Trubadurens NSR 125 R -92

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Hoj
Honda XR630
Hejsan!
Ny på forumet och inte skrivit så mycket :rolleyes:
Tänkte ivf lägga upp lite bilder på min hoj :) Köpte den i augusti för 8000 riksdaler, hämtades av en bekant i Sundsvall för att vänta på transport upp till Umeå och mitt varma garage :D

Står nu här och väntar på att jag ska ta kortet, kommer att göra teori under vintern för att vara redo att köra upp så fort det är möjligt :D

Just nu är den avstrypt och ligger på 33hk :)Har dock lite problem med vad jag tror är avgasporten, den är nog inte justerad på ett tag och jag lyckades inget vidare när jag skulle till att försöka heller. Det är så att den inte har någon ork att ge vid 5500-6500 rpm :?: , över det är det bara att mata växel efter växel men ligger man i tex en uppförsbacke just i det glappet måste man växla ner för att komma över. I vanliga fall är det bara att lirka lite med gasen så kommer den upp i varven och suger iväg :D

Har även lite problem med att den ryker mer än den borde, men dags för bilder och en liten filmsnutt!

Bilder:
2h2lhtc.jpg

15p07qs.jpg

2pq6uxz.jpg

Den observante ser att det är en spricka i vänster glas i framlyktan, men den är bytt nu :)

2rqolm9.jpg

1z3c5yh.jpg

5x64na.jpg

Film:
[YOUTUBE-ID]<object width="853" height="505"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/LreM9Z3qQEM&hl=sv&fs=1&color1=0x006699&color2=0x54abd6&hd=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/LreM9Z3qQEM&hl=sv&fs=1&color1=0x006699&color2=0x54abd6&hd=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="853" height="505"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]
Möjligt att få flashplayer i inlägget?

01/10 -09

UPDATE! :D

Nu har jag tagit av bakskärm för att kika på fästen och så för ny skylthållare och fästen för (kanske) nya blinkers :)

wk1p28.jpg

2d8gqde.jpg

a0v692.jpg

nqtk7r.jpg

Hm, lustig liten klocka, vette fan var den kommer ifrån.. Sett en annan nsr med likadan moj också :?

5v14r8.jpg

14czg4p.jpg

2qv747l.jpg

Nån tattare som sågat i min ram...

24/01 -10

UPDATE! :D

Tjenare tjenare, nu var det ett tag sen sist man uppdaterade här :P Men nu har det iaf hänt nått, efter att ha upptäckt att min förgasare har för stort lågfartsmunstycke och 10 storlekar för LITET huvudmunstycke har jag nu fått plats i garaget att skruva lös motorn för rengöring och för att kolla cylinder och kolv mm.

Cylindern var ingen vacker syn direkt när jag öppnade toppen, men det var inte överdrivet mycket repor, en liten vid avgasporten och nån liten på motsatt sida. Lite senare när jag fått av cylindern blev det inte roligt längre.. Det syns klart och tydligt att nån tattare kört med för snål bestyckning på tok för länge :brinnerup :huvet

Ja vad fan ska man göra.. Har inte råd att köpa nån ny cylinder än, men blir att slänga iväg en beställning efter en kolv med tillbehör iaf.. Sen får jag väl göra det bästa av situationen trots repor och en liten spricka över toppen på bryggan mellan avgasportarna.

Jaja, har också tvättat en hel del grejjer med UL tvätten jag fick i julklapp, med 100% avfettning i baljan så blir sakerna rätt rena ändå, fri från olja och skit iaf. Men smutsen i form av torkad sand och damm (som det finns överallt på hojen tydligen :confused:) får man allt skrubba bort själv.

Men nog med snack, här kommer bilder:

1265pvb.jpg

23tfu9t.jpg

ot22hw.jpg

2nqqxas.jpg

110yixz.jpg

10nfiaw.jpg

2efuwk8.jpg

2z4wuhi.jpg

(Märkningen på cylindern, A-E med kolvar i stigande prisklass, såklart har man cylindern med dyraste kolven... :näsblod)

5kls0w.jpg

10hkqk8.jpg

Det var allt för idag, mer imorn om jag har nått att uppdatera om :P

Det var allt för den här gången, släng in en kommentar också är du snäll :)

Last edited:
90-tals vacker, kort sagt.
80 och 90-talets sporthojar är fina som faen!

