Framfart

Status
Ej öppen för fler svar.

AnteF

Gubbjävel
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW K1300S + Tesla P85D
Jag kör för att ha kul, det är just av den anledningen jag skaffade Motorcykel kort (A1).
Varför kör man fort på Slingerbulten? Samma svar som i dom flesta fallen. Det finns ingen riktig bana i Sveriges huvudstad.. :huvet

Jag hoppas att du skojar? Du väljer att lägga bombmattor på bulten när tex Tuvängen och Rörken finns i närheten? Om du nu känner att du bemästrar de där banorna så är det ju inte så långt till de större. :krama

Vidare undrar jag varför just bulten skall vara din rejsövningsbana när det finns extremt många kurviga vägar utan så mycket trafik norr om Stockholm exempelvis. Du får gärna hänga med när jag är ute på en vända runt Upplands Väsby - Vallentuna - Rimbo - Norrtälje.
 

Miss_A

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2006
Ort
Söderort
Hoj
Z750 + Suzuki DRZ 400E
Petai

Det finns två anledning till tråden.. Dels för att jag bryr mig, jag tycker inte det är bra att en färsking gasar satan och ex kör om på yttern. (jag har tagit liknande diskussion med andra också)
Samt att jag ville få en reaktion av andra förare så att du kan se hur även dom tycker om din körning och att du då kanske får dig en tankeställare.

Många faller för grupptryck och att man ska visa sig tuff. Du är ung och har hela livet framför dig och därför tycker jag det är viktigt att du blir neddragen på jorden.

Du gör givetvis som du vill, men jag hoppas du har tagit åt dig av vad som har sagts och jag hoppas du är så pass smart att du inte försöker spela tuff. Jag hade ett samtal med någon i onsdags och som jag uppfattade det så hade ni två pratat och du hade sagt något som att du ville få ner hojen mer i kurvan (? ) och det var väl redan där som jag började få lite ont i magen.

Jag har sett 4 olyckor i fotokurvan, 2 av dom har vart riktigt illa med hjärnblödning, spräckt skallben, medvetslöshet och andra illa frakturer. och det är inget man önskar sin värsta fiende.

Så ta det lugnt, en olycka händer lätt.
 
Last edited:

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Efter att ha läst den här tråden kan jag bara konstatera en sak - jag vill vara 16 igen! Aldrig har man varit så säker på sin förmåga som då.

Verkligen, så jävla gött det var då!


Jag såg inte omkörningen så jag vill inte kommentera förutom att hojåkaren som blev omkörd kanske inte borde skära så mycket?
Jag har blivit lite tveksam till att köra om i vänsterkurvor för idioten som kör i 65 kan helt plötsligt bestämma sig för att gena över hela vägen bara för att det är fri sikt frammåt.
Då tycker jag att det är helt moraliskt okej att köra om på yttern, och gärna uppfostra den andre hojåkaren med ett långfinger.
Men Petai, lyssna på Miss_A för jag tror att du kan komma att ha nytta av tips från andra även om de inte är fartfantomer på snabba sporthojar. De är ju bara rädda om din hälsa som uppenbarligen anses vara i farozonen.
 

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Ort
OSBY
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Jag antar att han är som jag var: Släpper inte gashandtaget förän den dagen han råkar ut för, och inser hur jävla farligt rullgrus är. Den dagen han är riktigt nära på att åka omkull i en kurva i 120km/h och sen tvärstannar vid vägkanten för att torka svettet av pannan, försöka lugna ner hjärtrytmen och intala sig själv att han fortfarande lever. Innan dess lyssnar man inte på moralsnack om hur man ska köra..
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Kör om på utsidan, skrota din egen hoj och få stomipåse av dig själv.
Kör om på insidan och skrota min hoj och få stomipåse av mig.

Förutsatt att vi överlever.
Om man envisas att köra över sin förmåga så kan man i alla fall se till att bara skada sig själv, rent hyfs.
 

hulkenstrong

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki DRZ400S
Verkligen, så jävla gött det var då!


Jag såg inte omkörningen så jag vill inte kommentera förutom att hojåkaren som blev omkörd kanske inte borde skära så mycket?
Jag har blivit lite tveksam till att köra om i vänsterkurvor för idioten som kör i 65 kan helt plötsligt bestämma sig för att gena över hela vägen bara för att det är fri sikt frammåt.
Då tycker jag att det är helt moraliskt okej att köra om på yttern, och gärna uppfostra den andre hojåkaren med ett långfinger.
Men Petai, lyssna på Miss_A för jag tror att du kan komma att ha nytta av tips från andra även om de inte är fartfantomer på snabba sporthojar. De är ju bara rädda om din hälsa som uppenbarligen anses vara i farozonen.

