Tisdagsträning på Sviestad 18/5

Goodstuff skrev:
Min varvar 13500, 13000 utan problem. OCh då är den lite fett bestyckad. Har 400 och 410 munstycken igår men den går fortfarande fett.
Jag körde med 470 i båda förgasarna första gången och 430 i båda förra gången och igår. Verkar som jag borde gå ner lite till.

Chris Ash skrev:
På tal om toppfart så verkar det som om Nytekniks hoj gått fett som fan. 12000varv? Då har ju knappt effektregistret börjat! Nog ska den varva minst 13 utan problem. Btw så toppar min 125:a, som är långt ifrån snabbast i klassen, strax över 200 på Sviestad när den har en bra dag och vinden i ryggen. Nypaniks gamla staket ska vara minst 20 knyck snabbare.
Jag börjar tro att det var något fel på min hastighetsmätare igår. Det verkar väldigt konstigt att den inte skulle ha gått fortare än 202 km/h.

Kan det ha haft att göra med temperaturen på kylarvätskan? När jag kom in i depån efter sista passet visade den 80 grader!

:eek:
 
Nyteknik skrev:
Jag körde med 470 i båda förgasarna första gången och 430 i båda förra gången och igår. Verkar som jag borde gå ner lite till.


Jag börjar tro att det var något fel på min hastighetsmätare igår. Det verkar väldigt konstigt att den inte skulle ha gått fortare än 202 km/h.

Kan det ha haft att göra med temperaturen på kylarvätskan? När jag kom in i depån efter sista passet visade den 80 grader!

:eek:

80 grader är rätt så varmt, den bör tappa effekt ganska kännbart om den går så varm.

Hur mycket varvade den på 6:an då? Med ett kugg mer fram så borde den gå 10-15km/h fortare vid maxvarv.
 
Teddy skrev:
Varje dag kan man läsa i tidingen om att Britta knarkar, röker, dricker, festar, avbryter turneer och får nervösa sammanbrott men faktum är att hon aldirg sett snyggare ut än hon gör nu i sin nya outfit.
Eller hur? :kär
 

Bifogat

  • britney.jpg
    britney.jpg
    108.8 KB · Visningar: 48
Nyteknik skrev:
Den varvade inte ur på sexan. Tappade ork redan på femman. En okvalificierad gissning är för fet bestyckning och för varm temp.

Stämmer säkert+motvind, bara motvinden på Anderstorp gjorde 15km/h från en dag till en annan på min cykel.
 
Chris Ash skrev:
Stämmer säkert+motvind, bara motvinden på Anderstorp gjorde 15km/h från en dag till en annan på min cykel.

Jag intalar mig att det är så. Mindre munstycken, mindre motvind och mindre touringmässig körställning = dubbla åttor runt Goodsfuff och Teddy.

Det har ju inte undgått någon här att Oscar är en snabb jävel. Pålle har också gjort sig känd som någon att se upp med. Därför tänkte jag "de ska jag haka på" när jag kände igen dem vid utfarten. Höll mig framför ett par varv men blev omkörd av båda när jag kom ikapp lite trafik. Vad fruktansvärt frustrerande det är att bli ifrånkörd för att man saknar kraft i motorn! In i, genom och ut ur nästan alla svängar kändes det som jag relativt lätt kunde hålla undan för många 600/1000. Men förlorade direkt 20–30 meter när de kan gasa för fullt. Hoppas verkligen att 250-racet inte blir så i alltför stor grad.
 
Nyteknik skrev:
Jag intalar mig att det är så. Mindre munstycken, mindre motvind och mindre touringmässig körställning = dubbla åttor runt Goodsfuff och Teddy.

Det har ju inte undgått någon här att Oscar är en snabb jävel. Pålle har också gjort sig känd som någon att se upp med. Därför tänkte jag "de ska jag haka på" när jag kände igen dem vid utfarten. Höll mig framför ett par varv men blev omkörd av båda när jag kom ikapp lite trafik. Vad fruktansvärt frustrerande det är att bli ifrånkörd för att man saknar kraft i motorn! In i, genom och ut ur nästan alla svängar kändes det som jag relativt lätt kunde hålla undan för många 600/1000. Men förlorade direkt 20–30 meter när de kan gasa för fullt. Hoppas verkligen att 250-racet inte blir så i alltför stor grad.

Hähä, har Teddy fått ut sin skatunge än?

600/1000 ska du inte bry dig om! Du tävlar inte mot dem och de håller ofta helt andra spår och bromsar tidigare osv. Försök istället hitta nån 125:a eller 250 racer att ligga bakom och studera några svängar, 250 SP kör också ganska likartat. Du kommer märka hur mycket värdefullare bantid det är på SM när man kommer in i sin egen klass och verkligen kan dra nytta av det.

Dessutom, du ska ha en bra jävla snabb 250 för att hänga med en 600 eller 1000cc i ren acceleration. Ofta har du dock snabbare utgångshastighet. Men Jannes A-kit Honda toppade tydligen 249km/h på Sviestad och det är många stora fyrtaktare som går fortare än så.
 
