Giftermål där mannen tar kvinnans släkt/familjenamn

Bara för att informera, man får inte heta Lövhög i efternamn, en bekant fick avslag på det.

Tar nog hennes om vi gifter oss. Byter från Persson till Andersson

Tar hon ditt då?
Jag skulle inte kunna tänka mig att byta namn (var aldrig på tal när jag gifte mig).
Inte för att mitt namn är ovanligare, men min far är adopterad och valde efternamn själv, samt byggde upp ett gott rykte runt namnet.
Känns respektlöst att byta då.
Frugans familjs rykte är mer baserat på gårdsnamnet, så det följer med automatiskt.

Det där med adliga namn var ju kul. Nog för att jag tycker det är löjligt att utge sig för nåt man inte är men adeln är ju liksom ingenting längre dom heller. Bara ett inavlat gäng som verkar tyckas vara nåt mer än andra trots tex större andel analfabeter än resten av befolkningen.

Att adelsnamnen devalveras av "oadliga" som tar sig adelsklingande namn tycker jag bara är positivt.

Sen skulle jag inte ha nåt emot att byta från ett dussin-namn till något mer ovanligt namn. Dock skulle jag nog av karriärmässiga skäl använda mig av dubbelnamn under några år.

Då står du inför samma val som jag gjorde med andra ord. Är du rädd för att bli kallad sittkissare eller är det någon annan form av bräckligt manligt ego som gör att du klamrar dig fast vid Johansson?

Det är bara killar som sitter ner och kissar som tar tjejens namn.

Uppenbarligen ligger det något i det här. Korvgubbe har du fått höra negativa kommentarer av din frus familjs släktingar och dina egna vänner för att du tog din frus familjenamn?

Uppenbarligen ligger det något i det här. Korvgubbe har du fått höra negativa kommentarer av din frus familjs släktingar och dina egna vänner för att du tog din frus familjenamn?

Nej, har inte fått några negativa kommentarer. Det är egentligen bara ängsliga "karlakarlar" som brukar försöker övertyga sig själva om sin genuina manlighet med någon dylik kommentar, men av släkt, bekanta och vänner har jag inte hört något.
Givetvis frågar vissa men i min värld är det enkelt:
Man har två alternativ(enligt mig), båda behåller sitt egna eller så får den ena byta och rimligen byter då den som har minst koppling till och minst argument för sitt egna namn.

Jag hade egentligen bara två argument för mitt namn(som inte hon hade för sitt):
1. Valmers kommer kalla mig sittkissare om jag byter.
2. "Tradition"

Då min manlighet och mitt ego inte står och faller med mitt namn och då traditioner inte är något som väger särskilt tungt så hade jag egentligen inga argument för mitt namn medan min fru hade ganska många goda skäl för att behålla sitt och eftersom jag ville att hela familjen skulle ha ett namn så tog jag hennes...

Så, vi gifte oss borgerligt, hade bröllopsfesten en dag senare och jag bytte namn....

...men jag skulle aldrig ta hennes efternamn... :D
...därför att?

Last edited:
JAg skulle inte ha något emot att byta efternamn till något annat. Svensson känns lite sådär. >.< Iofs har jag inga direkta planer på att byta namn heller, så överväger att byta namn utan giftemål.
Fast att ha ett idiotvanligt för/efternamn har ju fördelen att man alltid försvinner i mängden om man vill det. Söker man på mitt namn på jobbet får man 27 träffar. ;) Söker man på det i stan är det 17 eller nåt sånt.

Jag har ett ovanligt efternamn som är ett gammalt släktnamn som enligt mamma är värt att föra vidare, varför vet jag inte.
Tjejen har ett inte lika ovanligt efternamn men det är självklart inte ett whitetrash-namn som slutar på -son.
Bådas efternamn börjar på W och dottern har hennes efternamn (mitt önskemål) och när vi gifter oss så vill hon inte ha mitt efternamn och jag vill inte ha hennes. Så hur gör man då :va
Jag har inget problem med att överge mitt namn och jag vill inte heller att hon ska ha mitt efternamn så antingen hittar vi på ett eget (jag har föreslagit Wewe eftersom bådas namn börjar på W) eller så har ju var och en kvar sitt eget namn, för det är väl inget problem?

Skulle vi gifta oss (vi ska tydligen göra det enligt tjejen) så är det enbart för att underlätta arv och sånt fjant vid dödsfall, jag är annars helt och hållet ointresserad av såna där kristna traditioner men ger med mig då tjejen värdesätter sånt då hon är en sån där troende foliehatt :koko

Vad var frågan nu igen?

Nej, har inte fått några negativa kommentarer. Det är egentligen bara ängsliga "karlakarlar" som brukar försöker övertyga sig själva om sin genuina manlighet med någon dylik kommentar, men av släkt, bekanta och vänner har jag inte hört något.
Givetvis frågar vissa men i min värld är det enkelt:
Man har två alternativ(enligt mig), båda behåller sitt egna eller så får den ena byta och rimligen byter då den som har minst koppling till och minst argument för sitt egna namn.

Jag hade egentligen bara två argument för mitt namn(som inte hon hade för sitt):
1. Valmers kommer kalla mig sittkissare om jag byter.
2. "Tradition"

Då min manlighet och mitt ego inte står och faller med mitt namn och då traditioner inte är något som väger särskilt tungt så hade jag egentligen inga argument för mitt namn medan min fru hade ganska många goda skäl för att behålla sitt och eftersom jag ville att hela familjen skulle ha ett namn så tog jag hennes...

Så, vi gifte oss borgerligt, hade bröllopsfesten en dag senare och jag bytte namn....

