Framhjulsdriven BMW?

Sladd hit och körglädje dit...

Den enda anledningen till att jag inte kan med att köpa en BMW är just att de är bakhjulsdrivna. Jag kör inspirerat ca 2% av alla mil och vanlig vardagskörning resten.

Framkomligheten är värre än värst. Korsningar kommer man knappt iväg ifrån om det är isigt, oavsett däck och ESP, ASR el dyl. Ibland i lätta uppförslut med en dm nysnö så sackar bilen i fart pga att det spinner. Katastrof.

Det finns iofs 4x4 bla till 5-serien men de är få på begagnatmarknaden. Får väl helt enkelt fortsätta tuffa på med audi tills beemern blir körbar norr om Milano...

Man ser tydligt vilka som har "riktiga" eller riktiga erfarenheter. Min Bmw 523ia -97 tar sig upp hemma där vi nu bor. Har riktigt branta isiga backar. En kompis med sin audi tog sig dock inte upp förrens 5 försök. Betyder det att alla Audibilar är kass eller att det sitter lite mer än i märket på huven eller vilka hjul som driver?

Den roligaste vinterbilen jag har haft är en Bmw e30 320. Helt förutsägbar och otroligt vinterbett med Michelin Xice dubbfritt, aldrig att man blev stående. Samma bil med dåliga bussningar och dämpare med gamla regumerade däck går knappt att ta sig fram med.

Personligen känner jag mig mer osäker i en fwd om det börjar gå åt skogen så att säga, känns maktlöst att bara glida rakt fram speciellt i min gamla saab99 med handbroms på framhjulen eller exempelvis audi där det är 50/50 drivning i framtung bil, de antingen toksladdar eller bara åker rakt. Man vet inte riktigt förrens efteråt.

Last edited:
Jag är helt säker på att 95% av befolkningen kör snabbare med framhjulsdrift runt en isbana, men sporhoj består ju enbart utav övermänniskor som är bättre än alla andra!

Erfarenheten kommer ifrån alla år jag plogade isbana på sjön, samt dom sträckor på rallyn som har gått på isbana.

Fast folk TROR att det går fort om bilen står mycket på tvären och brölar mycket, det är därför bondpojkar vill ha BMW med 8" slutljuddämpare.

Allt handlar inte om vad man tror är snabbare utan vad man personligen gillar. Det är säkerligen säkrare med fwd för hemmafrun som får panik när en sladd utbryter eller i en transportbil där viktfördelningen är 90/10 tom men vissa vill ha lite extra. Kanske samma personer som också vill köra hoj även att det är osäkrare än bil bara för att det är kul. Jag kanske kan lära mig att även köra snabbt runt en isbana med en fwd men jag betvivlar att jag kommer att ha lika kul.

Jag gillar en förutsägbar överstyrd bil med vad allt det innebär vilket borde accepteras lika mycket som de som vill ha en understyrd bil för att det passar dem bättre.

Last edited:
Allt handlar inte om vad man tror är snabbare utan vad man personligen gillar. Det är säkerligen säkrare med fwd för hemmafrun som får panik när en sladd utbryter eller i en transportbil där viktfördelningen är 90/10 tom men vissa vill ha lite extra. Kanske samma personer som också vill köra hoj även att det är osäkrare än bil bara för att det är kul. Jag kanske kan lära mig att även köra snabbt runt en isbana med en fwd men jag betvivlar att jag kommer att ha lika kul.

Jag gillar en förutsägbar överstyrd bil med vad allt det innebär vilket borde accepteras lika mycket som de som vill ha en understyrd bil för att det passar dem bättre.

Inte alls säkert. När man lärt sig sladda med framhjulsdrift utan att använda bromsar, så är det skitskoj. Men jag tycker att bakhjulsdrivna bilar generellt har en trevligare känsla i styrning och uppträdande.

Är man inte helt jävla dum i huvudet så kan man köra framhjulsdrivet, det är inget man behöver lära sig.

Men har man lärt sig att köra som ett retarderat skogsmongo så krävs viss tillvänjning, annars kanar man rakt fram med hjulen på tvären och skyller på bilen.

Är man inte helt jävla dum i huvudet så kan man köra framhjulsdrivet, det är inget man behöver lära sig.

Men har man lärt sig att köra som ett retarderat skogsmongo så krävs viss tillvänjning, annars kanar man rakt fram med hjulen på tvären och skyller på bilen.

Så man är ett "retarderat skogsmongo" om man gillar överstyrt eller om man får en fwd att understyra och fortsätta i tangentens riktining fast man svänger? Tror inte du menar som det uppfattas. Överstyrning är fel oberoende av drivhjulsände. Misstänker att Mr Svensson inte är en hejjare på att vänsterbromsa upp sin Avensis heller.

Last edited:
Så man är ett "retarderat skogsmongo" om man gillar överstyrt eller om man får en fwd att understyra och fortsätta i tangentens riktining fast man svänger? Tror inte du menar som det uppfattas. Överstyrning är fel oberoende av drivhjulsände. Misstänker att Mr Svensson inte är en hejjare på att vänsterbromsa upp sin Avensis heller.

En del människor gillar att äta bajs medan frun smiskar dom med skohornet, vad någon gillar är bara en preferens.

Resten av världen, inklusive biltillverkarna (BMW) har insett att framhjulsdrift är bäst för dom flesta.

Jag har kört framhjulsdrivet i 25 år och aldrig kanat rakt fram med hjulen på tvären.
Min mamma har kört längre än så och aldrig heller råkat ut för det.

BMW anhängare påstår att det händer jämnt.

En del människor gillar att äta bajs medan frun smiskar dom med skohornet, vad någon gillar är bara en preferens.

Resten av världen, inklusive biltillverkarna (BMW) har insett att framhjulsdrift är bäst för dom flesta.

Jag har kört framhjulsdrivet i 25 år och aldrig kanat rakt fram med hjulen på tvären.
Min mamma har kört längre än så och aldrig heller råkat ut för det.

BMW anhängare påstår att det händer jämnt.

Tror ingen här har argumenterat mot att framhjulsdrivet är det säkraste för de flesta.

Vad jag argumenterar mot är att det skall vara idiotstämpel på att vilja ha rwd och att bilen står still såfort det är vintersport på tv, speciellt om det är en bmw.

Sedan måste vi väl vara överns om att attributet understyrd är när bilen svänger mindre än vad man vrider på ratten utan att man för den skull hela tiden måste kana med däcken på tvären.

Edit:

Last edited:
Med antisladd och antispinn inkopplat kan man i stort sett köra med gasen i botten precis som en elbil på tivoli hela tiden om bilen har en automatlåda. Inget kommer att hända.

...

:rofl

Har gått lite kurser på hur man överlistar systemen. Klart roligare att köra brett med bilar som har systemen, för att sedan se någon från "gamla" skolan försöka.

T.ex. tenderar man att köra med gasen på fyrhjulsdrivna bilar när systemen är avslagna. Kräver klart mycket mer teknik att hålla långa, breda, kontrollerade ställ med systemen ingång utan att de rycker in och ställer allt tillrätta. Kan vara aningens svårt på sommarväglag dock :gnissla

Edit:
Samma tendenser syns tydligt på isbana där man kör för kul. RWD-nissar är vana att sätta ner högerfoten så har man ett fint ställ.

FWD och AWD nissar har oftast lite mer teknik. Eftersom det helt enkelt krävs (sålänge man inte kör en skodapickis). Dock så kommer tekniken fort. Såvida man inte började med RWD.

Jag upplever det som att de flesta har lättare att gå från FWD/AWD -> RWD än tvärtom, av någon anledning.
Visst, man snurrar ett par gånger tills man kommer på att det inte går styra med gasen. Men det verkar lättare att lära sig det än att lära sig att gasen inte kastar ut bakdelen.