Nostalgi! :) grattis till en kanonhoj!... angående att den har dålig ork på låga varv kan ju det bero på många saker (typ att det är en 125'a :), men det kan ju som sagt vara avgasventilen som inte stänger ordentligt på låga varv, bara o mecka på o kolla igenom hojen nu när säsongen är slut så löser det sig nog... lycka till!

Nostalgi! :) grattis till en kanonhoj!... angående att den har dålig ork på låga varv kan ju det bero på många saker (typ att det är en 125'a :), men det kan ju som sagt vara avgasventilen som inte stänger ordentligt på låga varv, bara o mecka på o kolla igenom hojen nu när säsongen är slut så löser det sig nog... lycka till!

Har fått en instruktion av en fransman på ett annat forum (Alains heter han) men pga halvtaskig skiss och instruktioner på franska har det inte blitt av, och kan inte heller köra hojen längre pga vinterkylan och halt väglag :gnissla

Kan ha att göra med blandningen har jag kommit fram till också, då det känns som att den inte får nog med soppa på halvgas och uppåt, så har ställt nålen högre (tidigare ställd på lägsta) Men har inte provkört på riktigt... bara i garaget på centralstödet. Och eftersom den tidigare inte hade något problem att varva utan belastning kan jag inte riktigt bedöma om det gjorde nått över huvud taget :5sure

Men men, kommer lagas plast under vintern och modda för nya blinkers om jag hittar några snygga, tips är hjärtligt välkomna, och ska som det står i tråden bygga ny skylthållare :)

Tackar :):tummenupp

Mjo..

tack

EDIT: Har planer på att bygga avstämt rör med ljuddämpare för att få lite mer kräm och ett lite mindre mopedliknande ljud

Men du kan börja med att såga av den lilla pipen som är kvar på ljuddämparen! Så hade jag på min NSR -91 och det gör mycket för utseendet när den där lilla griskuken inte är kvar ;)

Men du kan börja med att såga av den lilla pipen som är kvar på ljuddämparen! Så hade jag på min NSR -91 och det gör mycket för utseendet när den där lilla griskuken inte är kvar ;)

Har funderat på det, men eftersom jag snart ändå kommer bygga eget orkar jag inte kapa i originalröret, känns bara fel :P

Men grymt sugen på annat rör :yoparty

24/01 -10

update! :d

tjenare tjenare, nu var det ett tag sen sist man uppdaterade här :p men nu har det iaf hänt nått, efter att ha upptäckt att min förgasare har för stort lågfartsmunstycke och 10 storlekar för litet huvudmunstycke har jag nu fått plats i garaget att skruva lös motorn för rengöring och för att kolla cylinder och kolv mm.

Cylindern var ingen vacker syn direkt när jag öppnade toppen, men det var inte överdrivet mycket repor, en liten vid avgasporten och nån liten på motsatt sida. Lite senare när jag fått av cylindern blev det inte roligt längre.. Det syns klart och tydligt att nån tattare kört med för snål bestyckning på tok för länge :brinnerup :huvet

ja vad fan ska man göra.. Har inte råd att köpa nån ny cylinder än, men blir att slänga iväg en beställning efter en kolv med tillbehör iaf.. Sen får jag väl göra det bästa av situationen trots repor och en liten spricka över toppen på bryggan mellan avgasportarna.

Jaja, har också tvättat en hel del grejjer med ul tvätten jag fick i julklapp, med 100% avfettning i baljan så blir sakerna rätt rena ändå, fri från olja och skit iaf. Men smutsen i form av torkad sand och damm (som det finns överallt på hojen tydligen :confused:) får man allt skrubba bort själv.

Men nog med snack, här kommer bilder:

1265pvb.jpg

23tfu9t.jpg

ot22hw.jpg

2nqqxas.jpg

110yixz.jpg

10nfiaw.jpg

2efuwk8.jpg

2z4wuhi.jpg

(märkningen på cylindern, a-e med kolvar i stigande prisklass, såklart har man cylindern med dyraste kolven... :näsblod)

5kls0w.jpg

10hkqk8.jpg

det var allt för idag, mer imorn om jag har nått att uppdatera om :p

Back