En till "Ska ta MC-kort, vilken hoj ska jag köpa?"-tråd

Peccz

Medlem
Gick med
30 May 2021
Hoj
-
Första turen på allmän väg idag, Gimo-Forsmark och tillbaka. Kändes bra, fantastisk känsla och hojen har mycket mer tryck än jag behöver än så länge utan att vara det minsta svårhanterad för en nybörjare. Jag är biten!

Skickat från min HD1913 via Tapatalk
2ce0eeba44ea0e04885673c68bf424d7.jpg
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Första turen på allmän väg idag, Gimo-Forsmark och tillbaka. Kändes bra, fantastisk känsla och hojen har mycket mer tryck än jag behöver än så länge utan att vara det minsta svårhanterad för en nybörjare. Jag är biten!

Skickat från min HD1913 via Tapatalk
2ce0eeba44ea0e04885673c68bf424d7.jpg
När jag köpte första hojen direkt efter körkortet. En 600cc med 100hk+ så tänkte jag jävlar vilket drag. Den här hojen är helt galen, kommer aldrig tröttna. Fem månader senare var den såld för en 1000cc på 140hk. nu vill jag ha ännu mer. Man nöjer sig aldrig ?
 

Peccz

Medlem
Gick med
30 May 2021
Hoj
-
När jag köpte första hojen direkt efter körkortet. En 600cc med 100hk+ så tänkte jag jävlar vilket drag. Den här hojen är helt galen, kommer aldrig tröttna. Fem månader senare var den såld för en 1000cc på 140hk. nu vill jag ha ännu mer. Man nöjer sig aldrig ?
Haha nä, gissar att jag kommer vandra samma väg som alla andra :p
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Första turen på allmän väg idag, Gimo-Forsmark och tillbaka. Kändes bra, fantastisk känsla och hojen har mycket mer tryck än jag behöver än så länge utan att vara det minsta svårhanterad för en nybörjare. Jag är biten!

Skickat från min HD1913 via Tapatalk
2ce0eeba44ea0e04885673c68bf424d7.jpg
Lektion 1: Ställ inte hojen bland oljefläckar.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
När jag köpte första hojen direkt efter körkortet. En 600cc med 100hk+ så tänkte jag jävlar vilket drag. Den här hojen är helt galen, kommer aldrig tröttna. Fem månader senare var den såld för en 1000cc på 140hk. nu vill jag ha ännu mer. Man nöjer sig aldrig ?
Visst är herrejössesdrag skoj, vilket min gsxr1000 skvallrar om att jag håller med om, men jag har roligare på min zx6r. Den är dessutom 10 år äldre.
 

Peccz

Medlem
Gick med
30 May 2021
Hoj
-
Statusuppdatering:
-Risk 2 klar, superkul! Och lärde mig nog något också ?
-Prov bokat i januari
-Uppkörning bokad i maj

Behöver bara komma ut och köra nu, basics är klart. Någon som är sugen på att köra i Uppsala mot någon form av ersättning, typ soppa, käk, några mil på Vitpilen? Har svårt att få ihop schemat med min handledare som börjat långpendla i jobbet.
 

CooperCorgi

Medlem
Gick med
22 Jan 2016
Ort
Ja
Hoj
MT-09 2021
Första turen på allmän väg idag, Gimo-Forsmark och tillbaka. Kändes bra, fantastisk känsla och hojen har mycket mer tryck än jag behöver än så länge utan att vara det minsta svårhanterad för en nybörjare. Jag är biten!

Skickat från min HD1913 via Tapatalk
701 och 690 är väldigt trevliga hojar! Hade en 690 Duke förut och den kan jag sakna än idag. ? Kör nu en helt ny Yamaha med all möjlig teknik och 120 hästar. Men chassi och upphängning på just 701/690 är svårslaget. Speciellt i stan och på kurviga småvägar.
 

Slowhand

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2021
Hoj
2006 Qingqi 150cc scooter
Vad finns det för utbud av s.k scramblers som är fabriksbyggda? Gärna äldre och billigare bland förslagen också, inte bara splirrans.

Antar att frågan är ok i denna tråden.
 

SV Rider

Sporthojsnörd
Gick med
16 Mar 2021
Hoj
Suzuki SFV Gladius 650
Hej. Suzuki SFV Gladius 650 är en mycket trevlig cykel. Mycket lättkörd och vet att många skolor har haft dem just pga lätt att manövrera och allmänt mycket snygg hoj. Du kommer inte ångra dig vid en provkörning det kan jag lova dig.
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Vad finns det för utbud av s.k scramblers som är fabriksbyggda? Gärna äldre och billigare bland förslagen också, inte bara splirrans.

Antar att frågan är ok i denna tråden.
Triumph Bonneville återlanserades 2001, något senare även derivaten Thruxton och Scrambler. Kanske du gillar stuket på någon av dessa?
 

Slowhand

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2021
Hoj
2006 Qingqi 150cc scooter
Triumph Bonneville återlanserades 2001, något senare även derivaten Thruxton och Scrambler. Kanske du gillar stuket på någon av dessa?
Bonnevillen gillar jag, helrätt stuk. De känns dock lite stora/tunga alla 3. Kommer nog bli hembygge i slutänden ändå, så får man det som man vill ha det. Men inspiration behövs alltid. Jag tänker mig mer 500cc twin typ Kawa ER-5, Honda CB500s osv. Finns det nåt i den stilen från fabrik?
 

Slowhand

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2021
Hoj
2006 Qingqi 150cc scooter
Hej. Suzuki SFV Gladius 650 är en mycket trevlig cykel. Mycket lättkörd och vet att många skolor har haft dem just pga lätt att manövrera och allmänt mycket snygg hoj. Du kommer inte ångra dig vid en provkörning det kan jag lova dig.
Den ser delvis trevlig ut, en detalj jag personligen inte gillar är det moderna stuket på framlampan som många anammat. Smaksak helt enkelt. Men läste test med den och den verkar inte alls dum.
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
701 och 690 är väldigt trevliga hojar! Hade en 690 Duke förut och den kan jag sakna än idag. ? Kör nu en helt ny Yamaha med all möjlig teknik och 120 hästar. Men chassi och upphängning på just 701/690 är svårslaget. Speciellt i stan och på kurviga småvägar.
Jag kan bara instämma. Sålde nu min Firestorm. Nästa sommar blir det en 2021 Ktm 690 smcr. Hade 2013 års 690 Duke för två år sedan.
 

Peccz

Medlem
Gick med
30 May 2021
Hoj
-
Tjena forumet! Storyn fortsätter utveckla sig, bor numera i Stockholm och funderar på att försöka hitta en körskola här för att slippa åka fram och tillbaka. Att antalet lektioner växt från typ 6 st för att få köra upp med körskolans hoj till 15 utan att lägga upp en utbildningsplan innan jag bokat allt bidrar också...

Tar gärna emot tips på bra körskolor i Stockholm som är beredda att lägga upp en preliminär utbildningsplan från start! Är det för mycket begärt att hitta en körskola som vill att man klarar uppkörningen på så få lektioner som möjligt?
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Har hört positivt om Tullinge trafikskola.

Med reservation för att det var ett bra tag sedan jag eller närstående var inskrivna.
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Tjena forumet! Storyn fortsätter utveckla sig, bor numera i Stockholm och funderar på att försöka hitta en körskola här för att slippa åka fram och tillbaka. Att antalet lektioner växt från typ 6 st för att få köra upp med körskolans hoj till 15 utan att lägga upp en utbildningsplan innan jag bokat allt bidrar också...

Tar gärna emot tips på bra körskolor i Stockholm som är beredda att lägga upp en preliminär utbildningsplan från start! Är det för mycket begärt att hitta en körskola som vill att man klarar uppkörningen på så få lektioner som möjligt?
Stockholm e ju utspritt så beror ju på om du bor mitt i, norr/söder/öst/väst.

Om du anger för körskolan när du önskar göra förarprovet så bör dom kunna lägga upp ett vettigt schema hur mycket som ska övas innan. Dom bör också under resans gång säga om dom tycker att du behöver fler lektioner eller om du anses klar och behöver färre.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Jag trivdes på Farsta körskola. De undrade om jag kände mig trygg i lågfarten typ, så inga "vi tycker du ska ta X lektioner till". "Klarade" av all trafikkörning på två lektioner och högfarten på en eller två garagepass. Sen nojade jag med lågfarten så det sjöng om det.
Tror jag kom ut på 6-8 lektioner ungefär.

Edit, de håller till i Håga vid Västerhaninge så det är klart praktiskt att bo på söderhållet.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top