Gamla enstånkor

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx650f och Sfv650
.



A bloody bargain!

Men så får man hem den.
För fin för att busa med, för lite mil för att tjöra med, för ovanlig för att förstöra. Plötsligt har man en 32.000,- Hauptbyrå i garaget.

Jobbigt mellanläge, typ.
Jag hade inte tvekat en sekund att använda den! Den kostade inte trehundra tusen ? Synd den inte hade 21/18 hjul
 

Njk

Ny medlem
Gick med
2 Feb 2022
Hoj
Honda
Finns det något bra ställe att köpa en stor tank till Suzuki dr650se för vettiga pengar? Hiskeligt porto från Usa. Behöver även komplett framlyse med kåpa och lite sånt. Tips på bra webbshopar i Sverige och Eu mottages tacksamt!
 

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx650f och Sfv650
Finns det något bra ställe att köpa en stor tank till Suzuki dr650se för vettiga pengar? Hiskeligt porto från Usa. Behöver även komplett framlyse med kåpa och lite sånt. Tips på bra webbshopar i Sverige och Eu mottages tacksamt!
Här verkar det finnas

 
  • Gilla
Reaktioner: Njk

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Honda Dax ST 70 https://www.blocket.se/annons/stockholm/honda_dax_st_70/99617689

Dom här små hondorna verkar ligga kring 40 tusen ?
Mycket pengar för en liten hoj. Antar att det mest är samlare som är beredda att lägga de pengarna på en Dax, eller möjligen han som "redan har allt" och råkar ha 40 papp över. Ungefär samma prisnivå som Monkeybike.
Som hoj betraktat finns det ju bättre saker att välja på för de pengarna.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Mycket pengar för en liten hoj. Antar att det mest är samlare som är beredda att lägga de pengarna på en Dax, eller möjligen han som "redan har allt" och råkar ha 40 papp över. Ungefär samma prisnivå som Monkeybike.
Som hoj betraktat finns det ju bättre saker att välja på för de pengarna.
Håller med - det finns mycket bättre saker att välja.
Som till exempel en motsvarande Yamaha, som tyvärr aldrig togs in i Sverige.
Men äntligen fick den komma till ett kärleksfullt hem :)

Bop_1_2.jpg
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Ser fin ut, men:
"En riktigt fin samlarhoj som fungerar klanderfritt."
Börjar inte epitetet "samlarhoj" bli lite utslitet nu? Alla hojar verkar betecknas som samlarhojar.
Samlarhoj är ju bara trams. Det är en toköverprisad gammal enstånka som ska användas flitigt till grusbushelger. Inget annat.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Honda Xl 125r https://www.blocket.se/annons/orebro/honda_xl_125r/99664794

En fin liten enstånka
Tja.. En 125cc , ungefär som en moppe, för 22.000kr. Borde ju ha kostat för en tredjedel innan Covid, men nu kommer det säkert bli slagsmål om den för 22 papp. Ska vi gissar på att den handlar på 30´? För ett par år sedan var den totalt ointressant och hade inte ens betalats med 5-6000 kr. Det är märkliga tider för max 10´ men det är ju redan kört för i år. Man får nog skita i ny mc för i år och köpa en kanot eller kanot eller nåt liknande. Om man redan har en moppe är man inte så sugen på att intresserad att betala tre gånger mer än vad det är värt...
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Honda Xl 125r https://www.blocket.se/annons/orebro/honda_xl_125r/99664794

En fin liten enstånka
"Host". 22.000 kr för en obes 125cc...
Hade varit ett skämt för ett par år sedan, men nu är den säkert säkert såld för 50´ efter några dagars intensiv budgivning.
Alltså, allvarligt: jag är ingen kommunist eller så, men folk har för mycket pengar. Vanligt folk, m jag t ex m har ingen chans att köpa nåt. För innan de man köpa nåt har de hunnit superrika tio lika dana av dessa.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Samlarhoj är ju bara trams. Det är en toköverprisad gammal enstånka som ska användas flitigt till grusbushelger. Inget annat.
Ja.

Och nej.

Det där är en klassiker, en milstolpe - och ett feltänk.

Det var sista gången man sålde något där man fortfarande trodde att köparna skulle kunna förstå hur man använder en manuell dekompressionsventil.

Det var sista gången man trodde att folk ville köra 50 mil nonstop, helt utan att behöva anpassa sin körning.

Det var sista gången man trodde att en storstånka skulle kunna hänga med och konkurrera med tvåcylindriga äventyrshojar. DR 800 visade att det INTE hängde på kubiken.


Hojen i annonsen duger utmärkt till grusbus än i dag, men det finns bättre hojar till just det.
Just det exemplarets USP är att den är så vansinnigr fin och komplett!

Jag har ett par DR 750, så jag vet hur buskiga dom kan vara.
Jag har lekt med tanken att bygga riktig Roadbook-räcer av den ena, med USD fram och uppgraderad fjädring bak, samt 10-15 extra hästar i maskin. (Tämligen enkla att locka fram och inte jättedyrt)

Den andra har jag lurat på att originalrenovera för att göra riktigt fin, men jag skojar inte när jag säger att renovera min 12.000-kronors DR till skicket i annonsen kommer dra mer än 40 papp.
...och då tillkommer grundinköpet, och hojen kommer ändå se "renoverad" ut.

Tänker man så, så är hojen i annonsen ett klipp. En välskött, oskruvad SR 41 - first issue, att fortsätta vårda.
Istället för att plocka isär och gnetrenovera i tre år och få Ebayeksem på kuppen.

Somliga gillar sådant, och förlora pengar på kuppen.
Inte jag.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Tja.. En 125cc , ungefär som en moppe, för 22.000kr. Borde ju ha kostat för en tredjedel innan Covid, men nu kommer det säkert bli slagsmål om den för 22 papp. Ska vi gissar på att den handlar på 30´? För ett par år sedan var den totalt ointressant och hade inte ens betalats med 5-6000 kr. Det är märkliga tider för max 10´ men det är ju redan kört för i år. Man får nog skita i ny mc för i år och köpa en kanot eller kanot eller nåt liknande. Om man redan har en moppe är man inte så sugen på att intresserad att betala tre gånger mer än vad det är värt...

"Host". 22.000 kr för en obes 125cc...
Hade varit ett skämt för ett par år sedan, men nu är den säkert säkert såld för 50´ efter några dagars intensiv budgivning.
Alltså, allvarligt: jag är ingen kommunist eller så, men folk har för mycket pengar. Vanligt folk, m jag t ex m har ingen chans att köpa nåt. För innan de man köpa nåt har de hunnit superrika tio lika dana av dessa.


...och det är ungefär samma här.
Det där är ett exceptionellt välbevarat exemplar av en mycket ovanlig modell.

1983 regerade Yamaha DT 125 LC över allt annat, och Hondas MTX 125a var på ingång.

XL 125orna stod och skämdes i hallarna när effektraseriet hos tvåtaktarna skenade alldeles.
Hondas XL var det förnuftiga valet. Men, hur många 16-åringar kvalar in som förnuftiga...?

Året till ära hade XL125an fått helt nya kläder! Det var en helt omgjord hoj som verkligen lajnade med storasyskonen XL400 och XL600 och faktiskt kunde misstas för någon av dem vid en hastig blick. På fyllan. I skymningen.

Få hojar levde upp till epitetet "All dressed up, with no place to go" som just denna modell.
Dom blev hallinventarier, flyttades in under trappan till entresolen och reades till slut bort för peanuts - och då ofta till äldre gentlemen som känner igen när en bra affär på ett pålitligt transportmedel kan göras.

Återigen - skicket på denna XL 125a gör priset till ett klipp.
Peka ut ett bättre exemplar av samma modell - som är till salu.

Vill man inte ha en XL 125 så skall man inte köpa någon, men nyttan med att irritera sig över dom som fakriskt vill förstår jag inte.

Jag vill ha båda! Jag ser potentialen i bägge, men det sätt jag handlar hojar på gör att det blir för dyrt i slutändan.
Jag kan inte sätta av över 50 papp på att köpa grejer som kommer att bli värda mer i framtiden.
(Ja, det retar mig)

Skulle jag slå till på dessa två måste jag antingen sälja något annat i samma veva, och det vill jag inte.
Eller också skulle jag kunna delfinansiera XLen genom att direkt sälja DRen nertill till Tyskland.

Den skulle kunna ge över €3500, men knappast över €4000 med tanke på milen.
Men, en affär dit ner tar en månad, minst - och risken är att jag hinner bli kär i hojen och då har jag ännu en hoj jag inte vågar köra med. Det vill jag inte heller.

Så, dom får vara.
Tyvärr.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top