Gamla enstånkor

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Den var sjukt sunkig, legat-på-sjöbotten sunkig, och troligen papperslös då säljaren inte visste årsmodell. Jag såg annonsen sekunder efter den kom ut ( tillsammans med 300 pers till ) men nä
Ändå såld inom någon timme. Där ser man vilket intresse det är för dessa klassiker, samlare kastar sig över sådana oavsett skick. Den var bara lite dammig, och ytrost är lätt fixat. Någon gjorde ett klipp.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
64, är den tävlingskörd? Är det något mer som inte står i annonsen?
TT hit och XT dit. Jag tänkte börja på T.

Steve Tell någon? Steve, inte Stiiiiiiv.

image.jpeg
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
64, är den tävlingskörd? Är det något mer som inte står i annonsen?
TT hit och XT dit. Jag tänkte börja på T.

Steve Tell någon? Steve, inte Stiiiiiiv.

View attachment 468887


Knappast tävlingskörd.
Det är mer wannabe-siffror skulle jag tro.
Passar bra ihop med de vitmålade bokstäverna och siffrorna på bakdäcket...


Och "ombyggd till TT" är att tänja väldigt på sanningen.

Vare sig man menar 3SW, 59X eller 36A så skiljer dom massor mot XT.
Annan ram, annan motor, annan stegning i växellådan, annanannatannan.


Trevlig hoj ändå, och ett lyckat försök att tuffa till en gammal XT.




Edit:
Steve Tell, ja - och Berndt Enö.
Hjältar för oss 16-åringar i skogen:
Vuxna män som körde 125-or!

Och hävdade sig i totalen!!!
Speciellt när det var trångt, blött och jävligt.

Det var en sådan underbar boost åt självförtroendet. 125 var verkligen en riktig motorcykel. Man kunde vara totalsnabbast på vissa sträckor med en liten 125a.

Sedan kom eftertankens kranka blekhet. "Man" kunde inte det. Somliga kunde det. Inte vi.
Det var inte kubiken det var fel på - det var oss C-knattar med vit botten som var hojens begränsning.
 
Last edited:

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Berndt körde väl Zundapp? Hette dom GS då och MC för crossen? Kanske kom senare. Jag hade en expansionkammare på min KS125 ett tag. Den kunde väcka döda. Poppis när man skulle hem från en polare vid 3-tiden.

T, där menade jag Tillförlitlighet. Steve var stor på den tiden. Jag har handlat ett par fjädrar av honom. Han hade en stötdämparfirma i stan. En gammal Jag-mötte-Lassie.

Kollade Wikipediasidan om honom, bl a 1:a i Enduro-SM 1973. Det hette fortfarande T då.

"Från början kallades tävlingsformen för Tillförlitlighet. Dåtidens maskinmaterial var inte av så hög kvalitet som dagens och därmed var inte heller tillförlitligheten så hög. Varje nation hade sitt namn på sporten, men ju fler länder som anslöt sig till tävlingsformen och vartefter utbytet ökade beslöts det i början av 80-talet om ett gemensamt internationellt namn, Enduro. Enduro är ett spanskt ord som betyder uthållighet, vilket på ett bra sätt beskriver kraven på föraren i enduro."

Kollade man vidare på Steves Wiki-sida så står det om hans tidigare cykelkarriär. Framgångsrik även där. Det står också att han fortfarande cyklar varje dag och att han tränar med Fredrikshofs IF CK. Den klubben utmärkte sig för några år sedan vid en "incident" på Slingerbulten där en bilist fick en eller flera rutor sönderslagna. Vet inte vad som hände. Det har varit lite krig mellan cyklister och hojåkare där. Jag tänkte tanken att någon hoj skulle käfta med Steve, denne mästare, utan att fatta vem det är. Föga troligt men ändå.

Jo XTn såg väl ok ut. Enkelt att fixa som man vill ha den.
 
  • Gilla
Reaktioner: JPT

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Steve Tell, ja - och Berndt Enö.
Hjältar för oss 16-åringar i skogen:
Vuxna män som körde 125-or!
Det var en sådan underbar boost åt självförtroendet. 125 var verkligen en riktig motorcykel. Man kunde vara totalsnabbast på vissa sträckor med en liten 125a.

Sedan kom eftertankens kranka blekhet. "Man" kunde inte det. Somliga kunde det. Inte vi.
Det var inte kubiken det var fel på - det var oss C-knattar med vit botten som var hojens begränsning.
Shakespear-citat? Du har höjt nivån för diskussionerna drastiskt i och med detta.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Snygg som 2kf är, höjdpunkten av 80-talsoffroads! Men vad är bytt? Gaffeln. Jämför jag den med min 2kf -90 ser jag att han bytt ut bakstänkan och satt dit en hasplåt.

Minst ändrat länkage bak också, troligen även stötdämpare.
Skärmar fram och bak, men mycket mer är det nog inte.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Minst ändrat länkage bak också, troligen även stötdämpare.
Skärmar fram och bak, men mycket mer är det nog inte.
Sant. Men framstänkan måste ju va till ett 17-tumshjul, eller hur?
Skulle va kul om killen finns på SH och kan berätta va mer som är bytt. Är lite "finn fem fel."
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Och en "skaplig" lågmilare. Det känns som att den borde vara värd det priset med tanke på vilka hojar som annonseras ut för runt 30 tusen.

Det som är osäkert är hur den förvarats under dessa drygt 20 år. Ingen pytsar i två matskedar olja i tändstiftshålet och drar runt ett par varv. Förr gjordes det inför vinterförvaringen, dvs för 4-5 månader. Komp kan testas. Oljeförbrukning märks inte på en provkörning men man kan se om den ryker. Rost på lager och kam pga kondens märks inte direkt. Startar den så är förgasaren nog ok. Enkelt att göra rent den annars.

Är motorn oskadd så ja.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
CCM är värd varenda krona om man jämför mot alla andra gamla häckar för samma peng..
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Och en "skaplig" lågmilare. Det känns som att den borde vara värd det priset med tanke på vilka hojar som annonseras ut för runt 30 tusen.
.
CCM är värd varenda krona om man jämför mot alla andra gamla häckar för samma peng..


A bloody bargain!

Men så får man hem den.
För fin för att busa med, för lite mil för att tjöra med, för ovanlig för att förstöra. Plötsligt har man en 32.000,- Hauptbyrå i garaget.

Jobbigt mellanläge, typ.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top