Shoei NXR högtalare i hjälmen, uppgradera headsetet

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Jag tröttnade för länge sedan på ljudet i Scala Rider högtalarna, och slaktade då ett par Sony HD900 hörlurar och plockade ur elementen från dessa för att montera i min XR1100 hjälm. Skillnaden blev helt vansinnigt stor och man blev MYCKET glad när man körde musik i dessa. De har hörbart ljud ned til ca 30hz med mina gubböron och är 50mm i diameter.

Senare köpte jag en ny hjälm (NXR) och där får det bara plats 40mm.



Då köpte jag ett par KOSS Porta PRO och slaktade dem, för att ta ut de tunna och enligt googlandet fina högtalarna som satt i dessa. Men i min mening så höll det inte alls måttet i de låga frekvenserna, ljudet var platt och tråkigt, men kanske renare än de gamla Sony högtalarna.

Bilden visar KOSS högtalarna:
65723997-C3CF-47AB-9496-CE724259E61C.JPG

Så jag köpte hem nya 40mm högtalare från aliexpress, och dessa jämfördes sedan med 50mm högtalarna genom att montera en på var sida i den gamla XR1100 hjälmen. Och tyvärr var 40mm högtalaren långt ifrån 50mm Sony högtalaren även om den gav mer bas än KOSS högtalaren.

Använde denna test video på youtube, här är den en rad olika ljud som spelas upp:
Youtube testvideo för hörlurar

Bilden visar 40mm och 50mm högtalarna sida vid sida:
26FF0E48-D8DF-4625-83FD-FF9D14E6AE48.JPG

Jag ritade en hållare i CAD och 3D printade denna, så att det blir lätt att montera i den nya hjälmen. Det finns en klämma för sladden, och allt passar ganska fint i originalhålet i Shoei NXR hjälmen. Rekommenderas kanske att limma sladden när man är nöjd med monteringen och provkört allt, så slipper man förstöra lödningarna vid något tillfälle när man drar ur inredningen ur hjälmen lite för ovarsamt.

IMG_7721.JPG

IMG_7720.JPG

IMG_7719.JPG

Tänkte bara posta upp bilderna på grejerna om någon annan vill göra likadant, hör av er så mailar jag .stl filen (kanske går att bifoga här?).

Hi-Fi nerd som man är så är man ju inte nöjd med ljudet från dessa billiga aliexpress 40mm högtalare, och jakten går vidare.
Kanske återkommer med resultatet när jag fått forska lite mer på vilken typ av högtalare som passar bra om man vill ha mycket bas i hjälmen (eftersom ljudet störs en del av vindbrus är jag mest upptagen av basområdet).

Om någon har väldigt bra tips på lite finare 40mm högtalare som kan passa så hör gärna av er!


//K
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det borde bara vara en tidsfråga innan ALLA hjämar kommer från fabrik med inmonterade högtalarelement och en separat blåtandsmottagare går att köpa till för ett hutlöst överpris.
(lite som att bilar hade förmonterade högtalare men såldes utan stereo)

Monteras högtalarelementen (och en mikrofon) in från fabrik med en platt foliekabel limmad i skalet så är dom ju bara en patenterad anslutningskontakt bort ifrån att få sälja massor med blåtandsmottagare som passar deras patenterade kontakt.

Då kan ju såna som du (och jag) löda på en kontakt som gör att vi på ett billigt sätt kan ansluta hjälmen, jag saknar dock datoriserad limpistol som kan kladda ut plast till egna kontaktstycken, men finns .stl så kan jag promenera över till närmsta kompis med den och få det gjort.

Jag var väldigt sugen på att köpa mig en CNC-limpistol för ett tag sedan när jag hade lite grejor som jag ville skriva ut, men laddade hem programvara först för att lära mig den biten och insåg att jag skulle hata varenda minut vid datorn och slänga skiten jag skrev ut och annonsera ut skrivaren på blocket efter en månad.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Det borde bara vara en tidsfråga innan ALLA hjämar kommer från fabrik med inmonterade högtalarelement och en separat blåtandsmottagare går att köpa till för ett hutlöst överpris.
(lite som att bilar hade förmonterade högtalare men såldes utan stereo)

Monteras högtalarelementen (och en mikrofon) in från fabrik med en platt foliekabel limmad i skalet så är dom ju bara en patenterad anslutningskontakt bort ifrån att få sälja massor med blåtandsmottagare som passar deras patenterade kontakt.

Då kan ju såna som du (och jag) löda på en kontakt som gör att vi på ett billigt sätt kan ansluta hjälmen, jag saknar dock datoriserad limpistol som kan kladda ut plast till egna kontaktstycken, men finns .stl så kan jag promenera över till närmsta kompis med den och få det gjort.

Jag var väldigt sugen på att köpa mig en CNC-limpistol för ett tag sedan när jag hade lite grejor som jag ville skriva ut, men laddade hem programvara först för att lära mig den biten och insåg att jag skulle hata varenda minut vid datorn och slänga skiten jag skrev ut och annonsera ut skrivaren på blocket efter en månad.
Det är bara skit med limsprutorna. Jag ansvarar för ett gäng sådana men de används endast till ”quick-and-dirty”-jobb. Finns bättre tekniker att välja.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det är bara skit med limsprutorna. Jag ansvarar för ett gäng sådana men de används endast till ”quick-and-dirty”-jobb. Finns bättre tekniker att välja.
Dom är svårslagna när det gäller "One off" tillverkning.
Senaste grejen jag behövde hjälp med var en pryl till en tio år gammal lövblås.

Han gjorde två åt mig, bara för att det ändå inte tog någon extra tid sedan den var CADad
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Dom är svårslagna när det gäller "One off" tillverkning.
Senaste grejen jag behövde hjälp med var en pryl till en tio år gammal lövblås.

Han gjorde två åt mig, bara för att det ändå inte tog någon extra tid sedan den var CADad
3D-printing är svårslaget för one off, visst. Dock suger limsprutorna hårt. Finns mycket bättre 3D-printtekniker att tillgå. Förvisso dyrare maskiner men det finns många företag som säljer 3D-printade detaljer från industrimaskiner.
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Vad är en CNC limpistol? Menar ni 3D printer?

Jag använder ett program som heter sketchup, och en slicer som heter Cura. Det går fort som fy. Från idé till färdig kan vara typ 1 timme för enklare grejer och en dag eller två för mer komplicerat eller större grejer.

Har gjort massor av saker som man använder till vardags, extraljusfästen till bilen och sånt skit.

Angående högtalare i hjälmarna så är det förvånande hur dåliga de som säljs är. Och hur dyra de som är "hyfsade" är. Skulle inte behöva kosta mer än typ 300:- för en bra setup.

IASUS XSOUND 3

De där kostar ju skjortan.. Men säkert hyfsade.

//K
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Det är något jag har missat.
När jag kör har jag proppar i öronen, vindbrus, avgasljud, vägljud, annan trafik osv.
Jag skulle omöjligt kunna avgöra om en högtalare låter bättre än en annan om jag nu inte sitter i soffan hemma med hjälmen på och lyssnar.
Jag har provat att ersätta mina original Cardo-högtalare med moddade PortaPro och det blev höre volym, vilket var bra, men tyvärr hade jag sönder den ena när jag flyttade mellan hjälmar, men funderar på att göra om det i nya hjälmen. För volymens skull, främs när man snackar med någon.
 

caca

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2010
Ort
hällingsjö
Hoj
85 kawasaki 1470 LTD E85,,,, 210hk
kör med koss the plugg till min cardo så får jag både hörselpropp o ljud o ett ,lite meck med sladden,
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Vad är en CNC limpistol? Menar ni 3D printer?

Jag använder ett program som heter sketchup, och en slicer som heter Cura. Det går fort som fy. Från idé till färdig kan vara typ 1 timme för enklare grejer och en dag eller två för mer komplicerat eller större grejer.

Har gjort massor av saker som man använder till vardags, extraljusfästen till bilen och sånt skit.

Angående högtalare i hjälmarna så är det förvånande hur dåliga de som säljs är. Och hur dyra de som är "hyfsade" är. Skulle inte behöva kosta mer än typ 300:- för en bra setup.

IASUS XSOUND 3

De där kostar ju skjortan.. Men säkert hyfsade.

//K
Menar FDM/FFF printer. Sämsta typen av printers som bara har en fördel. De är billiga.
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Det är något jag har missat.
När jag kör har jag proppar i öronen, vindbrus, avgasljud, vägljud, annan trafik osv.
Jag skulle omöjligt kunna avgöra om en högtalare låter bättre än en annan om jag nu inte sitter i soffan hemma med hjälmen på och lyssnar.
Jag har provat att ersätta mina original Cardo-högtalare med moddade PortaPro och det blev höre volym, vilket var bra, men tyvärr hade jag sönder den ena när jag flyttade mellan hjälmar, men funderar på att göra om det i nya hjälmen. För volymens skull, främs när man snackar med någon.

Jag har fyra par portapro, jag har monterat ur dem ur hjälmarna igen för jag var inte alls nöjd med det ljudet. Kanske vi har olika ljudideal? (jag har kört dessa i downhill hjälmen också)

Du skulle lätt kunna få ett par av mina om du bara betalar för frakten (jag bor inte i sverige).

Det jag upplever som största skillnaden mellan mina 50mm högtalare och porta pro är i nedre frekvensområdet. När man kör den där ljudvideon på youtube som ligger i första posten så kan man höra hela vägen ned till 30hz, men 40mm rundar av långt högre och ett par PortPro vet jag inte men tippar väl runt 70hz.

För mig ligger en stor del av upplevelsen med musiken i hjälmen i rytmen och basen. Jag lyssnar inte efter de ljuden som ligger i frekvens med vindbruset liksom. Svårt att förklara. Så för mig så ger det verkligen ett jättelyft att få med basområdet i hjälmen.

Om man sitter hemma i soffan och drar på hjälmen så kan man VERKLIGEN höra skilladen mellan olika lurar, om man monterar en av varje samtidigt. I frekvenssvepen hör man hur ljudet pendlar i volym mellan höger och vänster, och man hör hur vissa frekvensområden är nästan helt tyst på ena sidan i hjälmen.

Om man är nöjd med PortaPro så fortsätt för all del, det är ju inte direkt en dålig lur, tvärt om är den väldigt uppskattad av många. Men inte av mig (pga. ljudideal).

Det där med öronpluggar skulle jag inte orka med, för jag tar av och på hjälmen flera gånger på en tur. Lite av det sköna med musiken är att bara kunna trycka "play" på scala ridern och sedan höra några låtar när man kör.

De billigare ebay/kina/aliexpress högtalarna har sina nackdelar med att de inte alls är behagliga att höra på i vissa frekensområden. (tror man är känslig runt 3kHz) Detta kanske man kan åtgärda med dämpning bakom högtalaren eller genom att limma fast den, jag vet inte riktigt varför det blir obehagligt.

För den som inte har testat en större lur (typ 50mm) jämfört med original scala rider / JBL eller PortaPro så kan jag bara VARMT rekommendera att pröva. Om man gillar musik så är det en helt annan upplevelse.



//K
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Menar FDM/FFF printer. Sämsta typen av printers som bara har en fördel. De är billiga.

Hehe, jag har en Artillary X1 som jag använder väldigt mycket i perioder. Perfekt för lek och hobby. Men det är klart, har man dyrare fingrejer att tillgå så är det väl skit med en vanlig hemmamodell.

//K
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag har fyra par portapro, jag har monterat ur dem ur hjälmarna igen för jag var inte alls nöjd med det ljudet. Kanske vi har olika ljudideal? (jag har kört dessa i downhill hjälmen också)

Du skulle lätt kunna få ett par av mina om du bara betalar för frakten (jag bor inte i sverige).





//K
Tack, det var snällt.
Men jag har två par liggande, det är bara orken som fattas :)
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Jag har testat att byta ut medföljande Sena-lurar mot Koss Porta Pro. Finns några bilder här.
Ljudkvalitén för musik blev betydligt bättre. Tyvärr kom det på bekostnaden av att volymen blev något lägre och att tal blev marginellt svårare att höra.

När jag kör själv föredrar jag Koss-intercomen, för med den känns det faktiskt värt att ha musik i bakgrunden. Det finns någon form av basgång som går att höra. När jag kör med andra föredrar jag original-lurarna, eftersom man kan köra ~20km/h snabbare med dem och fortfarande höra vad folk säger.

Nästa intercom hoppas jag kommer ha vettiga lurar från början. Det är en skam att glorifierade headsets tillåts kosta flera tusen kronor men ändå har högtalare av sämsta kvalitet.
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Jag har testat att byta ut medföljande Sena-lurar mot Koss Porta Pro. Finns några bilder här.
Ljudkvalitén för musik blev betydligt bättre. Tyvärr kom det på bekostnaden av att volymen blev något lägre och att tal blev marginellt svårare att höra.

När jag kör själv föredrar jag Koss-intercomen, för med den känns det faktiskt värt att ha musik i bakgrunden. Det finns någon form av basgång som går att höra. När jag kör med andra föredrar jag original-lurarna, eftersom man kan köra ~20km/h snabbare med dem och fortfarande höra vad folk säger.

Nästa intercom hoppas jag kommer ha vettiga lurar från början. Det är en skam att glorifierade headsets tillåts kosta flera tusen kronor men ändå har högtalare av sämsta kvalitet.

Jag har gjort precis samma observation som dig gällande KOSS PORTA PRO högtalarna, ljudet blir avsevärt mycket lägre. Jag är osäker på om det har att göra med impedans eller känslighet hos konstruktionen, men det är klart hörbart.

En vill tro att original-lurarna har en peak runt 3khz, vilket jag tippar man upplever som uttröttande när man lyssnar på musik.

sida om ljudfrekvens för tal

"What Hz is best for speech?
The important frequency range for speech intelligibility is in the 1,000 Hz to 4,000 Hz range. Often, a boost of 3 to 5 dB in this range will increase the clarity. Start around the 3,000 Hz point."

För mig är som sagt basen väldigt viktig, och där ger originallurarna noll, och koss väldigt dåligt. Om du har en shoei NXR hjälm kan jag verkligen rekommendera dig ett par 40mm från aliexpress, har du en XR1100 så kan du fint gå upp til 50mm och då få förhållandevis bra ljud.

//K
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Jag har gjort precis samma observation som dig gällande KOSS PORTA PRO högtalarna, ljudet blir avsevärt mycket lägre. Jag är osäker på om det har att göra med impedans eller känslighet hos konstruktionen, men det är klart hörbart.

En vill tro att original-lurarna har en peak runt 3khz, vilket jag tippar man upplever som uttröttande när man lyssnar på musik.

sida om ljudfrekvens för tal

"What Hz is best for speech?
The important frequency range for speech intelligibility is in the 1,000 Hz to 4,000 Hz range. Often, a boost of 3 to 5 dB in this range will increase the clarity. Start around the 3,000 Hz point."

För mig är som sagt basen väldigt viktig, och där ger originallurarna noll, och koss väldigt dåligt. Om du har en shoei NXR hjälm kan jag verkligen rekommendera dig ett par 40mm från aliexpress, har du en XR1100 så kan du fint gå upp til 50mm och då få förhållandevis bra ljud.

//K
Jag är faktiskt nöjd med ljudet i koss-lurarna, förutom volymen. Att få till bas upplever jag handlar mycket om tillräckligt lågt avstånd till örat och tillräckligt lite luftspalt mellan lur och öra.

Om du upplever att volymen blir bättre med lurarna från Ali Express så testar jag gärna det.

Har Shoei GT Air 1, får måtta och se om 50mm har en chans att passa, vill minnas att koss-lurarna är precis på gränsen.
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Jag är faktiskt nöjd med ljudet i koss-lurarna, förutom volymen. Att få till bas upplever jag handlar mycket om tillräckligt lågt avstånd till örat och tillräckligt lite luftspalt mellan lur och öra.

Om du upplever att volymen blir bättre med lurarna från Ali Express så testar jag gärna det.

Har Shoei GT Air 1, får måtta och se om 50mm har en chans att passa, vill minnas att koss-lurarna är precis på gränsen.

Du kan ju kolla om du har samma typ av urtag/öppning för högtalare som är i min hjälm. det är 4 hål för flikar som hållar i högtalaren, plus ett dike för sladden.

Jag kan spontant tänka mig att öppningen är ca 44mm, +/- lite.

Högtalaren jag använder är ju 40mm, så bygger ramen något, plus att jag fortfarande har lite att gå på utanför monteringsramen liksom.

//K
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Du kan ju kolla om du har samma typ av urtag/öppning för högtalare som är i min hjälm. det är 4 hål för flikar som hållar i högtalaren, plus ett dike för sladden.

Jag kan spontant tänka mig att öppningen är ca 44mm, +/- lite.

Högtalaren jag använder är ju 40mm, så bygger ramen något, plus att jag fortfarande har lite att gå på utanför monteringsramen liksom.

//K
Det är några hål för flikar som fäster hjälminredning. Tror inte de är tänkta till att fästa högtalare.

Hur som helst, upplever du att ali express-lurarna har högre volym än Koss? Annars är det meningslöst för mig, då jag är nöjd med ljudkvalitén i övrigt.

Tar gärna länkar på vad du handlat om du har.
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Det är några hål för flikar som fäster hjälminredning. Tror inte de är tänkta till att fästa högtalare.

Hur som helst, upplever du att ali express-lurarna har högre volym än Koss? Annars är det meningslöst för mig, då jag är nöjd med ljudkvalitén i övrigt.

Tar gärna länkar på vad du handlat om du har.

Aliexpresslurarna jag köpt tidagare var billigaste skiten för typ 50:- eller kanske mindre, de låter märkbart högre än Koss.

Jag skall nu beställa ett par till från aliexpress och tänkte kosta på någon av de lite finare för att se hur de låter.

Tänk bara på att KOSS är väldigt platta, men aliexpressvarianterna är typ 1 cm tjocka och det är då en fördel med fördjupning i hjälmen. Många shoei (och säkert andra) har detta. På min NXR satt det någon form av skum över hålet som man bara kan ta bort lite försiktigt.

Jag kan posta länk efter att jag beställt och prövat den nya modellen.
Har beställt denna:
40mm wool 16 Ohm speaker

Skall kanske beställa en typ till för den ser ut att vara lik denna:
denna på aliexpress
liknar denna

//K
 
Last edited:

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Har kört 40 mil provtur nu med öronproppar.

Musiken går fint genom propparna men är lite tunn i basen. Tal från gps hörs klanderfritt.

Vindbrus och andra ljud är helt borta med de oranga propparna från apoteket.

Finns säkert bättre.

Jag återkommer med test på nyare högtalarna när de kommer från kina.

//K
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Tog fram skjutmåttet.
Mina kosslurar är 44mm breda och 11mm höga.
Urgröpningen i Shoei GT Air 1 är svårmätt, men cirka 48mm över den bredaste delen.

För att få plats med stora lurar behöver centrumet på baksidan av högtalaren bygga utåt något, eftersom urgröpningen i hjälmen är konisk. Alternativt kan man använda tjockare kardborr.

50mm hade gått att montera i utan att det slår i hjälminredning, men då hamnar man utanför den koniska urgröpningen, vilket gör att mina öron konstant kommer ligga mot lurarna. Det föredrar jag att slippa.

Jag kommer nog byta ut min gamla Sena SMH10 mot en Cardo Edge. Irriterande nog kommer föregående modell, Cardo Black med 45mm element och nya Edge med 40mm-element. Att Cardo/JBL har mage att sedan ta 1000kr betalt för 45mm-elementen, det gör mig grinig.
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top