Sladd hit och körglädje dit...
Den enda anledningen till att jag inte kan med att köpa en BMW är just att de är bakhjulsdrivna. Jag kör inspirerat ca 2% av alla mil och vanlig vardagskörning resten.
Framkomligheten är värre än värst. Korsningar kommer man knappt iväg ifrån om det är isigt, oavsett däck och ESP, ASR el dyl. Ibland i lätta uppförslut med en dm nysnö så sackar bilen i fart pga att det spinner. Katastrof.
Det finns iofs 4x4 bla till 5-serien men de är få på begagnatmarknaden. Får väl helt enkelt fortsätta tuffa på med audi tills beemern blir körbar norr om Milano...
Man ser tydligt vilka som har "riktiga" eller riktiga erfarenheter. Min Bmw 523ia -97 tar sig upp hemma där vi nu bor. Har riktigt branta isiga backar. En kompis med sin audi tog sig dock inte upp förrens 5 försök. Betyder det att alla Audibilar är kass eller att det sitter lite mer än i märket på huven eller vilka hjul som driver?
Den roligaste vinterbilen jag har haft är en Bmw e30 320. Helt förutsägbar och otroligt vinterbett med Michelin Xice dubbfritt, aldrig att man blev stående. Samma bil med dåliga bussningar och dämpare med gamla regumerade däck går knappt att ta sig fram med.
Personligen känner jag mig mer osäker i en fwd om det börjar gå åt skogen så att säga, känns maktlöst att bara glida rakt fram speciellt i min gamla saab99 med handbroms på framhjulen eller exempelvis audi där det är 50/50 drivning i framtung bil, de antingen toksladdar eller bara åker rakt. Man vet inte riktigt förrens efteråt.
Last edited: