Teddy
"...I been here for years"
Äntligen dags för lite navelskådning. Efter att ha talat avgasrör med den alltid lika hjälpsamme Henrik Nordgren (Nordgren här på forumet) halkade vi in på bensin, olja och squish. I samband med att jag nyligen bytte kolvar försökte jag måtta in cirka 0,75 mm squish, men det är enligt Henrik lite väl att ta i, jag borde sikta på 0,65 mm istället, så nu fick jag en anledning att lyfta på cylindrarna och kolla in det nya par kolvar som nu gått cirka 15 mil.
Ni som följt min förra kolvtråd med bilder vet att mitt förra par kolvar fick utstå ganska omild behandling och såg ut därefter. Detta kolvpar har levt ett betydligt lugnare liv med korrekt intällda avgaspostar, korrekt bestyckning och mild kompression. Trots detta ser inte förbränningsrummen ut som nystädade operationssalar som det gjorde på de bilder Axxexx postade och hans hade fem gånger längre körtid.
Allt ser fint ut och jag har inte haft några som hellst driftproblem men det börjar nog bli dags att prova en annan olja, mest för att jag är nyfiken på att se om det blir någon skillnad på sotavlagringen.
Nedan bilder på höger topp och kolv.
Ni som följt min förra kolvtråd med bilder vet att mitt förra par kolvar fick utstå ganska omild behandling och såg ut därefter. Detta kolvpar har levt ett betydligt lugnare liv med korrekt intällda avgaspostar, korrekt bestyckning och mild kompression. Trots detta ser inte förbränningsrummen ut som nystädade operationssalar som det gjorde på de bilder Axxexx postade och hans hade fem gånger längre körtid.
Allt ser fint ut och jag har inte haft några som hellst driftproblem men det börjar nog bli dags att prova en annan olja, mest för att jag är nyfiken på att se om det blir någon skillnad på sotavlagringen.
Nedan bilder på höger topp och kolv.
Bifogat
Last edited: