Giftermål där mannen tar kvinnans släkt/familjenamn

De är kvinnans uppgift att byta efternamn i körkort och id handlingar =). De skulle jag inte få för mig att orka.
Men sen ska jag inte gifta mig heller.

Dubbla efternamn är ett oskick, även om man i praktiken bara behåller det som mellannamn. När jag hör saker som Svensson-Jonsson ser jag bara ABF-tanter med rödfärgat hår och ogrundade konstsnärsambitioner framför mig. Dessutom bör man hushålla med mellannamn när man döper sina barn, ett borde räcka. Vem vill heta Conny Gandalf Månstråle Zlatan Svensson Jonsson egentligen? :va :gnällgubbe

Själv bytte jag efternamn och något jag bestämde mig för redan vid 20-års ålder att jag skulle göra, det var när jag bröt med min far och hans släkt... idag har jag lite kontakt med farsan men jag ville absolut inte föra namnet vidare.
Sen dök frugan upp med ett släktnamn vilket inte var helt galet... nu är vi 23st som heter det i hela världen har jag för mig. :tummenupp

Haha. Behöver inte vara så märkvärdigt bara för att det är adligt.

Hermelin heter hon :)

Härligt, det är en bra släkt det. :)
Jobbar med en och känner desto fler. :)

Det är bara killar som sitter ner och kissar som tar tjejens namn.

Eller killar med stake nog att kunna stå upp för sig själv.

Det där med adliga namn var ju kul. Nog för att jag tycker det är löjligt att utge sig för nåt man inte är men adeln är ju liksom ingenting längre dom heller. Bara ett inavlat gäng som verkar tyckas vara nåt mer än andra trots tex större andel analfabeter än resten av befolkningen.

Att adelsnamnen devalveras av "oadliga" som tar sig adelsklingande namn tycker jag bara är positivt.

Sen skulle jag inte ha nåt emot att byta från ett dussin-namn till något mer ovanligt namn. Dock skulle jag nog av karriärmässiga skäl använda mig av dubbelnamn under några år.

Inte många adliga som tror de är något pga att de är just adliga, däremot finns det mycket tradition och arv (inte bara pengar) i många av de adliga släkterna. (nej, jag är inte adlig)

Jag har ett ovanligt efternamn som är ett gammalt släktnamn som enligt mamma är värt att föra vidare, varför vet jag inte.
Tjejen har ett inte lika ovanligt efternamn men det är självklart inte ett whitetrash-namn som slutar på -son.
Bådas efternamn börjar på W och dottern har hennes efternamn (mitt önskemål) och när vi gifter oss så vill hon inte ha mitt efternamn och jag vill inte ha hennes. Så hur gör man då :va
Jag har inget problem med att överge mitt namn och jag vill inte heller att hon ska ha mitt efternamn så antingen hittar vi på ett eget (jag har föreslagit Wewe eftersom bådas namn börjar på W) eller så har ju var och en kvar sitt eget namn, för det är väl inget problem?

Skulle vi gifta oss (vi ska tydligen göra det enligt tjejen) så är det enbart för att underlätta arv och sånt fjant vid dödsfall, jag är annars helt och hållet ointresserad av såna där kristna traditioner men ger med mig då tjejen värdesätter sånt då hon är en sån där troende foliehatt :koko

Vad var frågan nu igen?

Ja, ni kan ha kvar varsinna efternamn.
Sen är ju frågan om man inte vill heta samma som sina barn, för egen del är det en speciell känsla när man checkar in på hotell eller grabben på dagis säger stolt att han minsann heter vad han heter i efternamn. Blir liksom lite av igenkänning och tillhörighet.

Och nej, giftemål i sig är inte kristet (man gifter sig i de flesta religionerna runtom i världen), däremot att gifta sig i kyrka i Sverige är ganska kristet och inget man måste göra.
Just den biten om arv och rättigheter vid dödsfall eller så gör att om man har barn är giftemål en rätt vettig grej att fundera på.

Vad är problemet?

För min del är problemet den ibland häpnadsväckande torftiga argumentationen. Varför spenderar jag tid på ett forum med dylika kretiner? (Den frågan går tillbaka till mig och det där måste jag utröna). Tänk om det är smittsamt!

Dessbättre finns det de som tillför och nyanserar, det gör det värt att leta bland introverta och inkokta resonemang...

Jag hade kunnat byta efternamn om det dök upp något roligt. Men Andersson? No way!
Sen tycker jag iofs giftemål är överskattat.

Tjejen har ett "ganska" ovanligt efternamn, som hon sagt sig va ganska rädd om och ville behålla. Jag har ett extremt ovanligt efternamn som dessutom är adligt efter min morfar som i stort är den enda släkting jag brytt mig om, så jag byter aldrig.

Dubbelnamn för henne är uteslutet då båda har långa namn, som dessutom är svåra att stava till och en kombination skulle göra det helt omöjligt vid bokningar osv.

I sin iver att bli gift (min lösning var helt enkelt att vi i så fall sparade 200´ på ett bröllop och fortsatte som sambos i 50 år) har hon däremot helt plötsligt ändrat sig och tar jättegärna mitt namn.

Man ska inte underskatta tjejers iver att ha en vit klänning ;). Makten i det läget är vår hämnd för deras livslånga makt genom "huvudvärk".

Tjejen har ett "ganska" ovanligt efternamn, som hon sagt sig va ganska rädd om och ville behålla. Jag har ett extremt ovanligt efternamn som dessutom är adligt efter min morfar som i stort är den enda släkting jag brytt mig om, så jag byter aldrig.

Dubbelnamn för henne är uteslutet då båda har långa namn, som dessutom är svåra att stava till och en kombination skulle göra det helt omöjligt vid bokningar osv.

I sin iver att bli gift (min lösning var helt enkelt att vi i så fall sparade 200´ på ett bröllop och fortsatte som sambos i 50 år) har hon däremot helt plötsligt ändrat sig och tar jättegärna mitt namn.

Man ska inte underskatta tjejers iver att ha en vit klänning ;). Makten i det läget är vår hämnd för deras livslånga makt genom "huvudvärk".

Varför behåller ni inte bara era egna namn om båda har ovanliga namn som ni båda har en relation till?

Von Fikonrumpa?

fig.jpg

Nej! :gråta

2193257719_6855d0ff9d.jpg

Af Päronstjärt däremot! :fakta

Det är bara killar som sitter ner och kissar som tar tjejens namn.
Om man tar sin mammas flicknamn då?
Ligger man och kissar då? :va

Vi har i alla fall länge försökt gifta oss,
men har nu bildat aktiebolag i stället! :D

/e

Varför behåller ni inte bara era egna namn om båda har ovanliga namn som ni båda har en relation till?

Man är inte gift om man har olika namn :mad:

Dessutom, ska barnen ha dubbelnamn då: Pelle xxxxxxxxxxxx-yyyyyy

Njet ;)

Faktum är att jag inte tryckt på alls, och hon började för en tid sen prata om att bli fru xxxxxxxxxxxx på alldeles egen hand.

Enda nackdelen jag direkt kommer att tänka på är om jag skulle få för mig att bli halvseriös med räsandet. Alla i Sverige har ju hemsidor och team som heter typ Backlundracing, danderssonracing osv.. Skulle jag göra det skulle jag få en (1) träff på hemsidan och det skulle va min mamma, ingen annan skulle stava rätt :(.

Man är inte gift om man har olika namn :mad:

Dessutom, ska barnen ha dubbelnamn då: Pelle xxxxxxxxxxxx-yyyyyy

Njet ;)

Faktum är att jag inte tryckt på alls, och hon började för en tid sen prata om att bli fru xxxxxxxxxxxx på alldeles egen hand.

Enda nackdelen jag direkt kommer att tänka på är om jag skulle få för mig att bli halvseriös med räsandet. Alla i Sverige har ju hemsidor och team som heter typ Backlundracing, danderssonracing osv.. Skulle jag göra det skulle jag få en (1) träff på hemsidan och det skulle va min mamma, ingen annan skulle stava rätt :(.

Giftermål handlar väl bara om att ge upp ännu mer av sina pengar till kvinnan till förmån för mindre gnäll där hemma?! :va

Nej nej, inga dubbelnamn!! Och ungarna skulle ju ha ditt namn så får hon sitta sur och envis kvar med sitt egna. ;)

Själv är jag glad att jag slapp den typen av dilemma, hade jag haft något av de andra namnen som finns på min sida släkten hade jag nog varit mer angelägen att behålla mitt egna men som det var nu var det ett enkelt beslut att byta..

Hundracing då? :)

Äh, det är bara att köpa upp alla domäner som kan vara felstavningar och peka om :billigt_jorå

Jag bytte från ett mycket vanligt, men bra namn. Till ett garanterat ovanligt, lika bra (släktnamn sedan dryga hundra år). Problem bara med att folk tror man är från dalarna eller lägger till något "sson" efter... :gnissla

Annars kan man ju försöka med några fräna namn som Stålhandske, Svensk, Pansarnäve eller Skinnspik (hmm...)

Last edited:
Hundracing då? :)

Äh, det är bara att köpa upp alla domäner som kan vara felstavningar och peka om :billigt_jorå

Jag bytte från ett mycket vanligt, men bra namn. Till ett garanterat ovanligt, lika bra (släktnamn sedan dryga hundra år). Problem bara med att folk tror man är från dalarna eller lägger till något "sson" efter... :gnissla

Annars kan man ju försöka med några fräna namn som Stålhandske, Svensk, Pansarnäve eller Skinnspik (hmm...)

"Stenhård" tyckte jag var ett trevligt efternamn.

Giftermål handlar väl bara om att ge upp ännu mer av sina pengar till kvinnan till förmån för mindre gnäll där hemma?! :va

Nej nej, inga dubbelnamn!! Och ungarna skulle ju ha ditt namn så får hon sitta sur och envis kvar med sitt egna. ;)

Själv är jag glad att jag slapp den typen av dilemma, hade jag haft något av de andra namnen som finns på min sida släkten hade jag nog varit mer angelägen att behålla mitt egna men som det var nu var det ett enkelt beslut att byta..

Jo.. Fast jag är lite kluven. Å ena sidan skiter jag fullständigt i giftermål, å andra sidan ska det va klassiskt och traditionellt om det nu ska va (bortsett kyrkan, jag vägrar kyrkan).

Som med förlovningar. Jag kan inte förstå innebördan i frågan: "Vill du förlova dig med mig?". Förlovad är man från det att man friar tills man faktiskt gifter sig. Den feta ringen friar man med, symbolismen är ju liksom att ge en fet gåva för att säkra att hon stannar ett år till tills det är lagfört.

Ska man väl hålla bröllop ska det va fetpåkostat och parteeeyy.. Ett bröllop för mig är liksom mest en bra ursäkt för att ha en riktigt fet fest once in a lifetime style.

Jag tycker faktiskt syrianerna är nåt på spåret där. Bröllopsgåvor är ofta ett kuvert med pengar som överlämnas vid hemgång från festen, för att täcka kostnaderna för den extremt påkostade festen.

Vi har sagt det till den dag det är dags, att vi hellre tar ett bidrag till bröllopet, än massa hushållsmaskiner vi kommer förvara i 4 år och sälja på blocket för en bråkdel av värdet sen. Ett perfekt bröllop eller pengar till bröllopsresa är en bättre gåva än nån jävla mixer eller våffeljärn.

Ett perfekt bröllop eller pengar till bröllopsresa är en bättre gåva än nån jävla mixer eller våffeljärn.

Förr i tiden gifte man sig ofta väldigt tidigt i en relation och alltså fick man saker för att bygga upp sitt boende och ha som grund i sitt nya liv.
Nu har ju folk ofta bott ihop i många år så brödrostar och kaffemaskiner är redan inköpta.

Vi önskade oss enbart resecheckar som bidrag till en bröllopsresa.

Förr i tiden gifte man sig ofta väldigt tidigt i en relation och alltså fick man saker för att bygga upp sitt boende och ha som grund i sitt nya liv.
Nu har ju folk ofta bott ihop i många år så brödrostar och kaffemaskiner är redan inköpta.

Jag skulle helst få så att var gäst täckte sin egen kostnad så långt det var möjligt. Efter förmåga givetvis då alla inte samma möjligheter.

Men det är klart, allt hänger ju på situationen.

Vi har kompisar som gifte sig förra sommaren, mitt under pågående husbygge. De fick en skottkärra med spade och nåt mer i bättre kvalitet inslaget i rött band. Var lite kul att se de andra gästernas miner när vi kom till bussen som skulle ta oss runt till kyrkan, festen och hem. De flesta hade nåt litet paket eller inget alls. :D

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...