Frågor man vågar ställa

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Hur kommer elpriset att slå mot våra pensionärer ?
Illa redan nu när dom inte har råd att gå till tandläkaren.
Nu lutar det förmodligen åt att dom tvingas göra ett val mellan mat och medicin.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Hur kommer elpriset att slå mot våra pensionärer ?
Visst känns det surt att elproducenter tjänar storkovan och att det är vi konsumenter som subventionerar detta politiska vansinne. Som jag föreslog tidigare på något fora, dela in Sverige i bensin-zoner så att det kostar 90 kronor litern i söder och 12 spänn i norr. Undras hur länge det då skulle ta innan högafflarna samlades framför regeringskansliet.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Bränsletillsatser alltså.
Är det bara ormolja eller kan de ha någon funktion?
Min dieselbil börjar ibland slänga felkoder när temperaturen kryper neråt -20. Har hört att dieseln blir trögflytande så bilen tror det är något fel på bränslesystemet. Ska tydligen behandlas med tillsatser.

Vad gäller?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Vad gällande diesel, förr i tiden ändrade man formulan på raffinaderiet med årstiden. Numera är det alltid "vinterdiesel". Ett byte av förfilter kan hjälpa. Paraffinutfällningen kan lindras med fotogen/lysfotogen och att du sen låter fordonet stå varmt över en natt.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Vart tog HIV/AIDS vägen?
Inte för att jag önskar tillbaka skiten, men från att ha varit toppdiskussionsämnen i alla media, till att inte nämnas med ett ord i pressen på ett par år nästan....vad hände? Utrotat? Ingen spridning? Fungerande mediciner?
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Vart tog HIV/AIDS vägen?
Inte för att jag önskar tillbaka skiten, men från att ha varit toppdiskussionsämnen i alla media, till att inte nämnas med ett ord i pressen på ett par år nästan....vad hände? Utrotat? Ingen spridning? Fungerande mediciner?


Jag hörde att dom pratade om det på radion för någon vecka sedan.
Det upptäckts ca 300 ny fall i Sverige varje år. Dom flesta är medelålders hetro män som varit utomlands.
Dom sa att upptäckts det i rimlig tid så kan det behandlas med medicin. Måste äta 2 tabletter varje dag resten av livet. Sköter man det så går det att få ner till omätbara nivå och du smittar inte någon annan.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Måste äta 2 tabletter varje dag resten av livet.
Säkert inte så hemskt som jag föreställer mig, jag är dessvärre lite av en dramatiker, men hur som helst något man aldrig får glömma bort, ... "annars!".

Hittade detta på vårdguiden:

Nästan som att vara *tvingad* att göra 50 armhävningar varje kväll, hela livet. Väldigt olustigt tycker jag.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Vart tog HIV/AIDS vägen?
Inte för att jag önskar tillbaka skiten, men från att ha varit toppdiskussionsämnen i alla media, till att inte nämnas med ett ord i pressen på ett par år nästan....vad hände? Utrotat? Ingen spridning? Fungerande mediciner?
Jag hörde att dom pratade om det på radion för någon vecka sedan.
Det upptäckts ca 300 ny fall i Sverige varje år. Dom flesta är medelålders hetro män som varit utomlands.
Dom sa att upptäckts det i rimlig tid så kan det behandlas med medicin. Måste äta 2 tabletter varje dag resten av livet. Sköter man det så går det att få ner till omätbara nivå och du smittar inte någon annan.
Detta!
Jag jobbar med kliniska analyser bl.a. för HIV, och vi har främst två stora grupper av nyupptäckta smittade. Dels har vi migranterna, men eftersom alla testas när de kommer till Sverige upptäcks de direkt. Dels har vi också till synes helt vanliga hetero Svennebananer med stabila liv och familjer. Man kan i dessa fall misstänka att det gått lite vilt till på någon Thailandssemester. Helsvenska familjemän är ju normalt ingen högriskgrupp, så sjukdomen brukar gå rätt långt innan husläkaren kommer på tanken att testa för HIV.

Sedan har vi förståss ytterligare två klassiska högriskgrupper; missbrukare och homosexuella män, men i dessa grupper verkar medvetenheten vara betydligt högre och de som blir smittade identifieras snabbt och kommer under behandling, vilket bryter smittkedjan.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Detta!
Jag jobbar med kliniska analyser bl.a. för HIV, och vi har främst två stora grupper av nyupptäckta smittade. Dels har vi migranterna, men eftersom alla testas när de kommer till Sverige upptäcks de direkt. Dels har vi också till synes helt vanliga hetero Svennebananer med stabila liv och familjer. Man kan i dessa fall misstänka att det gått lite vilt till på någon Thailandssemester. Helsvenska familjemän är ju normalt ingen högriskgrupp, så sjukdomen brukar gå rätt långt innan husläkaren kommer på tanken att testa för HIV.

Sedan har vi förståss ytterligare två klassiska högriskgrupper; missbrukare och homosexuella män, men i dessa grupper verkar medvetenheten vara betydligt högre och de som blir smittade identifieras snabbt och kommer under behandling, vilket bryter smittkedjan.

Kan det inte ta lång tid tar det innan det bryter ut så att det märks? Jag tänker att en familjeman med ordnat liv kan ju haft ett vilt liv innan han blev familjefar.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Kan det inte ta lång tid tar det innan det bryter ut så att det märks? Jag tänker att en familjeman med ordnat liv kan ju haft ett vilt liv innan han blev familjefar.
En person med obehandlad HIV är smittsam även under den symptomfria latensperioden och det finns en överhängande risk att smitta sin nya fasta partner. Smittan hos denna kvinna upptäcks vid gravidscreening och smittspårning påbörjas.

Detta är alltså sällsynt. Vanligare är att mannen i familjen smittas några år efter att barnen fötts och kanske sexlivet i det fasta förhållandet inte är så spännande längre.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
En person med obehandlad HIV är smittsam även under den symptomfria latensperioden och det finns en överhängande risk att smitta sin nya fasta partner. Smittan hos denna kvinna upptäcks vid gravidscreening och smittspårning påbörjas.

Detta är alltså sällsynt. Vanligare är att mannen i familjen smittas några år efter att barnen fötts och kanske sexlivet i det fasta förhållandet inte är så spännande längre.
Testas kvinnor mot HIV under graviditeten? Inget jag hörde talas om när vi väntade barn för ett par år sedan.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
En person med obehandlad HIV är smittsam även under den symptomfria latensperioden och det finns en överhängande risk att smitta sin nya fasta partner. Smittan hos denna kvinna upptäcks vid gravidscreening och smittspårning påbörjas.

Detta är alltså sällsynt. Vanligare är att mannen i familjen smittas några år efter att barnen fötts och kanske sexlivet i det fasta förhållandet inte är så spännande längre.

Du menar att det hypotetiskt kunde skett innan familjebildningen men att partnern också skulle vara smittad i så fall?
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top