Fridfullt tvåtaktsägande

Nyteknik skrev:
Hur menar du med graderna...?

Är du tvungen att byta både kolv och topp?!

BTW: Du har PM!

Det blir vassa kanter och metallgrader i squishbandet, dessa blir till sk "hot spots" som kan börja glöda och därmed göra så att den spikar. Jag tror inte jag behöver byta topp, har putsat bort allting utstickande och ska testa på fredag om den funkar som den ska.

Chris Ash skrev:
Det blir vassa kanter och metallgrader i squishbandet, dessa blir till sk "hot spots" som kan börja glöda och därmed göra så att den spikar. Jag tror inte jag behöver byta topp, har putsat bort allting utstickande och ska testa på fredag om den funkar som den ska.

"Hot spots" – hoppas att jag inte har några. Ska faktiskt titta ikväll. Otäckt det där att det inte hörs/känns.

Chris Ash skrev:
Bara för att åternyta till lyfta topparna....

Jag lyfte min topp häromdagen, allt hade känts perfekt...
Tyvärr hade kolvringsknastret knäckts och trängt upp i förbränningsrummet. Topp+kolv såg ut som pyreneerna. På grund av graderna i toppen hade kolvtoppen även spikats sönder rätt ordentligt. Detta utan att jag märkt någonting. Så kolla lite då och då, det händer att saker och ting går sönder....

Det verkar inte vara någon ände på din otur.:(
Hoppas du får ordning på grejjerna så du kan köra lite på riktigt i sommar.

MrGooFy skrev:
Det verkar inte vara någon ände på din otur.:(
Hoppas du får ordning på grejjerna så du kan köra lite på riktigt i sommar.

Äsch, detta var ingen fara. Kolven hade ändå gått 40+ mil så det var ingen större förlust, och troligen kommer toppen att funka utmärkt efter lite putsning. Det är ju trots allt ingenting som hindrat min körning.

Chris Ash skrev:
Äsch, detta var ingen fara. Kolven hade ändå gått 40+ mil så det var ingen större förlust, och troligen kommer toppen att funka utmärkt efter lite putsning. Det är ju trots allt ingenting som hindrat min körning.

Ok det där "lät" med andra ord värre än vad det var. ;)
Kan inte speciellt mycket om det där med tvitakt (inte om fyrtakt heller för den delen) men efter mitt motorras förra veckan så får jag ju tillfälle att lära mig om fyrtakt iaf. :rolleyes:

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026