Frågor man vågar ställa

Då är väl tvåtaktarens förslag alldeles utmärkt alt. köpa rätt tillbehör för 5kr.
Ja, det var ju ungefär samma förslag som jag missat att läsa... :glömdet

Köpa rätt var ju det jag trodde att jag gjorde.
Var ombord på det här med Taiwans självständighet och så, men nu när det tillverkat "modellspecifikt" som man måste svara bort .75 på... Det känns jävligt Kinesiskt. Kanske kinesiska kommunistpartiet har en poäng där? :va
 
Ja, tänker att det är kanske enklast at få en skarp kant om man sätter skruvdragare i skruvstäd och kör flatfil emot.
Det jag tänker kan vara problematiskt är att man får inte så mycket varvtal ur en skruvdragare, och går inte att trycka på så mycket heller.
Vill du ha mer varv, tag borrmaskinen men 0,75 mm på ett varv försvinner nog förhållandevis fort. Vidare hade jag bara minskat på ”innern”.
 
Löneväxling - idag vid 51 275 SEK/mån. är brytpunkten för statlig 20%-skatt.
Den del av lönen som avsätts är samtidigt en peng som kunde investerats och ökat inkomsten istället. Hur räknar man fram vilken marginal som krävs i ROI för att överstiga de 20% av överstigande belopp man månadsvis "förlorar" i löneväxlingen?
Tänker jag onödigt svårt (läs:korkat) nu eller är jag ett skatteplaneringsgeni som vanligt?
 
Den har väl ett genomgående hål?
Gissningsvis M8? Dra en M8 skruv igenom hålet, dra dit en mutter hårt så du klämmer fast bobbinen.
Sätt skruven i borrmaskinen.

Starta borrmaskinen och du har en slags svarv. Hr du en pansarfil så fila med den medans stycket roterar i borrmaskinen.
Aluminium är så pass mjuk att man även kan sätta en morakniv emot med rätt vinkel så hyvlar den lövtunna skivor ur aluminiumgodset.

Jag "svarvade" förbränningsrum i mopedtoppar med den metoden när jag var runt 15 år.

Lång Insex från baksidan där du ska justera dia, spänn med mutter och sätt fast i skruvdragaren, slipa av mot fil.
En liten portabel svarv är byggd!

Jopp.

1000014356.jpg1000014357.jpg

Lite fult blev det, men inte så att det syns efter en resa på grusvägen hem.

:tummenupp

(Kunde ha haft en hävare fil dock)
 
Last edited:
Trots påminnelse i kalendern lyckades jag missa att deklarera. Hjärnan blir tydligen nollställd efter valborgfirande och ledig första maj.

1250 kronor ska det kosta per person om man är tillräckligt sen. Någon som har empirisk erfarenhet av hur hårda skatteverket brukar vara, hur lång tid som är tillräckligt sent?
Och om någon så här snart två månader senare är nyfiken på vad det kostade att vara 2 dagar sen så är svaret exakt 0 kronor.

Åtminstone har jag inte fått någon bot än. Men jag hade säkert tur.
 
Måste vara att dom har körkort o står som ägare.

Polisens bilar har ANPRS o piper till att ägaren saknar lapp o så o då blir de kontroll
Snart även i fartkameraror , passerar du en varje morgon i en bil med körförförbud så kommer dom ståo vänta på dig

Gäller det även utgångna körkort? Äger hoj i Sverige, men nekades förnya körkortet sist med hänvisning till att jag bor utomlands.
 
Gäller det även utgångna körkort? Äger hoj i Sverige, men nekades förnya körkortet sist med hänvisning till att jag bor utomlands.

Har du us and a licence och medborgare kan du tjöra me det , annars måste du cykla här.

Kör du din köretöj här o den står på dig signalerar systemet att ägaren saknar kk , du får snacka us o visa uslappen
 
Har du us and a licence och medborgare kan du tjöra me det , annars måste du cykla här.

Kör du din köretöj här o den står på dig signalerar systemet att ägaren saknar kk , du får snacka us o visa uslappen

I linje med vad de sade på Trafikverket eller vad det kallas nuförtiden…

Jag: ”Jag får alltså köra utan svenskt körkort tills dess jag eventuellt flyttar tillbaka?”

