Fridfullt tvåtaktsägande

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Efter 2,5 träningar och 16 mil med min TZ250 är det kanske lite tidigt att ropa hej. Men jag konstaterar att den går utmärkt och behandlingen den har fått är:

• OK´s 95-oktaniga alkylatbensin
• OK´s SpeedBio TT och RSExtreme oljor á 88 och 119 kr litern
• Har ännu inte lyft på topparna eller skruvat ur tändstiften
• Har bytt huvudmunstycken en gång
• Har bytt framdrev en gång

Jag ska faktiskt lyfta på topparna och se efter att allt ser ok ut. Något annat vore bara dumt. Men ser det bra ut kommer jag fortsätta köra på OK´s bensin/olja och nöja mig med erforderliga kolvbyten och fortsatt småfet bestyckning.

:tummenupp

Ok, nu kör du hojen lite fett. Men att köra 16 mil utan att ens lyfta topparna och kolla tändstiften är rent dumt. Lyfta topparna kostar dig max 30 minuter för att se att allt mår bra, eller för den delen kontrollera förbränningen, spikningar känns inte, du behöver ju inte råka ut för den detonationsstormen jag råkade ut för på anderstorp, som allt kändes ok innan det hände..

oFFkeFF skrev:
Ok, nu kör du hojen lite fett. Men att köra 16 mil utan att ens lyfta topparna och kolla tändstiften är rent dumt. Lyfta topparna kostar dig max 30 minuter för att se att allt mår bra, eller för den delen kontrollera förbränningen, spikningar känns inte, du behöver ju inte råka ut för den detonationsstormen jag råkade ut för på anderstorp, som allt kändes ok innan det hände..

Jag har haft så mycket annat än hojen att ägna mig åt så det har inte varit möjligt. Det har inte berott på tjuraktig motvilja.

Vad var det som orsakade ditt haveri?

Vänta bara när du blir irriterad över att du blir så extremt frånkörd på rakan och börjar att magra ut lite för att få mer fart. :rofl

Nyteknik skrev:
Efter 2,5 träningar och 16 mil med min TZ250 är det kanske lite tidigt att ropa hej. Men jag konstaterar att den går utmärkt och behandlingen den har fått är:

• OK´s 95-oktaniga alkylatbensin
• OK´s SpeedBio TT och RSExtreme oljor á 88 och 119 kr litern
• Har ännu inte lyft på topparna eller skruvat ur tändstiften
• Har bytt huvudmunstycken en gång
• Har bytt framdrev en gång

Jag ska faktiskt lyfta på topparna och se efter att allt ser ok ut. Något annat vore bara dumt. Men ser det bra ut kommer jag fortsätta köra på OK´s bensin/olja och nöja mig med erforderliga kolvbyten och fortsatt småfet bestyckning.

:tummenupp

Nyteknik skrev:
Jag har haft så mycket annat än hojen att ägna mig åt så det har inte varit möjligt. Det har inte berott på tjuraktig motvilja.

Vad var det som orsakade ditt haveri?

Halvt igensatt powerjetmunstycke i ena förgasaren, vilket gjorde att den gick snålt med någon miljard detonationer på några sekunder.. måste satt igen sig precis i starten.

För att jämföra med Jannes toppfartsnotering på förra tisdagsträningen när det inte blåste lika mycket, 249km/h..

Med nuvarande toppfart, så åker du ju jämnt med standard 250's ungefär, även om du förmodligen har betydligt bättre acc.

Nyteknik skrev:
Nja, se tidigare svar i tråden. Torkel till exempel: 187.

Torkels hoj är slöööö, och det var igår med motvinden. Vanlig aprilia 250 ska göra över 200 på rakan en "normal" dag.
Men din cykel ska varva mer än den gör.

oFFkeFF skrev:
Torkels hoj är slöööö, och det var igår med motvinden. Vanlig aprilia 250 ska göra över 200 på rakan en "normal" dag.
Men din cykel ska varva mer än den gör.

Saxat från www.tz250racing.com

"a nicely setup engine should rev out to ~13 - 13.5krpm. i would imagine it should 'pull' through 12.5krpm, with the last 500-1000 rpm what i call 'overrev'...i.e. it will spin up to that speed, but its past the hp peak.

i have had my engine setup overly rich. *it used to rev to ~11.5krpm. *as i started to lean out the engine, it progressively pulls/revs farther. *

i dont want to (and havent) had any experience to find out what happens when you start running the engine too lean...in fact im not even at the sweet spot yet!"

Sen är bestyckning även personlig, hur man kör hojen. Är man riktigt hård på gasen ut ur böjar, ska man köra magrare, är man "lenare" på gasen ska man köra fetare.

Jag tycker min drar upp till 13000 för atts edan tappa till 13500, från 9000 ungefär.
Till nästa tisdag ska jag hinna montera min cykeldator så då vet vi hur långsamt jag kör på rakan, utan touringställning.

Bara för att åternyta till lyfta topparna....

Jag lyfte min topp häromdagen, allt hade känts perfekt...
Tyvärr hade kolvringsknastret knäckts och trängt upp i förbränningsrummet. Topp+kolv såg ut som pyreneerna. På grund av graderna i toppen hade kolvtoppen även spikats sönder rätt ordentligt. Detta utan att jag märkt någonting. Så kolla lite då och då, det händer att saker och ting går sönder....

Det är ju dessutom intressant att lyfta topparna och titta efter. Det är ju roligt att lära sig hur motorcykeln man äger fungerar, reagerar och hur man själv kan påverka det.
Du verkar ju vara en vetgirig kille så jag tycker att det borde ligga i linje med din personlighet. Lyfta toppen är ju busenkelt.
Jag har ännu inte tagit bort cylinder och kolvar men har tänkt att Racerpelle ska visa mig det också så småningom.

Goodstuff skrev:
Jag tycker min drar upp till 13000 för atts edan tappa till 13500, från 9000 ungefär.
Till nästa tisdag ska jag hinna montera min cykeldator så då vet vi hur långsamt jag kör på rakan, utan touringställning.

Oftast är det ju ingen idé att ligga på "övervarven", utan växla strax efter toppeffekten, övervarven ligger jag bara på om det är onödigt att kasta i nästa växel bara för en väldigt kort stund.

oFFkeFF skrev:
Oftast är det ju ingen idé att ligga på "övervarven", utan växla strax efter toppeffekten, övervarven ligger jag bara på om det är onödigt att kasta i nästa växel bara för en väldigt kort stund.

Jag ligger inte och övervarvar men jag har känt hur långt den varvar. Försöker växla vid 13 000.

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026