Gamla enstånkor

1983 regerade Yamaha DT 125 LC över allt annat, och Hondas MTX 125a var på ingång.
Pratar man 125 cc överlag så var det RD 125 som var nr 1 med DT 125 som god tvåa. Kompisen hade en XR 125 vid den tiden minns jag och en provkörning gav att den var trött och vibrerade ganska mycket. Sen dess har jag haft uppfattningen att 125 cc är för lite kubik för 4t med en burk
 
...och det är ungefär samma här.
Det där är ett exceptionellt välbevarat exemplar av en mycket ovanlig modell.

Återigen - skicket på denna XL 125a gör priset till ett klipp.
Peka ut ett bättre exemplar av samma modell - som är till salu.

Jag kan inte sätta av över 50 papp på att köpa grejer som kommer att bli värda mer i framtiden.
(Ja, det retar mig)
Köper man den för att använda den är det knappast någon fördel att det är en "mycket ovanlig modell", det gör det bara svårare att hitta delar eller att få service till den.
Köper man den för att "göra ett klipp" finns det nog bättre investeringar, som aktier, konst, fastigheter eller kanske rent av guld?
Och som någon påpekade: en 1-cyl 4-takt 125cc är nog en väldigt trött maskin att åka omkring på...
 
Köper man den för att använda den är det knappast någon fördel att det är en "mycket ovanlig modell", det gör det bara svårare att hitta delar eller att få service till den.
Köper man den för att "göra ett klipp" finns det nog bättre investeringar, som aktier, konst, fastigheter eller kanske rent av guld?
Och som någon påpekade: en 1-cyl 4-takt 125cc är nog en väldigt trött maskin att åka omkring på...
En 125:a 4-takt är trött ja men det är fanimej även en 250 fyrtakt, inga under av effekt och motorerna är slitstarka så det är annat som brukar vara svårt att få tag på om det inte delas av andra modeller .
Sett allt för många ”stugmoppar ” i eländigt skick så ibland är det faktiskt glädjande att dom är för dyra att hamna hos nån som det -utan hamnar hos nån som uppskattar en i fint skick
 
Det står L250S på skylten, ett unikt tryckfel från fabriken.
Vingmuttern sitter inte riktigt rätt. Fältmässigt och funktionellt. Man ska alltid ha lite skruvar och muttrar med.
Störs man av avgasljudet trots långt avgasrör så kan man täta skarven lite.
Tanklocket kan man tabort medan man felsöker startapparaten.
Sadeln ser inte ut att passa riktigt, bör bytas om det blir en originalrenovering (högst troligt).
Karburatorn ser intressant ut, kanske inte enbart originaldelar där.
Den trasiga grunkan har med kicken att göra. Lite svår att få tag i.

Blandade bilder:
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.png
 
En 125:a 4-takt är trött ja men det är fanimej även en 250 fyrtakt, inga under av effekt och motorerna är slitstarka så det är annat som brukar vara svårt att få tag på om det inte delas av andra modeller .
Encylindriga fyrtaktare under 125 cc är ett enda stort feltänk. En sån hoj går ju konstant på maxvarv för att röra sig ö h t , och vad gör det för slitage och livslängd?
Sett allt för många ”stugmoppar ” i eländigt skick så ibland är det faktiskt glädjande att dom är för dyra att hamna hos nån som det -utan hamnar hos nån som uppskattar en i fint skick
Det är alltid tragiskt att hojar slutar sina dagar som stugmoppar, jag hatar ö h t begreppet alls. Men att bevara klassiska modeller för framtiden sköts nog av fabriker och tillverkare och inte är det en syssla som förväntas av respektive hojåkare och kunder? Vi ska bara köpa, köra och ha kul, klassikerna samlas nog av museer o d?
 
Encylindriga fyrtaktare under 125 cc är ett enda stort feltänk. En sån hoj går ju konstant på maxvarv för att röra sig ö h t , och vad gör det för slitage och livslängd?

Det är alltid tragiskt att hojar slutar sina dagar som stugmoppar, jag hatar ö h t begreppet alls. Men att bevara klassiska modeller för framtiden sköts nog av fabriker och tillverkare och inte är det en syssla som förväntas av respektive hojåkare och kunder? Vi ska bara köpa, köra och ha kul, klassikerna samlas nog av museer o d?
En xl125r har väl toppeffekt runt 10000 och Max vrid några tusen lägre så det är inga bekymmer om dom sköts med oljebyten osv
Det är när dom står och inte får nån ny olja nån gång emellanåt och rostar i en friggebod/uthus det blir rost i tankar osv
:yoparty Gör ett stånkemuseum bums för såna har jag inte stött på , gärna med lite patina och oljelukt för den rätta känslan

:notmeGör så ,köp , kör och ha kul .
hojarna finns ju :7peta
 
En xl125r har väl toppeffekt runt 10000 och Max vrid några tusen lägre så det är inga bekymmer om dom sköts med oljebyten osv
Det innebär att en hoj som har gått 5000mil har gått 5000mil med max varv, det kan väl inte vara hälsosamt? Vevaxel, kamaxel, kamkedja, ventiler, ventillyftare/säten, fjädrar, vipparmar, allt är slut. Kostar mer än hojen att byta....

:yoparty Gör ett stånkemuseum bums för såna har jag inte stött på , gärna med lite patina och oljelukt för den rätta känslan

:notmeGör så ,köp , kör och ha kul .
hojarna finns ju :7peta
Tror inte det. Dessa moppar kunde köpas för 7-8000kr för ett par år sedan, idag vill folk ha 25-30000 för dem . Jag hatar att bli lurad, så jag avstår. Det finns annat i livet än överprisade moppar. Miljardärer som Zlatan, Rausing och grabbarna får köpa dessa. Jag avstår.

Museer får andra ordna, det är inte min sak.
 
Det innebär att en hoj som har gått 5000mil har gått 5000mil med max varv, det kan väl inte vara hälsosamt? Vevaxel, kamaxel, kamkedja, ventiler, ventillyftare/säten, fjädrar, vipparmar, allt är slut. Kostar mer än hojen att byta....


Tror inte det. Dessa moppar kunde köpas för 7-8000kr för ett par år sedan, idag vill folk ha 25-30000 för dem . Jag hatar att bli lurad, så jag avstår. Det finns annat i livet än överprisade moppar. Miljardärer som Zlatan, Rausing och grabbarna får köpa dessa. Jag avstår.

Museer får andra ordna, det är inte min sak.
Håller en 125a fyrtakt bara 5000 mil innan ”allt är slut”? BS
 
Det innebär att en hoj som har gått 5000mil har gått 5000mil med max varv, det kan väl inte vara hälsosamt? Vevaxel, kamaxel, kamkedja, ventiler, ventillyftare/säten, fjädrar, vipparmar, allt är slut. Kostar mer än hojen att byta....


Tror inte det. Dessa moppar kunde köpas för 7-8000kr för ett par år sedan, idag vill folk ha 25-30000 för dem . Jag hatar att bli lurad, så jag avstår. Det finns annat i livet än överprisade moppar. Miljardärer som Zlatan, Rausing och grabbarna får köpa dessa. Jag avstår.

Museer får andra ordna, det är inte min sak.
Nu får du väl ge dig ändå , nog för 08:or är dåliga på att köra men inte ens du ligger väl på varvstoppet jämnt ? 100% ?
5000 mil är inte allt skrot på utan dålig service och när du ändå hänger upp dig på en xl 125:a så inbjuder den inte till sån körning om man inte är tysk på campingplats och kör varvstoppskörning kl tre på natten med hög promille
 
Nu får du väl ge dig ändå , nog för 08:eek:r är dåliga på att köra men inte ens du ligger väl på varvstoppet jämnt ? 100% ?
5000 mil är inte allt skrot på utan dålig service och när du ändå hänger upp dig på en xl 125:a så inbjuder den inte till sån körning om man inte är tysk på campingplats och kör varvstoppskörning kl tre på natten med hög promille
Det jag minns från när man körde 125cc som grabb var ungefär som när man körde moppen= fullgas. Både när man axade och på vägen. Toppfarten var väl runt 100, om man skjutsade 80km/t. Det krävdes fullgas för att hänga med i trafiken helt enkelt. Och det var tvåtakt, små fyrtaktare lever ett hårt liv.
 
Det innebär att en hoj som har gått 5000mil har gått 5000mil med max varv, det kan väl inte vara hälsosamt? Vevaxel, kamaxel, kamkedja, ventiler, ventillyftare/säten, fjädrar, vipparmar, allt är slut. Kostar mer än hojen att byta....


Tror inte det. Dessa moppar kunde köpas för 7-8000kr för ett par år sedan, idag vill folk ha 25-30000 för dem . Jag hatar att bli lurad, så jag avstår. Det finns annat i livet än överprisade moppar. Miljardärer som Zlatan, Rausing och grabbarna får köpa dessa. Jag avstår.

Museer får andra ordna, det är inte min sak.


Vi tycker olika.
Det får vara så.

Du har väl redan ett par hojar?

Man får vara glad åt det man har.

Hur var det hon sade, Sheryl Crow...?
"Not having what you want, but wanting what you have."

Det ser ut som en liten lek med ord, men när man börjar fundera på det öppnar sig en gigantiskt skillnad i synsätt.
 
Är det någon som har lyckats få kontakt med Hondaägaren i Sala? Hur svårt kan det vara att svara på meddelanden på Blocket? Är den såld kan man ju svara det och framförallt ta bort annonsen...
 
Nyheter
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Back
Top