Gamla enstånkor

VILL HA!!
Och elen är inte så svår. Visst, man kanske inte hinner ut att glida i år om det är ett stort fel och man får göra om hela kabelstammen. Men det är hyffsat enkelt ändock.)


JAG MED!
Säljaren verkar reko. Han har meddelat att det är några före, men att han kontaktar mig om de innan mig faller ifrån.


Har inte stort hopp om att landa denna orörda hoj, men jag försöker trösta mig med att 34L är den riktiga Gralen man borde äga. 30 liters tank, en enda bensinkran och gravitationsmatning till förgasaren.
Ja, och tidstypisk kortsadel. Mmmmm...

1VJ som annonseras ut här har issues med kylningen.
Det märks bara vid rask landsvägskörning i hett klimat, men är nog så allvarligt.

Nu i efterhand finns det fina fixar för problemet, men då; för 35 år sedan fick modellen lite trist rykte.
Det, och bara 23 liters tank med vacumpump är lite...

Äsch! Jag vill ha en!


Signed:

Ragnar Rönnbär-Sur.
 
JAG MED!
Säljaren verkar reko. Han har meddelat att det är några före, men att han kontaktar mig om de innan mig faller ifrån.


Har inte stort hopp om att landa denna orörda hoj, men jag försöker trösta mig med att 34L är den riktiga Gralen man borde äga. 30 liters tank, en enda bensinkran och gravitationsmatning till förgasaren.
Ja, och tidstypisk kortsadel. Mmmmm...

1VJ som annonseras ut här har issues med kylningen.
Det märks bara vid rask landsvägskörning i hett klimat, men är nog så allvarligt.

Nu i efterhand finns det fina fixar för problemet, men då; för 35 år sedan fick modellen lite trist rykte.
Det, och bara 23 liters tank med vacumpump är lite...

Äsch! Jag vill ha en!


Signed:

Ragnar Rönnbär-Sur.
Jag tippar på att det aldrig mera här i landet kommer att dyka upp en liknande hoj med 1 ägare för det priset.
 
Jag tippar på att det aldrig mera här i landet kommer att dyka upp en liknande hoj med 1 ägare för det priset.

Amen!

Det var en 1VJ eller rent av en 34L ute för en del år sedan, kring Halmstad.

Samma pengar, ungefär, och en ägare som hade haft hojen sedan ny eller nästan ny.

Det var dödsboet som sålde, och det vart budgivning av det hela.
Jag hängde med till 25.500.-

Alldeles för mycket, så klart - men får inte jag hojen så skall det fan kosta för den andre!

:arsele







Annonsen finns inte längre

Överraskning!
Inte.


Ett dygn låg annonsen uppe.

Hoppas den kom till ett bra hem.
Någon som kan bygga scrambler av den - med felvända däck, nummerplåt på sidan och gaffelbenen stickandes upp som skorstenar på en fjärrvärmecentral.

Inte.
 
Amen!

Det var en 1VJ eller rent av en 34L ute för en del år sedan, kring Halmstad.

Samma pengar, ungefär, och en ägare som hade haft hojen sedan ny eller nästan ny.

Det var dödsboet som sålde, och det vart budgivning av det hela.
Jag hängde med till 25.500.-

Alldeles för mycket, så klart - men får inte jag hojen så skall det fan kosta för den andre!

:arsele









Överraskning!
Inte.


Ett dygn låg annonsen uppe.

Hoppas den kom till ett bra hem.
Någon som kan bygga scrambler av den - med felvända däck, nummerplåt på sidan och gaffelbenen stickandes upp som skorstenar på en fjärrvärmecentral.

Inte.
Ha ha - "Jag är inte bitter" :fyllisar
Men angående tidigare budgivning på den där hojen kring Halmstad så håller jag med.
Det känns ju liiiite bättre (om än marginellt) om det i alla fall kostat någon annan rejält :)
 
9000 mil!

Perjul, skulle kunna varit du som lagt iväg alla mil! :)

Skulle vara mycket intressant att öppna motorn, XT har ju (iallafall i mitt huvud) trummats in som en hoj med åka-runt-jorden-flera-varv-kvalitet. Undrar om det stämmer?


Menade kanske: åka-runt-jorden-flera-varv-utan-nån-märkvärdig-service-marginaler.
 
9000 mil!

Perjul, skulle kunna varit du som lagt iväg alla mil! :)

Skulle vara mycket intressant att öppna motorn, XT har ju (iallafall i mitt huvud) trummats in som en hoj med åka-runt-jorden-flera-varv-kvalitet. Undrar om det stämmer?


Menade kanske: åka-runt-jorden-flera-varv-utan-nån-märkvärdig-service-marginaler.
Nja, min har bara gått 6300 :giggle: .
Och så här blev det i helgen:

222357439_10226750565940060_6936235349354287388_n.jpg
 
Surt men det hände precis i närheten av där du bor och du har givetvis bärgning som ingår i försäkringen...?
Hände lååångt ifrån där jag bor. Trygghansa ville dumpa den utanför typ "Berras bilar" i Filipstad, men det slutade med att vi landade i Hällefors där jag bokat övernattning. Bägaren jagade också fram ett sprillans nytt batteri, som jag hoppades skulle hjälpa. Så blev det dock inte, så på söndagen fick sonen hyra skåpbil och tillbringa dagen med att hämta mig och hojen.

