Framfart

Status
Ej öppen för fler svar.

bus

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Suzuki GS 850 -81
detta verkar vara ett ämne som rör upp känslor år efter år.
 

Petai

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2008
Ort
Snart Bulten IGEN..
Hoj
Snabbare än förra!
Okej.. Jag börjar bli lagom irriterad nu angående omkörningen. Ni verkar inte fatta? Han ligger längs MITTLINJEN och jag kör om längs KANTEN på vägrenen, vad händer om jag får släpp? JAG glider av vägen och far ner i diket. Alltså inte på honom. Det fanns stort utrymme mellan honom och mig? Ja det är fel, men det var tamefan ett jävla gnäll om att riskera andra? Ska ni påpeka hur man kör? Jag vill inte peka finger, men det finns så mycket värre än mig. Jag gnäller inte när jag blir omkörd i en kurva, det händer.
Sen undrar jag.. Hur kör ni själva? Lätt att kritisera andras körning, eller hur?
Det var en engångs händelse, men har ni inget bättre å göra än och sitta å gnälla på en Ungdom som är glad över att köra hoj?
Vad är grejen? Att jag kör för fort ?? Det var inget nytt va? Jag har väldigt svårt för att ni glider runt på plastraketer och håller laglig hastighet? Omkörningen? Engångs händelse, jag riskerade inte hans ''liv'' utan mitt. Vad jag gör med mitt liv är min ensak. Eller? Jag vill inte låta som någon ''daredevil'' men så är det.
Sen varför det hela vart en sån stor grej var för att jag är 17 år och kör 125a?
Jag anser att jag kör bättre/Säkrare än andra.. Åå juste.. När man är 17 så överskattar man sin förmåga och är helt jävla sämst egentligen? Jag överskattar inte mig själv, jag håller mig på min gräns.. Som sagt. Sen vad ni anser vara en vettig gräns, det är upp till er. Man ser folk som glider över mittlinjen hela tiden, av missbedömningar. Klagar ni inte på dom? Nej.. Juste dom kör ju tung hoj.

Jag ber om ursäkt för mitt ''språk'' men jag börjar bli lite less på allt moral snack och upprepanden.

/Petai
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Okej.. Jag börjar bli lagom irriterad nu angående omkörningen. Ni verkar inte fatta? Han ligger längs MITTLINJEN och jag kör om längs KANTEN på vägrenen, vad händer om jag får släpp? JAG glider av vägen och far ner i diket. Alltså inte på honom. Det fanns stort utrymme mellan honom och mig? Ja det är fel, men det var tamefan ett jävla gnäll om att riskera andra? Ska ni påpeka hur man kör? Jag vill inte peka finger, men det finns så mycket värre än mig. Jag gnäller inte när jag blir omkörd i en kurva, det händer.
Sen undrar jag.. Hur kör ni själva? Lätt att kritisera andras körning, eller hur?
Det var en engångs händelse, men har ni inget bättre å göra än och sitta å gnälla på en Ungdom som är glad över att köra hoj?
Vad är grejen? Att jag kör för fort ?? Det var inget nytt va? Jag har väldigt svårt för att ni glider runt på plastraketer och håller laglig hastighet? Omkörningen? Engångs händelse, jag riskerade inte hans ''liv'' utan mitt. Vad jag gör med mitt liv är min ensak. Eller? Jag vill inte låta som någon ''daredevil'' men så är det.
Sen varför det hela vart en sån stor grej var för att jag är 17 år och kör 125a?
Jag anser att jag kör bättre/Säkrare än andra.. Åå juste.. När man är 17 så överskattar man sin förmåga och är helt jävla sämst egentligen? Jag överskattar inte mig själv, jag håller mig på min gräns.. Som sagt. Sen vad ni anser vara en vettig gräns, det är upp till er. Man ser folk som glider över mittlinjen hela tiden, av missbedömningar. Klagar ni inte på dom? Nej.. Juste dom kör ju tung hoj.

Jag ber om ursäkt för mitt ''språk'' men jag börjar bli lite less på allt moral snack och upprepanden.

/Petai

Du e ju så jävla dum så min färgade kompis bleknade när han läser vad du skriver !:glömdet
 

Thriss

DiREckt!!1!1
Gick med
16 Mar 2010
Ort
Lund
Hoj
Kawasaki Er-6n 2009; KTM 400EXC-R 2011
En vettig tanke att ha i bakhuvudet när man åker fort. Säg att man kör ngt fortare än tillåten hastighet, kör en nogorlunda "säker" omkörning i en kurva men okej sikt. Du kan ha fullt koll på läget, men det enda som krävs är en fullständig idiot som kommer i motsatt riktning i grymt mkt högre hastighet än dig, sen kan du inte köra mc mer. Var omkörningen värt det? tror inte man tänker att den var det när olyckan väl är framme, men fram tills dess är det säkert asballt.

Var med i en SINGEL-olycka på en avfart på en motorväg. Minns bara att jag körde av motorvägen, sen är det tomt. Fick titta på hojen efteråt i garaget för att se vad fan som hade hänt. Den hojen rullar inte längre.

EDIT: Kan tillägga att det var en 125a och jag var 16.
 
Last edited:

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Ort
Nynäshamn
Hoj
-------
Kör så lugnt och harmoniskt som jag gjorde idag (när du kollade på) så kanske du slipper bli pikad i fortsättningen :D

Jag måste dra till med filmklipp för att folk ska vakna till liv :tummenupp
 

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Uppe i ett träd
Hoj
*Cr 500 -93 xross*Cbr954 Fireblade china Express
Okej.. Jag börjar bli lagom irriterad nu angående omkörningen. Ni verkar inte fatta? Han ligger längs MITTLINJEN och jag kör om längs KANTEN på vägrenen, vad händer om jag får släpp? JAG glider av vägen och far ner i diket. Alltså inte på honom. Det fanns stort utrymme mellan honom och mig? Ja det är fel, men det var tamefan ett jävla gnäll om att riskera andra? Ska ni påpeka hur man kör? Jag vill inte peka finger, men det finns så mycket värre än mig. Jag gnäller inte när jag blir omkörd i en kurva, det händer.
Sen undrar jag.. Hur kör ni själva? Lätt att kritisera andras körning, eller hur?
Det var en engångs händelse, men har ni inget bättre å göra än och sitta å gnälla på en Ungdom som är glad över att köra hoj?
Vad är grejen? Att jag kör för fort ?? Det var inget nytt va? Jag har väldigt svårt för att ni glider runt på plastraketer och håller laglig hastighet? Omkörningen? Engångs händelse, jag riskerade inte hans ''liv'' utan mitt. Vad jag gör med mitt liv är min ensak. Eller? Jag vill inte låta som någon ''daredevil'' men så är det.
Sen varför det hela vart en sån stor grej var för att jag är 17 år och kör 125a?
Jag anser att jag kör bättre/Säkrare än andra.. Åå juste.. När man är 17 så överskattar man sin förmåga och är helt jävla sämst egentligen? Jag överskattar inte mig själv, jag håller mig på min gräns.. Som sagt. Sen vad ni anser vara en vettig gräns, det är upp till er. Man ser folk som glider över mittlinjen hela tiden, av missbedömningar. Klagar ni inte på dom? Nej.. Juste dom kör ju tung hoj.

Jag ber om ursäkt för mitt ''språk'' men jag börjar bli lite less på allt moral snack och upprepanden.

/Petai

Du ta inte åt dig så mkt, du har bidragit med bra inlägg och hållt dig på en bra nivå.
Jag tycker du ska denna tråd som en komplimang :tummenupp
 

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Liljeholmstorget
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Jag har själv svårt för besserwissrar som ska tala om hur man ska göra och inte göra. Det gäller inte bara i trafiken... Dom finns över allt.
Vill jag lära mig rätt så gör jag det genom utbildade personer jag söker upp själv.
En annan sak som vissa verkar störa sig på är hur folk är klädda när dom kör. I sommar när det är 30 grader tänker jag åka i linne och badshorts och bada t.ex. Då ska jag ha i tankarna att alltid stör det någon! :)
Nej, folk bryr sig för mycket om vad andra gör... Att dom orkar.
Det finns roligare saker att lägga sina tankar på här i livet! :banana
 

jetson

Guest
jantelag_31729415.jpg
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Jag anser att jag kör bättre/Säkrare än andra.. Åå juste.. När man är 17 så överskattar man sin förmåga och är helt jävla sämst egentligen? Jag överskattar inte mig själv, jag håller mig på min gräns.. Som sagt. Sen vad ni anser vara en vettig gräns, det är upp till er. Man ser folk som glider över mittlinjen hela tiden, av missbedömningar. Klagar ni inte på dom? Nej.. Juste dom kör ju tung hoj.

/Petai

(Personligen så klagar jag på allt och alla jämt.)

Vad du uppenbarligen inte insett är att du med största sannolikhet inte kan identifiera alla faror än. Så hur ska du då överhuvudtaget kunna köra någorlunda säkert? Hur ska du då ens kunna börja ana dig till var din faktiska gräns går någonstans? Grundförutsättningen för att person överhuvudtaget ska kunna köra omdömesfullt är att personen kör utifrån de faror som man vet existerar. Och kännedom kring faror är något som EXTREMT få tonåringarna besitter. (Allra minst de som ibland får för sig att t.ex. köra om på insidan. ) Detta är ett biologiskt faktum! :fakta

Vill du veta en liten "hemlis"? Jag har resonerat EXAKT som du gör nu. Jag var själv tamme-fan-bäst-i-hela-världen-och-bemästrade-förståss-allt-innan-jag-hade-rösträtt! Det finns absolut några kommentarer jag fällde som tonåring som jag skulle vilja få stryka... :rodnar

Först efter flera år i sadeln och efter att blivit grillad på diverse MC-utbildningar så insåg jag att jävlar-anamma-vad-lite-jag-egentligen-har-kunnat! :jisses Det var nästan jobbigt att tvingas inse hur fullständigt felaktig bild jag hade skapat av mig själv och mina kunskaper. Efter att jag kommit till denna insikt så blev jag dock betydligt mycket mer mottaglig för de råd som verkligen kan förbättra mina körkunskaper. Ödmjukhet tror jag visst att det kallas. (Ödmjukhet och besserwisserism är för övrigt förbannat svårt att kombinera... tro mig!)

Mängder (!) av förare på detta forum kan skriva under på att de resonerat på exakt samma sätt som jag. Jag törs dessutom påstå att ingen med 10-20 år i sadeln tycker att de var särskilt bra på att köra hoj när de var 17 bast. Borde det då kanske inte ligga viss tyngd bakom våra påståenden när vi säger att du med största sannolikhet inte alls är tillnärmelsevis så bra förare som du tror att du är? Borde det inte rimligen vara så att du kör ohyggligt mycket närmare dina och andras gränser än vad du och dina medtrafikanter egentligen kan klara av?

Finns det några relevant slutsatser som du borde kunna dra av svaren av dessa frågor förutom att du borde släppa av på gasen och bry dig mer om dina medtrafikanter?


Du frågade vad som egentligen kan hända om du blåser om någon på insidan. Tja, bl.a. att den omkörda personen skiter ner sig. Står du för den kemtvättsräkningen?
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
(Personligen så klagar jag på allt och alla jämt.)


Du frågade vad som egentligen kan hända om du blåser om någon på insidan. Tja, bl.a. att den omkörda personen skiter ner sig. Står du för den kemtvättsräkningen?

Du skrev inlägg #97 i tråden och har fortfarande inte fattat att han körde om på yttern i en vänstersväng? :confused:
 

Petai

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2008
Ort
Snart Bulten IGEN..
Hoj
Snabbare än förra!
popcornen är slut.

Dags att starta en tråd i minneslunden för Petai?