Chris Ash skrev:
Hähä, har Teddy fått ut sin skatunge än?

600/1000 ska du inte bry dig om! Du tävlar inte mot dem och de håller ofta helt andra spår och bromsar tidigare osv. Försök istället hitta nån 125:a eller 250 racer att ligga bakom och studera några svängar, 250 SP kör också ganska likartat. Du kommer märka hur mycket värdefullare bantid det är på SM när man kommer in i sin egen klass och verkligen kan dra nytta av det.

Dessutom, du ska ha en bra jävla snabb 250 för att hänga med en 600 eller 1000cc i ren acceleration. Ofta har du dock snabbare utgångshastighet. Men Jannes A-kit Honda toppade tydligen 249km/h på Sviestad och det är många stora fyrtaktare som går fortare än så.

Jadå, Skatungen har luftats två gånger på Sviestad. Första gången varvade den inget vidare. Helst inte över 10.000. Men igår hade Teddy mindre munstycken och den gick nog som den skulle. Däremot gillar han inte att den är stel, hård och okänslig. Verkar längta tillbaks till sin snälla Aprilia. Men det kan Teddy berätta mer om själv.

Tyvärr hittade jag aldrig någon att köra bakom. Fartskillnaderna var för stora åt ena eller andra hållet. Ser därför fram emot fredagen då 250:or kör tillsammans.

Intressant det där du skriver om farten på din 125-racer på Sviestad. Jag blåste ju förbi alla som körde sådana på rakan i tisdags. Det talar för att hast.mätaren faktiskt var trasig. Jag börjar nog med mina nuvarande munstycken nästa gång och ska jämföra farten på rakan med Goodstuff. Om skillnaden är alltför stor byter jag ner mig lite.
 
Nyteknik skrev:
Jadå, Skatungen har luftats två gånger på Sviestad. Första gången varvade den inget vidare. Helst inte över 10.000. Men igår hade Teddy mindre munstycken och den gick nog som den skulle. Däremot gillar han inte att den är stel, hård och okänslig. Verkar längta tillbaks till sin snälla Aprilia. Men det kan Teddy berätta mer om själv.

Tyvärr hittade jag aldrig någon att köra bakom. Fartskillnaderna var för stora åt ena eller andra hållet. Ser därför fram emot fredagen då 250:or kör tillsammans.

Intressant det där du skriver om farten på din 125-racer på Sviestad. Jag blåste ju förbi alla som körde sådana på rakan i tisdags. Det talar för att hast.mätaren faktiskt var trasig. Jag börjar nog med mina nuvarande munstycken nästa gång och ska jämföra farten på rakan med Goodstuff. Om skillnaden är alltför stor byter jag ner mig lite.

Det behöver den inte vara iofs, som sagt kan det skilja rätt mycket om det blåser lite, jag har dock aldrig stött på en 250 Racer som jag hänger med rakt fram, inte ens nästan, min går ungefär som en 250 SP. Har du inga tabeller för utväxling som du kan stämma av mot? Hör med Torkel annars, han kan ju få fram toppfarter med sitt program.
 
Chris Ash skrev:
Det behöver den inte vara iofs, som sagt kan det skilja rätt mycket om det blåser lite, jag har dock aldrig stött på en 250 Racer som jag hänger med rakt fram, inte ens nästan, min går ungefär som en 250 SP. Har du inga tabeller för utväxling som du kan stämma av mot? Hör med Torkel annars, han kan ju få fram toppfarter med sitt program.

Jag har listor, men de anger bara teoretisk toppfart. Tänkte faktiskt gå ner i garaget nu och titta under topparna. Återkommer...
 
Nyteknik skrev:
Jag körde med 470 i båda förgasarna första gången och 430 i båda förra gången och igår. Verkar som jag borde gå ner lite till.


Jag börjar tro att det var något fel på min hastighetsmätare igår. Det verkar väldigt konstigt att den inte skulle ha gått fortare än 202 km/h.

Kan det ha haft att göra med temperaturen på kylarvätskan? När jag kom in i depån efter sista passet visade den 80 grader!

:eek:

Gammel-yammor har problem med tempen, de ligger ofta för högt, standardkylaren räcker inte till. Antar att du inte hade tejp på?
 
Nyteknik skrev:
Jadå, Skatungen har luftats två gånger på Sviestad. Första gången varvade den inget vidare. Helst inte över 10.000. Men igår hade Teddy mindre munstycken och den gick nog som den skulle. Däremot gillar han inte att den är stel, hård och okänslig. Verkar längta tillbaks till sin snälla Aprilia. Men det kan Teddy berätta mer om själv.

Stel hård och okänslig? Nog föraren som inte greppat cykeln ännu :rolleyes:
 
Nyteknik skrev:
Jo, faktiskt – tre rader tejp från förra träningen som jag hade glömt att ta bort! :eek:

Inte glömma till nästa gång :tummenupp
Fast tänk nu också på att det var rätt kyligt i tisdags..
 
Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Back
Top