Vad är skyltad hastighet där? 70/90? Är det 70 och kurva, vad är då felet med en som är ute glider lite sänker farten med 5km/h i kurvan? Du är skyldig att hålla avstånd och kunna bromsa oavsett situation framför dig ute i trafiken. Avstånd är en av dom viktigaste faktorerna för att kunna avstyra olyckor. Han som bromsar lite är inte idioten i detta fallet i mina ögon. Men alla har rätt till sin åsikt.
 

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Jag trodde fasinationen och spänningen med bulten var just att det har dragits 263425 totalt galna bomrepor där det senaste 30 åren.. att oändligt antal har farit ut i spenaten osv... att det var liksom hela grejen med bulten..... the place for bombrepor.

Jag som själv varken har intresse ,lust, förmåga eller maskin för liknande bombrepor väljer att toura runt på Sveriges och Europas övriga 2356278962 km fina vägar. Bulten kommer alltid vara galningarnas showroom, och många kommer dras dit för att kittlas av spänningen

Miss A, jag antar att du inte ens var född på den tiden som man började lägga bombrepor på Bulten, eller Bogan och tävla om bästa tiden där. Det kommer nog att fortsätta så.

Sådana dära vägstumpar kan man ju hitta i hela världen i alla länder och det är alltid likadant.
 
Last edited:

Spook

Adrenaline MC
Gick med
3 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Hayabusa 2010
Miss A, jag antar att du inte ens var född på den tiden som man började lägga bombrepor på Bulten, eller Bogan och tävla om bästa tiden där. Det kommer nog att fortsätta så.

Vem faan bryr sig om tid ?

Tiden försvinner, bilden består....

MER GAS I FOTOKURVAN !!!
 

Petai

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2008
Ort
Snart Bulten IGEN..
Hoj
Snabbare än förra!
Jag hoppas att du skojar? Du väljer att lägga bombmattor på bulten när tex Tuvängen och Rörken finns i närheten? Om du nu känner att du bemästrar de där banorna så är det ju inte så långt till de större. :krama

Vidare undrar jag varför just bulten skall vara din rejsövningsbana när det finns extremt många kurviga vägar utan så mycket trafik norr om Stockholm exempelvis. Du får gärna hänga med när jag är ute på en vända runt Upplands Väsby - Vallentuna - Rimbo - Norrtälje.

Som sagt så har jag kollat upp Tuvängen. Jag har aldrig varit där, jag tror inte heller att jag bemästrar den. Så värst långt är det inte till dom stora banorna, men jag föredrar att inte åka långt med en Aprilia 125a..

Bulten är bekant.. Jag ser inte poängen med att åka och bomba uppe i upplands väsby istället för på Bulten? Är det bättre om jag klotar där? Det spelar ju ingen roll vart jag kör..? Det är nära och bra. Därför åker jag dit.
Sen att folk klagar över rullgrus. Det kan komma från lastbilar och sånt under tiden jag sitter på Rosen med en Latte.. Men påvägen till Cafeét så tar man ju ett lugnt inspektions ''varv'' :rolleyes:

Miss_A

Tro mig, jag har förstått att du bara vill mitt bästa.. Det sa jag väl när du PMa mig?
Jag har ingen att hävda mig inför, jag har ingen anledning att vara tuff.
Med tanke på att man vill få lite fart i kurvorna.. ja..?
Jag förstår att ni som står och fotar får se massa otäcka grejer, folk som gasar lite extra och kan inte kontrollera det. Jag anser inte att jag kör över min förmåga. Det finns en gräns.. Jag håller mig på rätt sida, enligt mig. Sen vad ni tycker om det.. Det är upp till er.
Självklart kommer jag att ha det här i åtanke idag.. När jag åker till Bulten. Men som sagt, om ni ser mig vid cafeét så kan ni gärna rycka tag i mig så kan vi fortsätta där, om ni nu vill/orkar det.

Tack!

/Petai
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Som sagt så har jag kollat upp Tuvängen. Jag har aldrig varit där, jag tror inte heller att jag bemästrar den. Så värst långt är det inte till dom stora banorna, men jag föredrar att inte åka långt med en Aprilia 125a..

Bulten är bekant.. Jag ser inte poängen med att åka och bomba uppe i upplands väsby istället för på Bulten? Är det bättre om jag klotar där? Det spelar ju ingen roll vart jag kör..? Det är nära och bra. Därför åker jag dit.
Sen att folk klagar över rullgrus. Det kan komma från lastbilar och sånt under tiden jag sitter på Rosen med en Latte.. Men påvägen till Cafeét så tar man ju ett lugnt inspektions ''varv'' :rolleyes:

Miss_A

Tro mig, jag har förstått att du bara vill mitt bästa.. Det sa jag väl när du PMa mig?
Jag har ingen att hävda mig inför, jag har ingen anledning att vara tuff.
Med tanke på att man vill få lite fart i kurvorna.. ja..?
Jag förstår att ni som står och fotar får se massa otäcka grejer, folk som gasar lite extra och kan inte kontrollera det. Jag anser inte att jag kör över min förmåga. Det finns en gräns.. Jag håller mig på rätt sida, enligt mig. Sen vad ni tycker om det.. Det är upp till er.
Självklart kommer jag att ha det här i åtanke idag.. När jag åker till Bulten. Men som sagt, om ni ser mig vid cafeét så kan ni gärna rycka tag i mig så kan vi fortsätta där, om ni nu vill/orkar det.

Tack!

/Petai

Jag är fullt övertygad om att du själv tycker att du håller dig på rätt sida gränsen. Jag är också ganska övertygad om att du om 10 år när du tänker tillbaka kommer på att det nog inte alla gånger var skicklighet och omdöme som höll dig vid liv.

För så är det för mig. När jag var 18 så ansåg jag att jag körde med marginaler och att jag kunde hantera dom farter jag höll. Såhär i efterhand så har jag kommit underfund om att jag faktiskt saknade insikten att jag är dödlig och det finns gränser. Och det är ganska många gånger som det vare sig är skicklighet eller omdöme som höll mig vid liv. Det var många gånger ren och skär tur att jag inte slutade lindad runt tallar och granar eller i fronten på något större fordon.
Det jag gjorde var förutom att köra åt helsike för fort just sådana dumma grejor som omkörningar i kurvor utan tillfredställande sikt.

Dom farter jag höll då skulle jag aldrig i livet våga hålla idag trots att jag är både en skickligare förare och har bättre fordon till mitt förfogande.

Nu har jag ingen lust att vara moraltant och du har ju som du själv säger kommit fram till att omkörningen i kurvan inte var helt lysande. Men det faktum att du hade så bråttom att komma förbi att du var tvungen att klippa förbi på utsidan säger att du troligen ligger med ett ganska högt uppvridet tempo för övrigt också.

Och oavsett vad du tycker så innebär det att du kör med ganska små marginaler. Detta kombinerat med att du inte är en erfaren förare är en ganska farlig kombination. Farlig för dig. För trots allt är det så att på en 125:a så är du ett av dom lättare fordonen på vägarna.
Du kanske tycker att du är en erfaren och skicklig förare men dom som lägger inlägg här har i många fall kört båge längre än du levat och har många tusen mil bakom sig.
 

AnteF

Gubbjävel
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW K1300S + Tesla P85D
Som sagt så har jag kollat upp Tuvängen. Jag har aldrig varit där, jag tror inte heller att jag bemästrar den. Så värst långt är det inte till dom stora banorna, men jag föredrar att inte åka långt med en Aprilia 125a..

Bulten är bekant.. Jag ser inte poängen med att åka och bomba uppe i upplands väsby istället för på Bulten? Är det bättre om jag klotar där? Det spelar ju ingen roll vart jag kör..? Det är nära och bra. Därför åker jag dit.

Då är det väl en bra ide att börja så smått på Tuvis och Rörken istället och leka av sig där? Att Bulten är bekant för dig är om du frågar mig ett mycket vanligt nybörjarmisstag (som jag själv gjort) vad gäller inlärning.

Varför inte köra på okända vägar för att bli en bättre förare? Nya vägar får dig att jobba långt mer aktivt med din körning än att nöta varv efter varv på samma sträcka som du vet innan och utan (samtidigt som det givetvis är bättre att klota där det är mindre trafik än på bulten och ta med sig två kromslädar exempelvis ned i diket på vägen för att man gör fel).

Jag kan naturligtvis inte förbjuda dig att köra bulten fram och tillbaka femtioelva gånger vilket inte heller är min avsikt men jag tror nog att du blir en bättre förare om du låter bli den i en månad eller två och tex hänger med andra förare på okända vägar. Som det är nu verkar det mest vilja vara att visa upp sin tuffhet inför andra med hårdkörning vilket oftast inte är en bra ide säkerhetsmässigt.

Mitt erbjudande kvarstår. Du får gärna följa med mig norr om stan om du vill, jag tävlar inte i gruppkörning utan kör hyfsat aktivt för att det är kul och lärorikt men ändå säkert i mesta möjliga mån. Sen får man ju besöka bättre cafeer än det vid bulten vilket är en rejäl bonus. :tummenupp
 

Lindquist

TeamLindquist.se
Gick med
20 Mar 2009
Ort
Big City
Hoj
690 SMC-R
Men herregud vilket dravel!!!! Precis så var alla på mig förra året när jag körde gata.
Va e problemet!? Jobbigt o bli stekt av en färsking me körkort i ett år?
Hoppa på idioterna som haft körkort i 20 år och vinglar över vägen.
Samhällsproblem att man går på dom man anser va svagare. Finns en handfull me personer jag kan räkna upp, som ni kan diskutera me hur dom bör köra vid fotokurvan.

:SUCK

Till petai, kör som du vill. Men mycket roligare att gasa satan på bana =) Se till o ta licens o be mamma o pappa skjusa dig :tummenupp

Ett tips är att följa me ante ut till upplandsväsby o trakterna runt där.
Jag va som dig o körde bara bulten innan. O trodde de va metropolen.
Men OJJJJ vilka vägar det finns där uppe.
Efter du kört där så kommer du tycka bulten är en transportsträcka till rosen :D

, men jag föredrar att inte åka långt med en Aprilia 125a..

Bulten är bekant.. Jag ser inte poängen med att åka och bomba uppe i upplands väsby istället för på Bulten? Är det bättre om jag klotar där? Det spelar ju ingen roll vart jag kör..? Det är nära och bra. Därför åker jag dit.


/Petai
 
Last edited:

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Ort
Hemma
Hoj
Trajkon
Jag måste säga att när jag läser alla inlägg och hur folk skriver (tonläget i det de skriver) så tycker jag "16-åringen" har en betydligt vuxnare och mognare ton än många av de äldre/mognare/mer erfarna som väljer att verbal-attackera honom.

Hur ni alla kör har jag inte en aning om... :gnissla
 

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Ort
kallhäll
Hoj
VFR 800
Men herregud vilket dravel!!!! Precis så var alla på mig förra året när jag körde gata.
Va e problemet!? Jobbigt o bli stekt av en färsking me körkort i ett år?
Hoppa på idioterna som haft körkort i 20 år och vinglar över vägen.
Samhällsproblem att man går på dom man anser va svagare. Finns en handfull me personer jag kan räkna upp, som ni kan diskutera me hur dom bör köra vid fotokurvan.

:SUCK

Till petai, kör som du vill. Men mycket roligare att gasa satan på bana =) Se till o ta licens o be mamma o pappa skjusa dig :tummenupp

Ett tips är att följa me ante ut till upplandsväsby o trakterna runt där.
Jag va som dig o körde bara bulten innan. O trodde de va metropolen.
Men OJJJJ vilka vägar det finns där uppe.
Efter du kört där så kommer du tycka bulten är en transportsträcka till rosen :D

Det är väl inte dravel när nån kommer och kör om på insidan, får han släpp på hojen drar han även med dig i backen. Vem har lust att krascha bara för att någon annan tror att han är Rossi. Finns faan inget värre än idioter i trafiken som tror att dom äger vägen
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Det är väl inte dravel när nån kommer och kör om på insidan, får han släpp på hojen drar han även med dig i backen. Vem har lust att krascha bara för att någon annan tror att han är Rossi. Finns faan inget värre än idioter i trafiken som tror att dom äger vägen

Hade du orkat läsa så hade du sett att han körde om på yttern i en vänstersväng.
 

Petai

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2008
Ort
Snart Bulten IGEN..
Hoj
Snabbare än förra!
Ante

Jag PMar dig angående körning!
Nu började det plötsligen bli intressant :)
Skulle nog vara kul och se om vägarna är så bra som vissa påstår, skulle vara schysst ifall du ville ta med mig till några nya vägar och något Cafe med bättre Latte än Rosen! :tummenupp

Edit: Nu ska jag faktiskt ut en sväng.. Undrar vart jag ska :rolleyes:
Ses senare! :D

/Petai
 

Lindquist

TeamLindquist.se
Gick med
20 Mar 2009
Ort
Big City
Hoj
690 SMC-R
Nu har du inte läst tråden, men har du provat att :borra? :tummenupp

Det är väl inte dravel när nån kommer och kör om på insidan, får han släpp på hojen drar han även med dig i backen. Vem har lust att krascha bara för att någon annan tror att han är Rossi. Finns faan inget värre än idioter i trafiken som tror att dom äger vägen
 

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Ort
kallhäll
Hoj
VFR 800
Hade du orkat läsa så hade du sett att han körde om på yttern i en vänstersväng.
Jag fattade det som det var en högersväng my bad, men det är fortfarande inte ok att köra om på höger sida. Givna regler på Bulten borde väl ändå vara, kör inte om på höger sida och kliv inte över mittlinjen. Kör hur fort ni vill, men ge fan i att riskera att andra förare går av, bara för att ni ska leka Moto GP.
Hur svårt kan det vara att släppa rullen för några sekunder för att senare göra en säker omkörning. Kör man Bulten om och om igen spelar det väl ingen roll om det inte blir en rekordtid varje gång man kör
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top