Gasturbinhoj = JETeskoj!

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag började undra lite över exaktheten och sådär, ända tills jag lästa sista meningen...:hihi Snyggt som vanligt! :)
 

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
Angående inluftflödet i slutprodukten, ..har du räknat på/någon aning om, hur stor inloppsarea som behövs för att tillgodose motorns behov utan att vara menligt hämmande för potentiell uteffekt?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Kanske förbereda fäste för EGT-prob redan nu?
Hur ska du hantera värmen i växelns lagerhus? Har aldrig sett en lösning där man tar ut drivaxeln i hetändan, lite lost.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Kanske förbereda fäste för EGT-prob redan nu?
Hur ska du hantera värmen i växelns lagerhus? Har aldrig sett en lösning där man tar ut drivaxeln i hetändan, lite lost.

Ska inte avgaserna direkt ut på sidorna efter själva turbinhjulet som ska driva axeln till växelhuset? Så som jag tolkat det så ska avgaserna aldrig nå själva växelhuset utan ska ledas rakt in i en kraftturbin vars rotation driver axeln och avgaserna dumpas ut direkt efter själva rotorn. Eller det kanske var fel svar på fel fråga?:va
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ska inte avgaserna direkt ut på sidorna efter själva turbinhjulet som ska driva axeln till växelhuset? Så som jag tolkat det så ska avgaserna aldrig nå själva växelhuset utan ska ledas rakt in i en kraftturbin vars rotation driver axeln och avgaserna dumpas ut direkt efter själva rotorn. Eller det kanske var fel svar på fel fråga?:va
Jo att det måste bafflas ut åt sidorna förstår jag, men det är ju tight, både ur strömnings- och värmespridningssynpunkt. Iaf om de inbördes avstånden som framgår av bilderna i inlägg #3001 fortfarande gäller.

Men men, Johansson har säkert klurat ut ngt.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jo att det måste bafflas ut åt sidorna förstår jag, men det är ju tight, både ur strömnings- och värmespridningssynpunkt. Iaf om de inbördes avstånden som framgår av bilderna i inlägg #3001 fortfarande gäller.

Men men, Johansson har säkert klurat ut ngt.

Det jag tänkte var att han ju i stort sett kan kapa ut hur stora avgashål han vill rakt i själva höljet eftersom så fort avgaserna passerat själva rotorn så har de ju fyllt sitt syfte och ska bara ut fortast möjligt. Men jag kan ju så lite om luftflöde och strömning och sådär så det kanske blir otillräcklig hålarea ändå, vad vet jag... Rent instinktivt känns det ju som att ett par hål som är stora nog borde få plats med den ytarea på höljet som ritningen tillåter (själva utblåshålet på motorn är väl kanske uppskattningsvis en cirkel med dia 10 eller därikring, så allt över det vad gäller avgasning känns liksom tillräckligt. Och motsvarande hålarea borde väl gå att få plats med på höljet utan problem?), men jag kan ha helt fel.

Det har han säkert :)
 

Nickeh

Medlem
Gick med
20 Jul 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Nuvarande: Yamaha FZ8-N 2014, Tidigare: KTM 625 SMC -07, KTM 625 SC -02
Än så länge i bygget är det inte mycket som jag förstått hur det ska hänga ihop, men det här förstår jag inte. Kommer den där sitta fast mellan kraftturbinen och vinkelväxeln? :crash

Edit: Jag kollade några inlägg tillbaka och nu ramlade polletten ner. I get it now! :)
 
Last edited:

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Ort
Åbo
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Måste jag också buga och bocka, har följt denna tråd länge och måste ge dig all respekt, skicklighet både teoretiskt och praktiskt utav denna värld! :yoparty

Keep it up!
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Angående inluftflödet i slutprodukten, ..har du räknat på/någon aning om, hur stor inloppsarea som behövs för att tillgodose motorns behov utan att vara menligt hämmande för potentiell uteffekt?

Nä.:)

Kanske förbereda fäste för EGT-prob redan nu?
Hur ska du hantera värmen i växelns lagerhus? Har aldrig sett en lösning där man tar ut drivaxeln i hetändan, lite lost.

Den sätter jag i utblåset i tunnplåt senare, det blir den sista biten att tillverka eftersom jag måste veta vart mina ben hamnar innan jag kan räkna ut hur avgaserna ska riktas.

Som Bushido skrev så ska jag bygga en styrning i rostfri plåt som håller utblåsningen från att direkt träffa växelhuset, visst kommer det bli stålningsvärme men den lär vara hanterbar. Det blir dessutom mer utrymme än vad som syntes på det tidigare kortet där jag bara ställt ihop grejorna.

Jag kommer dessutom blöda av nån procent laddluft för att kyla lagringen i växeln så det lär nog vara lugnt, i värsta fall kan jag bygga ett vattensprut som sprutar en vattendimma in mellan avgashus och låda.:tummenupp

Måste jag också buga och bocka, har följt denna tråd länge och måste ge dig all respekt, skicklighet både teoretiskt och praktiskt utav denna värld! :yoparty

Keep it up!

Tusen tack!:)

Igår gjorde jag ett ryck med turbinen igen, jag var förbi kamrat Olov och lånade hans Köping för att göra den sista handpåläggningen i svarven.

JU-01927.jpg


Jag rensvarvade det rostfria ämnesröret så det centrerade perfekt i kraftturbinhuset...

JU-01928.jpg


...och skruvade ihop allt ett antal gånger för att mäta och kolla hur mycket som behövdes ta. Inga ritningar i vanlig ordning utan bara en grumlig idé om hur det skulle bli, precis som det ska vara med andra ord!:hihi

JU-01929.jpg


Lagerhuset till vinkelväxeln svarvades sen ner tills det fick sugpassning mot turbinhusdelen.

