Gamla enstånkor

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag har egentligen inget bra svar, den bantades till finska 60 kg regler, som du skriver rök styret, även batteriet och kanske mer, minns inte. Men redan för 20 år sen var de finska betydligt billigare. Det är en svarte Petter och degar man förti lax för finnmoppen är man rökt, iaf tills man lyckas lura nästa

Jag tycker 40 är för mycket oavsett. Jag har bara svårt se varför de finska skulle vara så mycket mindre värda. Dom kommer ju ändå från Japan.

Lite som med alla fordon som importerats från Tyskland tidigare, jag tycker oftast det känns lite fånigt. Sälja en BMW och ständigt få frågan ifall den är från Tyskland... Jo, dom byggs ju där.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag tycker 40 är för mycket oavsett. Jag har bara svårt se varför de finska skulle vara så mycket mindre värda. Dom kommer ju ändå från Japan.

Lite som med alla fordon som importerats från Tyskland tidigare, jag tycker oftast det känns lite fånigt. Sälja en BMW och ständigt få frågan ifall den är från Tyskland... Jo, dom byggs ju där.
Jag hade en Ford Explorer för 20 år sen, efterfrågan var stor och Ford Sverige importerade från Tyskland för att kunna sälja, den var mindre värd än Svensksålda pga denna lilla teknikalitet. Importören var alltså Ford Sverige. BMW verkstäder ville knappt serva tyskbilar samma tid. Konstigt men men så var det. En slags inskränkt Svensk mentalitet som jag ändå kan förstå på sätt och vis, och respekterar också
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Ibland undrar jag om du bara driver med mig
Men om man vurmar om udda hojar som Kreidler och DKW så måste ju detta vara ett fynd. Och då har jag inte ens nämnt öststatare som Ural, MZ, CZ/Jawa eller alla märkliga hojar från Italien och England.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Honda Monkey Z50A 1976 https://www.blocket.se/annons/stockholm/honda_monkey_z50a_1976/99592357

Dom är ju bra coola iaf, även om dom är dyra ?
Ett mycket rimligt pris för denna klassiker, även om jag personligen har svårt att förstå prisbilden på dessa. Folk som kan betala 50, 60, 70-tusen eller mer för nåt som bara är kul att ha i garaget lever i en annan värld än vad jag gör. Men såna finns ju uppenbarligen, just nu pågår en budgivning på en Zündapp KS 125 på Tradera som just nu ligger på typ 85.000kr.

 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Men om man vurmar om udda hojar som Kreidler och DKW så måste ju detta vara ett fynd. Och då har jag inte ens nämnt öststatare som Ural, MZ, CZ/Jawa eller alla märkliga hojar från Italien och England.
Som du redan fått till dig så är det ju en Kinesisk ny bastard, du måste väl ändå förstå skillnaden mot en sjuttiotalstysk? Eller är det så att du faktiskt inte begriper skillnaden?
 
  • Gilla
Reaktioner: Teo

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Stugmoppe för 25000kr låter lite fel. Kan en liten crosshoj verkligen få samlarstatus, det verkar mer vara nåt man köper till ungarna att leka med på landet. Den såg ju fin ut i o f s även om skicket var lite svåbedömt på den enda bilden.
Det är väl klart att allt kan få samlarvärde/kultstatus , crossar har en tendens att falla bort mer än andra hojtyper för dom lever ett hårdare liv än en gathoj
Förutom att evoklasserna suger upp gamla hojar så söks dom också av nostalgiker , ångrar att man inte handlade på sig några både cr250 och cr500 när dom var som billigast inte för att dom är bäst på nåt idag utan för att det är charmigt att rasta på isen eller ett stubbrace nån gång då och då :)
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Min första motorcykel var en landsvägs reggad XR 600 har för mig det var årsmodell -89
Den köpte jag -94 för 19000 körde med den några år och sålde den -97 för 18000.
Då tyckte jag att det varit en bra affär att kört gratis några år.
Men med en gång efter så ångrade jag att jag inte behöll den då det inte handlade om så mycket pengar. Tänker samma idag kunde lika gärna haft den kvar saknat den många gånger.
Tror att den till och med ökat i värde idag
 

ZxNystrom

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Feb 2020
Ort
Hedared
Hoj
Kawasaki zx7r 1996, Kawasaki GPZ900r 1991,Kawasaki GPZ900r 1989
6de4b8e5867c2ca0f8445db4af94899a.jpg

Kanske inte en enstånka men säkert nån här som kan få idéer
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Stugmoppe för 25000kr låter lite fel. Kan en liten crosshoj verkligen få samlarstatus, det verkar mer vara nåt man köper till ungarna att leka med på landet. Den såg ju fin ut i o f s även om skicket var lite svåbedömt på den enda bilden.

Det verkar generellt svalt
6de4b8e5867c2ca0f8445db4af94899a.jpg

Kanske inte en enstånka men säkert nån här som kan få idéer

I princip samma motor som deras 500, hittar man mot förmodan en 500-cylinder har man typ en 490, bara aningen kortare slag än 500.

Även 440 och 550 är samma motor.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Såg den också, försvann på nån timme. Antingen var det ett skämt eller så var det nån lycklig som faktiskt fick den för det priset. Säljaren måste i så fall vara totalt omedveten om värdet på det han har att sälja.
Såg den också, försvann på nån timme. Antingen var det ett skämt eller så var det nån lycklig som faktiskt fick den för det priset. Säljaren måste i så fall vara totalt omedveten om värdet på det han har att sälja.
Den var sjukt sunkig, legat-på-sjöbotten sunkig, och troligen papperslös då säljaren inte visste årsmodell. Jag såg annonsen sekunder efter den kom ut ( tillsammans med 300 pers till ) men nä
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Såg den också, försvann på nån timme. Antingen var det ett skämt eller så var det nån lycklig som faktiskt fick den för det priset. Säljaren måste i så fall vara totalt omedveten om värdet på det han har att sälja.

Den var sjukt sunkig, legat-på-sjöbotten sunkig, och troligen papperslös då säljaren inte visste årsmodell. Jag såg annonsen sekunder efter den kom ut ( tillsammans med 300 pers till ) men nä
Den hade inte ens 23” fram ;)
 

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx650f och Sfv650
Den var sjukt sunkig, legat-på-sjöbotten sunkig, och troligen papperslös då säljaren inte visste årsmodell. Jag såg annonsen sekunder efter den kom ut ( tillsammans med 300 pers till ) men nä
Jo den såg inte så pigg ut. Hela svingen såg rejält rostig ut tex
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top