Framhjulsdriven BMW?

Äh, sluta sura, BMW har insett det alla andra tillverkare insåg på 60/70 talet (nåja Mercedes såg ljuset lite senare) att man spänner inte hästarna bakom vagnen.

Det där argumentet har jag aldrig förstått relevansen med.

Nej, man spänner inte en häst bakom vagnen, på samma sätt som man inte kopplar ett släp på fronten på en bil. Det handlar om att dra en kärra.

Kolla istället var dom kraftigaste benmusklerna på hästen sitter. Fram- eller bakbenen? Ja just det, bak :tummenupp

I övrigt håller jag käft, både FWD och RWD har sina för- och nackdelar. Känns onödigt att argumentera.

Man ser tydligt vilka som har "riktiga" eller riktiga erfarenheter. Min Bmw 523ia -97 tar sig upp hemma där vi nu bor. Har riktigt branta isiga backar. En kompis med sin audi tog sig dock inte upp förrens 5 försök. Betyder det att alla Audibilar är kass eller att det sitter lite mer än i märket på huven eller vilka hjul som driver?

Den roligaste vinterbilen jag har haft är en Bmw e30 320. Helt förutsägbar och otroligt vinterbett med Michelin Xice dubbfritt, aldrig att man blev stående. Samma bil med dåliga bussningar och dämpare med gamla regumerade däck går knappt att ta sig fram med.

Personligen känner jag mig mer osäker i en fwd om det börjar gå åt skogen så att säga, känns maktlöst att bara glida rakt fram speciellt i min gamla saab99 med handbroms på framhjulen eller exempelvis audi där det är 50/50 drivning i framtung bil, de antingen toksladdar eller bara åker rakt. Man vet inte riktigt förrens efteråt.

Att man ens orkar påstå att en rwd har bättre framkomlighet än en fwd säger en hel del. Har kört mycket bil, riktigt mycket och ffa i vinterväglag. Detta i allsköns bilar och märken.

Rwd är sämst som bruksbil. Fwd mittemellan. 4x4 vinner.

Som sportbil är det knivigare, men då måste vi definiera vad man ska ha kärran till.

Att man ens orkar påstå att en rwd har bättre framkomlighet än en fwd säger en hel del. Har kört mycket bil, riktigt mycket och ffa i vinterväglag. Detta i allsköns bilar och märken.

Rwd är sämst som bruksbil. Fwd mittemellan. 4x4 vinner.

Som sportbil är det knivigare, men då måste vi definiera vad man ska ha kärran till.

Vem har påstått att rwd har bättre framkomlighet?
Jag påstår att en rwd med bra däck inte behöver vara sämre än en fwd med medelmåttiga vilket jag tycker jag gjorde klart i förra inlägget.

Vissa verkar tro att bara för det är bakhjulsdrift så tar man sig inte fram.

Last edited:
Vem har påstått att rwd har bättre framkomlighet?
Jag påstår att en rwd med bra däck inte behöver vara sämre än en fwd med medelmåttiga vilket jag tycker jag gjorde klart i förra inlägget.

Vissa verkar tro att bara för det är bakhjulsdrift så tar man sig inte fram.

Jämför inte äpplen och päron. En 4x4 Suburban utan drivaxlar har sämre framkomlighet än en BMW med drivaxlar...

Jag kommer aldrig att köpa rwd så länge jag bor i norra Europa. Synd, för en 5-serie vore onekligen en trevlig vagn.

Jämför inte äpplen och päron. En 4x4 Suburban utan drivaxlar har sämre framkomlighet än en BMW med drivaxlar...

Jag kommer aldrig att köpa rwd så länge jag bor i norra Europa. Synd, för en 5-serie vore onekligen en trevlig vagn.

Det är ju precis vad jag menar, beror ju på så mycket mer än enbart vilka hjul som driver och som sagt med kärra är det ganska skönt med rwd så man tar sig hem även i våta hala backar. 2ggr att plocka av byggmaterial halvägs upp till huset i spöregn fick räcka :)

Funktion efter behov. Allt behöver inte vara så svart/vitt.
Jag anser inte att fwd är bäst för mig, säkrare i motsvarande bil för de flesta ja men bäst är väl ändå upp till tillämpning?