Och Trygg Hansa suger, som vi alla vet. Vid första samtalet fick jag tydligt klartecken gällande Hällefors. 45 min senare hade annan handläggare annan uppfattning, tvärs emot det första beskedet. När bärgaren väl var på plats mitt ute i skogen. Otrevlig jävel på Ttrygg Hansa, andra gången. Men det löste sig. Blev en dyr helg...
 
Hände lååångt ifrån där jag bor. Trygghansa ville dumpa den utanför typ "Berras bilar" i Filipstad, men det slutade med att vi landade i Hällefors där jag bokat övernattning. Bägaren jagade också fram ett sprillans nytt batteri, som jag hoppades skulle hjälpa. Så blev det dock inte, så på söndagen fick sonen hyra skåpbil och tillbringa dagen med att hämta mig och hojen.

Och Trygg Hansa suger, som vi alla vet. Vid första samtalet fick jag tydligt klartecken gällande Hällefors. 45 min senare hade annan handläggare annan uppfattning, tvärs emot det första beskedet. När bärgaren väl var på plats mitt ute i skogen. Otrevlig jävel på Trygg Hansa, andra gången. Men det löste sig. Blev en dyr helg...

Edit: fast otroligt nog hade jag tecknat helförsäkring just denna gång, vilket jag inte brukar på gamla enstånkor.
 
Hände lååångt ifrån där jag bor. Trygghansa ville dumpa den utanför typ "Berras bilar" i Filipstad, men det slutade med att vi landade i Hällefors där jag bokat övernattning. Bägaren jagade också fram ett sprillans nytt batteri, som jag hoppades skulle hjälpa. Så blev det dock inte, så på söndagen fick sonen hyra skåpbil och tillbringa dagen med att hämta mig och hojen.

Och Trygg Hansa suger, som vi alla vet. Vid första samtalet fick jag tydligt klartecken gällande Hällefors. 45 min senare hade annan handläggare annan uppfattning, tvärs emot det första beskedet. När bärgaren väl var på plats mitt ute i skogen. Otrevlig jävel på Ttrygg Hansa, andra gången. Men det löste sig. Blev en dyr helg...
Det jobbigaste är att man har svårt att lita på sin hoj efter en sån grej. Vågar man köra iväg till nordkap på grusvägar ensam eller....
Jag funderade på att teckna någon variant av bärgningsdel på egna försäkringen, men så här i efterhand tror jag att jag glömde bort det sen ? ?
 
Det jobbigaste är att man har svårt att lita på sin hoj efter en sån grej. Vågar man köra iväg till nordkap på grusvägar ensam eller....
Jag funderade på att teckna någon variant av bärgningsdel på egna försäkringen, men så här i efterhand tror jag att jag glömde bort det sen ? ?
I tillitssyfte kommer jag att byta startmotor, jordkabel till den samt regulator. Och se om det funkar sen. Dom e ju trots allt 23 år gamla. Och startmotorn har gett konstiga ljud ifrån sig ett bra tag nu. Har ju tänkt att XTn ska ta mig till Mongoliet någon gång i en diffus framtid. Så jag får se det som att jag börjar preppa hojen för det redan nu :lol...
 
Last edited:
I tillitssyfte kommer jag att byta startmotor, jorkabel till den samt regulator. Och se om det funkar sen. Dom e ju trots allt 23 år gamla. Och startmotorn har gett konstiga ljud ifrån sig ett bra tag nu. Har ju tänkt att XTn ska ta mig till Mongoliet någon gång i en diffus framtid. Så jag får se det som att jag börjar preppa hojen för det redan nu :lol...
Bästa sättet att komma över den känslan är att med jämna mellanrum plocka ned en specifik del i flera omgångar.
Typ just nu håller jag på med det när det gäller mina förgasare. Tror jag är inne på 5:e gången de ligger på bänken den här månaden.
Denna gång tror jag att jag klurat ut vad det var som spökat. Lite o-ringar som lukrats upp och blivit otäta och tättat till lite saker som inte skall vara täta.
Undrar om de rullat ut E10-bränslet redan... :unsure:
Men snart vet jag att alla gummidelar i förgasaren tål E10-bensin. Då de är utbytta av mig :cautious:
 


Tror jag har skrivit det tidigare, men TTR600 är en mycket kompetent grushoj.

Den begränsas bara av sin lilla tank, och tyvärr finns inga större på eftermarknaden.

Den kräver också arbete på insugs- och utblåssidan för att andas ordentligt - men det delar den med många.

Fullt justerbar Paoli fram och Öhlin bak.
Påkostat! Byggd i Italien.
 
1800mil!!!?

Paioli är nog bra men behöver man reservdelar så är dom värre än Öhlins.

Den lilla tanken räcker nog längre än de flesta orkar köra. Sen finns det ju olika varianter av extratankar att komplettera med.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top