Gamla enstånkor

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Bara 40st! En av mina vänner åkte på en sån när vi var 15. Då tyckte jag den var töntig, nu är den ju lite cool. Märkligt vad saker kan förändras på 25 år ?

Jag tyckte den var cool när jag var 15, men jag tycker den är töntig nu.

Nu tycker jag den är ett ordentligt taffligt försök till chopper utan att dom ens ändrat ramen, bara en längre gaffel så att den nästan ser ut som en crosshoj med trasig bakdämpare om det inte vore för tank och den enorma sadeln.

Det skär i Yamahahjärtat och erkänna att Suzukis modeller är ju avsevärt mer smakfulla.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
En kille i Hällefors hade en Yankee och mitt minne är att den var lite skrattretande och jag skulle nog inte gilla att ses på en sån idag heller. En av mina kusiner åkte OR50 under en period, men jag minns inte vart den tog vägen. Det var flera bekanta som använde den om varandra då. Sånt brukar inte vara bra för skicket på saker.

Jag kanske inte ska prata om skämmigt när jag hade en KS125-ram från -74 med 5-stegad moppemotor med 70-kubikare på som moped. Passade mig bra som inte är dvärgväxt. En klasskompis hade Benelli 125-2c som "samhällets snabbaste moppe".
 

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Det finns tydligen bara två såna där inreggade i Sverige och min kompis i Luleå äger den andra och den är i bättre skick än den där på annonsen, så med så få intagna i Sverige så borde det nog bli ett samlarvärde på dom
Vad e då Sveriges enda inregade dt80lc, 2 värd tro?
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Relevant som i att du förstår att Yankeen är dyr, eller att de spelar i samma liga för dig?
Båda har en design "som bara en mor kan älska". Den överdimensionerade sadeln som gör att den ser baktung ut, formen på tanken, stilen att försöka få en spinkig moppe att se ut som en HD. En encylindrig tvåtaktare på 50/80cc med customstuk är ju bara så fel som något kan bli. Samlarvärdet måste ju i så fall ligga i att äga en historisk parentes som ingen riktigt vet vad det är eller att den ens existerar. Mc-världens motsvarighet till bilarnas AMC Pacer eller Ford Edsel. Misslyckad design som det är kul att skratta åt, men att ha i sin samling? Nja...
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Båda har en design "som bara en mor kan älska". Den överdimensionerade sadeln som gör att den ser baktung ut, formen på tanken, stilen att försöka få en spinkig moppe att se ut som en HD. En encylindrig tvåtaktare på 50/80cc med customstuk är ju bara så fel som något kan bli. Samlarvärdet måste ju i så fall ligga i att äga en historisk parentes som ingen riktigt vet vad det är eller att den ens existerar. Mc-världens motsvarighet till bilarnas AMC Pacer eller Ford Edsel. Misslyckad design som det är kul att skratta åt, men att ha i sin samling? Nja...
Vi behöver nog inte fundera så mycket mer på det.
Den gick rätt kvickt - marknadskrafterna tog den....eller samlaren :)
 

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Ort
Bengtsfors
Hoj
Night Rod. kawa 450
Vad e då Sveriges enda inregade dt80lc, 2 värd tro?
Var många kompisar som körde runt på "canadensiska dt" häromkring. Vill minnas att dom var på 80cc o vattenkylda o 6 växlade tro ? men de va inga som var integgade av dom utan en som impoterade nån container med såna. Eller dom kanske var på 50 cc? Vet att dom är relativt ovanliga iaf
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Båda har en design "som bara en mor kan älska". Den överdimensionerade sadeln som gör att den ser baktung ut, formen på tanken, stilen att försöka få en spinkig moppe att se ut som en HD. En encylindrig tvåtaktare på 50/80cc med customstuk är ju bara så fel som något kan bli. Samlarvärdet måste ju i så fall ligga i att äga en historisk parentes som ingen riktigt vet vad det är eller att den ens existerar. Mc-världens motsvarighet till bilarnas AMC Pacer eller Ford Edsel. Misslyckad design som det är kul att skratta åt, men att ha i sin samling? Nja...
Båda har en design "som bara en mor kan älska". Den överdimensionerade sadeln som gör att den ser baktung ut, formen på tanken, stilen att försöka få en spinkig moppe att se ut som en HD. En encylindrig tvåtaktare på 50/80cc med customstuk är ju bara så fel som något kan bli. Samlarvärdet måste ju i så fall ligga i att äga en historisk parentes som ingen riktigt vet vad det är eller att den ens existerar. Mc-världens motsvarighet till bilarnas AMC Pacer eller Ford Edsel. Misslyckad design som det är kul att skratta åt, men att ha i sin samling? Nja...
Det är Ingen som säger att de är snygga, det är inte vad det handlar om, och som du inte verkar förstå riktigt.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Det är Ingen som säger att de är snygga, det är inte vad det handlar om, och som du inte verkar förstå riktigt.
Vi behöver nog inte fundera så mycket mer på det.
Den gick rätt kvickt - marknadskrafterna tog den....eller samlaren :)
Tydligen, så jag hade väl fel. Då borde ju hojar som Yamaha SR125/250 vara glödheta, samma design och användningsområde.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Nu tycker jag att vi gemensamt i denna sal sjunger någon cover av Biggan Friggebo medan vi tittar på några gamla enstånkor.


View attachment 468472
XT500 kommer ha en given plats i min hojsamling som jag ska skaffa när jag vinner på Lotto. En stilren klassiker med kultstatus i klass med kusinen SR500. Bredvid en Honda CBX1000 och Kawasakis klassiska trepip tvåtaktare H2 750cc skulle se fint ut.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Tydligen, så jag hade väl fel. Då borde ju hojar som Yamaha SR125/250 vara glödheta, samma design och användningsområde.
Det är inte fel att tycka något är fult, speciellt inte om det ÄR fult. Men värdet är baserat på andra saker ibland.

Angående dina SR exempel så skulle jag säga cirka hälften i värde. Inte direkt glödheta och skulle nog sälja långsammare, OM du skulle hitta en.

Nu är jag färdig med att smutsa ner en av de trevligaste trådarna på länge, trevlig helg
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Det är inte fel att tycka något är fult, speciellt inte om det ÄR fult. Men värdet är baserat på andra saker ibland.

Angående dina SR exempel så skulle jag säga cirka hälften i värde. Inte direkt glödheta och skulle nog sälja långsammare, OM du skulle hitta en.

Nu är jag färdig med att smutsa ner en av de trevligaste trådarna på länge, trevlig helg
Det är väl kul att folk tycker olika, det skulle bara vara tråkigt om alla var överens om allting hela tiden. Politiska debatter som är trista ändå skulla bli olidliga om det inte fanns menigsskiljaktigheter att diskutera. Och om alla gillade och körde likadana hojar vore inte heller kul.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Runt 3000kr kanske, men jag skulle kunna betala 3500kr bara för att du verkar vara en trevlig karl
Lite kul då att den både har original hjul/bromsar samt en uppsättning 17"motardhjul med skivor o piskar bra my större motarder på små krokiga vägar, toppar 120km så den är något piggare än dom 70 dom gör strypa.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Honda Z50 Monkeybike Mini Trail Nyrenoverad motor https://www.blocket.se/annons/stockholm/honda_z50_monkeybike_mini_trail_nyrenoverad_motor/94932510
Jag är väl fel ute igen, men: 60.000kr är för mycket för både körupplevelsen och samlarvärdet. speciell är den inte. Då köper jag hellre en Puch Florida eller Dakota för halva de pengarna, eller rent av en Zündapp för några tusenlappar till.
Å andra sidan verkar det ju finnas folk som har mer pengar än som kan vara nyttigt, och om 60´ är småpotatis så visst...
 
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top