JU-01930.jpg


Med allt svarvat så kunde jag sätta ihop grejorna, först på med turbinhöljet på lagerhuset...

JU-01931.jpg


...och efter det lades turbinhjulet på plats.

JU-01932.jpg


Sist men inte minst åkte den främre delen av kraftturbinhöljet på och frigången för turbinhjulet mättes upp. Allt var precis som det skulle vara så efter en liten mental indiandans kunde jag kånka in knulen i min rostiga Seat Ibiza och vända kosan hem mot Fjäl igen.

JU-01933.jpg


Andra sidan.

JU-01934.jpg


Väl hemma i garaget igen skruvade jag ihop vinkelväxeln och ställde upp den i ramjiggen för att se hur det skulle bli, fina fisken det här!:banana

JU-01935.jpg


Tjipp!:)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Fan så ballt, det tar sig som pyromanen sa!:banana
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nä.:)



Den sätter jag i utblåset i tunnplåt senare, det blir den sista biten att tillverka eftersom jag måste veta vart mina ben hamnar innan jag kan räkna ut hur avgaserna ska riktas.

Som Bushido skrev så ska jag bygga en styrning i rostfri plåt som håller utblåsningen från att direkt träffa växelhuset, visst kommer det bli stålningsvärme men den lär vara hanterbar. Det blir dessutom mer utrymme än vad som syntes på det tidigare kortet där jag bara ställt ihop grejorna.

Jag kommer dessutom blöda av nån procent laddluft för att kyla lagringen i växeln så det lär nog vara lugnt, i värsta fall kan jag bygga ett vattensprut som sprutar en vattendimma in mellan avgashus och låda.:tummenupp

Förutom detta kanske även cirkulation och kylare på oljan i växeln kan vara ngt att överväga. För att suga ut den värme som kommer föras in växelns lagerstrut.

Snygga arbeten som vanligt!
 
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Förutom detta kanske även cirkulation och kylare på oljan i växeln kan vara ngt att överväga. För att suga ut den värme som kommer föras in växelns lagerstrut.

Snygga arbeten som vanligt!

Det blir ganska litet oljeflöde i växeln pga de höga varven, jag vill inte köra med våtsump när det ska varvas upp emot 33.000rpm utan det blir en riktad tunn oljestråle mot varje lager och drev-"meshen" plus lite blödluft för att hålla värmen borta. Sen får oljan självrinna ner i oljetanken som sitter under växeln.

En packbox i grafitgarn ska också tillverkas och sättas mellan främre kullagret och turbinhjulet för att inte olja ska läcka in i avgashuset och ryka helvete.:gnissla

Tack allihop!:)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det blir ganska litet oljeflöde i växeln pga de höga varven, jag vill inte köra med våtsump när det ska varvas upp emot 33.000rpm utan det blir en riktad tunn oljestråle mot varje lager och drev-"meshen" plus lite blödluft för att hålla värmen borta. Sen får oljan självrinna ner i oljetanken som sitter under växeln.

En packbox i grafitgarn ska också tillverkas och sättas mellan främre kullagret och turbinhjulet för att inte olja ska läcka in i avgashuset och ryka helvete.:gnissla

Tack allihop!:)

Låter klokt. Då finns ju redan en oljekrets i planerna. Och torrsump är ju som en oljekylare redan det.
Fördelen med värmefrågan i växeln är ju dessutom att den kan kollas/mätas. Skulle det visa sig att värmen från ingående axeln samt från det i lagerhuset infästa turbinhöljet gör att tempen stiger för mycket i pinjongdelen, så är det ju bara att stoppa i tid och allt kan förbättras.
 
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Låter klokt. Då finns ju redan en oljekrets i planerna. Och torrsump är ju som en oljekylare redan det.
Fördelen med värmefrågan i växeln är ju dessutom att den kan kollas/mätas. Skulle det visa sig att värmen från ingående axeln samt från det i lagerhuset infästa turbinhöljet gör att tempen stiger för mycket i pinjongdelen, så är det ju bara att stoppa i tid och allt kan förbättras.

Jag kommer ha en rätt rejäl Mocalkylare på trycksidan från oljepumpen, och då oljan till både växeln och grundmotorn kommer tas från samma pump får dom ju samma kylning. :tummenupp

Förvåningen kommer bli enorm ifall allt skulle funka som det var tänkt när jag börjar testa ut hojen, antagligen kommer det bli samma procedur som när gasproducern byggdes att man testkör, bygger om, testkör igen osv osv tills allt som var felbyggt från början har hunnit gå sönder...:D
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Går det kanske att tillverka nån slags värmekåpa så som man har bakom avgasturbinen på vanliga turbosar

Det ska visst ta ner värmen rejält bara att det är ett extra lager plåt i mellan
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Går det kanske att tillverka nån slags värmekåpa så som man har bakom avgasturbinen på vanliga turbosar

Det ska visst ta ner värmen rejält bara att det är ett extra lager plåt i mellan

Det är tänkt ska bli något liknande, jag ids inte försöka mig på att rita upp det men det kommer byggas ett avgashus i rostfri plåt där avgaserna leds ut åt sidorna och bort från växelhuset.

Det ska alltså bli en luftspalt emellan de tu som förhoppningsvis håller borta värmen rätt bra, en del lär ändå ledas in "mekaniskt" genom vingarna som håller kraftturbinhöljet fast på lagerhuset men sämre lär det ju inte bli.:tummenupp

Kanske vore något att skaffa sån där värmetålig filt som används till avgashus-huvor på turboaggregat och isolera mellanrummet med?
 

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
måste bara säga att denna byggtråden är överlägset höjdpunkten på hela sporthoj!
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top