Giftermål där mannen tar kvinnans släkt/familjenamn

Ska man väl hålla bröllop ska det va fetpåkostat och parteeeyy.. Ett bröllop för mig är liksom mest en bra ursäkt för att ha en riktigt fet fest once in a lifetime style.

Precis, man får inte lura polarna på festen. :tummenupp

Själva gifte vi oss i Las Vegas med efterföljande bröllopsresa, var borta i 3 veckor men när vi kom hem så hade vi fest med stort F. :yoparty

Själva gifte vi oss i Las Vegas med efterföljande bröllopsresa, var borta i 3 veckor men när vi kom hem så hade vi fest med stort F. :yoparty

Lite så.. Jag kan faktiskt tänka mig att betala bröllopet rätt länge. Gå all in och hyra slott, ha 2-3 dagars-bröllop med de närmaste boende där några dar och hela kittet.

Men då hade det ju varit betydligt skönare att få in typ 100´ i bidrag från gästerna än massa meningslösa presenter folk shoppar i sista stund för att de känner sig tvingade utan att det är nåt vi behöver. Om ingen kan köpa oss ett hus med 4-bilsgarage+verkstad så får det va.

Bortsett huset så har vi mer än vi behöver. Ingen av oss gillar saker, och de få saker vi har framme är sånt vi oftast letat månader efter för att hitta exakt rätt. Lika irriterande varje år när våra respektive mödrar till jul kommer med massa fula ljus, kökshanddukar som är "så fiina" och annat krafs. Trots uppmaningar om att vad vi egenytligen vill ha är ett bidrag till nån resa eller så. Men det är ju kul att slå in paket är jag rädd.

Och visst, det ÄR kul att både ge bort och få paket. Men håll det då på en extremt symolisk nivå så man får slänga grejerna utan att få dåligt samvete.

Fast iofs, om man bjuder TL-racing, kan man önska sig en årsförbrukning däck då :tungan

Las Vegas?

Coolt! Var det movie-style med Elvis-förrättare och hela kitet, eller råkade ni bara va i Vegas?

Last edited:
Lite så.. Jag kan faktiskt tänka mig att betala bröllopet rätt länge. Gå all in och hyra slott, ha 2-3 dagars-bröllop med de närmaste boende där några dar och hela kittet.

Men då hade det ju varit betydligt skönare att få in typ 100´ i bidrag från gästerna än massa meningslösa presenter folk shoppar i sista stund för att de känner sig tvingade utan att det är nåt vi behöver. Om ingen kan köpa oss ett hus med 4-bilsgarage+verkstad så får det va.

Bortsett huset så har vi mer än vi behöver. Ingen av oss gillar saker, och de få saker vi har framme är sånt vi oftast letat månader efter för att hitta exakt rätt. Lika irriterande varje år när våra respektive mödrar till jul kommer med massa fula ljus, kökshanddukar som är "så fiina" och annat krafs. Trots uppmaningar om att vad vi egenytligen vill ha är ett bidrag till nån resa eller så. Men det är ju kul att slå in paket är jag rädd.

Och visst, det ÄR kul att både ge bort och få paket. Men håll det då på en extremt symolisk nivå så man får slänga grejerna utan att få dåligt samvete.

Fast iofs, om man bjuder TL-racing, kan man önska sig en årsförbrukning däck då :tungan

Las Vegas?

Coolt! Var det movie-style med Elvis-förrättare och hela kitet, eller råkade ni bara va i Vegas?

Skriv i inbjudningen att det ni önskar er i present är bidrag för att kunna göra den här festen lege - wait for it - DARY. ;)

Det var inte med Elvis men annars ganska rätt planerat rakt igenom, bodde på 5stjärnigt hotell, åkte limousine vart vi än skulle under de 4 dagar vi var där och vigseln var i ett av de mer kända kapell där (Little White Wedding Chapel). Grejen är att vigseln gick på typ $400 och då ingick foton, bukett, transport (limo) och själva vigseln (3m18s)... för $200 till hade det varit Elvis... vi tyckte inte det var värt $200 för en kostym på pastorn. ;)
Som vi gjorde så gick vigsel+bröllopsresan på ca 130k och sen kom vi hem och hade fest för ca 80k... visst, mycket pengar men en sak man bara gör en gång och något vi ser tillbaka till rätt ofta.
Som vi ser det, helt klart vartenda öre just eftersom vi gjorde det hela precis så som vi ville göra och gjorde inte avkall på något överhuvudtaget.

Skriv i inbjudningen att det ni önskar er i present är bidrag för att kunna göra den här festen lege - wait for it - DARY. ;)

Det var inte med Elvis men annars ganska rätt planerat rakt igenom, bodde på 5stjärnigt hotell, åkte limousine vart vi än skulle under de 4 dagar vi var där och vigseln var i ett av de mer kända kapell där (Little White Wedding Chapel). Grejen är att vigseln gick på typ $400 och då ingick foton, bukett, transport (limo) och själva vigseln (3m18s)... för $200 till hade det varit Elvis... vi tyckte inte det var värt $200 för en kostym på pastorn. ;)
Som vi gjorde så gick vigsel+bröllopsresan på ca 130k och sen kom vi hem och hade fest för ca 80k... visst, mycket pengar men en sak man bara gör en gång och något vi ser tillbaka till rätt ofta.
Som vi ser det, helt klart vartenda öre just eftersom vi gjorde det hela precis så som vi ville göra och gjorde inte avkall på något överhuvudtaget.

