men de har en klart mer framträdande karaktär i röstområdet.

För en person som fokuserar på rösterna och önskar HÖG VOLYM kan den högra vara ett bättre alternativ än den vänstra.

Skillnaderna är klart hörbara i ett frekvenssvep som finns i testvideon:
Testvideo för hörlurar på YouTube.

Var de värda 100:- mer pr. par än de billigaste modellerna? Nej.
Var skilladen hörbar: Ja.
Fördel: Mer framträdande ljud i tal/sångområdet.
Nackdel: Hörbart lägre volym i lägre frekvensområden under 100hz.

Passar förmodligen till den som har fokus på intercom eller musik som har sitt fokus i röstområdet.

Passar förmodligen inte för personer som gillar musik med mycket bas.

Jag kan tänka mig att denna högtalare (wool membrane till höger på bild) kan ge lyssningströtthet snabbare än den vänstra vid höga volymer.

Jag reserverar mig för att den nya högtalaren eventuellt kan ändra karaktär efter inspelning. Jag har inte använt dem en längre period, och jag noterade att limmet fortfarande var kladdigt runt membranet. De är förmodligen ganska nytillverkade.

Hoppas det hjälper någon.
Om någon är intresserad av ett par så kan jag skicka ett par som passar Shoei NXR mot ersättning för materialet och frakten. (3D printad hållare och högtalare)

Jag inväntar nu nästa modell och skall se hur den låter jämfört dessa två.


//K


IMG_7982.jpg
 
Last edited:

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Idag kom det ett paket från Kina, denna gång med den tredje typen av högtalare.

IMG_8064.JPG

Denna är den från denna länk på aliexpress:
Från aliexpress, 145:- med frakt

Den är väldigt lik denna som finns att köpa från någon mer välordnad leverantör:
Samma högtalare?

Denna har ett mindre membran, men större upphängning än de andra.

Basen är märkbart bättre än den billigaste typen som jag först prövade, och därmed även mycket bättre än den andra typen som testades senare (som har större membran och mindre upphängning).

Den större upphängningen i kombination med mindre membranstorlek ger längre slaglängd. Detta gör att membranet "kittlar" på öronen. Förmodligen får jag korta ned fästet lite så att det ligger djupare i hjälmen.

Denna är fortfarande väldigt framträdande i röstområdet och fungerar därmed bra även till intercom.

Av de tre olika typerna skulle jag nog säga att detta är det bästa alternativet om man vill ha djup bas och en förhöjning i röstområdet.

Den billigaste typen av högtalare är fortfarande bäst om man lätt bli lyssningstrött, eftersom den här sista modellen lätt ger lyssnigströtthet då den har förhöjd volym i röstområdet.

Jag skall nu löda in denna typ på både vänster och höger sida och köra ett lite längre test under en hojtur.

Jag gissar att kombinationen mellan hörselskydd (proppar) och högtalare vill avgörande för slutresultatet. Om propparna dämpar mycket i talområdet så kan det vara attraktivt med en högtalare som presterar extra just där. Vidare vill det kanske vara av intresse att ha hög nog känslighet, så att man kan spela högt nog för att penetrera propparna i största möjliga del av frekvensområdet.

Fortfarande spelar 40mm högtalarna inte i närheten av den djupbas som 50mm modellen kan prestera.



//K
 
Last edited:

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Jag kan nämna för alla som önskar att pröva detta själv:

Polariteten på en högtalare skall vara märkt på baksidan med en liten prick eller ett tecken, typiskt röd/svart eller +/-.

Modellerna som kommer från kina är ibland felaktigt uppmärkta, vilket innebär att man får omvänd polaritet. Det kommer att ge ett sjukt märkligt / dåligt ljud när man har kopplat in dem.

För att detektera vad som är rätt polaritet kan man använda ett litet nätaggregat eller ett batteri med låg spänning.Typ 1volt har jag använt.

När man sedan kopplar på spänningen på polerna så kommer membranet att röra sig utåt eller innåt, och stanna där i ett konstant läge tills man tar bort spänningen.

Jag upptäckte att den ena högtalaren inte var märkt likadant som den första, och testade då detta. Den ena högtalaren rörde sig inåt och den andra utåt vid korrekt innkoppling. Fabriken har alltså märkt upp fel.

Det är väldigt lätt att testa, och kommer göra en STOR skillnad för ljudet. hela perspektivet blir förvrängt om en är felkopplad.

//K
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top