Antar att bilar är snabbare än hojar i Dakar(?). Om så, startar hojar ändå före bilar, och varför det? Man ser alltid bilar som ska passera hojar i klippen. Är det ett konstruerat riskmoment bara för att göra det hela lite mer spännande?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Det känns ju lite korkat, men antagligen är tankegången att långsammare fordon behöver mer tid till att avverka en lång sträcka innan dagen tar slut.Antar att bilar är snabbare än hojar i Dakar(?). Om så, startar hojar ändå före bilar, och varför det? Man ser alltid bilar som ska passera hojar i klippen. Är det ett konstruerat riskmoment bara för att göra det hela lite mer spännande?
OK då skippar jag motorolja.Vet inte vilken olja du tänker dig istället så svårt utveckla mer än till nej, du ska ha en växellådsolja i växellådan.
EDIT: Nu ser jag att du tänkte dig en motorolja, den tål inte lika höga kontakttryck som en växellådsolja så det är överhängande risk att det skär mellan kuggarna.
OK då skippar jag motorolja.
Då uppstår nästa fråga:
På Biltema och Jula säljs ingen GL-4 transmissionsolja, vilket är vad som rekommenderas till bilen.
Enligt Biltema ska man INTE använda GL-5 i en växellåda avsedd för GL-4.
Stämmer?
Bärande stockar till tak/väggar på rejäla plintar.Är det möjligt att på ett smart sätt bygga en carport så att den är förberedd för att så småningom bygga om till ett garage?
Problemet jag ser är om man gjuter plattan först och bara har ett tak men inga väggar så kommer den ligga och bli utsatt för fukt och kyla så man riskerar att den är full av sprickor.
Och att göra plattan efter väggarna så blir det istället problem med att få kantelementen under väggarna.
Dessutom av budgetskäl skulle jag gärna vänta med plattan tills det finns väggar. För så länge det bara är en carport känns det onödigt lyxigt med en betongplatta.
Bärande stockar till tak/väggar på rejäla plintar.
Ett tjockt lager grus.
När man väl bestämmer sej för att isolera och göra garage kan man gräva bort så mycket grus man vill för att dra VVS och el.
Bärande stockar till tak/väggar på rejäla plintar.
Ett tjockt lager grus.
När man väl bestämmer sej för att isolera och göra garage kan man gräva bort så mycket grus man vill för att dra VVS och el.
Min kamrat som är bygglovschef påstår att dörren är väsentlig i sammanhanget. Dvs i korthet: har den dörr/port är det garage, är den öppen är det en carport.
Han menar att en smidig lösning (beroende på var man bor och vilka grannar man har) är att bygga en carport, få den inspekterad enligt bygglov och sedan smocka dit framvägg med port… innan vintern.
Inga garantier men det är så det funkar i verkligheten. Om man nu inte har grannar som anmäler och jävlas.
Varför då?Han menar att en smidig lösning (beroende på var man bor och vilka grannar man har) är att bygga en carport, få den inspekterad enligt bygglov och sedan smocka dit framvägg med port… innan vintern.
Är det detalplanerat område?Du menar juridiskt för bygglov?
Så jag söker alltså bygglov för ett garage, bygger carport med någon slags dörr?
Att förse ett befintligt skärmtak med väggar har tidigare betraktats som en tillbyggnad. Ett antal domar från MÖD, säger dock att det inte är en tillbyggnad. Om det är en fasadändring framgår inte av domarna. Men det finns en dom där ett förråd/carport har fått en fjärde vägg och i det fallet ansåg domstolen att det var en lovpliktig fasadändring vilket tyder på att även inglasning av uteplatser borde kräva bygglov som fasadändring på grund av att byggnadens yttre utseende avsevärt påverkas.
Visste du att skräcken i hans ögon är äkta? Han trodde inte att han skulle släppas just vid den tagningen.Visa henne denna faktarutaView attachment 465817
Nej faktiskt inte. Man lär sig nåt nytt varje dag!Visste du att skräcken i hans ögon är äkta? Han trodde inte att han skulle släppas just vid den tagningen.
The Shining utspelar sig i en lugn och vintrig miljö.Finns det nån julfilm med Jack Nicholson som tomten?
|
|
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027
Brembos nya carboceramiska ... |
|
Ducati lanserar Desmo450 EDS
Ducati lanserar Desmo450 ED... |
|
|
|
Custom Bike Show 2026
I år var det 52a gången Cus... |
|
|
Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!
Med en månad kvar är det gl... |
|
|
Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp
I motorvärlden finns det ha... |
|
|
Inga mirakelbatterier ändå?
Rabalder kring Verge: Har s... |
|
|
Custom Bike Show på lördag!
På Sveriges nationaldag, nu... |
|
|
Bilder från DGR 2026
Den 17 maj kördes The Disti... |
|
|
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige
PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,... |
|
|
Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!
Det är med glädje vi pratar... |