Rätt!

Nee... Och det som gör att bröllop kostar 800´ är inte att man har 100+ gäster eller hyr ett slott. Utan summan av att man ska ha de där speciella blommorna som är färgkordinerade av nån jävla blomdesigner, en klänning för 120´ och speciella äpplen importerade från nåt land som fått ett falskt namn för att låta mer exotiskt när de egentligen kommer ifrån Grekland under eftermiddagen i en korg på varje bord osv.

Klart det ska va massa blommor på ett klassiskt bröllop, men köper man mkt av grossist kan man få jävligt bra priser. Runt <2000 per kuvert + boende är nog rätt realistiskt utan att snåla på nånting egentligen. Eller? (vågar inte skriva det här så synligt, men var och kollade ringar härom dan ;)) Du som gjort det.

Rätt!

Nee... Och det som gör att bröllop kostar 800´ är inte att man har 100+ gäster eller hyr ett slott. Utan summan av att man ska ha de där speciella blommorna som är färgkordinerade av nån jävla blomdesigner, en klänning för 120´ och speciella äpplen importerade från nåt land som fått ett falskt namn för att låta mer exotiskt när de egentligen kommer ifrån Grekland under eftermiddagen i en korg på varje bord osv.

Klart det ska va massa blommor på ett klassiskt bröllop, men köper man mkt av grossist kan man få jävligt bra priser. Runt <2000 per kuvert + boende är nog rätt realistiskt utan att snåla på nånting egentligen. Eller? (vågar inte skriva det här så synligt, men var och kollade ringar härom dan ;)) Du som gjort det.

Vi sket helt o hållet i sånt där tjafs som blommor och grejer, vi hyrde lokal (Porslingsfabriken) och körde med Vegas-tema (dvs gästerna fick gärna fantisera ihop något skoj utan att för den skull vara maskerad) och DJ samt fri bar.
Det gick en jävla massa sprit och champagne men det är så vi ville ha det.

Vad gäller ringar så är det ganska viktigt att det blir som man vill ha det, är man överrens om att gifta sig så skulle jag ha tagit med mig donnan och provat runt, finns många varianter och vi gick till en guldsmed som fick tillverka ringarna som vi ville ha dem, jag vill ha vanlig, kantig i rött guld (alltså guldfärgad) detta var alltså förlovningsringen. Frun hade lika fast lite mindre och som vigselring(ar) blev denna förlovningsring flankerad av två ringar i vitt guld med 7 stenar i vardera.
Jag fick en klocka istället för vigselring. :tummenupp

Med andra ord, det är viktigt att det blir som man själv vill ha det. ;)

Med andra ord, det är viktigt att det blir som man själv vill ha det. ;)

Visst är det så.. Hur jag än gör så kommer det ju inte bli rätt. Det viktiga där är nog att ha en ring till frieriet. Sen är det ju bara att ha öppet köp och gå och byta, ändra och så tills hon är nöjd nog att gravera den.

Helt oväsentligt i mitt tycke. I min bekantsskapskrets av medvetna balanserade akademiker :rolleyes: är det mest dubbelnamn, vilket väl är...sådär. En del namn blir riktigt mekiga..dubbla -son är ju inte skitkul direkt.

Jag skulle ta personuppgifter på en som hetteAnna Jonsson-Karlson-Westling-Olsson en gång och jag var tvungen att fråga "Skojar du?"

Det gjorde hon dock inte och hon blev dessutom sur över att jag frågade...

haha, helt galet, jag hade också sagt driver du, programmerarna på skatteverket har nog fått jobba en del för att få det där att funka, men det kanske löste sig redan när folk från mellanöstern började poppa upp i registren.

edit: anna jonasson-jonsson-johansson-jonson :D

Helt oväsentligt i mitt tycke. I min bekantsskapskrets av medvetna balanserade akademiker :rolleyes: är det mest dubbelnamn, vilket väl är...sådär. En del namn blir riktigt mekiga..dubbla -son är ju inte skitkul direkt.

skulle inte förvåna mig ifall det var balanserade akademiker som började med dubbelnamn :näsblod

edit: ryms det på kreditkort/körtkort:va

folk e inte kloka :D

har ni någon bra analys av varför dubbelnamnen dök upp, gifte de sig på låtsas eller fegade?vågade inte gå hela vägen? eller skulle diskussionen om namnet göra att de inte skulle komma att gifta sig alls?

Last edited:
haha, helt galet, jag hade också sagt driver du, programmerarna

Du kan bara ha ett efternamn, de andra namnen läggs som mellannamn.

Niclas Wahlgren däremot måste vara en riktigt sittkissare, hon väljer ju bort hans efternamn till förmån för ett efternamn hon från sin före detta make.
- "Men Laila Bagge är ju ett varumärke, jag kan ju inte byta!"
-" Döp om det till Golddigger AB så förstår man ju vad du sysslar med istället!"

VänstrrrHögrrrVänstrrrHåuggrrr
http://www.youtube.com/watch?v=1SebIBeRG1k

Last edited:
Jag ska slopa mitt efternamn. Bara heta Mange. Som "Sting" eller "Cher".

"Mange"... Klingar dödsskönt. :tummenupp

Vad fan har det tagit åt det manliga släktet?
Pappaledigt i en evighet, ta tjejens efternamn, sitta och kissa :va

Man kanske skulle börja sälja strap-ons :hihi

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP