Frågor man vågar ställa

Rätt säker på att ingen vet gänga och att Bilia inte har dom löst. Brukar sällan vara nyloc eller liknande men vanlig gänglåsning är Volvo ganska pigga på = kör på det. I övrigt hårt men inte av på dessa detaljer så sitter det.

Någon som vet vad det är för gänga här? Var tvungen att värma för att få loss muttern, så det är inte så mycket lås kvar i den. Gissa på M14 fingänga. Skulle vilja köpa ny mutter, men med tanke på förmodade fingängan gissar jag på att jag får åka till Bilia och köpa den.

Volvo V50 2004. Bilden är klipp från en video på nätet

View attachment 500277
Använd röd loctite i gängan, det är flytande gänglås. Finns motsvarande på bilbuttriks.

Rätt säker på att ingen vet gänga och att Bilia inte har dom löst. Brukar sällan vara nyloc eller liknande men vanlig gänglåsning är Volvo ganska pigga på = kör på det. I övrigt hårt men inte av på dessa detaljer så sitter det.
Det var nyloc, smälte och bubblade bra när jag vämde med induktionen. Men det får bli gänglåsning i stället

Någon som vet vad det är för gänga här? Var tvungen att värma för att få loss muttern, så det är inte så mycket lås kvar i den. Gissa på M14 fingänga. Skulle vilja köpa ny mutter, men med tanke på förmodade fingängan gissar jag på att jag får åka till Bilia och köpa den.

Volvo V50 2004. Bilden är klipp från en video på nätet

View attachment 500277
Mät?

Är det vanligt på Volvo att man väljer en mutter utan saxpinne? Tror inte jag sett det tidigare.

Hur mycket värmde du kulleden? Det är inte risk för att du kokade fettet i den?

Är det vanligt på Volvo att man väljer en mutter utan saxpinne? Tror inte jag sett det tidigare.

Varit så ganska många år 30? kanske från väldigt många biltillverkare - antingen nylock, lås"vätska" målad på skruvens gänga från underleverantör eller evt. "klämd" mutter. Du tjänar tid i produktion, dessutom är tanken att mutter ersätts med ny vid evt. demontering. Jämför kronmutter o saxpinne där man vill uppnå rätt moment men dessutom pricka att pinnen går igenom kronan o hålet. Ger även viss möjlighet till robotmontering

Kommer du berusad till en seriös bilhandlare blir du uppmanad "dra därifrån" eller "tyvärr vi har fel på datasytemet, kom tillbaka imorgon".
En kriminell skiter i om du luktar sprit, nöjer sig med att du registrerar bilen på dig eller nån målvakt.

Det kan ju förklara saken.

Jag trodde det handlade om sådana som"bara" blivit av med körkortet.

Jag tänkte mig att även de höll sig från flaskan några timmar den dagen han vill handla bil men det kanske handlade om de som är så gravt alkoholiserade att dom inte ens kan det.

Varit så ganska många år 30? kanske från väldigt många biltillverkare - antingen nylock, lås"vätska" målad på skruvens gänga från underleverantör eller evt. "klämd" mutter. Du tjänar tid i produktion, dessutom är tanken att mutter ersätts med ny vid evt. demontering. Jämför kronmutter o saxpinne där man vill uppnå rätt moment men dessutom pricka att pinnen går igenom kronan o hålet. Ger även viss möjlighet till robotmontering

Tydligen skruvar jag bara på gamla grejer

Förhoppningsvis inte mycket alls då jag körde med induktion på muttern. Klart det blir värmeöverledning, men induktionen värmer ganska snabbt och bara den delen som är i slingan.

Gamla stationära datorn sjunger på sista versen. Har skaffat en nyare, och har skördat diskarna i den gamla. Några av diskarna har jag utrymme för i ersättningsdatorn, men inte alla.

Gällande SATA-diskarna; förr i tiden byglade man ju dessa i MASTER/SLAVE-läge. Finns inga byglar på dessa. Betyder det att det bara är att trycka in dom som dom är, och vara glad och nöjd med det? Och finns det några fallgropar med elförsörjningen, eller kan man ta från vilken kontakt som helst på korten i datorn, där sladdkontakten passar?

Och för dom diskar som inte ryms i datorn tänktee jag skaffa externa case och plugga in till USB. Något särskilt att tänka på här?

20240630_170242-01.jpeg

20240630_170312-01.jpeg

Schenker gör mig lite förvirrad. Kan någon förklara det här för mig?
Själv är jag ju 175 cm hög, 25 cm lång och 48 cm bred. Så väger jag dessutom betydligt mer än 0.75kg.

dim.png

Gamla stationära datorn sjunger på sista versen. Har skaffat en nyare, och har skördat diskarna i den gamla. Några av diskarna har jag utrymme för i ersättningsdatorn, men inte alla.

Gällande SATA-diskarna; förr i tiden byglade man ju dessa i MASTER/SLAVE-läge. Finns inga byglar på dessa. Betyder det att det bara är att trycka in dom som dom är, och vara glad och nöjd med det? Och finns det några fallgropar med elförsörjningen, eller kan man ta från vilken kontakt som helst på korten i datorn, där sladdkontakten passar?

Och för dom diskar som inte ryms i datorn tänktee jag skaffa externa case och plugga in till USB. Något särskilt att tänka på här?

View attachment 500384

View attachment 500385
De röda sladdarna går till olika kanaler för diskar/cd/etc, dvs egen buss till varje enhet, typ 4st på ett moderkort å sen dags för ett expansionskort.
(om jag minns rätt)

Vad är det egentligen som gnisslar/orsakar gnissel i en bakbroms (vid bromsning) på hojar?
Är det oket som går en smula torrt, beläggen som är ojämna, fel material i beläggen...eller vafan e re?

På min 700:a har bakbromsen gnisslat ett bra tag, inte mycket men ändå, och igår efter en ofrivillig regnskur så tystnade det så behagligt.

Nyheter
Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Ny 500-kubiks retro från Honda