Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Bara för att informera, man får inte heta Lövhög i efternamn, en bekant fick avslag på det.
Mehner, ett tyskt släktnamn som det bara är hennes släkt i Sverige som heter.
Tar nog hennes om vi gifter oss. Byter från Persson till Andersson
Då står du inför samma val som jag gjorde med andra ord. Är du rädd för att bli kallad sittkissare eller är det någon annan form av bräckligt manligt ego som gör att du klamrar dig fast vid Johansson?
Det är bara killar som sitter ner och kissar som tar tjejens namn.
Det är bara killar som sitter ner och kissar som tar tjejens namn.
Uppenbarligen ligger det något i det här. Korvgubbe har du fått höra negativa kommentarer av din frus familjs släktingar och dina egna vänner för att du tog din frus familjenamn?
...därför att?...men jag skulle aldrig ta hennes efternamn...![]()

Nej, har inte fått några negativa kommentarer. Det är egentligen bara ängsliga "karlakarlar" som brukar försöker övertyga sig själva om sin genuina manlighet med någon dylik kommentar, men av släkt, bekanta och vänner har jag inte hört något.
Givetvis frågar vissa men i min värld är det enkelt:
Man har två alternativ(enligt mig), båda behåller sitt egna eller så får den ena byta och rimligen byter då den som har minst koppling till och minst argument för sitt egna namn.
Jag hade egentligen bara två argument för mitt namn(som inte hon hade för sitt):
1. Valmers kommer kalla mig sittkissare om jag byter.
2. "Tradition"
Då min manlighet och mitt ego inte står och faller med mitt namn och då traditioner inte är något som väger särskilt tungt så hade jag egentligen inga argument för mitt namn medan min fru hade ganska många goda skäl för att behålla sitt och eftersom jag ville att hela familjen skulle ha ett namn så tog jag hennes...
Så, vi gifte oss borgerligt, hade bröllopsfesten en dag senare och jag bytte namn....
Jag har ett ovanligt efternamn som är ett gammalt släktnamn som enligt mamma är värt att föra vidare, varför vet jag inte.
Tjejen har ett inte lika ovanligt efternamn men det är självklart inte ett whitetrash-namn som slutar på -son.
Bådas efternamn börjar på W och dottern har hennes efternamn (mitt önskemål) och när vi gifter oss så vill hon inte ha mitt efternamn och jag vill inte ha hennes. Så hur gör man då
Jag har inget problem med att överge mitt namn och jag vill inte heller att hon ska ha mitt efternamn så antingen hittar vi på ett eget (jag har föreslagit Wewe eftersom bådas namn börjar på W) eller så har ju var och en kvar sitt eget namn, för det är väl inget problem?
Skulle vi gifta oss (vi ska tydligen göra det enligt tjejen) så är det enbart för att underlätta arv och sånt fjant vid dödsfall, jag är annars helt och hållet ointresserad av såna där kristna traditioner men ger med mig då tjejen värdesätter sånt då hon är en sån där troende foliehatt :koko
Vad var frågan nu igen?
Frågade ni hennes familj innan eller tog ni beslutet helt på eget bevåg att ta hennes namn. När jag frågade vad familj och släktingar tyckte tänkte jag att de kanske skulle bli upprörda över att ens inte blivit tillfrågade om det var ok.
Då står du inför samma val som jag gjorde med andra ord. Är du rädd för att bli kallad sittkissare eller är det någon annan form av bräckligt manligt ego som gör att du klamrar dig fast vid Johansson?
Jag är faktiskt uppriktigt nyfiken på hur du resonerar och varför du verkar så fast i din beslutsamhet.
Det lät ju tufft och bra, jag skulle ha bytt.
Tänk dig i framtiden när dom pratar om vilken revolution Mehner-turbinen, som uppfanns i Sverige, var för jetmotorns fortlevnad...
Om du inte har några problem att ge upp ditt familjenamn så har du ju lösningen där. Men du kanske har problem att vilja gifta in dig i hennes släkt av de skäl som Korvgubbe tog upp. Inget ont om det. Det här är personliga val. Varför hade du inte velat att hon skulle få ditt efternamn?
Jag sitter iofs och kissar (mycket lättare att läsa då) men jag skulle aldrig ta hennes efternamn...![]()

Bara för att informera, man får inte heta Lövhög i efternamn, en bekant fick avslag på det.

|
|
Harley-Davidson lanserar RIDE
Pressrelease från Harley-Da... |
|
|
KTM uppdaterar sin elhoj
Pressrelease från KTM: ... |
|
|
Verksamheten säkrad på Gotland Ring!
Det har varit många turer k... |
|
|
Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen
Med anledning av Ducatis 10... |
|
|
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!
Just nu återhämtar vi oss p... |
|
|
Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!
Just nu är vi mitt i provkö... |
|
|
Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!
Just nu är Bike på plats på... |
|
|
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen
Screenshot I samband med... |
|
|
CTEK visar upp ny laddare och ”booster”
CTEK NXT 5 Nu börjar sol... |
|
|
Vi provkör nya H-D-modeller