Gamla enstånkor

Jo och bildade skola för typ ALLA äventyrshojar efter det…

4c20fc0cc57c85567a90de681a4c24b5.jpg
Gu så vacker! Skämt å sido
Räknar kollektivet här? Suzuki Savage som 1 stånka?
 
Jo och bildade skola för typ ALLA äventyrshojar efter det…

4c20fc0cc57c85567a90de681a4c24b5.jpg
Fanns en föregångare:

Suzuki-DR750S-88-4.jpg

Suzuki DR Big 1988. (-89 på bilden)

Samma designer - Hans Muth, möjligen den enskilda människa som satt djupast prägel på hojar och styrt om utvecklingen flest gånger.

Fult? Anknäbben gick från att vara en trend till att bli en standard.

Baklampan måste man tänka bort ur designen.
Den är hemsk, men satt ursprungligen högt upp under helikopterplattan pakethållaren - där verktygsfacket sedan hamnade.

Anledningen till sistaminuten-flytten var dels vissa marknaders krav på synbarhet snett från sidan, och dels att mjukt bagage kunde hänga ner och skymma lampan även rakt bakifrån. Det har funnits ombyggnadssatser, eller snarare tillbakabyggningssatser.


Cykeln på bilden råkar vara svenskspecad. Låt oss därför fundera en stund över dåtidens besiktningskrav där bakstänkan på belastad hoj skulle nå en punkt beskrivet som svingarmens förlängning.

Kontemplerat klart?
Allt var inte bättre förr.
 
Det var bakaxeln, inte svingen som var måttet för bakstänkan eller gummilappen. Precis som att bilar behövde stänklappar. Men när vi gick med i EU ändrades lagstiftningen (egentligen förordningen).
 
Fånig fråga, jag har alltid hört "stånka" om encylindrig motor, kallas de alltså "enstånka"?
 
Hans Muth låg väl också bakom BMW R65 LS? Och Suzuki Katana.


Ja, och massa annat.


Hans Magnum Opus är i mina ögon transformeringen och revitaliseringen av BMW Motorrad genom R90S och R100RS.

Oh yes! När BMW stod vid vägs ände och inte visste vad man skulle göra med de förlustbringade tvåhjulingarna så ritade Hans Muth först R90S, komplett med tvåtonslackeringarna Silver Smoke och Daytona Orange, och strax därpå den fantastiska R100RS.

Allting efter det är bara succe, vinst och arv i nya, förfinade kostymer.
Han är den vändskiva hela lokomotivet kunde vändas på, för att skickas ut på ett nytt spår, nu med ryggen mot stoppbockarna.
BMW blev sport över en natt, och detta trots ett påtagligt effektunderlägen - i en tid när tillverkarna bjöd över varandra med pappershästar i broschyrer.

Han kom från BMWs bilsida och gjorde dessa två hojarna vid sidan av, med glädje och intresse - och för att han tyckte det var synd att MC-tillverkningen var på väg att läggas ner.
Kostnaden för att ändra produktionen till R90S var inte högre än att BMW vågade ta den, och försäljningsboomen gjorde att man sedan vågade ta de mycket högre kostnaderna det innebar att sätta igång projekt R100RS.

Hans ansvar på bilsidan var inredningsdesign, och en av hans babys var BMW 320 1976 (E21)

Jämfört med föregångaren -02 serien var 3-seriens inredning ett quantum leap!

e21.jpg

Hur kan något tydligare än denna vy berätta att bilen är designad för, runt, kring just föraren...?


Här är han: The Man...

Hans-Muth.jpg

...the Muth.


Återbruk, jag vet. Shoot me.
 
Hans ansvar på bilsidan var inredningsdesign, och en av hans babys var BMW 320 1976 (E21)

Jämfört med föregångaren -02 serien var 3-seriens inredning ett quantum leap!


Hur kan något tydligare än denna vy berätta att bilen är designad för, runt, kring just föraren...?
Något de totalt har glömt bort och numera kastar in en surfplatta i ett jack på instrumentpanelen.
1977 fick E21 även ett nät i friskluftskanalerna så man som förare slapp få grenar och möss i ansiktet när man slog på fläkten.
Å du menar väl ett Quandt-um leap?
 
Ja, och massa annat.


Hans Magnum Opus är i mina ögon transformeringen och revitaliseringen av BMW Motorrad genom R90S och R100RS.

Oh yes! När BMW stod vid vägs ände och inte visste vad man skulle göra med de förlustbringade tvåhjulingarna så ritade Hans Muth först R90S, komplett med tvåtonslackeringarna Silver Smoke och Daytona Orange, och strax därpå den fantastiska R100RS.

Allting efter det är bara succe, vinst och arv i nya, förfinade kostymer.
Han är den vändskiva hela lokomotivet kunde vändas på, för att skickas ut på ett nytt spår, nu med ryggen mot stoppbockarna.
BMW blev sport över en natt, och detta trots ett påtagligt effektunderlägen - i en tid när tillverkarna bjöd över varandra med pappershästar i broschyrer.

Han kom från BMWs bilsida och gjorde dessa två hojarna vid sidan av, med glädje och intresse - och för att han tyckte det var synd att MC-tillverkningen var på väg att läggas ner.
Kostnaden för att ändra produktionen till R90S var inte högre än att BMW vågade ta den, och försäljningsboomen gjorde att man sedan vågade ta de mycket högre kostnaderna det innebar att sätta igång projekt R100RS.

Hans ansvar på bilsidan var inredningsdesign, och en av hans babys var BMW 320 1976 (E21)

Jämfört med föregångaren -02 serien var 3-seriens inredning ett quantum leap!

View attachment 464153

Hur kan något tydligare än denna vy berätta att bilen är designad för, runt, kring just föraren...?


Här är han: The Man...

View attachment 464154

...the Muth.


Återbruk, jag vet. Shoot me.





Datsun 120 Y Coupé ( som min kompis hade för länge sen ) har också en föredömligt förarfokuserad panel!
 

Bifogat

  • fe01c07d808ae93d26e5e6577200496f--jpg-wagon.jpg
    fe01c07d808ae93d26e5e6577200496f--jpg-wagon.jpg
    54.8 KB · Visningar: 27
Men fram till det så kan jag tipsa om en DR800 som numera är väldigt ovanliga på Blocket

...och det är nästan bara DR 800 man ser: SR 43 med den lilla tanken.

"Originalet" DR Big 750 SR 41 och DR 800 SR 42 med de dubbla tankhalvorna som rymde 29.5 liter tillsammans har jag inte sett utannonserat på hela året, eller förra heller.


Hmm... Hade inte jag en sådan?


img0067tv.jpg

Undrar var jag ställde den...?
 
Har vi tagit upp Yamaha AG200? Om inte så är den här, en specialisthoj för proffs ute på landsbyggden. Ungefär som Yamaha TW200, fast liksom mer praktisk.

Stort och brett säte för långa arbetsdagar, skön sittställning, stora skärmar mot lera och stänk (kolla mudflapsen!), och så helt inkapslat drev & kedja.

Jag måste provköra en.

ag_sl_004.jpg
 
Nyheter
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Back
Top