Frågor man vågar ställa

Nikon D300 bra rese kamera.?
Med ett Nikkor 17-55/2.8 (18-70/3,5-4,5 är ett bra budget alternativ.) så har du en grym kombo, perfekt för resedagboken om man orkar bära på den.
17-55 är dyrare än huset men annars är den ju inte så dyr så att man blir urinerad om den skulle gå i golvet eller bli stulen
 
Med ett Nikkor 17-55/2.8 (18-70/3,5-4,5 är ett bra budget alternativ.) så har du en grym kombo, perfekt för resedagboken om man orkar bära på den.
17-55 är dyrare än huset men annars är den ju inte så dyr så att man blir urinerad om den skulle gå i golvet eller bli stulen
Det blev en D300 i princip oanvänd under 300 bilder på huset.
med Nikkor AF-S DX 18-55mm 1;3,5-5,6G

O ett super zoom sigma 18-250 F3,5-6,3 DC HSM OS
Vad fasen det nu betyder?

2000 för rubbet
 
- Det är en gåta. Vrider man fullt på en lätt och effektstark hoj så antingen spinner bakhjulet hysteriskt eller lyfter hojen.
Bromsar man så hindrar man max framåt, plus att bromsar verkar olika på olika modeller.
Jag får fortsätta klia min skalle i den här frågan :unsure:
kollar här vid va 4:40 verkar funka på den hojjen
 
Ställer denna fundering angående knivlagen igen.

Läste i aftonbladet om en kvinna som hade spelat brännboll o hade bränbollsträt med sig ibilen hem efter matchen. Hon blev stoppad i en trafikkontroll o polisen såg trät ibaksätethon hon blev åtalad enligt knivlagen o fälldes med böter på 6500 för detta.

I artikeln talar dom om att bränbollsträn tennisracket golfklubbor hockyklubbor o dylika sportartiklar inte går under knivlagen. Ändå dömdes kvinnan enligt denna lag.

Så vad händer o polisen stoppar oss på hoj under en längre tur då iallafall jag har med både jätteliten yxa o kniv till ev fiske eller fixa lite ved till en liten kvälls brasa för att grilla korv eller dyligt?
 
Ställer denna fundering angående knivlagen igen.

Läste i aftonbladet om en kvinna som hade spelat brännboll o hade bränbollsträt med sig ibilen hem efter matchen. Hon blev stoppad i en trafikkontroll o polisen såg trät ibaksätethon hon blev åtalad enligt knivlagen o fälldes med böter på 6500 för detta.

I artikeln talar dom om att bränbollsträn tennisracket golfklubbor hockyklubbor o dylika sportartiklar inte går under knivlagen. Ändå dömdes kvinnan enligt denna lag.

Så vad händer o polisen stoppar oss på hoj under en längre tur då iallafall jag har med både jätteliten yxa o kniv till ev fiske eller fixa lite ved till en liten kvälls brasa för att grilla korv eller dyligt?
Glöm inte KjETtiNgeN! :7peta
Du får inte låta polisen se, det är lösningen! :tungan
 
Ställer denna fundering angående knivlagen igen.

Läste i aftonbladet om en kvinna som hade spelat brännboll o hade bränbollsträt med sig ibilen hem efter matchen. Hon blev stoppad i en trafikkontroll o polisen såg trät ibaksätethon hon blev åtalad enligt knivlagen o fälldes med böter på 6500 för detta.

I artikeln talar dom om att bränbollsträn tennisracket golfklubbor hockyklubbor o dylika sportartiklar inte går under knivlagen. Ändå dömdes kvinnan enligt denna lag.

Så vad händer o polisen stoppar oss på hoj under en längre tur då iallafall jag har med både jätteliten yxa o kniv till ev fiske eller fixa lite ved till en liten kvälls brasa för att grilla korv eller dyligt?
Det är sällan hela sanningen kommer fram i kvällspressen. Man blir inte dömd för att man har ett brännbollträ i bilen, absolut inte i högre instans.
Det finns mer i den historien är jag säker på.
 
Det är sällan hela sanningen kommer fram i kvällspressen. Man blir inte dömd för att man har ett brännbollträ i bilen, absolut inte i högre instans.
Det finns mer i den historien är jag säker på.
Nu är du så där tråkig igen. :7peta
Alla som har kunskap om något som står i en kvällstidning vet det. Och nu med nätet att snabba klick är viktigare... :(
 
Det är sällan hela sanningen kommer fram i kvällspressen. Man blir inte dömd för att man har ett brännbollträ i bilen, absolut inte i högre instans.
Det finns mer i den historien är jag säker på.

Näe, då skulle alla Umeås studenter vara dömda för länge sedan, här cyklar dom omkring med brännbollsträet i handen
 
Näe, då skulle alla Umeås studenter vara dömda för länge sedan, här cyklar dom omkring med brännbollsträet i handen
Samnytt skriver om det o förklarar mera.

En kvinna som spelar brännboll på fritiden döms till 6 500 kronor i böter för att ha transporterat sitt slagträ i bilen. Ett lagbrott menar polis, åklagare och domstol.

Kvinnan som är bosatt i Värnamo stoppades i en av polisens rutinkontroller när hon var ute och körde bil. Polispatrullen upptäckte att kvinnan hade ett brännbollsträ i bilen. Ett allvarligt lagbrott, menade man och upprättade en anmälan.

Det lagrum som hänvisades till är lagen om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål, i dagligt tal kallad ”knivlagen”. Lagen är omdiskuterad då den ställer till problem för många medborgare som har fullt legitima skäl att bära kniv. Undantag finns för bland annat hantverkare men medges restriktivt.

Vid sidan av knivar omfattar förbudet även bland annat svärd, sablar, knogjärn, kaststjärnor och karatepinnar, Så vitt Samnytt erfar har brännbollsentusiasters utrustning inte tidigare dömts som otillåten med hänvisning till denna lag.

I det aktuella fallet hjälpte det dock inte att kvinnan hänvisade till att hon tidigare varit och spelat brännboll. Polis, åklagare och domstol är eniga om att hon begått ett brott och ska straffas för det. Påföljden blir 6 500 kronor i böter.

Eftersom fängelse ingår i straffskalan måste kvinnan även betala en avgift till brottsofferfonden på 800 kronor. Ett ytterligare ekonomiskt avbräck är att brännbollsträt som beslagtogs av polisen enligt domen ska anses förverkat och inte återlämnas. Det innebär att kvinnan måste köpa ett nytt om hon vill (vågar) fortsätta spela brännboll.

Oklart om hockeyklubbor och tennisracketar är tillåtna

Domstolen menar att hon ska fällas för brott därför att hon först skämtat med poliserna som stoppade henne om att hon hade slagträt i bilen för att försvara sig mot ogärningsmän. Det går inte att utesluta att kvinnan menat allvar, ansåg åklagare och senare även rätten.

Det är oklart vilka konsekvenser domen får för andra brännbollsintresserade i landet. Frågor har även uppstått om annan liknande idrottsutrustning kan vara olaglig att transportera, exempelvis hockeyklubbor och tennisracketar.

Sverige ett anarkotyranniskt samhälle?

Samnytt har tidigare uppmärksammat den som många menar ”anarkotyranniska” utveckling som den svenska rättsstaten på senare tid genomgått, där rättsväsendet i en oförmåga att hantera den grova brottsligheten i stället signalerar handlingskraft genom att slå ned omotiverat hårt på småbrott. Se Samnytt TV:s inslag om fenomenet
 
Ställer denna fundering angående knivlagen igen.

Läste i aftonbladet om en kvinna som hade spelat brännboll o hade bränbollsträt med sig ibilen hem efter matchen. Hon blev stoppad i en trafikkontroll o polisen såg trät ibaksätethon hon blev åtalad enligt knivlagen o fälldes med böter på 6500 för detta.

I artikeln talar dom om att bränbollsträn tennisracket golfklubbor hockyklubbor o dylika sportartiklar inte går under knivlagen. Ändå dömdes kvinnan enligt denna lag.

Så vad händer o polisen stoppar oss på hoj under en längre tur då iallafall jag har med både jätteliten yxa o kniv till ev fiske eller fixa lite ved till en liten kvälls brasa för att grilla korv eller dyligt?
Ja asså det var inte Britta 54 år med barnbarnen Lisa 11 och Olle 13 som var ute åkte.

Ja asså det var nått annat :tummenupp
 
Beror kanske på var brännbollsträt förvarades i bilen?
Det känns väl mer som om de valde att göra ett exempel av henne för att markera att det inte är okej att skämta om att man planerar att misshandla potentiella angripare. Hade hon bara hållit käft och inte inbillat sig att polisen hade humor så hade det förmodligen fått en annan utgång.
 
Det känns väl mer som om de valde att göra ett exempel av henne för att markera att det inte är okej att skämta om att man planerar att misshandla potentiella angripare. Hade hon bara hållit käft och inte inbillat sig att polisen hade humor så hade det förmodligen fått en annan utgång.
En gammal bekant råkade ut för att en kvinnlig polis såg när han urinerade offentligt och kom på att det vore roligt att skämta lite "Såg du nåt du ville ha?". Jag tror att han kanske hade klarat sig ifrån böter utan kommentaren, men kompisarna intill tyckte det var kul både och.
 
Domstolen menar att hon ska fällas för brott därför att hon först skämtat med poliserna som stoppade henne om att hon hade slagträt i bilen för att försvara sig mot ogärningsmän. Det går inte att utesluta att kvinnan menat allvar, ansåg åklagare och senare även rätten.
Utesluta?
Får hon inte försvara sig mot ev rövarband med ett basebollträ? Är väl bättre att hon har ett basebollträ att försvara sig med än att hon inte har det.
Ju mindre våldskspital offret har ju bättre eller? Tycker dom att det är bättre att hon hyttar med näven om någon kommer och vill råna henne?
 
Last edited:
Det känns väl mer som om de valde att göra ett exempel av henne för att markera att det inte är okej att skämta om att man planerar att misshandla potentiella angripare. Hade hon bara hållit käft och inte inbillat sig att polisen hade humor så hade det förmodligen fått en annan utgång.
Jadu polis och humor....
Det finns en anledning till att ACAB är en grej.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top