Jag förstår ert resonemang, det verkar fullt logiskt efter omständigheterna. Har man dessutom inte någon djupare känsla för sitt familjenamn är valet inte särskilt svårt. Om man nu inte är rädd för vad Valmars, tradition och macho männen säger.

Frågade ni hennes familj innan eller tog ni beslutet helt på eget bevåg att ta hennes namn. När jag frågade vad familj och släktingar tyckte tänkte jag att de kanske skulle bli upprörda över att ens inte blivit tillfrågade om det var ok.

Jag har ett ovanligt efternamn som är ett gammalt släktnamn som enligt mamma är värt att föra vidare, varför vet jag inte.
Tjejen har ett inte lika ovanligt efternamn men det är självklart inte ett whitetrash-namn som slutar på -son.
Bådas efternamn börjar på W och dottern har hennes efternamn (mitt önskemål) och när vi gifter oss så vill hon inte ha mitt efternamn och jag vill inte ha hennes. Så hur gör man då :va
Jag har inget problem med att överge mitt namn och jag vill inte heller att hon ska ha mitt efternamn så antingen hittar vi på ett eget (jag har föreslagit Wewe eftersom bådas namn börjar på W) eller så har ju var och en kvar sitt eget namn, för det är väl inget problem?

Skulle vi gifta oss (vi ska tydligen göra det enligt tjejen) så är det enbart för att underlätta arv och sånt fjant vid dödsfall, jag är annars helt och hållet ointresserad av såna där kristna traditioner men ger med mig då tjejen värdesätter sånt då hon är en sån där troende foliehatt :koko

Vad var frågan nu igen?

Om du inte har några problem att ge upp ditt familjenamn så har du ju lösningen där. Men du kanske har problem att vilja gifta in dig i hennes släkt av de skäl som Korvgubbe tog upp. Inget ont om det. Det här är personliga val. Varför hade du inte velat att hon skulle få ditt efternamn?

Frågade ni hennes familj innan eller tog ni beslutet helt på eget bevåg att ta hennes namn. När jag frågade vad familj och släktingar tyckte tänkte jag att de kanske skulle bli upprörda över att ens inte blivit tillfrågade om det var ok.

Det är inget gammal adelsnamn, som nämndes tidigare i tråden, så det finns inga sådana problem för någon att ta namnet. Det är ett tyskt efternamn som inte är särskilt ovanligt där men som är relativt ovanligt här... Å andra sidan har jag själv tyskt påbrå som ligger en generation närmare än vad hennes släkts tyska ursprung gör.

Så det handlade helt enkelt om vem som hade starkast band till sitt namn och hennes var starkt och mitt svagt så valet var enkelt.

Då står du inför samma val som jag gjorde med andra ord. Är du rädd för att bli kallad sittkissare eller är det någon annan form av bräckligt manligt ego som gör att du klamrar dig fast vid Johansson?
Jag är faktiskt uppriktigt nyfiken på hur du resonerar och varför du verkar så fast i din beslutsamhet.

Det lät ju tufft och bra, jag skulle ha bytt.

Tänk dig i framtiden när dom pratar om vilken revolution Mehner-turbinen, som uppfanns i Sverige, var för jetmotorns fortlevnad...

Att byta ut en del av ens namn skulle kännas som att byta en kroppsdel, lite för personligt på något sätt. Dessutom blir det för drygt att ändra login på SH.:D

Sen kräver jag verkligen inte att hon ska heta Johansson heller, för mig kvittar det så den smidigaste lösningen vore om vi behåller namnen som dom är och kidsen får ta hennes.

Om du inte har några problem att ge upp ditt familjenamn så har du ju lösningen där. Men du kanske har problem att vilja gifta in dig i hennes släkt av de skäl som Korvgubbe tog upp. Inget ont om det. Det här är personliga val. Varför hade du inte velat att hon skulle få ditt efternamn?

Hennes namn efter mitt förnamn ligger inte rätt i mun helt enkelt, svårare än så är det inte. Det låter gubbigt på något vis, då behåller jag hellre mitt namn och övertalar henne att hon kan ha kvar sitt.

Det bästa vore om man kunde få heta bara W i efternamn. Fan, det ska jag ansöka om NU!

Vart ansöker man?

Varken jag eller frugan ville byta efternamn när vi gifte oss så båda behöll sina namn. Verkar iof provocera vissa inskränkta människor men det bjuder vi på :tummenupp

Lyckades dock sneaka in dealen att eventuella småttingar ska bära mitt efternamn. Först ut blev katten...

Jag sitter iofs och kissar (mycket lättare att läsa då) men jag skulle aldrig ta hennes efternamn... :D

Tar du så lång tid på dig när du kissar så att det är värt att börja läsa något av vikt så skulle jag kollat upp prostatan och dess bihang. :krama

Bara för att informera, man får inte heta Lövhög i efternamn, en bekant fick avslag på det.

Attans bananer. Höglöv då? ;)

Last edited:
Jag skulle nog inte byta bort mitt efternamn vid ett giftermål. om inte Madde skulle dumpa den där nollan och ta sitt förnuft till fånga och istället välja en man från skogarna i norr som har flanellskjorta och luktar tjära. Då skulle jag gärna kunna byta efternamn till Bernadotte. :brynad

Jag har ett efternamn av det lite ovanligare slaget. Men ibland skulle det vara trevligt att ha ett vanligt sonnamn. Bara en sån sak som att slippa stava efternamnet när man har lämnat det till någon som ska skriva ner det (utan att det har någon udda stavning). Eller att kunna få vara lite mera anonym ibland skulle vara lite trevligt.

Jag kommer behålla mitt efternamn då det är ett släktnamn som bara vår släkt i Sverige som heter. Tycker det är värt att föra vidare :)

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

Back