Last edited:
Jämför med eller utan hjälpmedel. Vilket ser roligast ut? (action början vid 1.20)
[YOUTUBE-ID]xdIhbeFr4vQ[/YOUTUBE-ID]

Last edited:
Jämför med eller utan hjälpmedel. Vilket ser roligast ut? (action början vid 1.20)
*klipp*

Förarfel.

Hade han lastväxlat, gett en lätt men bestämd knyck med ratten så hade den snällt kommit ut. Sålänge han inte ändrat rattens läge och varit mjuk på gasen hade kunnat smiska sidledes hur länge han ville.

Viftar man med ratten som han gör i klippet, hugger ESPn in.

Och det är :fakta

Edit: han var ett ganska exakt exempel på vad jag påpekade i förra inlägget :hihi

...

Har gått lite kurser på hur man överlistar systemen. Klart roligare att köra brett med bilar som har systemen, för att sedan se någon från "gamla" skolan försöka.

Jag tror mig förstå vad du vill ha sagt. Mer förlåtande system som t ex Porsche och Ferrari installerar i sina bilar går att köra fruktansvärt fort med systemen inkopplade. En skicklig förare triggar inte systemet så det är inget hinder för framfarten. Om man inte heter Walter Röhrl.

Standardbilars system tillåter inte särskilt mycket innan de går in. Tanken är väl inte att man ska kunna överlista dem. Det kan säkert stämma att en vanlig förare som inte är van vid iskörning kör snabbare med systemet inkopplat än urkopplat.

Med alla system igång kan man som sagt hålla stumt och bara gasa och bromsa och styra med ratten och det är helt odramatiskt. Väldigt tråkigt. Är dock glad att det finns den här typen av system eftersom jag är övertygad om att det räddar liv.

Under normala förhållanden när man kör ute i trafik finns det ingen anledning att koppla ur systemen. Kör man däremot aktivt tycker jag personligen de är ett stort minus. Pratar nu om standardbilar.

Jag tror mig förstå vad du vill ha sagt. Mer förlåtande system som t ex Porsche och Ferrari installerar i sina bilar går att köra fruktansvärt fort med systemen inkopplade. En skicklig förare triggar inte systemet så det är inget hinder för framfarten. Om man inte heter Walter Röhrl.

Inte riktigt, det går leka med allt från en octavia till en R8 med systemen inkopplade. Det kräver bara att man är lite fokuserad och vet hur systemen arbetar. Det blir inga taxirattar-ställ a lá volvo 7-serie eller bmw E34.

Oftast går det faktiskt långsammare för en ovan förare med systemet inkopplat. Råkar du ta en kurva lite för fort utan system så kan du kana lite i sidled och tappa lite fart/tid på det. Råkar du ta en kurva lite fort med system igång så bromsar det, vilket du tappar massor av fart/tid på.

Om man däremot har lite vana och kör så man inte triggar systemet i "vanliga fall" så kan det rädda dig den gången det går helt åt pipan.

[YOUTUBE-ID]xdIhbeFr4vQ[/YOUTUBE-ID]

Fy f*n va kul det verkade, jag vill oxå ha en "Audigini" att gasa omkring med på vintern!

Ska vi komma överens om:

FWD bilar är snabbare samt säkrare i snö/grus än RWD
RWD är roligare, mera svårkört, långsammare än FWD i snö/grus

Detta gäller säkert för 90 % av bilförarna...

Men på asfalt... Där är RWD kung i de flesta avsenden! Roligare, snabbare, lika säker...

Det kan väl till och med GuW hålla med om?:D

Vad jag argumenterar mot är att det skall vara idiotstämpel på att vilja ha rwd och att bilen står still såfort det är vintersport på tv, speciellt om det är en bmw.

