Frågor man vågar ställa

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Jag mjuknade till litet och föreslog Bad Santa som kvällens gemensamma film. Det gick inte heller... ?

Finns det nån julfilm med Jack Nicholson som tomten?

Annars ser jag City on a hill på HBO istället.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Finns det nån julfilm med Jack Nicholson som tomten?
The Shining utspelar sig i en lugn och vintrig miljö.
images
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Nu till nästa bryderi. Julmusik.

Mistress for Christmas från AC/DCs Razors Edge måste ju räknas? Dessutom är den så gammal att den är en klassiker.

Det är från och med nyss julpyntat hemma. ?
Jag gillar inte det. Inte alls. Det ser så himla stökigt ut, inte alls stramt och kalt som jag vill ha det och blir lugn av. Saker dräller här och där. Prylar som inte fyller funktion utan bara "är fina" begriper jag inte. Nåväl, jag får väl se det som KBT i drygt en månad. ? (Typ 20 keramik- och tygtomtar bara i köket)

Nu ska jag dricka sprit. Inte glögg. Iaf inte utan massor av rom i.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Nu till nästa bryderi. Julmusik.

Mistress for Christmas från AC/DCs Razors Edge måste ju räknas? Dessutom är den så gammal att den är en klassiker.

Det är från och med nyss julpyntat hemma. ?
Jag gillar inte det. Inte alls. Det ser så himla stökigt ut, inte alls stramt och kalt som jag vill ha det och blir lugn av. Saker dräller här och där. Prylar som inte fyller funktion utan bara "är fina" begriper jag inte. Nåväl, jag får väl se det som KBT i drygt en månad. ? (Typ 20 keramik- och tygtomtar bara i köket)

Nu ska jag dricka sprit. Inte glögg. Iaf inte utan massor av rom i.
Min favorit-julsång.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar

En av Topelius' finaste texter och Sibelius som tonsätter. En klassiker precis som "O Helga Natt" med Jussi.

Lite stillhet och kontemplation är nyttigt i dagens stressiga samhälle. :)
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Nu till nästa bryderi. Julmusik.

Mistress for Christmas från AC/DCs Razors Edge måste ju räknas? Dessutom är den så gammal att den är en klassiker.

Det är från och med nyss julpyntat hemma. ?
Jag gillar inte det. Inte alls. Det ser så himla stökigt ut, inte alls stramt och kalt som jag vill ha det och blir lugn av. Saker dräller här och där. Prylar som inte fyller funktion utan bara "är fina" begriper jag inte. Nåväl, jag får väl se det som KBT i drygt en månad. ? (Typ 20 keramik- och tygtomtar bara i köket)

Nu ska jag dricka sprit. Inte glögg. Iaf inte utan massor av rom i.
Hah.
Är upp till bollarna i duplo jag, hade inte ens märkt 20 tomtar. :hihi
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Fast hur får man in kantbalkarna när plintarna står där dom ska ligga?

Avloppet och el tänkte jag nog se till att få nergrävt från början, jag vill ändå ha hit en grävare för lite annat.

Fast det slog mig efter jag skrev att man borde kanske börja med en torpargrund. Sedan sätta upp stolpar och tak.
Måste du ha kantbalk?
Jag tänkte mer att "ramen" till garaget får stå kvar på plintarna och sedan lägga lecablock eller annat material närmast marken upp till träväggen.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Måste du ha kantbalk?
Jag tänkte mer att "ramen" till garaget får stå kvar på plintarna och sedan lägga lecablock eller annat material närmast marken upp till träväggen.

Nej, det finns inga måsten, bara några problem som jag upplever som problematiska när man vill göra saker i fel ordning.
Någon slags ram måste man väl ha för att gjuta golvet.

Känns ju inte helt enkelt att få in lekablocken under en befintlig vägg.
Det kan nog gå, men hur tänker du dig golvet och markisoleringen då?
Menar du att plintarna och lekablocken blir ramen?
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Har Rydaholms värdshus bra mat? Andra tips i närheten mellan Alvesta och Värnamo? Det brådskar men gäller lunch. Bör vara lätthittat.

Später;
Fick bli värdshuset. Får se vad de säger.
 
Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Finns det något sätt att ta bilder i skumrask så att de blir ok utan att köpa kamera och objektiv för 100000 kr/st? Blixt kan ge tråkiga reflexer.
IMG_20211121_215239__01.jpg
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Finns det något sätt att ta bilder i skumrask så att de blir ok utan att köpa kamera och objektiv för 100000 kr/st? Blixt kan ge tråkiga reflexer.
View attachment 466038

Det finns väldigt få billiga sätt. Men ju modernare kamera och större sensor desto bättre högISO-prestanda.

Men det enklaste sättet är faktiskt att köpa ett hyfsat bra stativ. Det i kombination med fjärrstyrning av kameran gör att du vibrationsfritt kan använda långa slutartider vilket gör natten till dag. Jag tog fina nattbilder med min gamla Nikon FE tidigt 90-tal och ISO 50 film genom att exponera ca 2 minuter…

Så en Micro 4/3-kamera (Panasonic/Olympus) med kitoptik eller 12-60 och stativ ger en bra grund. Enkel att fjärrstyra med mobilen (Pana har mycket bättre app) och du får en beggad GX7 eller liknande för ca 2500 inkl optik.

Lätt och smidig nog att rymmas i tankväskan på hojen och den har sökare så att även vi gamlingar fixar att fotografera med den.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Men det enklaste sättet är faktiskt att köpa ett hyfsat bra stativ. Det i kombination med fjärrstyrning av kameran gör att du vibrationsfritt kan använda långa slutartider vilket gör natten till dag. Jag tog fina nattbilder med min gamla Nikon FE tidigt 90-tal och ISO 50 film genom att exponera ca 2 minuter…
Jag tror att det blir svårt att få djurlivet att stå still speciellt länge även om räven gärna lägger sig och vilar precis utanför vardagsrumsfönstret.
Jag köpte en "viltkamera" för nåt år sen och det blev halv-OK bilder, men jag fick ingen ordning på MMS-funktionen så det blev för meckigt att tanka ur bilder.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag tror att det blir svårt att få djurlivet att stå still speciellt länge även om räven gärna lägger sig och vilar precis utanför vardagsrumsfönstret.
Jag köpte en "viltkamera" för nåt år sen och det blev halv-OK bilder, men jag fick ingen ordning på MMS-funktionen så det blev för meckigt att tanka ur bilder.
Nejdå, du behöver inte gå upp på så långa slutartider idag när man fotograferar med ISO 25600 och liknande... (jfr 50 i mitt exempel, ett steg (halva tiden) till 100, ett till till 200 osv). Den förhållandevis gamla och billiga GX7 ger mycket fina bilder på ISO 3200.

Men vill man ha en skarp bild med tex en sekunds slutartid så är fjärrstyrd kamera på ett skapligt bra stativ grejen.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Hur ger man fan i att fynda tekniska prylar under "Black Friday"?
Man skaffar sig Bells Pares och åker på Fysioterapi för att "lära sig le" istället. Kikade lite på en större bildskärm till datorn, men nä... Jag skulle vilja ha en 32" 4:3 skärm för att krana kod. Titta på film/video, meh...
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Hur ger man fan i att fynda tekniska prylar under "Black Friday"?
Man har en hund som skall opereras på tisdag. Kostnad efter föräkringen har tagit sitt blir ca 20kkr. Tur att det bara är pengar. Och jag behöver ändå inget som säljs på BF.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top