TV: ”Ja.”

Jag: ”… och eftersom jag inte har ett svenskt körkort kan det heller inte bli indraget?”

TV: ”… öh… ja, alltså… näe… ja, kanske… stämmer nog”

Jag: ”Vi ses på vägarna, hej
 
Huvva...jag sålde en åkgräsklippare igår med förbehållet att jag ska skicka startnyckeln om några dagar. Köparen hämtade maskinen och åkte hem för mindre underhåll av den i väntan på nyckel.

Nu hittar jag inte nyckelf*nskapet!
Någon som vet hur man löser ett sådant problem?
 
Huvva...jag sålde en åkgräsklippare igår med förbehållet att jag ska skicka startnyckeln om några dagar. Köparen hämtade maskinen och åkte hem för mindre underhåll av den i väntan på nyckel.

Nu hittar jag inte nyckelf*nskapet!
Någon som vet hur man löser ett sådant problem?
Erbjud köparen att få låset utbytt eller ny nyckel (om det går att beställa av tillverkaren), ev med kompensation för att det blir en fördröjning innan det går att använda klipparen som tänkt. Annars köp tillbaka klipparen.

Ytterligare ett alternativ (om köparen går med på det) är att omförhandla priset mot att köparen själv löser problemet.

Efter att detta är gjort kommer du hitta nyckeln.
 
Erbjud köparen att få låset utbytt eller ny nyckel (om det går att beställa av tillverkaren), ev med kompensation för att det blir en fördröjning innan det går att använda klipparen som tänkt. Annars köp tillbaka klipparen.

Ytterligare ett alternativ (om köparen går med på det) är att omförhandla priset mot att köparen själv löser problemet.

Efter att detta är gjort kommer du hitta nyckeln.
- Beställa nyckel från tillverkaren...hur går det till om man inte har en ursprungsnyckel att utgå ifrån? Jag menar, är varje maskin kodad mot en specifik nyckel?
 
- Beställa nyckel från tillverkaren...hur går det till om man inte har en ursprungsnyckel att utgå ifrån? Jag menar, är varje maskin kodad mot en specifik nyckel?
På en del prylar funkar det så, att tillverkaren kan ta fram en ny nyckel baserat på chassinr, kod eller liknande.
 
Erbjud köparen att få låset utbytt eller ny nyckel (om det går att beställa av tillverkaren), ev med kompensation för att det blir en fördröjning innan det går att använda klipparen som tänkt. Annars köp tillbaka klipparen.

Ytterligare ett alternativ (om köparen går med på det) är att omförhandla priset mot att köparen själv löser problemet.

Efter att detta är gjort kommer du hitta nyckeln.
Skicka en skruvmejsel.
 
Vilket märke är det?
Min Husqvarna har en tämligen generisk startnyckel och går att starta med vilken skruvmejsel som helst.

 
Vilket märke är det?
Min Husqvarna har en tämligen generisk startnyckel och går att starta med vilken skruvmejsel som helst.

- Yes, det verkar vara så på flera Stiga-modeller också. Har beställt en sådan nyckel och håller tummar och tår. Skruvmejseln är absoluta nödlösningen.
 
På morgonnyheterna pratar dom om att kriminella köper billiga bilar/skrotbilar och säljer till rattfyllerister.
Det känns lite märkligt för det finns väl inte någon lag som hindrar rattfyllerister från att själva köpa dessa bilar?

Är det någonting jag missat?
Kommer du berusad till en seriös bilhandlare blir du uppmanad "dra därifrån" eller "tyvärr vi har fel på datasytemet, kom tillbaka imorgon".
En kriminell skiter i om du luktar sprit, nöjer sig med att du registrerar bilen på dig eller nån målvakt.
 
Någon som vet vad det är för gänga här? Var tvungen att värma för att få loss muttern, så det är inte så mycket lås kvar i den. Gissa på M14 fingänga. Skulle vilja köpa ny mutter, men med tanke på förmodade fingängan gissar jag på att jag får åka till Bilia och köpa den.

Volvo V50 2004. Bilden är klipp från en video på nätet

1719497108965.png
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top