Gamla enstånkor

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
VILL HA!!
Och elen är inte så svår. Visst, man kanske inte hinner ut att glida i år om det är ett stort fel och man får göra om hela kabelstammen. Men det är hyffsat enkelt ändock.)


JAG MED!
Säljaren verkar reko. Han har meddelat att det är några före, men att han kontaktar mig om de innan mig faller ifrån.


Har inte stort hopp om att landa denna orörda hoj, men jag försöker trösta mig med att 34L är den riktiga Gralen man borde äga. 30 liters tank, en enda bensinkran och gravitationsmatning till förgasaren.
Ja, och tidstypisk kortsadel. Mmmmm...

1VJ som annonseras ut här har issues med kylningen.
Det märks bara vid rask landsvägskörning i hett klimat, men är nog så allvarligt.

Nu i efterhand finns det fina fixar för problemet, men då; för 35 år sedan fick modellen lite trist rykte.
Det, och bara 23 liters tank med vacumpump är lite...

Äsch! Jag vill ha en!


Signed:

Ragnar Rönnbär-Sur.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
JAG MED!
Säljaren verkar reko. Han har meddelat att det är några före, men att han kontaktar mig om de innan mig faller ifrån.


Har inte stort hopp om att landa denna orörda hoj, men jag försöker trösta mig med att 34L är den riktiga Gralen man borde äga. 30 liters tank, en enda bensinkran och gravitationsmatning till förgasaren.
Ja, och tidstypisk kortsadel. Mmmmm...

1VJ som annonseras ut här har issues med kylningen.
Det märks bara vid rask landsvägskörning i hett klimat, men är nog så allvarligt.

Nu i efterhand finns det fina fixar för problemet, men då; för 35 år sedan fick modellen lite trist rykte.
Det, och bara 23 liters tank med vacumpump är lite...

Äsch! Jag vill ha en!


Signed:

Ragnar Rönnbär-Sur.
Jag tippar på att det aldrig mera här i landet kommer att dyka upp en liknande hoj med 1 ägare för det priset.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag tippar på att det aldrig mera här i landet kommer att dyka upp en liknande hoj med 1 ägare för det priset.

Amen!

Det var en 1VJ eller rent av en 34L ute för en del år sedan, kring Halmstad.

Samma pengar, ungefär, och en ägare som hade haft hojen sedan ny eller nästan ny.

Det var dödsboet som sålde, och det vart budgivning av det hela.
Jag hängde med till 25.500.-

Alldeles för mycket, så klart - men får inte jag hojen så skall det fan kosta för den andre!

:arsele







Annonsen finns inte längre

Överraskning!
Inte.


Ett dygn låg annonsen uppe.

Hoppas den kom till ett bra hem.
Någon som kan bygga scrambler av den - med felvända däck, nummerplåt på sidan och gaffelbenen stickandes upp som skorstenar på en fjärrvärmecentral.

Inte.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Amen!

Det var en 1VJ eller rent av en 34L ute för en del år sedan, kring Halmstad.

Samma pengar, ungefär, och en ägare som hade haft hojen sedan ny eller nästan ny.

Det var dödsboet som sålde, och det vart budgivning av det hela.
Jag hängde med till 25.500.-

Alldeles för mycket, så klart - men får inte jag hojen så skall det fan kosta för den andre!

:arsele









Överraskning!
Inte.


Ett dygn låg annonsen uppe.

Hoppas den kom till ett bra hem.
Någon som kan bygga scrambler av den - med felvända däck, nummerplåt på sidan och gaffelbenen stickandes upp som skorstenar på en fjärrvärmecentral.

Inte.
Ha ha - "Jag är inte bitter" :fyllisar
Men angående tidigare budgivning på den där hojen kring Halmstad så håller jag med.
Det känns ju liiiite bättre (om än marginellt) om det i alla fall kostat någon annan rejält :)
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
9000 mil!

Perjul, skulle kunna varit du som lagt iväg alla mil! :)

Skulle vara mycket intressant att öppna motorn, XT har ju (iallafall i mitt huvud) trummats in som en hoj med åka-runt-jorden-flera-varv-kvalitet. Undrar om det stämmer?


Menade kanske: åka-runt-jorden-flera-varv-utan-nån-märkvärdig-service-marginaler.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
9000 mil!

Perjul, skulle kunna varit du som lagt iväg alla mil! :)

Skulle vara mycket intressant att öppna motorn, XT har ju (iallafall i mitt huvud) trummats in som en hoj med åka-runt-jorden-flera-varv-kvalitet. Undrar om det stämmer?


Menade kanske: åka-runt-jorden-flera-varv-utan-nån-märkvärdig-service-marginaler.
Nja, min har bara gått 6300 :giggle: .
Och så här blev det i helgen:

222357439_10226750565940060_6936235349354287388_n.jpg
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Surt men det hände precis i närheten av där du bor och du har givetvis bärgning som ingår i försäkringen...?
Hände lååångt ifrån där jag bor. Trygghansa ville dumpa den utanför typ "Berras bilar" i Filipstad, men det slutade med att vi landade i Hällefors där jag bokat övernattning. Bägaren jagade också fram ett sprillans nytt batteri, som jag hoppades skulle hjälpa. Så blev det dock inte, så på söndagen fick sonen hyra skåpbil och tillbringa dagen med att hämta mig och hojen.

Och Trygg Hansa suger, som vi alla vet. Vid första samtalet fick jag tydligt klartecken gällande Hällefors. 45 min senare hade annan handläggare annan uppfattning, tvärs emot det första beskedet. När bärgaren väl var på plats mitt ute i skogen. Otrevlig jävel på Ttrygg Hansa, andra gången. Men det löste sig. Blev en dyr helg...
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Hände lååångt ifrån där jag bor. Trygghansa ville dumpa den utanför typ "Berras bilar" i Filipstad, men det slutade med att vi landade i Hällefors där jag bokat övernattning. Bägaren jagade också fram ett sprillans nytt batteri, som jag hoppades skulle hjälpa. Så blev det dock inte, så på söndagen fick sonen hyra skåpbil och tillbringa dagen med att hämta mig och hojen.

Och Trygg Hansa suger, som vi alla vet. Vid första samtalet fick jag tydligt klartecken gällande Hällefors. 45 min senare hade annan handläggare annan uppfattning, tvärs emot det första beskedet. När bärgaren väl var på plats mitt ute i skogen. Otrevlig jävel på Trygg Hansa, andra gången. Men det löste sig. Blev en dyr helg...

Edit: fast otroligt nog hade jag tecknat helförsäkring just denna gång, vilket jag inte brukar på gamla enstånkor.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Hände lååångt ifrån där jag bor. Trygghansa ville dumpa den utanför typ "Berras bilar" i Filipstad, men det slutade med att vi landade i Hällefors där jag bokat övernattning. Bägaren jagade också fram ett sprillans nytt batteri, som jag hoppades skulle hjälpa. Så blev det dock inte, så på söndagen fick sonen hyra skåpbil och tillbringa dagen med att hämta mig och hojen.

Och Trygg Hansa suger, som vi alla vet. Vid första samtalet fick jag tydligt klartecken gällande Hällefors. 45 min senare hade annan handläggare annan uppfattning, tvärs emot det första beskedet. När bärgaren väl var på plats mitt ute i skogen. Otrevlig jävel på Ttrygg Hansa, andra gången. Men det löste sig. Blev en dyr helg...
Det jobbigaste är att man har svårt att lita på sin hoj efter en sån grej. Vågar man köra iväg till nordkap på grusvägar ensam eller....
Jag funderade på att teckna någon variant av bärgningsdel på egna försäkringen, men så här i efterhand tror jag att jag glömde bort det sen ? ?
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Det jobbigaste är att man har svårt att lita på sin hoj efter en sån grej. Vågar man köra iväg till nordkap på grusvägar ensam eller....
Jag funderade på att teckna någon variant av bärgningsdel på egna försäkringen, men så här i efterhand tror jag att jag glömde bort det sen ? ?
I tillitssyfte kommer jag att byta startmotor, jordkabel till den samt regulator. Och se om det funkar sen. Dom e ju trots allt 23 år gamla. Och startmotorn har gett konstiga ljud ifrån sig ett bra tag nu. Har ju tänkt att XTn ska ta mig till Mongoliet någon gång i en diffus framtid. Så jag får se det som att jag börjar preppa hojen för det redan nu :lol...
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
I tillitssyfte kommer jag att byta startmotor, jorkabel till den samt regulator. Och se om det funkar sen. Dom e ju trots allt 23 år gamla. Och startmotorn har gett konstiga ljud ifrån sig ett bra tag nu. Har ju tänkt att XTn ska ta mig till Mongoliet någon gång i en diffus framtid. Så jag får se det som att jag börjar preppa hojen för det redan nu :lol...
Bästa sättet att komma över den känslan är att med jämna mellanrum plocka ned en specifik del i flera omgångar.
Typ just nu håller jag på med det när det gäller mina förgasare. Tror jag är inne på 5:e gången de ligger på bänken den här månaden.
Denna gång tror jag att jag klurat ut vad det var som spökat. Lite o-ringar som lukrats upp och blivit otäta och tättat till lite saker som inte skall vara täta.
Undrar om de rullat ut E10-bränslet redan... :unsure:
Men snart vet jag att alla gummidelar i förgasaren tål E10-bensin. Då de är utbytta av mig :cautious:
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.


Tror jag har skrivit det tidigare, men TTR600 är en mycket kompetent grushoj.

Den begränsas bara av sin lilla tank, och tyvärr finns inga större på eftermarknaden.

Den kräver också arbete på insugs- och utblåssidan för att andas ordentligt - men det delar den med många.

Fullt justerbar Paoli fram och Öhlin bak.
Påkostat! Byggd i Italien.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
1800mil!!!?

Paioli är nog bra men behöver man reservdelar så är dom värre än Öhlins.

Den lilla tanken räcker nog längre än de flesta orkar köra. Sen finns det ju olika varianter av extratankar att komplettera med.
 
Nyheter
Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Top