En till "Ska ta MC-kort, vilken hoj ska jag köpa?"-tråd

Peccz

Medlem
Gick med
30 May 2021
Hoj
-
Jag trivdes på Farsta körskola. De undrade om jag kände mig trygg i lågfarten typ, så inga "vi tycker du ska ta X lektioner till". "Klarade" av all trafikkörning på två lektioner och högfarten på en eller två garagepass. Sen nojade jag med lågfarten så det sjöng om det.
Tror jag kom ut på 6-8 lektioner ungefär.

Edit, de håller till i Håga vid Västerhaninge så det är klart praktiskt att bo på söderhållet.
Du är den andra som tipsar om Farsta körskola, svärfar körde också där och var nöjd. Vi bor i Älvsjö så Västerhaninge är på rätt sida. Kollar bokningsläget hos dom och håller tummarna!

Skickat från min HD1913 via Tapatalk
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Körskolor är lite som pubar dock, det den ena gillar gillar inte den andre. Samtidigt så om det är flera som gillar en skola är den antagligen inte dålig iaf :)
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Du är den andra som tipsar om Farsta körskola, svärfar körde också där och var nöjd. Vi bor i Älvsjö så Västerhaninge är på rätt sida. Kollar bokningsläget hos dom och håller tummarna!

Skickat från min HD1913 via Tapatalk
Älvsjö? Mina gamla jaktmarker...
Kolla Staffans trafikskola.
 

fieskmask

Medlem
Gick med
1 Jan 2020
Ort
Hedemora
Hoj
Ingen än
Hej på er alla.

Har en kompis som är övertygad om att en Ninja är en bra idé att ta körkort på, vad anses om den idén? En sporthoj kanske inte är optimalt att köra upp på?

Vad är era rekommendationer?

MVH
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Hej på er alla.

Har en kompis som är övertygad om att en Ninja är en bra idé att ta körkort på, vad anses om den idén? En sporthoj kanske inte är optimalt att köra upp på?

Vad är era rekommendationer?

MVH
Hahah nog för att Ninjan är cool men det lär vara den sämsta hojen att köra upp på. Svårmanövrerad i låga farter jämfört med en vanlig nakenhoj.
Men men. Går gör det nog ändå.
 

Timmy88

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Aug 2017
Ort
Karlstad
Hoj
Xsr900 (såld)
Hej på er alla.

Har en kompis som är övertygad om att en Ninja är en bra idé att ta körkort på, vad anses om den idén? En sporthoj kanske inte är optimalt att köra upp på?

Vad är era rekommendationer?

MVH

Köp en vanlig nakenhoj med abs, honda cb650, Suzuki sv650, Kawasaki z650, Yamaha mt 07 typ


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

fieskmask

Medlem
Gick med
1 Jan 2020
Ort
Hedemora
Hoj
Ingen än
Hahah nog för att Ninjan är cool men det lär vara den sämsta hojen att köra upp på. Svårmanövrerad i låga farter jämfört med en vanlig nakenhoj.
Men men. Går gör det nog ändå.
Misstänkte nästan det. Jag sa att det inte var en bra idé men det går inte hem. Jag lämnar mina idéer till hans öde, tack för din input :)

Skickat från min XQ-AT51 via Tapatalk
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Misstänkte nästan det. Jag sa att det inte var en bra idé men det går inte hem. Jag lämnar mina idéer till hans öde, tack för din input :)

Skickat från min XQ-AT51 via Tapatalk
Det enda svåra skulle vara lågfarten. Om man kan ta sig runt den så klarar man resten.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Köp en vanlig nakenhoj med abs, honda cb650, Suzuki sv650, Kawasaki z650, Yamaha mt 07 typ


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Exakt så. Lyssna på detta. Efter kortet är klart kan man byta till plastraket om man vill.

Men såklart ska du ha en Yamaha T7 sen och köra skog. Du kanske inte vet det nu men så kommer det att bli. :) hahaha

Lycka till med kortet! Fint väder idag!
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Hej på er alla.

Har en kompis som är övertygad om att en Ninja är en bra idé att ta körkort på, vad anses om den idén? En sporthoj kanske inte är optimalt att köra upp på?

Vad är era rekommendationer?

MVH
Är det Ninja 650, den som tidigare hette er6-f, så är det en lämplig hoj.
Är det någon av de andra ninja-modellerna, så nej.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hej på er alla.

Har en kompis som är övertygad om att en Ninja är en bra idé att ta körkort på, vad anses om den idén? En sporthoj kanske inte är optimalt att köra upp på?

Vad är era rekommendationer?

MVH
er5-n. er6-n kanske er6-f (med lite mer kåpa) duger bra. Men hojar utan kåpa brukar ha lägre försäkring, dvs
er5-n. er6-n lägre försäkring
 

AhL6aang

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2022
Hoj
Yamaha MT09SP-19
Jag började med sn SV650 2016, den var perfekt som förstahoj, rekommenderas! Härlig karaktär, med bra drag utan att vilja döda dig. Sen efter 2 säsonger blev det en MT09SP som jag har kvar än idag, för den är superrolig!
 

Peccz

Medlem
Gick med
30 May 2021
Hoj
-
Tjena forumet!

Kort update, kortet är klart!
Blev till slut en ER6-N tillsammans med en kompis utöver Husqvarnan för att ha något att köra upp på.
Vi körde intensiv tillsammans på Hässlö (MT 07). Efter det körde jag och min handledare två pass på landsväg innan uppkörning.
Jag satte uppkörningen 3e maj och polaren 4e i Uppsala så nu är sommaren räddad.

Tack för all input!

Skickat från min SM-G991B via Tapatalk
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top