Nya kolvbilder

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Äntligen dags för lite navelskådning. Efter att ha talat avgasrör med den alltid lika hjälpsamme Henrik Nordgren (Nordgren här på forumet) halkade vi in på bensin, olja och squish. I samband med att jag nyligen bytte kolvar försökte jag måtta in cirka 0,75 mm squish, men det är enligt Henrik lite väl att ta i, jag borde sikta på 0,65 mm istället, så nu fick jag en anledning att lyfta på cylindrarna och kolla in det nya par kolvar som nu gått cirka 15 mil.

Ni som följt min förra kolvtråd med bilder vet att mitt förra par kolvar fick utstå ganska omild behandling och såg ut därefter. Detta kolvpar har levt ett betydligt lugnare liv med korrekt intällda avgaspostar, korrekt bestyckning och mild kompression. Trots detta ser inte förbränningsrummen ut som nystädade operationssalar som det gjorde på de bilder Axxexx postade och hans hade fem gånger längre körtid.

Allt ser fint ut och jag har inte haft några som hellst driftproblem men det börjar nog bli dags att prova en annan olja, mest för att jag är nyfiken på att se om det blir någon skillnad på sotavlagringen.

Nedan bilder på höger topp och kolv.

Bifogat

• v_topp.gif
    v_topp.gif
    127.4 KB · Visningar: 206
  • v_kolv1.gif
    v_kolv1.gif
    124.7 KB · Visningar: 226
  • v_kolv2.gif
    v_kolv2.gif
    119.3 KB · Visningar: 230
Last edited:
Vänster topp och kolv.

Bifogat

• h_topp.gif
    h_topp.gif
    122.2 KB · Visningar: 165
  • h_kolv1.gif
    h_kolv1.gif
    117.3 KB · Visningar: 188
  • h_kolv2.gif
    h_kolv2.gif
    118.6 KB · Visningar: 216
Lustigt. Våra kolvar ser ut som nya efter 30 mil... :va

Ps. Tänk på att det kostar 19,90kr/minut när du ringer till "Nordgrens race-akut" :D

oscar skrev:
Lustigt. Våra kolvar ser ut som nya efter 30 mil... :va

Ps. Tänk på att det kostar 19,90kr/minut när du ringer till "Nordgrens race-akut" :D
Det kan säkert bero på flera orsaker men den största enskilda påverkan har nog 2T-oljan. Är du sponsorlojal och kör på Motul 800?
oscar skrev:
...Ps. Tänk på att det kostar 19,90kr/minut när du ringer till "Nordgrens race-akut" :D
Jag borde förstått det, så pratglad som han var. Skämt å sido, den killen skulle faktiskt kunna ta betalt men att han tar sig tid och delar med sig av sin kunskap helt osjälviskt är en fin sak. Jag tror att det man ger, får man igen på ett eller annat sätt så det är ingen förlust att dela med sig, tvärt om det är en vinst, inte minst genom att man får vänner.

Teddy skrev:
Det kan säkert bero på flera orsaker men den största enskilda påverkan har nog 2T-oljan. Är du sponsorlojal och kör på Motul 800?

Jag borde förstått det, så pratglad som han var. Skämt å sido, den killen skulle faktiskt kunna ta betalt men att han tar sig tid och delar med sig av sin kunskap helt osjälviskt är en fin sak. Jag tror att det man ger, får man igen på ett eller annat sätt så det är ingen förlust att dela med sig, tvärt om det är en vinst, inte minst genom att man får vänner.

lyft cyllarna och slipa kolvrings spår och hi-spots varnnat pass så blir de nog finare.. annars är cylindrarna dåliga... kan ju vara oljan oxå... men åker du 30 mil utan att lyfta så ser du ut så där..

Hur det ska se ut.

Tjena mittbena!

Jag tycker det ser kanonfint ut det där..:=)
det är inget fel att få lite avlagringar.. det får alla motorer.
Om topplock och kolvdomen är helt rena har man för dåligt mottryck i pipan.
Det betyder i praktiken att motorn går kallt och fint på toppvarv men du har sämre låg och mellanregister.
Det beror på att mottrycket bygger upp värme fortare viket gör att motorn tar tag tidigare.
Gör rent grejorna och prova Motul 800 eller Motul Kart.
Lycka till
MVH
Roffe
:tummenupp

Teddy skrev:

Jepp jag kör på Motul!

Nordgren borde ta betalt! Jag försöker ge tillbaka genom att släpa runt hans förbannade blytält, samt att jag hittills har köpt allt som han ens försökt lura på mig! :D

Ser ju klart bättre ut än förra gången.
Tips när du plockar isär saker och ting, ta av topplocken och polera bort avlagringarna på squishbandet på topparna med lite autosol.
Motulen är helt sinnes på att inte lämna något sot alls, men jag tycker din kolvtopp ser helt ok ut ändå. Men skulle vara roligt om du körde vidare typ iaf 30 mil till för att se om det blir någon förbiblåsning under kolvringarna, innan du byter olja (och kolvar)

Teddy skrev:
Tydligen inte om man kör på samma olja som Oscar. Vilken olja kör du på?
ifs så tar jag av cylindern varannat pass och och kollar allt. Det har fungerat bra. Jag åker på Shell Racing X. Bli väldigt lite färg av den oxå.
Men kolven och vev mm ser väldigt bra ut med den oljan. Vill du testa så har jag en liter som du kan få. Aka du till knuddan så kom in till mig så fixar vi de.

guzzo skrev:
ifs så tar jag av cylindern varannat pass och och kollar allt. Det har fungerat bra. Jag åker på Shell Racing X. Bli väldigt lite färg av den oxå.
Men kolven och vev mm ser väldigt bra ut med den oljan. Vill du testa så har jag en liter som du kan få. Aka du till knuddan så kom in till mig så fixar vi de.

toppen ser ju bra ut.. men titta på kolven så ser du att du har haft en del hi-spots. Ta 600 påapper och kryssslipa lite över de. Dessutom får du inte glömma och slipa kolvrings spåret.. men allt står ju i HRC bibeln som följer med till hojen :)

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026