På tal om vinterväglag så tycker jag inte det är någon större skillnad på de rwd och fwd bilar jag ägt sålänge det har varit bra däck vilket i sig är mycket viktigare än vart det driver i hänseénde av just framkomlighet.

Last edited:
En bakhjulsdriven bil som hade imponerande förmåga att ta sig fram i snö var de gamla bubblorna minns jag. Med nya vinterdäck på 15" fälgarna kunde man i bland köra en bubbla genom snödrev som var så höga att snöflak sköts upp över huven :D Imponerande krabater. Kübelvagen samt beach-buggys (som ju var baserade på samma platta) var ju även suveräna i sand.

Men visst, svansmotor.

En bakhjulsdriven bil som hade imponerande förmåga att ta sig fram i snö var de gamla bubblorna minns jag. Med nya vinterdäck på 15" fälgarna kunde man i bland köra en bubbla genom snödrev som var så höga att snöflak sköts upp över huven :D Imponerande krabater. Kübelvagen samt beach-buggys (som ju var baserade på samma platta) var ju även suveräna i sand.

Men visst, svansmotor.

Dom hade ju dels svansmotorkonstruktionen med mycket vikt på drivhjulen, sedan hade dom en helt slät bottenplatta som bilen gled på.

Även Saab V4 hade slät bottenplatta och skarklingor till drivhjul (155x15") , så den tog sig fram bra i djupsnö.

På jobbet ligger en Classic motor med ett reprtage om när Saab tog sin sista seger i Rally VM, två fabrikssabar slogs om ledningen, ingen av dom slog av på takten så Saabs rallychef sparkade bägge förarna vid sista servicen, dom fortsatte och blev 1a och 2a, på tredje plats, tre minuter efter kom en fabriks Lancia Stratos....

Dom hade ju dels svansmotorkonstruktionen med mycket vikt på drivhjulen, sedan hade dom en helt slät bottenplatta som bilen gled på.

Även Saab V4 hade slät bottenplatta och skarklingor till drivhjul (155x15") , så den tog sig fram bra i djupsnö.

På jobbet ligger en Classic motor med ett reprtage om när Saab tog sin sista seger i Rally VM, två fabrikssabar slogs om ledningen, ingen av dom slog av på takten så Saabs rallychef sparkade bägge förarna vid sista servicen, dom fortsatte och blev 1a och 2a, på tredje plats, tre minuter efter kom en fabriks Lancia Stratos....

Precis.

En annan skum grej är denna trend med breda lågprofildäck på vintern.
Ska man åka på vinterväg var ju de gamla 165-175 vinterhjulen ofta bättre i modd mm.

Men breda vinterdäck är väl den design livstilsmänniskorna gillar, som så mycket annat.

Du som håller på med rally vet ju att där är det ofta inte alls breda mackor som gäller när det är fulldubbat.

Last edited:
Precis.

En annan skum grej är denna trend med breda lågprofildäck på vintern.
Ska man åka på vinterväg var ju de gamla 165-175 vinterhjulen ofta bättre i modd mm.

Men det är väl den design livstilsmänniskorna gillar, som så mycket annat.

Du som håller på med rally vet ju att där är det ofta inte alls breda mackor som gäller när det är fulldubbat.

När jag jobbade på däckverkstad kom jag över en uppsättning fräsha 156x15 som rullomkretsmässigt motsvarar dom 185/65x15 som "ska" sitta på Saab 900.

Jag slängde på däcken på ett par rostiga fälgar och satte dom på min Saab, sedan kunde jag glatt köra om i den oplogade filen på väg till jobbet och duscha dom andra med saltslaskig snömodd.

Högt marktryck och liten anliggningsyta är the shit i snömodd.

Är det väl på is med? mer tryck på dubbsen liksom.

Jo, precis, i alla lösa underlag samt på is så att dubben får bita ordentligt djupt.

Breda däck är bara bra på stenhårt grus (rallycrossbana) och asfalt.

Grusdäck för vanligt rally ligger någonstans mitt emellan brett och smalt, då man inte kan förutse hur hårt och hållbart underlaget är.

Åker man tidigt i startfältet kan man ta ett bredare däck, åker man sent i startfältet tar man ett smalare, då det är mera lösgrus.
Fast på den nivån jag åkte hade man bara en bredd på däcken.

Sök på youtube. Finns ett antal gamla reklamfilmer för Type 1, där man bland annat framhäver framkomligheten. Se andra klippet i första videon.

[YOUTUBE-ID]7Q8gSP1V_ns[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]tc-kekzH2dU[/YOUTUBE-ID]

Men visst, svansmotor.

Fler som är nattvakna ser jag :)

Tror just marktrycket eller avsaknaden av är den stora boven i nyare premium rwd. Inte ovanligt med 245 profil på drivhjulen som standard på vinterdäcken tillsammans med dubbfria gjorda för europamarknad.

Körde en gammal Honda Civic -86 vi har i familjen med regummerade vinterdäck som verkligen sett sina bästa år. Däckdjupet var fullt godkänt. Problemet var att däcken antagligen var lika gamla som bilen själv. Vad som slog mig var hur pass bra bilen var på vinterväg trots att bäst datumet gått ut för länge sedan. Det kan man nog tacka de smala däcken med lite högre profil för.

Idag har de flesta bilar låg profil även på sina vinterdäck. Det påverkar köregenskaperna negativt på allt utom torr vägbana vintertid.

På vinterväg är däck A&O. Inte ens en fyrhjulsdriven bil är särskilt bra på vinterväg med fel däck. Vad som chockar mig är när man läser på många utländska forum i bl a USA och England. Där tror man på allvar att fyrhjulsdrift ersätter bra däck vintertid.

Kör hellre den sämsta tänkbara bakhjulsdrivna bilen utan ABS med korrekta vinterdäck än en modern fyrhjulsdriven bil med ABS, airbag, antisladd, antispinn och så vidare.

Sök på youtube. Finns ett antal gamla reklamfilmer för Type 1, där man bland annat framhäver framkomligheten. Se andra klippet i första videon.

Jo jag sökte på YT innan jag skrev inlägget, såg filmarna. Men jag hittade ingen bubbla vs snö-video som var tillräckligt målande.

Men skönt nostalgiska reklamfilmer helt klart. Speciell känsla och doft i gamla bubblor. Hör jag ngt som kallar sin nya vattenkylda framhjulsdrivna Audi-apparat för folka-bubbla så kommer jag att bli kolerisk.

I en bubbla ska det dofta skönt inpyrt från sadelhjorden i hästtagel samt den brända oljedoften från avgaskamrarna neddrällda med olja från de svettiga ventilkåpskorkpackningarna. En evighetsmaskin.

På 80-talet hade jag en -68:a med 1600-snurra och dubbelförgasartoppar, hembyggt ormbo. Hade en gammal damsugarslang från ena värmekammarutblåset som jag vintertid tinade frosten på dororna med, däremellan stoppade jag slangmynningen innanför jackan.

Samma person som jag sa ägde en Rolls Royce köpte förra året en brandgul Super Beatle av en gammal gubbe. Grymt fint skick. Lite mindre kosmetiska saker att åtgärda. Provkörde bilen i höstas och slogs över hur grym den var att köra. Visst var prestandan inte mycket att hurra för, men jag kan förstå varför folk varit så fästa vid dem under alla år. De är oerhört välbyggda i all sin enkelhet. Ingen vattenkylare som kan börja läcka.

I en bubbla ska det dofta skönt inpyrt från sadelhjorden i hästtagel samt den brända oljedoften från avgaskamrarna neddrällda med olja från de svettiga ventilkåpskorkpackningarna. En evighetsmaskin.

På 80-talet hade jag en -68:a med 1600-snurra och dubbelförgasartoppar, hembyggt ormbo.

Samma person som jag sa ägde en Rolls Royce köpte förra året en brandgul Super Beatle av en gammal gubbe. Grymt fint skick. Lite mindre kosmetiska saker att åtgärda. Provkörde bilen i höstas och slogs över hur grym den var att köra. Visst var prestandan inte mycket att hurra för, men jag kan förstå varför folk varit så fästa vid dem under alla år. De är oerhört välbyggda i all sin enkelhet. Ingen vattenkylare som kan börja läcka.

Ja det är fina vagnar, känner inte till ngn annan budget-småbil som hade sån kvalle som VW-bubblorna. Minns när jag satt och läste "Hot VW.s" på lektionstid på 4-årig teknisk i Vasa gymnasium :D

030_591d47eeced86c856da6859ea4788728.jpg

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey