Framhjulsdriven BMW?

Merca gör fortfarande stora kvalitativa (vi glömmer slutet på 90 och början på 00 :gnissla) autobahn-missiler byggda enkomt för att tugga massor av mil med farthållaren låst. Möjligtvis lämna fransmännen bakom sig vid rödljusen ut till motorvägen också.

Samt praktiska shoppingbilar med framhjulsdrift!

Merca gör fortfarande stora kvalitativa (vi glömmer slutet på 90 och början på 00 :gnissla) autobahn-missiler byggda enkomt för att tugga massor av mil med farthållaren låst. Möjligtvis lämna fransmännen bakom sig vid rödljusen ut till motorvägen också.

Går BMW över till framhjulsdrift följer nog Mercedes efter :gnissla

Men det är väl inte direkt vad de är kända för, LR?

Det är ett lite intressant ämne för att Mercedes är faktiskt kända inom detta område, eller snarare ökända i och med när de presenterade Mercedes nya A-klass (år 1997 tror jag att det var) så välte den i älgtestet :tungan Tillsammans med kasst rostskydd blev kvalitétstillverkaren Mercedes rykte rejält skadat.

Det är ett lite intressant ämne för att Mercedes är faktiskt kända inom detta område, eller snarare ökända i och med när de presenterade Mercedes nya A-klass (år 1997 tror jag att det var) så välte den i älgtestet :tungan Tillsammans med kasst rostskydd blev kvalitétstillverkaren Mercedes rykte rejält skadat.

Skulle vi inte glömma det din jävla jävel? :hihi

Skulle vi inte glömma det din jävla jävel? :hihi

Det är väl lite som med Volvos 4-serie, då brukar man säga att kvalitén och så var bristfällig då Volvo aldrig byggt en framhjulsdriven bil innan så vi får väl säga likadant om Mercedes :tungan Dom visste inte hur framhjulsdrivna bilar som är byggda på höjden kan bete sig vid svängar, dom var väl beredda att baken skulle smyga ut på ett elegant sätt och så kom dom plötsligt på att fasiken bilen driver ju där fram och inte bak :D

Måste vara bilskolorna i söder isf :va
Jag är dessutom relativt (o)säker på att det står bäst hjul fram i teoriboken också.
Edit: Kan vara mitt minne som sviker mig. Desto mer jag tänker på det desto osäkrare blir jag.

Det var det:
"Erfarenhetsmässigt visar det sig att de flesta normalt erfarna bilförare har lättare att hantera en understyrd bil (som "plogar" med framhjulen), jämfört med en överstyrd (som kastar ut bakvagnen i sladd).
De flesta bilar är idag framhjulsdrivna och konstruerade med en mild understyrning"

Är tydligen motiveringen.
Kanske stämmer på en kebabsläde eller en raggarcontainer, men jag tvivlar på att de är överrepresenterade bland "de flesta normalt erfarna bilförarna"
Är hundra på att jag har rätt i det här fallet tyvärr. Fick inte ni höra det 70 ggr under halkkörningen också?
Följt av en video av en snubbe som låser upp bromsarna och fladrar av vägen med sin gamla toyota när han inser att han just kört om snuten i 130 på våt asfalt.

Prova backa ut en 911 på snö med sommardäck. Då får ordet understyrning en helt ny innebörd.

:confused: Det läskiga vid backning med att gammalt ädelt kruppstål är ju den ludermässiga känslan av att låta sig framsläpas med drivhjulen först. Likt ngn sorts terrest hundsim.

Det där under-wunder-runket få du diskutera med ngn jämngammal.

Är hundra på att jag har rätt i det här fallet tyvärr. Fick inte ni höra det 70 ggr under halkkörningen också?
Följt av en video av en snubbe som låser upp bromsarna och fladrar av vägen med sin gamla toyota när han inser att han just kört om snuten i 130 på våt asfalt.

Måe, just på halkan fick vi en kille som sa att han tummar lite på reglementet och tänkte fokusera på saker man har nytta av. Vettefan om man mumlade något om däck dock.

560SEC och liknande har en förmåga att kännas framhjulsdrivna i kurvor på halt underlag också. Enda RWD jag vet som understyr groteskt.

Ja tvådörrars verkar inte seriöst, ett baksäte utan ingång:confused:

Bland S-klasse har jag bara kört W140 600 L
och den gick som en Merca ska. Spikrakt. Men fortfarande samma krypande otäcka känsla vid backning.

Det där under-wunder-runket få du diskutera med ngn jämngammal.

Nu lät du riktigt gammal, men så skiljer det ju 10 år mellan oss. :glömdet

När jag skrev om 911 och att backa med den så tänkte jag på att motorn och drivning sitter bak. Precis som en framhjulsdriven bil har motorn fram. Hur man än vrider på det har Mercedes och BMW drivning och motor på var sitt håll. :va

Vet inte vart jag ville komma med det egentligen. Kanske därför de känns lite märkliga att backa med. Ingen vikt över drivhjulen. På vintern löser sandsäckar problemen antar jag.

Nu lät du riktigt gammal, men så skiljer det ju 10 år mellan oss. :glömdet

När jag skrev om 911 och att backa med den så tänkte jag på att motorn och drivning sitter bak. Precis som en framhjulsdriven bil har motorn fram. Hur man än vrider på det har Mercedes och BMW drivning och motor på var sitt håll. :va

Vet inte vart jag ville komma med det egentligen. Kanske därför de känns lite märkliga att backa med. Ingen vikt över drivhjulen. På vintern löser sandsäckar problemen antar jag.

Man vill ju inte kravla sig fram med drivhjulen först. Det är ju som att lojt och förundrat låta sig framsläpas som en viljelös tågvagn. Inte bra

Den här mannen har försökt lösa problemet. Han hade en trist framhjusdriven sak, lackade totalt och förbättrade konstruktionen. Han ser riktigt nöjd ut.

Bifogat

• steve-samelson-double-front-car.jpg
    steve-samelson-double-front-car.jpg
    54.9 KB · Visningar: 46
Numera med alla fuskhjälpmedel som antispinn, antisladd och annat så spelar det inte så stor roll längre om bilen är bak- eller felhjulsdriven.

Annat var det på den gamla goda tiden när bilförarna faktiskt kunde köra bil. :nostalgisk

Jag har kört lite olika bilar från olika epoker. Vintertid avslöjas rätt snabbt hur bilarna beter sig. Tycker nog att äldre bilar är mer underhållande att köra då de kräver mer av sin förare. Får jag välja vilka bilar jag ska möta ute i trafiken är det moderna bilar med alla hjälpmedel tillverkarna kan uppbringa. Idag kör man inte längre bil utan åker. Skulle vara intressant att testa hur många som verkligen kan köra bil numera. Med antisladd och antispinn inkopplat kan man i stort sett köra med gasen i botten precis som en elbil på tivoli hela tiden om bilen har en automatlåda. Inget kommer att hända. Tråkigt men tryggt. Spelar ingen roll vilken om bilen har motor bak, fram eller i mitten eller driver på två hjulpar fram eller bak eller alla fyra.

Utan hjälpmedel:

En 911 är rätt underhållande. Eftersom motor och drivning är över bakaxeln får bilen väldigt bra grepp vid acceleration. Framkomligheten är utmärkt. Släpper man gasen kommer gärna bakvagnen farande. Med hjälp av gas och lite motstyrning kan man styra bilen runt kurvan. Väldigt underhållande. Gasar man för mycket understyr bilen. När man väl vet hur man ska behärska en 911 uppför den sig väldigt förutseende.

Framhjulsdrivna bilar är sällan roliga att köra på vintern. De understyr hela tiden om man inte byggt in ett lite instabilt chassi. Läs Alfa Romeo GTV och Mini Cooper S.

Fyrhjulsdrivna bilar är rätt överskattade enligt min mening. Visst driver de bra på halt underlag, men man ska ju kunna bromsa också. Bilen invaggar föraren i en falsk trygghet. Fyrhjulsdriften är dessutom sällan helt konsekvent. Det vill säga bilen kan understyra och överstyra. Det går att lära sig när bilen gör vad, men kräver ändå en del av sin förare. Många fyrhjulsdrivna bilar understyr kraftigt när man inte har något varv på motorn. T ex när man kör normalt. Det är endast när man kör på attack som bilen överstyr. Med lite erfarenhet kan man dosera bilen på rätt sida av över och understyrning med hjälp av gasen.

Bakhjulsdrivna bilar har jag både bra och dåliga erfarenheter av. De moderna har ofta rätt lång hjulbas vilket ger ett stabilare beteende. Bilarna understyr en hel del om man inte provocerar med gas. Har frågat mig vart körglädjen tagit vägen hos BMW sedan 80 -talet. Sedan 90 -talet och framåt har de endast byggt autobahns lok.

Mittmotorer är också lite speciella att köra. De går att köra oerhört snabbt med till en viss gräns. Väl där kan de bita ifrån rejält med kraftig under eller överstyrning. Man måste vara väldigt snabb i reflexerna. Kräver en hel del av sin förare.

Suck, synd om BMW överger sin sista sträng DNA. Förstår inte riktigt iden med att bygga en liten framhjulsdriven BMW när de har Mini!?:confused:

Så som jag ser det så har BMW två märken med starka traditioner och mycket känslor,

BMW - Som står för det sportiga valet med roliga motorer, bakhjulsdrift och fina vägegenskaper

Mini - Har alltid varit en liten, körglad och framhjulsdriven bil, som har ett (vad jag tror) stort marknadsvärde just i den kategorin...

Varför tar då BMW och våldtar sitt eget varumärke när de har i sin ägo de två bästa kakbitarna??:va Låt varumärket Mini sköta segmentet "shoppingkärror" och bygg BMW bilar med de egenskaper de är kända för...

Det luktar på lång väg nu som om nån jävla ekonom har varit och luktat på någon intetsägande kvartalsrapport, som nog visat att om "BMW skulle bygga en liten framhjulsdriven bil, så skulle vi nog göra X% vinst nästa kvartal" - och med det skada varumärket för all framtid:näsblod

(Och nej, jag har aldrig ägt en BMW, eller Mini... Gillar dock företag som vårdar sina traditioner och varumärke samt står för vad de är och inte bjäfsar bort det)

Detvarsomfan att denna tråd skulle engagera så pass många...
Jag har lekt ganska mkt på is och på rallycrossbanor både med framkrafs och bakskjut.
Kan nog tänkas att jag ändå var snabbare med framhjulsdrift när jag bemästrat vänsterbromsens sköna konst. Men Känslan av att drifta med en bakhjulsdriven bil tar lätt knäcken på alla FWD.

Sen är det känslan av att skjutas fram istf att släpas fram som jag gillar.

Detvarsomfan att denna tråd skulle engagera så pass många...
Jag har lekt ganska mkt på is och på rallycrossbanor både med framkrafs och bakskjut.
Kan nog tänkas att jag ändå var snabbare med framhjulsdrift när jag bemästrat vänsterbromsens sköna konst. Men Känslan av att drifta med en bakhjulsdriven bil tar lätt knäcken på alla FWD.

Sen är det känslan av att skjutas fram istf att släpas fram som jag gillar.

Självklart engagerar tråden, DU SVOR JU I KYRKAN! FWD och BMW i samma mening...:skrämd

Jag är helt säker på att även jag är snabbast med FWD jämfört med AWD och RWD, just på grund av att FWD är lättast att hantera!

Verkar som om många anser att BMW är dåliga vinterbilar.
Jag tycker att de är helt ok.
Om man sen tar sig fram har ju inte bara med bilen att göra.
Jag tycker att den känns säker (gammal E36) och passar mitt körsätt riktigt bra.

Sladd hit och körglädje dit...

Den enda anledningen till att jag inte kan med att köpa en BMW är just att de är bakhjulsdrivna. Jag kör inspirerat ca 2% av alla mil och vanlig vardagskörning resten.

Framkomligheten är värre än värst. Korsningar kommer man knappt iväg ifrån om det är isigt, oavsett däck och ESP, ASR el dyl. Ibland i lätta uppförslut med en dm nysnö så sackar bilen i fart pga att det spinner. Katastrof.

Det finns iofs 4x4 bla till 5-serien men de är få på begagnatmarknaden. Får väl helt enkelt fortsätta tuffa på med audi tills beemern blir körbar norr om Milano...

Självklart engagerar tråden, DU SVOR JU I KYRKAN! FWD och BMW i samma mening...:skrämd

Jag är helt säker på att även jag är snabbast med FWD jämfört med AWD och RWD, just på grund av att FWD är lättast att hantera!

Jag är helt säker på att 95% av befolkningen kör snabbare med framhjulsdrift runt en isbana, men sporhoj består ju enbart utav övermänniskor som är bättre än alla andra!

Erfarenheten kommer ifrån alla år jag plogade isbana på sjön, samt dom sträckor på rallyn som har gått på isbana.

Fast folk TROR att det går fort om bilen står mycket på tvären och brölar mycket, det är därför bondpojkar vill ha BMW med 8" slutljuddämpare.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT