Frågor man vågar ställa

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Det var hormoslyr jag tänkte på, glyfosat är väl gamla sortens Roundup?
Den säljs väl fortfarande i Sverige, men bara på vissa ställen?
Stämmer, glyfosat är mer känt under handelsnamnet Roundup. Tillåtet även för privatpersoner, men att hitta "riktig" Roundup över disk är inte det lättaste. Vad jag vet brukar privatpersoner behöva beställa från utlandet.

Hormoslyr bestod av diklorfenoxiättiksyra och triklorfenoxiättiksyra. Inga särskilt giftiga ämnen i sej själva (förutom för växter), men under tillverkningen bildas olika väldigt giftiga dioxiner i små mängder som biprodukt. Att rena bort dessa är fullt möjligt, men på tiden det begav sej ansågs det för dyrt så Hormoslyr sprutades ut orenat.
Dumt...
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Tydligen har mikrofonen i min telefon gått sönder (eller är full av skräp) så jag måste köpa en ny. Kan man köra en telefon som standalone och ändå använda specifika appar knutna till ens Google-konto? Det jag tänker mig är att använda den gamla telefonen för Calimoto på styret på motorcykeln och ha en annan telefon i händelse av att man behöver prata med någon och då ha en med mer avancerad kamera utan att riskera att skaka sönder den.

Är inte heller helt sugen på att superlimma fast quadlock-fästet på nästa telefon också.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Tydligen har mikrofonen i min telefon gått sönder (eller är full av skräp) så jag måste köpa en ny. Kan man köra en telefon som standalone och ändå använda specifika appar knutna till ens Google-konto? Det jag tänker mig är att använda den gamla telefonen för Calimoto på styret på motorcykeln och ha en annan telefon i händelse av att man behöver prata med någon och då ha en med mer avancerad kamera utan att riskera att skaka sönder den.

Är inte heller helt sugen på att superlimma fast quadlock-fästet på nästa telefon också.

Det borde du ju kunna, så tillvida Calimoto inte kräver tillgång till internet, då måste du dela ut ett wifi från den andra telefonen och ha den med dig, så då blir det ju inte helt stand alone

Det är ju förövrigt idén med STARK VARG, att man har en dedikerad mobil på styret som sköter alla hojens inställningar.
 

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Ort
Lindome
Hoj
Bonneville
Tydligen har mikrofonen i min telefon gått sönder (eller är full av skräp) så jag måste köpa en ny. Kan man köra en telefon som standalone och ändå använda specifika appar knutna till ens Google-konto? Det jag tänker mig är att använda den gamla telefonen för Calimoto på styret på motorcykeln och ha en annan telefon i händelse av att man behöver prata med någon och då ha en med mer avancerad kamera utan att riskera att skaka sönder den.

Är inte heller helt sugen på att superlimma fast quadlock-fästet på nästa telefon också.
Jag kör min gamla telefon som MC-telefon, delar ut wifi från den nya som ligger säkert undanstoppad till den på styret eftersom jag inte har ett extra simkort. Inga konstigheter att ha google-kontot på båda, om det är så du menar.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Till en del abbonemang kan man ju få data-SIM eller tvillingkort till låg kostnad.
Jag har 4-5 data-SIM kopplade till mitt enda telefonabb.
Det roligaste med det är att Tele2 inte gillar avtalet och försöker få mig att byta, varje gång de ringer suckar stackaren från Tele2.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Till en del abbonemang kan man ju få data-SIM eller tvillingkort till låg kostnad.
Jag har 4-5 data-SIM kopplade till mitt enda telefonabb.
Det roligaste med det är att Tele2 inte gillar avtalet och försöker få mig att byta, varje gång de ringer suckar stackaren från Tele2.

Jag har halebop, och dom tillåter inte dubbelsim, så den dagen jag tvingas köpa en uppkopplad bil som vill ha eget sim måste jag byta operatör.

Surfplatta har jag inte och till laptopen delar jag ändå ut wifi då den inte har egen simslot.
Hade halebop däremot haft dubbelsim så skulle jag nog ha en dongel till datorn istället för att dela ut wifi från telefonen.

Dessutom har min hemma wifi router en USB port enkom för att koppla in en dongel att övergå till om nätat internet går ned, vilket ju skulle vara smidigt för alla andra enheter också.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Simkort håller ju redan nu på att fasas ut till förmån för e-sim, apple-sim etc.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Simkort håller ju redan nu på att fasas ut till förmån för e-sim, apple-sim etc.

Det är möjligt att man kan få ut extra e-sim på sitt vanliga nummer på halebop, det har jag faktiskt inte kollat, jag har ÅAS inte tittat på att köpa speciellt nya bilar
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Det är möjligt att man kan få ut extra e-sim på sitt vanliga nummer på halebop, det har jag faktiskt inte kollat, jag har ÅAS inte tittat på att köpa speciellt nya bilar
Funkar om du har abonnemang, ej för kontantkort.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Bra köp en ny bil nu, vi sitter o väntar fulla med förväntan.

Nja, så nytt och spännande blir det nog inte, jag hade tänkt klara mig tills det finns billiga, vettiga elbilar med tillräcklig räckvidd till bra pris på marknaden.

Dvs, om tre år någonting...
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Någon som lyckats byta usla Bixby mot Google på en Samsung S10 så man kan styra via Cardo?

Bixby suger getröv! :huvet
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Det är möjligt att man kan få ut extra e-sim på sitt vanliga nummer på halebop, det har jag faktiskt inte kollat, jag har ÅAS inte tittat på att köpa speciellt nya bilar

Nja, så nytt och spännande blir det nog inte, jag hade tänkt klara mig tills det finns billiga, vettiga elbilar med tillräcklig räckvidd till bra pris på marknaden.

Dvs, om tre år någonting...

Jag kan säkert vara förväntansfull tills dess, sätter en timer.

Eh, hur många minuter går det på 3 år?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Någon som lyckats byta usla Bixby mot Google på en Samsung S10 så man kan styra via Cardo?

Bixby suger getröv! :huvet
Jag har för mig att det går, jag hade en bekant som ägnade dagar åt YouTube tutorials osv.

Vad som inte gick var att döda Bixby-knappen på hans Samsung.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag har för mig att det går, jag hade en bekant som ägnade dagar åt YouTube tutorials osv.

Vad som inte gick var att döda Bixby-knappen på hans Samsung.
Jag får googla lite till.
Bixby-knappen har jag sedan länge kopplat till Google istället.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag har halebop, och dom tillåter inte dubbelsim, så den dagen jag tvingas köpa en uppkopplad bil som vill ha eget sim måste jag byta operatör.

Surfplatta har jag inte och till laptopen delar jag ändå ut wifi då den inte har egen simslot.
Hade halebop däremot haft dubbelsim så skulle jag nog ha en dongel till datorn istället för att dela ut wifi från telefonen.

Dessutom har min hemma wifi router en USB port enkom för att koppla in en dongel att övergå till om nätat internet går ned, vilket ju skulle vara smidigt för alla andra enheter också.

Jag har Halebop och jag har haft ett extra simkort till en surftelefon i flera år.
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top