Frågor man vågar ställa

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Man skaffar sig Bells Pares och åker på Fysioterapi för att "lära sig le" istället.

Sökte på det där och insåg att min oseriösa kommentar tidigare går att ta illa upp på, beroende på hur man är. Vilken grej att åka på! Det var i vilket fall inte min avsikt att förminska skadan. Var det från fästingbett? Där är jag riskgrupp de luxe.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Man har en hund som skall opereras på tisdag. Kostnad efter föräkringen har tagit sitt blir ca 20kkr. Tur att det bara är pengar. Och jag behöver ändå inget som säljs på BF.
- Behöver o behöver...det är ju livskvalitet att slösa pengar på onödiga prylar.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Negativt för Borrelia. TBE ger andra symptom -som jag inte har. Fortfarance förhöjt Ig-M (dvs infekterad med något). Blev omhändertagen idag av TVÅ 30-åriga fysiskologiskt anatomisk tilltalande tjejer som med praktiska handpåläggning visade hur man skulle stimulera (iaf ansiktsdelarna) för optimalt resultat. Trevlig eftermiddag trots allt! Det går iaf åt rätt håll.
 
Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Nejdå, du behöver inte gå upp på så långa slutartider idag när man fotograferar med ISO 25600 och liknande... (jfr 50 i mitt exempel, ett steg (halva tiden) till 100, ett till till 200 osv). Den förhållandevis gamla och billiga GX7 ger mycket fina bilder på ISO 3200.

Men vill man ha en skarp bild med tex en sekunds slutartid så är fjärrstyrd kamera på ett skapligt bra stativ grejen.
Rajala Pro Shop löste det med att sälja mig ett Canon RP-kit. Vi får se hur jag trivs med det.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Hej.

Jag letar efter Namz MT serien eller Namz 250 serien 3 poliga elektriska kontakter.

Finns det någon leverantör i Sverige eller är det Ebay som gäller.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Hur lätt/stor risk är det att hojen slår över balanspunkten när framhjulet börjar lyfta?
bakhjulshästkrafter, vikt, förarposition, drevning osv. är såklart faktorer generellt, men om man tar det väldig "mellan tumme och lillfinger"?
På ettan går det i regel ganska raskt upp om man råkar ge för mycket gas, o på tvåan är det förstås ett mjukare lyft några decimeter...men hur snabbt går det sedan när varvet ökar?
Jag är ingen bakhjulsåkare, men acceleration är ju härligt. Därav undran : )
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Hur lätt/stor risk är det att hojen slår över balanspunkten när framhjulet börjar lyfta?
bakhjulshästkrafter, vikt, förarposition, drevning osv. är såklart faktorer generellt, men om man tar det väldig "mellan tumme och lillfinger"?
På ettan går det i regel ganska raskt upp om man råkar ge för mycket gas, o på tvåan är det förstås ett mjukare lyft några decimeter...men hur snabbt går det sedan när varvet ökar?
Jag är ingen bakhjulsåkare, men acceleration är ju härligt. Därav undran : )
Beror på hoj. Jag är ingen bakhjulsåkare men jag känner aldrig att jag ens varit nära balanspunkten när jag drar järnet. Tycker man känner när framhjulet lättar och om man kan fortsätta gasa fullt eller släppa lite på gasen. Jag kör en radfyra på 140 häst. När jake provkörde rn Superduke 1290 var det krångligare.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Hur lätt/stor risk är det att hojen slår över balanspunkten när framhjulet börjar lyfta?
Skitlätt. Minst 42 procents risk. Övning ger värdighet/färdighet. Börja på trimmad moppe och gå därifrån. När du kommer upp över 200 km/h och ska uiiila lär du tänka på luftmotståndet som flippar över dig på tre röda nanosekunder. Då hjälper inte ens bakbromsen.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Beror på hoj. Jag är ingen bakhjulsåkare men jag känner aldrig att jag ens varit nära balanspunkten när jag drar järnet. Tycker man känner när framhjulet lättar och om man kan fortsätta gasa fullt eller släppa lite på gasen. Jag kör en radfyra på 140 häst. När jake provkörde rn Superduke 1290 var det krångligare.
- Så fortsätter du accelerera på 2:an så lyfter den ändå inte upp o över?
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Skitlätt. Minst 42 procents risk. Övning ger värdighet/färdighet. Börja på trimmad moppe och gå därifrån. När du kommer upp över 200 km/h och ska uiiila lär du tänka på luftmotståndet som flippar över dig på tre röda nanosekunder. Då hjälper inte ens bakbromsen.
- Jo på moppe var det ju lätt eftersom man kunde kompensera genom att åka ståendes på träbullarna om hojen slog över, men på en dyrare, tyngre o starkare motorcykel vill man inte hamna i det läget om det ens gick. Så du säger att risken är stor från några decimeters hjullyft tlll överslag om man fortsätter acca på 2:an t.ex? Har aldrig velat provocera/chansa pga risken för det. (i mitt fall CBR100RR då)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
- Ja jag tänkte inte dra upp hojen till balanspunkten precis, utan undrar väl mer hur "safe" det är att fortsätta accelerera när den lyft ett par decimeter. Är det smidigt att kompensera genom att luta sig framåt t.ex.?

Frågan är ju lite som hur långt är ett snöre.
Men desto högre hojen går desto snabbare lyfter den ju med samma gaspådrag förutsatt att du inte släpper gasen och det gör du ju ryggmärgsmässigt.
Det motverkas ju även av en annan detalj som är att den reser sig snabbast när man ligger på motorns vridmomenttopp och vid acceleration har du ju fort passerat den toppen och motorns moment faller.

Biaggis klassiska wheelie är ju intressant här. Notera hur den reser sig först ganska långsamt och sedan allt häftigare innan han i sista sekunden räddar sig med hjälp av bakbromsen.

Han ligger troligen under motorns vridmomenttopp också och de gamla tvåtaktarnas ketchupeffekt påskyndar väl wheelien ännu mot slutet.

 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Frågan är ju lite som hur långt är ett snöre.
Men desto högre hojen går desto snabbare lyfter den ju med samma gaspådrag förutsatt att du inte släpper gasen och det gör du ju ryggmärgsmässigt.
Det motverkas ju även av en annan detalj som är att den reser sig snabbast när man ligger på motorns vridmomenttopp och vid acceleration har du ju fort passerat den toppen och motorns moment faller.

Biaggis klassiska wheelie är ju intressant här. Notera hur den reser sig först ganska långsamt och sedan allt häftigare innan han i sista sekunden räddar sig med hjälp av bakbromsen.

Han ligger troligen under motorns vridmomenttopp också och de gamla tvåtaktarnas ketchupeffekt påskyndar väl wheelien ännu mot slutet.

- Ja det är en fråga i klass med snörlängd...men jag har ändå fått bra svar här.
Och det där med "ketchupeffekt" är väl i princip vad jag far efter. Alltså hur snabbt hojen drar upp högre än vad man förväntat sig.
På min förra 929:a kunde jag kontrollera det någorlunda t.o.m. på ettans växel, tack vare Hondans mjuka effektkurva, men på 1000-hojen vågar jag inte varva hårt på tvåan.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
på 1000-hojen vågar jag inte varva hårt på tvåan.
Vet inte om du sett mina tuben-filmer "hasenfrasen". När framhjulet kommer upp, då lägger man i nästa växel när det börjar kännas obekvämt. I filmen "Uppsala Open" kör jag 340-hästars banditen utan annan laddtrycksstyrning än högerhanden. Odramatiskt.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top