Vinter OS på tv och det här utanför fönstret:

Bifogat

• Kebabtaxi-1.JPG
    Kebabtaxi-1.JPG
    4.4 KB · Visningar: 28
  • Kebabtaxi1.JPG
    Kebabtaxi1.JPG
    4.1 KB · Visningar: 24
  • Kebabtaxi2.JPG
    Kebabtaxi2.JPG
    3.9 KB · Visningar: 23
Jag är helt säker på att 95% av befolkningen kör snabbare med framhjulsdrift runt en isbana, men sporhoj består ju enbart utav övermänniskor som är bättre än alla andra!

På isbana är det mycket troligt att jag kan tjöra fortare med framkrafs, på asfalterad bana med grepp & lite effekt under huven vill jag påstå att bakhjulsdrift med diffbroms kommer att gå fortare.

MEN, framför allt är inte hastigheten det viktigaste, utan hur roligt man har under tiden imo.

Sedan tycker jag att det är mycket äckligare när framhjulen kanar än när bakändan kastar, är också lättare att reda upp, däremot släpper det ofta lättare med rwd. Med rwd kan man styra när det spinner, det kan man inte med framkrafs.

Fwd är också jobbigare & obekvämare att sitta & köra då det river och sliter och drar i ratten i tid och otid.

Men som sagt, varvtider på isbana är mycket troligt bättre med fwd än med riktiga bilar, även om min gamla lamelldiffade BMW 525:a jag hade förra vintern tog sig fram betydligt bättre i snösörjan & halkan än polarnas fframhjulsdrivna fordar & 323:or.
e36:an jag har nu med öppen diff tar sig dock inte fram vidare bra alls måste jag erkänna...

Edit: oberoende f/r/awd så går det ändå att köra betydligt fortare än vad man ändå får på allmän väg, även i rätt extremt vinterväglag, så därför tycker jag att det är rätt obetydligt.

Last edited:
Det är svårt att inte förvånas över att det finns så många som inte vet vad de pratar om.

Förklara gärna hur jag har fel... :)

Det är spinnandet man använder till att styra. Sålänge man kör för att leka är oftast överställ ett problem, något man löser genom att trycka pelledalen i botten på en FWD, då rätar den ut sig.
Med RWD är det bara släppa gasen, vrida ratten max och be till gudarna att den rätar ut sig.

Spinner det utan att man går i sidledes, understyr det. Men spinner det i samma situation på en RWD så skickar den ut baken i en vid båge i vilket fall...

Jepp, jag har krockat en FWD till följd av understyrning.
Yes, hade jag kört en RWD i samma situation hade jag antagligen krockat i sidled.
Jo, jag kör RWD till vardags. Eftersom jag kör som en gammal tant längs allmäna vägar spelar det ingen större roll var det driver. Men jag saknar FWD, det gick både att backa och kör framlänges med när det var halt. Mercan rör sig inte en tum bakåt om det är minsta lutning.

Det är spinnandet man använder till att styra. Sålänge man kör för att leka är oftast överställ ett problem, något man löser genom att trycka pelledalen i botten på en FWD, då rätar den ut sig.
Med RWD är det bara släppa gasen, vrida ratten max och be till gudarna att den rätar ut sig.

Spinner det utan att man går i sidledes, understyr det. Men spinner det i samma situation på en RWD så skickar den ut baken i en vid båge i vilket fall...

Jepp, jag har krockat en FWD till följd av understyrning.
Yes, hade jag kört en RWD i samma situation hade jag antagligen krockat i sidled.
Jo, jag kör RWD till vardags. Eftersom jag kör som en gammal tant längs allmäna vägar spelar det ingen större roll var det driver. Men jag saknar FWD, det gick både att backa och kör framlänges med när det var halt. Mercan rör sig inte en tum bakåt om det är minsta lutning.

Mmm, kan va, vad jag märkt med fwd är att jag tycker den går precis dit vägen lutar alt. rakt fram när det spinner.

Eftersom styrningen sitter på framhjulen brukar det inte spela någon större roll vad man gör med ratten när hjulen spinner. Med rwd dock brukar det gå bra att balansera med ratten och styra sig dit man vill med hjulspinn. (självklart behövs det ju en del utrymme, annars tar det i någonstans...)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT