Frågor man vågar ställa

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Ja, det blir säkert mer miljövänligt ifall man åker ut med traktorn och slår marken. :näsblod
Jag undrar iofs vad betet ska gå till när vi har färre kor.

På medeltiden var det det en hållbar och balanserad förbrukning av samtliga naturresurser så jag ser inte riktigt varför hänvisning till medeltiden skulle vara en hållbar förklaring för något?
Jag tror dessutom att det var betydligt mer skog och mindre åkermark på medeltiden.
Värst måste väl ändå ha varit att de inte hade motorcyklar?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ja, det blir säkert mer miljövänligt ifall man åker ut med traktorn och slår marken. :näsblod
Jag undrar iofs vad betet ska gå till när vi har färre kor.

På medeltiden var det det en hållbar och balanserad förbrukning av samtliga naturresurser så jag ser inte riktigt varför hänvisning till medeltiden skulle vara en hållbar förklaring för något?
Jag tror dessutom att det var betydligt mer skog och mindre åkermark på medeltiden.

Slå = lie och räfsa... Min poäng var att det där med "antal kor" är relativ antal människor - och för den delen antal hektar äng/åker.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Vad är syftet?

Förvara saker.

Nädå, ska inte vara dryyg :krama

Skulle kunna vara duglig för mc i drive through, cykling mitt i filen, arbete/mekande där man vill ha verktyg tillgängligt eller när man inte vill tappa grejjer typ på flyg, en loungesoffa o.s.v..

Jag är kanske lite omanligt såld på väskor men det finns gränser även för mig så en man purse skulle jag aldrig ens överväga :3freak

Vi har alla ett dom.. förmodligen steg ett i trans-det förvandlingen.

fashion-2014-01-zach-galifinakis-manbag-main.jpg

b9a40584-6c97-46c7-98ea-ca791d202813.ae222c845dea6295dd1783063197eb02.jpeg

fc9fc9ee9f4b0579c77d331a8b50dabe.jpg


eller

R.61b037b6e938fb001b8b4d391f931953
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Förvara saker.

Nädå, ska inte vara dryyg :krama

Skulle kunna vara duglig för mc i drive through, cykling mitt i filen, arbete/mekande där man vill ha verktyg tillgängligt eller när man inte vill tappa grejjer typ på flyg, en loungesoffa o.s.v..

Jag är kanske lite omanligt såld på väskor men det finns gränser även för mig så en man purse skulle jag aldrig ens överväga :3freak

Vi har alla ett dom.. förmodligen steg ett i trans-det förvandlingen.

fashion-2014-01-zach-galifinakis-manbag-main.jpg

b9a40584-6c97-46c7-98ea-ca791d202813.ae222c845dea6295dd1783063197eb02.jpeg

fc9fc9ee9f4b0579c77d331a8b50dabe.jpg


eller

R.61b037b6e938fb001b8b4d391f931953

I några av fallen tycker jag nog att den där bröstväskan är just gay, men i de fall den uppenbart blir praktisk slutar den vara gay.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Måste finnas en vass vvs'are här...

Min villapanna (olja) stannade här i måndags.
För lite olja (i vilken jävla värld är det ok med minusgrader i slutet av april?)+ skit = filtret försatt, nåja,.

Nu nytt filter och full tank, men skiten hålls inte igång mer än 4-5 sekunder.
Det ända jag kan tänka mig efter att allt är rengjort och fint är luft i systemet. Har fått ut en del genom tryckuttaget, men går fortfarande inte.

I manualen står det att 2-rörssystem skall luftas automatiskt, jag har tvårörssystem, frågan är då, hur görs det, SKALL MAN LÄMNA DEN NÅGRA TIMMAR, ELLER SKALL MAN NOLLA "SKYDDET" SOM ETT PUCKO?

IE - Arbetas luften ut när den står, eller måste pumpen gå för att få luften ur?

Beklagar capslock, vill bara markera den egentliga frågan bland allt bladder. 🤣
 
Last edited:

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Måste finnas en vass vvs'are här...

Min villapanna (olja) stannade här i måndags.
För lite olja (i vilken jävla värld är det ok med minusgrader i slutet av april?)+ skit = filtret försatt, nåja,.

Nu nytt filter och full tank, men skiten hålls inte igång mer än 4-5 sekunder.
Det ända jag kan tänka mig efter att allt är rengjort och fint är luft i systemet. Har fått ut en del genom tryckuttaget, men går fortfarande inte.

I manualen står det att 2-rörssystem skall luftas automatiskt, jag har tvårörssystem, frågan är då, hur görs det, SKALL MAN LÄMNA DEN NÅGRA TIMMAR, ELLER SKALL MAN NOLLA "SKYDDET" SOM ETT PUCKO?

IE - Arbetas luften ut när den står, eller måste pumpen gå för att få luften ur?
Luft i pumpen?
Annars så är det väl bara att lätta på nån slang vid brännaren och se om det kommer vätska med eller utan påslagen pump!
Ha en stor hink som du slaskar ut oljan i......
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Luft i pumpen?
Annars så är det väl bara att lätta på nån slang vid brännaren och se om det kommer vätska med eller utan påslagen pump!
Ha en stor hink som du slaskar ut oljan i......
....

Ja troligen, frågan är ju hur man får bort skiten.
Kommer olja ur returslangen som fan, men är lite små-små luftbubblor också nog.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
....

Ja troligen, frågan är ju hur man får bort skiten.
Kommer olja ur returslangen som fan, men är lite små-små luftbubblor också nog.
Lätta lite på kopplingarna vid pumpen?
Se det som ett tjurigt ok på gaffeln där man måste lätta på banjon uppe vid pumpen för att få ut den sista bubblan........
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Men radiatorkretsen är ju en egen...krets. Det borde rimligtvis inte ha kommit luft i den kretsen samtidigt som du körde pannan till stopp med för lite bränsle och igensatt filter?

Iaf då. Är det radiatorkretsens pump du vill lufta så har den nog en luftskruv på pumphuset. Men radiatorerna lär du behöva lufta också om det nu kommit in luft i systemet.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Vindrutereklamen hävdar att vindrutor återvinns till 100%.. det måste väl vara lögn i helvete? Hur kan dom möjligtvis separera plast/lim från glaset?
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Nu är det ca12-15år sedan jag jobbade med serva oljebrännare men har för mig att det sitter en insex skruv på pumpen man kan öppna och lufta.
På vissa pumpar satt det en sil i pumpen också. Hur gammalt är munstycket?
Jag hade en adapter som man satte istället för relät där kunde man styra alla funktioner med vippbrytare och tvångsköra allt.
Hittar jag det i källaren så skulle jag kunna skicka den till dig är bra när man felsöker
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Vindrutereklamen hävdar att vindrutor återvinns till 100%.. det måste väl vara lögn i helvete? Hur kan dom möjligtvis separera plast/lim från glaset?
Olika smälttemperatur - förbränner plasten o återanvänder glaset (teori...)
Sedan kommer glaset knappast till användning i optiska produkter eller fönsterglas, ex. har min f.d. kollegas hus ytterpanel som påminner om en grov cementskiva, men det är krossat glas och bindemedel - blir ganska läcker lyster.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Men radiatorkretsen är ju en egen...krets. Det borde rimligtvis inte ha kommit luft i den kretsen samtidigt som du körde pannan till stopp med för lite bränsle och igensatt filter?

Iaf då. Är det radiatorkretsens pump du vill lufta så har den nog en luftskruv på pumphuset. Men radiatorerna lär du behöva lufta också om det nu kommit in luft i systemet.
Nepp oljetillförseln
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Låter som om det är skrivet av en pajas.
Men V70 på 2 ton borde alltså vara grönt.
Motorväg i 80 ok då alltså?
Eller för att göra det enkelt. För utan våg blir det ju rätt knepigt avgöra om ok eller inte.
Både förden som lastar och för den polis som tar en titt på ekipaget.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Tänkte göra det förra gången jag skulle förnya mitt körkort, yrkeschaufför på den tiden så måste ha nytt var 5'e.
Dyrt djävulen var det, men sedan när jag skulle köra upp så skulle jag endast få BE kort för bil med automatväxel, om jag kör upp med min bil som är automatväxlad.....

-"Men jag har ju tagit kort för manuell redan?"
-"Ja, men inte för släp"
-"Men jag kör kranbil med splittad låda 8-9 timmar om dagen, och har kört tusentals mil med manuell personbil, och 750kg vagn, så tror su att om jag stöpslar en bromsad vagn så glömmer jag helt plötsligt bort var kopplingen sitter?!"
-"Såna är reglerna .."


Satans jubelidioter, böteslappen kostar ändå samma som körkortet, och har jag inte blivit kollad på 15 år, så är det inte aå ofta den kostnaden infaller, så på den linjen är det.
Vilk man inte att lagen skall följas så kan man ju bete sig på det viset....

Jag tog BE på hösten -23 med automat utan knyssel, frågade t.o.m. inspektörn som sa att det var lugnt utan någon begränsning. Fast vem kör med golvryckare nu för tiden, finns väl knappt om man ska nyttja 3.5 ton..? :)
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jag tog BE på hösten -23 med automat utan knyssel, frågade t.o.m. inspektörn som sa att det var lugnt utan någon begränsning. Fast vem kör med golvryckare nu för tiden, finns väl knappt om man ska nyttja 3.5 ton..? :)
Får man en hjälte så får man.

Nä, risken att jag köper en bil med manuell växellåda igen blir mindre och mindre med åldern. Dag till dag så är automat så mycket bättre. Och nöjesåka med bil? Njaaa, en bil som är lika rolig som Falcon är en väldigt, väldigt, dyr bil, om den ens finns att köpa.

Det är ju en pickup, typ Hilux eller liknande, knegets Transporter. Men framförallt tycker jag illa om begränsningar, varesig de kommer i spel eller ej. Riktigt, riktigt illa tycker jag om dem.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top