Framhjulsdriven BMW?

Jag kan förstå att man gillar gamla Mercedes. Den kvalité de byggde sina bilar får man inte tag på idag.

En morbror till mig har en gammal 280 SE 3.5. Den är fantastiskt skön att köra trots att den är från 1972.

Håller med gubbarna! Det enda otäcka med gamla mercor är den smygande känsla av framhjulsdrift som infinner sig när man backar ut ur garaget, men sen ordnar det upp sig.

560SEC och liknande har en förmåga att kännas framhjulsdrivna i kurvor på halt underlag också. Enda RWD jag vet som understyr groteskt.

Edit:
Fast min 320E (that is 3.2L, inte 2.0 bmwtöntar :rolleyes:) är verkligen motsatsen till framhjulsdriven när man petar spaken till R. Minsta lutning när det är halt, och den rör sig inte ur fläcken.

Ja, skördetröskor är kända för just sin körglädje. :tummenupp

Jag tänkte på truckar, men fairnuff

Last edited:
Äh, sluta sura, BMW har insett det alla andra tillverkare insåg på 60/70 talet (nåja Mercedes såg ljuset lite senare) att man spänner inte hästarna bakom vagnen.

Det finns fortfarande att köpa kinsesiska jorbrukstraktorer med bakhjulsdrift åt er som ägnar er år att i maklig takt spinna er runt korvkiosken i byhålan där ni bor.

Det finns fortfarande att köpa kinsesiska jorbrukstraktorer med bakhjulsdrift åt er som ägnar er år att i maklig takt spinna er runt korvkiosken i byhålan där ni bor.
Äggsakigt

FWD känns kompromisslöst gubbe
AWD känns kompromisslöst lek/funktion (beroende på fordon)

RWD känns... hybrid, halvkass på allt.

Äggsakigt

FWD känns kompromisslöst gubbe
AWD känns kompromisslöst lek/funktion (beroende på fordon)

RWD känns... hybrid, halvkass på allt.
"Kompromislöst lek/funktion" :rofl Awd ställer ju krav på chaffören hur kul är det på en parkering med massa hårda stolpar?

kompromislös är den ju inte om den är för både lek och funktion!

Skulle göra om din lista till

Fwd - tråkig gubbtransport
Rwd - kul å leka med värdelöst annars.
Awd - kul att leka med och säker på vägen.

Om det understyr med fwd så skulle antingen en rwd bil (med samma förutsättningar) gjort en piruet redan, eller så kör du som en soppa.

kompromislös är den ju inte om den är för både lek och funktion!

Skulle göra om din lista till

Fwd - tråkig gubbtransport
Rwd - kul å leka med värdelöst annars.
Awd - kul att leka med och säker på vägen.

Du missuppfattade "beroende på fordon":

Funktion:
300GDanza-ind.jpg

Lek:
04_FocusRS-WRC_Jump_Wallpaper.jpg

Om det understyr med fwd så skulle antingen en rwd bil (med samma förutsättningar) gjort en piruet redan, eller så kör du som en soppa.
Krockskyddet är bäst i fram :fakta

560SEC och liknande har en förmåga att kännas framhjulsdrivna i kurvor på halt underlag också. Enda RWD jag vet som understyr groteskt.

Edit:
Fast min 320 är verkligen motsatsen till framhjulsdriven när man petar spaken till R. Minsta lutning när det är halt, och den rör sig inte ur fläcken.

Jag tänkte på truckar, men fairnuff

Ahh, truckar kan ju va kul.

Mercedes är ju inte kända för sin spänst. Merca köper man när man lekt av sig och prioriterar komfort, förvisso kombinerat med kraft, framför sport. Man kan glida runt och tänka på att detta är den bil som föredras av diktatorer världen över. Duger den åt Pol Pot, Marcos och Idi Amin så måste den vara bra.

Last edited:
Så länge idioter fortsätter att sätta dom sämsta däcken på den styrande och bromsande/drivande axeln så kommer framhjulsdrivna bilar att kana rakt fram.

"Man ska ha dom bästa däcken bak"

Bullskit!

På en framhjulsdriven bil kan du ställa ned bakhjulen i två wokpannor, så länge den har grepp fram går den dit du gasar och styr. (PUNGT)

Så länge idioter fortsätter att sätta dom sämsta däcken på den styrande och bromsande/drivande axeln så kommer framhjulsdrivna bilar att kana rakt fram.

Bullskit!

På en framhjulsdriven bil kan du ställa ned bakhjulen i två wokpannor, så länge den har grepp fram går den dit du gasar och styr. (PUNGT)

Även på bakhjulsdrivna funkar det oftast bättre med de bättre hjulen fram. Dels får man de där raggarställen som rwd-slynglarna är ute efter och dels så har man ingen nytta av driv om det inte styr.

Något som körskolorna lär ut. Men som alla vet så har körskolan ingen aning om hur man "kör i verkligheten" :rolleyes:

Bullskit!

Har testat med bakplåtar och måste säga emot dig, däcken smälter bak :D annars gick det rätt bra att syra även om arslet kana

Sen är det inte konstigt att att folk kanar med starka fwd bilar om man håller mattan i en kurva...

Mordecianen, så de går inte å leka med förta bilen? ;) Va inte innehållet utan menningsuppbyggnaden jag hade kul åt.

Sen lär ju bil skolorna ut att bästa hjulen bak är för att undvika sladd, det dom glömmer säga är att det är vid panikbroms i kurva, för det är nog ända gången de stämmer att det är värre att det kasar bak än fram.

Sen lär ju bil skolorna ut att bästa hjulen bak är för att undvika sladd, det dom glömmer säga är att det är vid panikbroms i kurva, för det är nog ända gången de stämmer att det är värre att det kasar bak än fram.

Måste vara bilskolorna i söder isf :va
Jag är dessutom relativt (o)säker på att det står bäst hjul fram i teoriboken också.
Edit: Kan vara mitt minne som sviker mig. Desto mer jag tänker på det desto osäkrare blir jag.

Det var det:
"Erfarenhetsmässigt visar det sig att de flesta normalt erfarna bilförare har lättare att hantera en understyrd bil (som "plogar" med framhjulen), jämfört med en överstyrd (som kastar ut bakvagnen i sladd).
De flesta bilar är idag framhjulsdrivna och konstruerade med en mild understyrning"

Är tydligen motiveringen.
Kanske stämmer på en kebabsläde eller en raggarcontainer, men jag tvivlar på att de är överrepresenterade bland "de flesta normalt erfarna bilförarna"

Last edited:
En sorglig dag, det är då inte långt kvar tills BMW satsar enbart på framhjulsdrift i alla sina bilar :( Vet inte om det finns någon biltillverkare som verkligen håller sig till det dom är kända för längre :(

Skulle vara klart intressant om BMW gjorde en riktig småbil med bakhjulsdrift :tummenupp

Vet inte om det finns någon biltillverkare som verkligen håller sig till det dom är kända för längre :(

Merca gör fortfarande stora kvalitativa (vi glömmer slutet på 90 och början på 00 :gnissla) autobahn-missiler byggda enkomt för att tugga massor av mil med farthållaren låst. Möjligtvis lämna fransmännen bakom sig vid rödljusen ut till motorvägen också.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT