Gamla enstånkor

Jag har egentligen inget bra svar, den bantades till finska 60 kg regler, som du skriver rök styret, även batteriet och kanske mer, minns inte. Men redan för 20 år sen var de finska betydligt billigare. Det är en svarte Petter och degar man förti lax för finnmoppen är man rökt, iaf tills man lyckas lura nästa

Jag tycker 40 är för mycket oavsett. Jag har bara svårt se varför de finska skulle vara så mycket mindre värda. Dom kommer ju ändå från Japan.

Lite som med alla fordon som importerats från Tyskland tidigare, jag tycker oftast det känns lite fånigt. Sälja en BMW och ständigt få frågan ifall den är från Tyskland... Jo, dom byggs ju där.
 
Jag tycker 40 är för mycket oavsett. Jag har bara svårt se varför de finska skulle vara så mycket mindre värda. Dom kommer ju ändå från Japan.

Lite som med alla fordon som importerats från Tyskland tidigare, jag tycker oftast det känns lite fånigt. Sälja en BMW och ständigt få frågan ifall den är från Tyskland... Jo, dom byggs ju där.
Jag hade en Ford Explorer för 20 år sen, efterfrågan var stor och Ford Sverige importerade från Tyskland för att kunna sälja, den var mindre värd än Svensksålda pga denna lilla teknikalitet. Importören var alltså Ford Sverige. BMW verkstäder ville knappt serva tyskbilar samma tid. Konstigt men men så var det. En slags inskränkt Svensk mentalitet som jag ändå kan förstå på sätt och vis, och respekterar också
 
Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Honda Monkey Z50A 1976 https://www.blocket.se/annons/stockholm/honda_monkey_z50a_1976/99592357

Dom är ju bra coola iaf, även om dom är dyra ?
Ett mycket rimligt pris för denna klassiker, även om jag personligen har svårt att förstå prisbilden på dessa. Folk som kan betala 50, 60, 70-tusen eller mer för nåt som bara är kul att ha i garaget lever i en annan värld än vad jag gör. Men såna finns ju uppenbarligen, just nu pågår en budgivning på en Zündapp KS 125 på Tradera som just nu ligger på typ 85.000kr.

 
Men om man vurmar om udda hojar som Kreidler och DKW så måste ju detta vara ett fynd. Och då har jag inte ens nämnt öststatare som Ural, MZ, CZ/Jawa eller alla märkliga hojar från Italien och England.
Som du redan fått till dig så är det ju en Kinesisk ny bastard, du måste väl ändå förstå skillnaden mot en sjuttiotalstysk? Eller är det så att du faktiskt inte begriper skillnaden?
 
  • Gilla
Reaktioner: Teo
Stugmoppe för 25000kr låter lite fel. Kan en liten crosshoj verkligen få samlarstatus, det verkar mer vara nåt man köper till ungarna att leka med på landet. Den såg ju fin ut i o f s även om skicket var lite svåbedömt på den enda bilden.
Det är väl klart att allt kan få samlarvärde/kultstatus , crossar har en tendens att falla bort mer än andra hojtyper för dom lever ett hårdare liv än en gathoj
Förutom att evoklasserna suger upp gamla hojar så söks dom också av nostalgiker , ångrar att man inte handlade på sig några både cr250 och cr500 när dom var som billigast inte för att dom är bäst på nåt idag utan för att det är charmigt att rasta på isen eller ett stubbrace nån gång då och då :)
 
Min första motorcykel var en landsvägs reggad XR 600 har för mig det var årsmodell -89
Den köpte jag -94 för 19000 körde med den några år och sålde den -97 för 18000.
Då tyckte jag att det varit en bra affär att kört gratis några år.
Men med en gång efter så ångrade jag att jag inte behöll den då det inte handlade om så mycket pengar. Tänker samma idag kunde lika gärna haft den kvar saknat den många gånger.
Tror att den till och med ökat i värde idag
 
6de4b8e5867c2ca0f8445db4af94899a.jpg

Kanske inte en enstånka men säkert nån här som kan få idéer
 
Stugmoppe för 25000kr låter lite fel. Kan en liten crosshoj verkligen få samlarstatus, det verkar mer vara nåt man köper till ungarna att leka med på landet. Den såg ju fin ut i o f s även om skicket var lite svåbedömt på den enda bilden.

Det verkar generellt svalt
6de4b8e5867c2ca0f8445db4af94899a.jpg

Kanske inte en enstånka men säkert nån här som kan få idéer

I princip samma motor som deras 500, hittar man mot förmodan en 500-cylinder har man typ en 490, bara aningen kortare slag än 500.

Även 440 och 550 är samma motor.
 
Såg den också, försvann på nån timme. Antingen var det ett skämt eller så var det nån lycklig som faktiskt fick den för det priset. Säljaren måste i så fall vara totalt omedveten om värdet på det han har att sälja.
Såg den också, försvann på nån timme. Antingen var det ett skämt eller så var det nån lycklig som faktiskt fick den för det priset. Säljaren måste i så fall vara totalt omedveten om värdet på det han har att sälja.
Den var sjukt sunkig, legat-på-sjöbotten sunkig, och troligen papperslös då säljaren inte visste årsmodell. Jag såg annonsen sekunder efter den kom ut ( tillsammans med 300 pers till ) men nä
 
Såg den också, försvann på nån timme. Antingen var det ett skämt eller så var det nån lycklig som faktiskt fick den för det priset. Säljaren måste i så fall vara totalt omedveten om värdet på det han har att sälja.

Den var sjukt sunkig, legat-på-sjöbotten sunkig, och troligen papperslös då säljaren inte visste årsmodell. Jag såg annonsen sekunder efter den kom ut ( tillsammans med 300 pers till ) men nä
Den hade inte ens 23” fram ;)
 
Den var sjukt sunkig, legat-på-sjöbotten sunkig, och troligen papperslös då säljaren inte visste årsmodell. Jag såg annonsen sekunder efter den kom ut ( tillsammans med 300 pers till ) men nä
Jo den såg inte så pigg ut. Hela svingen såg rejält rostig ut tex
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top