Marmelad, det där var nog det mest idiotiska inlägger jag någonsin hört :mad:
Det där var kanske lite överkurs? Om du inte har något vettigare att komma med så kan du lika gärna hålla käften? :mad:
Marmelad, det där gör hojjåkandet så mycket roligare.. Höjer liksom glädjen i det hela. Det räcker med att jag får se hoj ''bröder'' ligga i diket med trasig hoj nästan varje gång jag är vid Bulten. Jag har fått nog av sånna där bistra och tråkiga svar.
Har du inget vettigare å säga, va bara tyst.

Jag försöker undvika det hära lösgruset genom mina ''Inspektions varv'' C.barrow kan nog intyga min försiktighet gällande lösgrus :D

G-man äntligen så resonerar du på ett bra sätt.
Jag förstår vart du vill komma, jag är säkert inte så bra som jag tror. Jag tror inte att jag är bra:D Jag har mycket att lära mig, på kurser och sånt. Jag är inte världsbäst, inte alls. Jag anser dock att jag kör relativt bra i förhållande till andra hojåkare med flera års mer erfarenhet. Det kanske låter larvigt, det första Far gjorde när vi skulle börja övningsköra var att ge mig ett par användbara råd, som jag faktiskt har i åtanke när jag kör. Jag har än så länge haft jätte mycket nytta av dom. Jag anser att dom har hjälpt mig att bli en bättre och säkrare förare:)
(Nu kommer folk börja snacka om omkörningen igen)
 
Last edited:

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Ditt absolut största problem är nog att du :Bugar och ser upp till nån mupp som vansinneskör/racekör på allmän väg. Innan du inser hur galet detta är så är det nog tyvärr meningslöst att diskutera körteknik och trafiksäkerhet med dig överhuvudtaget. :glömdet



Du inser väl att det där resonemanget framstår som lika begåvad som det du kan se här nedan?

[YOUTUBE-ID]WMZdA-b2Vdw[/YOUTUBE-ID]

vem fan tror du tar dig på allvar när du har det sättet att diskutera saker på? killen är 16 och ni hängkukar går på han som ett gäng mobbare som sparkar på han i ring. Håller med snubben att vi saknar banor, var uppe på mittsverigebanan i helgen och älskade det, vill köra igen men det får bli om ett tag för ekonomin inte tillåter det. För långt att åka, hyra släp/skåpbil, boka stuga, ta ledigt från jobbet, m.m. Så vad gör man? man leker lite lugnare på vanlig gata. Ta upp det där youtube klippet för att göra narr av så många som sagt samma sak gör ingen nytta för diskussionen. 5 av mina hojvänner har lagt av helt med gatkörning när de testat bankörning ett par ggr, men i sthlm kanske man aldrig får uppleva det pågrund av alla de faktorer som jag nämnde tidigare. Men du har ju åkt hoj så länge och vet allt, alla måste tänka som dig.

G-man har talat nu kan vi stänga ner hela SH.com
 

Petai

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2008
Ort
Snart Bulten IGEN..
Hoj
Snabbare än förra!
vem fan tror du tar dig på allvar när du har det sättet att diskutera saker på? killen är 16 och ni hängkukar går på han som ett gäng mobbare som sparkar på han i ring. Håller med snubben att vi saknar banor, var uppe på mittsverigebanan i helgen och älskade det, vill köra igen men det får bli om ett tag för ekonomin inte tillåter det. För långt att åka, hyra släp/skåpbil, boka stuga, ta ledigt från jobbet, m.m. Så vad gör man? man leker lite lugnare på vanlig gata. Ta upp det där youtube klippet för att göra narr av så många som sagt samma sak gör ingen nytta för diskussionen. 5 av mina hojvänner har lagt av helt med gatkörning när de testat bankörning ett par ggr, men i sthlm kanske man aldrig får uppleva det pågrund av alla de faktorer som jag nämnde tidigare. Men du har ju åkt hoj så länge och vet allt, alla måste tänka som dig.

G-man har talat nu kan vi stänga ner hela SH.com

Tack:tummenupp

Jo, angående banåkning så studerar jag för tillfället och har inte någon inkomst :näsblod
Om jag får tillräckligt med pengar över ifrån sommarjobbet så skulle det vara kul och åka till en bana!
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top