Gamla enstånkor

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
1983 regerade Yamaha DT 125 LC över allt annat, och Hondas MTX 125a var på ingång.
Pratar man 125 cc överlag så var det RD 125 som var nr 1 med DT 125 som god tvåa. Kompisen hade en XR 125 vid den tiden minns jag och en provkörning gav att den var trött och vibrerade ganska mycket. Sen dess har jag haft uppfattningen att 125 cc är för lite kubik för 4t med en burk
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
...och det är ungefär samma här.
Det där är ett exceptionellt välbevarat exemplar av en mycket ovanlig modell.

Återigen - skicket på denna XL 125a gör priset till ett klipp.
Peka ut ett bättre exemplar av samma modell - som är till salu.

Jag kan inte sätta av över 50 papp på att köpa grejer som kommer att bli värda mer i framtiden.
(Ja, det retar mig)
Köper man den för att använda den är det knappast någon fördel att det är en "mycket ovanlig modell", det gör det bara svårare att hitta delar eller att få service till den.
Köper man den för att "göra ett klipp" finns det nog bättre investeringar, som aktier, konst, fastigheter eller kanske rent av guld?
Och som någon påpekade: en 1-cyl 4-takt 125cc är nog en väldigt trött maskin att åka omkring på...
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Köper man den för att använda den är det knappast någon fördel att det är en "mycket ovanlig modell", det gör det bara svårare att hitta delar eller att få service till den.
Köper man den för att "göra ett klipp" finns det nog bättre investeringar, som aktier, konst, fastigheter eller kanske rent av guld?
Och som någon påpekade: en 1-cyl 4-takt 125cc är nog en väldigt trött maskin att åka omkring på...
En 125:a 4-takt är trött ja men det är fanimej även en 250 fyrtakt, inga under av effekt och motorerna är slitstarka så det är annat som brukar vara svårt att få tag på om det inte delas av andra modeller .
Sett allt för många ”stugmoppar ” i eländigt skick så ibland är det faktiskt glädjande att dom är för dyra att hamna hos nån som det -utan hamnar hos nån som uppskattar en i fint skick
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Det står L250S på skylten, ett unikt tryckfel från fabriken.
Vingmuttern sitter inte riktigt rätt. Fältmässigt och funktionellt. Man ska alltid ha lite skruvar och muttrar med.
Störs man av avgasljudet trots långt avgasrör så kan man täta skarven lite.
Tanklocket kan man tabort medan man felsöker startapparaten.
Sadeln ser inte ut att passa riktigt, bör bytas om det blir en originalrenovering (högst troligt).
Karburatorn ser intressant ut, kanske inte enbart originaldelar där.
Den trasiga grunkan har med kicken att göra. Lite svår att få tag i.

Blandade bilder:
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.png
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
En 125:a 4-takt är trött ja men det är fanimej även en 250 fyrtakt, inga under av effekt och motorerna är slitstarka så det är annat som brukar vara svårt att få tag på om det inte delas av andra modeller .
Encylindriga fyrtaktare under 125 cc är ett enda stort feltänk. En sån hoj går ju konstant på maxvarv för att röra sig ö h t , och vad gör det för slitage och livslängd?
Sett allt för många ”stugmoppar ” i eländigt skick så ibland är det faktiskt glädjande att dom är för dyra att hamna hos nån som det -utan hamnar hos nån som uppskattar en i fint skick
Det är alltid tragiskt att hojar slutar sina dagar som stugmoppar, jag hatar ö h t begreppet alls. Men att bevara klassiska modeller för framtiden sköts nog av fabriker och tillverkare och inte är det en syssla som förväntas av respektive hojåkare och kunder? Vi ska bara köpa, köra och ha kul, klassikerna samlas nog av museer o d?
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Encylindriga fyrtaktare under 125 cc är ett enda stort feltänk. En sån hoj går ju konstant på maxvarv för att röra sig ö h t , och vad gör det för slitage och livslängd?

Det är alltid tragiskt att hojar slutar sina dagar som stugmoppar, jag hatar ö h t begreppet alls. Men att bevara klassiska modeller för framtiden sköts nog av fabriker och tillverkare och inte är det en syssla som förväntas av respektive hojåkare och kunder? Vi ska bara köpa, köra och ha kul, klassikerna samlas nog av museer o d?
En xl125r har väl toppeffekt runt 10000 och Max vrid några tusen lägre så det är inga bekymmer om dom sköts med oljebyten osv
Det är när dom står och inte får nån ny olja nån gång emellanåt och rostar i en friggebod/uthus det blir rost i tankar osv
:yoparty Gör ett stånkemuseum bums för såna har jag inte stött på , gärna med lite patina och oljelukt för den rätta känslan

:notmeGör så ,köp , kör och ha kul .
hojarna finns ju :7peta
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
En xl125r har väl toppeffekt runt 10000 och Max vrid några tusen lägre så det är inga bekymmer om dom sköts med oljebyten osv
Det innebär att en hoj som har gått 5000mil har gått 5000mil med max varv, det kan väl inte vara hälsosamt? Vevaxel, kamaxel, kamkedja, ventiler, ventillyftare/säten, fjädrar, vipparmar, allt är slut. Kostar mer än hojen att byta....

:yoparty Gör ett stånkemuseum bums för såna har jag inte stött på , gärna med lite patina och oljelukt för den rätta känslan

:notmeGör så ,köp , kör och ha kul .
hojarna finns ju :7peta
Tror inte det. Dessa moppar kunde köpas för 7-8000kr för ett par år sedan, idag vill folk ha 25-30000 för dem . Jag hatar att bli lurad, så jag avstår. Det finns annat i livet än överprisade moppar. Miljardärer som Zlatan, Rausing och grabbarna får köpa dessa. Jag avstår.

Museer får andra ordna, det är inte min sak.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Det innebär att en hoj som har gått 5000mil har gått 5000mil med max varv, det kan väl inte vara hälsosamt? Vevaxel, kamaxel, kamkedja, ventiler, ventillyftare/säten, fjädrar, vipparmar, allt är slut. Kostar mer än hojen att byta....


Tror inte det. Dessa moppar kunde köpas för 7-8000kr för ett par år sedan, idag vill folk ha 25-30000 för dem . Jag hatar att bli lurad, så jag avstår. Det finns annat i livet än överprisade moppar. Miljardärer som Zlatan, Rausing och grabbarna får köpa dessa. Jag avstår.

Museer får andra ordna, det är inte min sak.
Håller en 125a fyrtakt bara 5000 mil innan ”allt är slut”? BS
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Det innebär att en hoj som har gått 5000mil har gått 5000mil med max varv, det kan väl inte vara hälsosamt? Vevaxel, kamaxel, kamkedja, ventiler, ventillyftare/säten, fjädrar, vipparmar, allt är slut. Kostar mer än hojen att byta....


Tror inte det. Dessa moppar kunde köpas för 7-8000kr för ett par år sedan, idag vill folk ha 25-30000 för dem . Jag hatar att bli lurad, så jag avstår. Det finns annat i livet än överprisade moppar. Miljardärer som Zlatan, Rausing och grabbarna får köpa dessa. Jag avstår.

Museer får andra ordna, det är inte min sak.
Nu får du väl ge dig ändå , nog för 08:eek:r är dåliga på att köra men inte ens du ligger väl på varvstoppet jämnt ? 100% ?
5000 mil är inte allt skrot på utan dålig service och när du ändå hänger upp dig på en xl 125:a så inbjuder den inte till sån körning om man inte är tysk på campingplats och kör varvstoppskörning kl tre på natten med hög promille
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Nu får du väl ge dig ändå , nog för 08:eek:r är dåliga på att köra men inte ens du ligger väl på varvstoppet jämnt ? 100% ?
5000 mil är inte allt skrot på utan dålig service och när du ändå hänger upp dig på en xl 125:a så inbjuder den inte till sån körning om man inte är tysk på campingplats och kör varvstoppskörning kl tre på natten med hög promille
Det jag minns från när man körde 125cc som grabb var ungefär som när man körde moppen= fullgas. Både när man axade och på vägen. Toppfarten var väl runt 100, om man skjutsade 80km/t. Det krävdes fullgas för att hänga med i trafiken helt enkelt. Och det var tvåtakt, små fyrtaktare lever ett hårt liv.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Det innebär att en hoj som har gått 5000mil har gått 5000mil med max varv, det kan väl inte vara hälsosamt? Vevaxel, kamaxel, kamkedja, ventiler, ventillyftare/säten, fjädrar, vipparmar, allt är slut. Kostar mer än hojen att byta....


Tror inte det. Dessa moppar kunde köpas för 7-8000kr för ett par år sedan, idag vill folk ha 25-30000 för dem . Jag hatar att bli lurad, så jag avstår. Det finns annat i livet än överprisade moppar. Miljardärer som Zlatan, Rausing och grabbarna får köpa dessa. Jag avstår.

Museer får andra ordna, det är inte min sak.


Vi tycker olika.
Det får vara så.

Du har väl redan ett par hojar?

Man får vara glad åt det man har.

Hur var det hon sade, Sheryl Crow...?
"Not having what you want, but wanting what you have."

Det ser ut som en liten lek med ord, men när man börjar fundera på det öppnar sig en gigantiskt skillnad i synsätt.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Är det någon som har lyckats få kontakt med Hondaägaren i Sala? Hur svårt kan det vara att svara på meddelanden på Blocket? Är den såld kan man ju svara det och framförallt ta bort annonsen...
 
Nyheter
Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Top