Gamla enstånkor

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Säkert bara en förgasarjustering. Sällan det är en renovering det gäller :rofl
Självklart, det är bara att ta en skruvmejsel och skruva på tomgångsskruven till den går perfekt. Konstigt bara att ägaren inte gjort det själv eftersom det är så enkelt. Lite "vinterpyssel" är en annan skön formulering som brukar återfinnas i annonser, men som antagligen innebär att ägaren kört fast. Har testat och bytt allt men hojen går ändå som en påse skit. Kan också kallas "lite jobb kvar".
"Fått hojen i inbyte och vet inget om den" är en annan vanlig fras, antagligen avsedd att friskriva säljaren från allt ansvar för det han säljer.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Självklart, det är bara att ta en skruvmejsel och skruva på tomgångsskruven till den går perfekt. Konstigt bara att ägaren inte gjort det själv eftersom det är så enkelt. Lite "vinterpyssel" är en annan skön formulering som brukar återfinnas i annonser, men som antagligen innebär att ägaren kört fast. Har testat och bytt allt men hojen går ändå som en påse skit. Kan också kallas "lite jobb kvar".
"Fått hojen i inbyte och vet inget om den" är en annan vanlig fras, antagligen avsedd att friskriva säljaren från allt ansvar för det han säljer.
Ja, eller hur billigt det är att åtgärda, gärna med ett artikelnummer till ett relä och en summa under hundralappen. :rofl
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81

Ser fin ut men tveksam styling med crossbakstänkan, biltemalyset och röda bromsoket fram


Det är ju en unik scrambler, ser ni inte det??

Bakskärm från en lite äldre enduro borde ju kunna se ut ganska bra på fender hojen om man kan få dit den på nån vettigt sätt så den passar ihop mot övriga grejer på hojen.

Ett normal lyse med kåpa och en normalare ljuddämpare på det så kan den nog se riktigt vettig ut.
 

Mikael_1150

Medlem
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Linköping
Hoj
TDM 850 -99, GSX 1100 -84, YZ 250 -79
Jag minns KDX väldig väl när den kom och min handlare hade hemma en demohoj tillfälligt som jag fick provköra med stora förväntningar. Man hade ju läst i tidningarna att det var den optimala endurohojen som alla var snabbare med och efter testerna i Bike var man ju i startgroparna att köpa en KDX200.

Tills man rullade ut på endurobanan med den och insåg att den var både för tung och för trött.

Jag hade en liknande upplevelse när jag provkörde Suzuki TS250X när den kom ut på marknaden.
På specifikationen såg det jättebra ut med 250 tvåtakt och vattenkylning, men det var inte alls det
klippet i den som jag hade förväntat mig. Skulle nog provat en TDR250 istället...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag hade en liknande upplevelse när jag provkörde Suzuki TS250X när den kom ut på marknaden.
På specifikationen såg det jättebra ut med 250 tvåtakt och vattenkylning, men det var inte alls det
klippet i den som jag hade förväntat mig. Skulle nog provat en TDR250 istället...
TS är ju definitivt en offroad och inte en enduro vilket KDX var så den tycker jag man får ha mer överseende med.

TS och TDR är helt olika hojar.
TS250 behöver bara lite luft och buller för att bli en ganska pigg offroad som inte är allt för tung om än fjädringen begränsar framfarten. Och som de flesta Suzuki lämnar kvaliteten en del att önska.

TDR250 är mer en tung motard och funkar väl på grusvägen men inte i så mycket sämre terräng än så. Och även om den har mer effekt än TS250 så skulle jag vilja säga att man faktiskt saknar effekt mer på en TDR än en TS.

Mina åsikter kan iofs bero på att min TS var betydligt piggare än original.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
TS är ju definitivt en offroad och inte en enduro vilket KDX var så den tycker jag man får ha mer överseende med.

TS och TDR är helt olika hojar.
TS250 behöver bara lite luft och buller för att bli en ganska pigg offroad som inte är allt för tung om än fjädringen begränsar framfarten. Och som de flesta Suzuki lämnar kvaliteten en del att önska.

TDR250 är mer en tung motard och funkar väl på grusvägen men inte i så mycket sämre terräng än så. Och även om den har mer effekt än TS250 så skulle jag vilja säga att man faktiskt saknar effekt mer på en TDR än en TS.

Mina åsikter kan iofs bero på att min TS var betydligt piggare än original.
Undrar om KDX 250 var mmer "genomförd" än KDX 200?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Undrar om KDX 250 var mmer "genomförd" än KDX 200?

Aldrig kört KDX250 men jag tror nästan att den var det. Den var ju också byggd tyngre än crossversionen och med snällare motor men med 250cc så hade den nog ändå tillräckligt med effekt för enduroskogen.

PG Lundmark körde enduro med KDX250 här uppe på den tiden dom var nya, och KDX200 såg man mera längre ner i startfältet bland de mer regelrätta motionärsgubbarna.
Men vette sjutton om inte RMX250 var en mer potent endurohoj, direkt från fabriken. Jag har inte provat den heller men minns RMX som att dom också såg och lät lite för snälla ut men väl ute i skogen såg dom ut att flyta fram över dåliga partier på ett sätt som inte inte de andra hojarna gjorde.
Kan ju ha berott på förare/mekaniker också.

Det kunde nog ha gått att trimma göra racer av KDX200 också men motorn kändes lite för mycket offroad/elmotor original. Det kanske rent av skulle räckt med ett trimsystem på den.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Båda KDX:erna är såna där som jag önskar att jag hade provat nån gång, särskilt 200:an. Tror den skulle vara så perfekt att tassa runt i skogen med, utan att flåköra. 250:n är väl det mer seriösa alternativet, antar jag?
Såg förresten att jag har en provkörning på 250n färdig att skickas om man pm:ar sin mailadress.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Båda KDX:erna är såna där som jag önskar att jag hade provat nån gång, särskilt 200:an. Tror den skulle vara så perfekt att tassa runt i skogen med, utan att flåköra. 250:n är väl det mer seriösa alternativet, antar jag?
Såg förresten att jag har en provkörning på 250n färdig att skickas om man pm:ar sin mailadress.

För att vinna tex gubbklassen 50+ var nog 200an alldeles utmärkt då i början av 90-talet.
Men lite fel vapen för att vinna de yngre motionsklassen och definitivt hopplös för att köra de riktiga tävlingsklasserna.

Idag är det ju gammalt skrot som kostar mer än det smakar om man nu inte är en nostalgiker med sjuka böjelser för just sånt gammalt skrot.
En EXC125/150 eller EXC250F är väl bättre på alla sätt och vis idag.
EXC200 börjar väl också vara mest skrot kvar av ifall man hittar en.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Undrar vem som hinner först att slå klorna i den här godingen:

En inte särskild vild gissning är väl att orginal-ljuddämparen och plasten inte finns kvar, annars ser den komplett ut.


Låt inte det hindra någon.

Antingen så finns delarna redan hos www.kedo.de eller också så kommer dom att finnas.

Maken till engagerad handlare får man leta efter.
Tänk att en ett litet team som huserar hyfsat centralt inne på en bakgård kan höja värdet globalt på klassiska Yamaha bara med sin kärlek till märket.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top