Frågor man vågar ställa

Hur f-n kan två fartyg krocka på öppet vatten? :va
Ett fartyg har kursen inställd i Autopiloten.
Och det finns inget nyktert befäl på plats på bryggan / i styrhytten.
För övrigt skedde väl påkörningen på natten och det är inte självklart hur man tolkar en blipp på en radarskärm. Även om här vid Bornholm var väl fylla graverande omständighet.
Kolla lite på bakgrunden till krocken mellan Stockholm och Andrea Doria utanför New York.
Man måste plotta radarblippen för att kunna avgöra hastighet och kurs på ett fartyg !
Det går inte att se hastighet och kurs enbart från blippen på skärmen !
 
Last edited:
Yrkesfartyg med lite storlek har ju i princip alltid AIS.
Med AIS och hyfsat modern radar med kollisionsvarning får man vara bra full för att lyckas kollidera.
Man kan ju kolla på marintraffic.com så ser man hur många fartyg som är i rörelse och det är lätt att förstå att det kräver en del av vakthavande men framför allt AIS underlättar.
Men, som med allt annat så går det ju att låta bli att ha det, eller köra i reciever mode bara eller inte ha kollisionsvarningen på eller felinställd.
Beträffande radar så med lite vana så ser man rätt väl vad som händer ikring en.
 
Yrkesfartyg med lite storlek har ju i princip alltid AIS.
Med AIS och hyfsat modern radar med kollisionsvarning får man vara bra full för att lyckas kollidera.
Man kan ju kolla på marintraffic.com så ser man hur många fartyg som är i rörelse och det är lätt att förstå att det kräver en del av vakthavande men framför allt AIS underlättar.
Men, som med allt annat så går det ju att låta bli att ha det, eller köra i reciever mode bara eller inte ha kollisionsvarningen på eller felinställd.
Beträffande radar så med lite vana så ser man rätt väl vad som händer ikring en.
AIS Radar och Kollisionsvarning är ju bara verktyg, finns ingen nykter person på bryggan kan man ha hur många varningssystem som helst och dom gör absolut ingen nytta.

Någon måste ju göra undanmanövern också
 
Bästa appen (för android) att klona och använda bonuskort med? Jag är trött på att bära med mig onödiga kort, och i playbutiken finns det alldeles för många att välja mellan ...
 
AIS Radar och Kollisionsvarning är ju bara verktyg, finns ingen nykter person på bryggan kan man ha hur många varningssystem som helst och dom gör absolut ingen nytta.

Någon måste ju göra undanmanövern också
så är det , 360° uppsikt ständigt, finns ingen ursäkt för annat.
Jag har alltid undrat hur ensamseglare löser det.
 
Yrkesfartyg med lite storlek har ju i princip alltid AIS.
Med AIS och hyfsat modern radar med kollisionsvarning får man vara bra full för att lyckas kollidera.
Man kan ju kolla på marintraffic.com så ser man hur många fartyg som är i rörelse och det är lätt att förstå att det kräver en del av vakthavande men framför allt AIS underlättar.
Men, som med allt annat så går det ju att låta bli att ha det, eller köra i reciever mode bara eller inte ha kollisionsvarningen på eller felinställd.
Beträffande radar så med lite vana så ser man rätt väl vad som händer ikring en.
AIS skall man inte ha som primär källa till trafikinhämntning. Radarn ser i princip allt man behöver se. Radarn är det primära verktyget.
Sen, är OOW full kan man ha hur många radar som helst utan att det hjälper...
 
Någon som vet var man kan köpa den här sortens tändare? Sjukt bra, är som en blåslampa.

20211226_174632.jpg20211226_174727.jpg
 
Testas kvinnor mot HIV under graviditeten? Inget jag hörde talas om när vi väntade barn för ett par år sedan.
Kanske skiljer sej mellan olika regioner men i Region Västerbotten testas varenda en. Förutsatt förstås att de faktiskt kommer i kontakt med MVC under havandeskapet.
Du menar att det hypotetiskt kunde skett innan familjebildningen men att partnern också skulle vara smittad i så fall?
Japp. Givetvis kan mannen ha smittats innan familjebildningen, men det är väldigt få människor som är "Long-term non progressors" så obehandlad HIV brukar ganska snart göra att en individ börjar söka sjukvård p.g.a. olika symptom.
 
En fråga.

Det är ingen som kan lägga en Yamaha vmax 800 på posten? Eller en Rx1 eller vad nu skidos hette. O hyra ut i en vecka so postar jag den i retur.

Vi fick 25 cm snö i natt o mer kommer?? har skottat snö i ett par timmar med snöskyffel o 4hjulingen med snöblad har snällt fått titta på efter en turIMG-20211228-WA0000.jpeg
 
Att stifta dylika lagar vittnar om en bortom räddning förlorad uppfattning om reella samhällsproblem.
Det ena utesluter väl inte det andra. En Singapore-resa i slutet av 80-talet där dessa regler gällde redan då var en angenäm upplevelse, rent och snyggt överallt där folk vistades. Då rökandes (slutade 2002) gick man med mobil askkopp i fickan. Bortskänkes till behövande rökare, själv snusar jag bara numera.
 
Är en fyrhjuling en mc bara för att den är reggad som en sån? Jag har inte kört mer än 10-15 meter tvåhjuling i december och det ser mörkt ut för att lyckas köra mer med all jävla snö.
Det får blir någon timme snöflytt ikväll.?
 
Är en fyrhjuling en mc bara för att den är reggad som en sån? Jag har inte kört mer än 10-15 meter tvåhjuling i december och det ser mörkt ut för att lyckas köra mer med all jävla snö.
Det får blir någon timme snöflytt ikväll.?

En motorcykel får ha fyra hjul så länge den väger under en viss vikt.

Fyrhjulingar över en viss vikt måste registreras som bil, eller lastbil.

För bil finns det nog ingen minimivikt så det är nog ett överlapp där någonstans med fyrhjulingar som kan registreras både som bil och motorcykel.
 
En motorcykel får ha fyra hjul så länge den väger under en viss vikt.

Fyrhjulingar över en viss vikt måste registreras som bil, eller lastbil.

För bil finns det nog ingen minimivikt så det är nog ett överlapp där någonstans med fyrhjulingar som kan registreras både som bil och motorcykel.
Kawan e terräng regad så ingen bes låg skatt o får framföras på allmänväg i max 25 km
 
Min plingplong väger 355 kg står det i papperen. Det känns inte som en motorcykel...
 
Boys. Jag tog mitt A-kort förra året, kommer ihåg att jag under teorin pluggade på om just vikter och kategorier, vad jag tror dom vill man ska kunna. Varför man ska kunna det vet jag inte då mitt mål var MC *med två hjul*, inget annat.

Hur som helst verkar jag ha glömt bort allt det där, enligt mig är "motorcykel" en cykel med motor, dvs tvåhjuling med motor. En fyrhjuling / ATV är något jag bara sett i tv-spel, eller i ögonvrån när man kört förbi en och annan bondgård på landsbyggden.
 

Transportstyrelsen skrev:​

Fyrhjulig motorcykel

Motorfordon med fyra hjul, som får väga högst 450 kg utan last och som inte räknas som moped. Om motorcykeln är inrättad för godsbefordran får den väga 600 kg utan last. För fordon med eldrift räknas inte vikten av batterier in i fordonets vikt. Den maximala nettomotoreffekten får inte överstiga 15 kilowatt.
-+-+-+
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top