Gamla hojar = skabb?

rallypacker

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2009
Hoj
Suzuki GSX400e
Fick precis ett ganska lustigt svar från en verkstad jag mailat angående prisuppgift på en del reparationer på hojen.

Ok, jag kan förstå att man väljer att prioritera garantiärenden och mc som man själv sålt men hur resonerar man när man väljer att gå efter årsmodell på de hojar man tar in?

Man vägrar ta in en gammal Suzuki men tar gärna in en Honda från 06?
Kan väl bara bero på att delarna till en så gammal hoj är för billiga?
Vad räknas som "gammal hoj"? För mig är ju en hoj från 97-98 också gammal, tar man inte in såna heller?

Jag hade hur som helst inte skrivit så? Eller är det bara jag som är märklig som tycker det?
Det ballaste är ju att han ens erbjuder sig att ta in den i november.

"Ja för fan, jag kan vänta. Det är ju inte så lång tid tills dess och den riktiga säsongen börjar ju verkligen i november."

Jaja, jag vet ju iallafall var jag INTE ska kolla efter hoj när körkortet är klart.
Det har sett bättre ut om dom bara skitit i att delge mig hur dom väljer att prioritera, men uppskattar på nåt märkligt vis deras "ärlighet".

Hänger inte ut nåt ställe men det rör sig om en av de största säljarna i mellanskåne.

.......................................................................................

Hejsan

Vi tar tyvärr inte in så pass gamla hojar i verkstan under högsäsong. Du är välkommen att höra av dig i november. Då har vi även 25% rabatt på arbetskostnaden.

Under högsäsong har vi konstant ca 1 månads väntetid och måste prioritera nya hojar, hojar vi sålt samt garantiärenden.

Vi du ha pris på endast delar kontakta xxxx på reservdelsavdelningen.

Med vänlig hälsning/xxxxxx

Haken är väl att där finns mängder av kunder som av garantiskäl är beredda att betala 7kkr för ett oljebyte och en ventiljustering. 7kkr för 3h arbete....

Sen kommer du med din "äldre cykel" och vill att den skall felsökas (något som tar mycket tid)utan att vara intresserad av att sänka några 7kkr...

Köp en Haynes och kläm fast tummen mitt i handen...

Klart man prioriterar stamkunder när man har mycket att göra, ser inget konstigt i det.

Skulle ju nästan blivit förbannad om det va tvärtom, ett ställe där man alltid handlat och där man kanske även köpt sin hoj, och får nåt konstigt fel och de säger, nää, vi tar inte in din hoj för vi har fullt upp hela sommaren med att laga gamla skabbhojar från randompersoner ;)

nu vet inte jag om din hoj är nyinköpt eller så. men service tar man hand om på hösten och vintern. så de är klart tills våren kommer.

Jag hakade inte upp mig på att dom tar in garantiärenden osv.det är rätt självklart..men alla som kör hoj kan inte mecka fan.och vad är en gammal hoj då?98?82?02?:)när garantin har gått ut kanske?kan ju vara bra att veta.

Att man prioriterar egna hojar, Garantiärenden samt service av egensålda hojar kan jag haja.
Att man prioriterar nyare hojar framför äldre hajar jag däremot inte men å andra sidan lämnar jag aldrig mina hojar till verkstad överhuvudtaget då jag gör jobben lika bra själv.

Jag tror att en hoj där garantin gått ut anses som gammal..

Last edited:
Inte...

det där var väl mycket uppriktigt + de gav tips om bättre pris

Det där var väl inget dåligt svar - som "svar" betraktat iaf????? :confused:
För det första, du FICK ju iaf ett svar, nåt som är ovanligt. Oftast får man bara tystnad i retur..
Dom har tydligt ock klart deklarerat att de har inte kapacitet att ta emot nya kunder utan har tillräckligt att göra med de gamla.
Du fick ju t o m en alternativ lösning??
Du har absolut inget att vara missnöjd över anser jag.

(Att sen den (s)venska reglerade och oflexibla arbetmarknadspolitiken inte precis uppmuntrar till "korta tillfälliga jobb" är en annan sak. Även om det skulle finnas (=finns) folk som vill ha sådana.
Det är viktigare med "trygghet, krav på heltid, regelbundna fikapauser och "garanti" för lång anställning..)

Antagligen har dom så mkt jobb att dom helt enkelt kan vælja vad dom vill ta in..
Min erfarenhet ær att folk med gamla cyklar ær minst lika villiga att slanta upp, men det ær klart att man tjænar bæst på servicar som bara ær rutinarbeten med høg timpenning

Det ær inte før att jævlas.. Dom vill bara tjæna så mkt kulor som møjligt :)

Før din del ær det bættre att søka upp Åkes verkstad på landet, som tar under femhundringen i timmen

Det är väl inte så konstigt att dom gör så egentligen.
Det är många verkstäder som gör så.
Dom prioriterar helt enkelt att ta in dom hojar som dom själva har sålt på senare år och det enklaste sättet att sortera ut dom är att prioritera relativt nya hojar.
en del av deras argument för försäljning är ju att "om du köper hojen här så kan vi hjälpa dig med service i framtiden".

Jag tycker att det är just av dom att tacka nej till jobbet. Mer surt om dom tar in hojen och du får den i november!
DU kan säkert hitta en mer prisvärt alternativ för att reparera din hoj. Kanske finns någon "Handy Man" i närheten som kan hjälpa dig.

Mats

Du har fått ett bra och ärligt svar tycker jag :tummenupp

Förutom stamkunder har prio så är det även vanligt med de med äldre hojjar tycker verkstäderna ska felsöka och göra massa jobb gratis. Av någon konstig anledning så tycker de med en hoj som inte är värd så mycket att verkstäders reparationer skall vara billigare än på nyare hojjar.

Har en sådan tjomme på jobbet. Tycker den verkstaden jag själv använder ska felsöka hans hoj gratis som kundservice mot att han köper reservdelar (för säg 200-300kr) och gör jobbet själv sedan. Snål jävel som gärna inte betalar andra för att göra något.

Bästa sättet för dig är nog att anlita någon SH:are. Både för felsökning och ev. mekande :)

Fick precis ett ganska lustigt svar från en verkstad jag mailat angående prisuppgift på en del reparationer på hojen.

Man vägrar ta in en gammal Suzuki...

Brevet:
Hejsan
Vi tar tyvärr inte in så pass gamla hojar i verkstan under högsäsong.

Visst kan man tycka det är lite lustigt men när jag i februari var sugen på att köpa en äldre hoj (suzuki fr 1982) som krävde en del reperationer så ringde jag en etablerad verkstad här i sthlm. Mek-killen jag pratade med var mycket skeptisk och sa att när man väl börjar meka med en gammal hoj vet man aldrig riktigt vad man kan förvänta sig och när man väl börjar i ena änden kan man stöta på många oväntade problem och det kan bli en utdragen process + att man kanske inte har just de delarna hemma så det kan bli en ganska låndragen historia.

Då förstår jag att man mitt i högsäsongen som firma inte kanske vill ta på sig ett sådant tidskrävande projekt utan sätter prio till andra mer lättfixade projekt mer nya hojar som dessutom genererar mer pengar i reperation vers. tid.
Finns säkert nån annan som vill ta sig an din hoj, så misströsta inte. :)

Tycker det iofs låter konstigt.. Om man är villig att betala så är det väl ett jobb som alla andra. Timmpeng + reservdelar är väl samma för en gammal knarr som en ny egentligen (så länge båda är utanför garanti). Om dem inte hinner med så är det väl en sak men annars förstår jag inte varför dem inte skulle ta ett jobb.. Jag har ett gammalt hus och det är inga problem att få dit hantverkare om man bara betalar.. Eller är jag helt ute och reser?

Tycker det iofs låter konstigt.. Om man är villig att betala så är det väl ett jobb som alla andra. Timmpeng + reservdelar är väl samma för en gammal knarr som en ny egentligen (så länge båda är utanför garanti). Om dem inte hinner med så är det väl en sak men annars förstår jag inte varför dem inte skulle ta ett jobb.. Jag har ett gammalt hus och det är inga problem att få dit hantverkare om man bara betalar.. Eller är jag helt ute och reser?

Dom har väl helt enkelt varit bortskämda med högkonjuktur.

Aldrig hört talas om en bilverkstad som nekat pga för gammal bil.

*/ ?>
Nyheter
Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Back