Frågor man vågar ställa

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hur f-n kan två fartyg krocka på öppet vatten? :va
Ett fartyg har kursen inställd i Autopiloten.
Och det finns inget nyktert befäl på plats på bryggan / i styrhytten.
För övrigt skedde väl påkörningen på natten och det är inte självklart hur man tolkar en blipp på en radarskärm. Även om här vid Bornholm var väl fylla graverande omständighet.
Kolla lite på bakgrunden till krocken mellan Stockholm och Andrea Doria utanför New York.
Man måste plotta radarblippen för att kunna avgöra hastighet och kurs på ett fartyg !
Det går inte att se hastighet och kurs enbart från blippen på skärmen !
 
Last edited:

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Yrkesfartyg med lite storlek har ju i princip alltid AIS.
Med AIS och hyfsat modern radar med kollisionsvarning får man vara bra full för att lyckas kollidera.
Man kan ju kolla på marintraffic.com så ser man hur många fartyg som är i rörelse och det är lätt att förstå att det kräver en del av vakthavande men framför allt AIS underlättar.
Men, som med allt annat så går det ju att låta bli att ha det, eller köra i reciever mode bara eller inte ha kollisionsvarningen på eller felinställd.
Beträffande radar så med lite vana så ser man rätt väl vad som händer ikring en.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Yrkesfartyg med lite storlek har ju i princip alltid AIS.
Med AIS och hyfsat modern radar med kollisionsvarning får man vara bra full för att lyckas kollidera.
Man kan ju kolla på marintraffic.com så ser man hur många fartyg som är i rörelse och det är lätt att förstå att det kräver en del av vakthavande men framför allt AIS underlättar.
Men, som med allt annat så går det ju att låta bli att ha det, eller köra i reciever mode bara eller inte ha kollisionsvarningen på eller felinställd.
Beträffande radar så med lite vana så ser man rätt väl vad som händer ikring en.
AIS Radar och Kollisionsvarning är ju bara verktyg, finns ingen nykter person på bryggan kan man ha hur många varningssystem som helst och dom gör absolut ingen nytta.

Någon måste ju göra undanmanövern också
 

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Bästa appen (för android) att klona och använda bonuskort med? Jag är trött på att bära med mig onödiga kort, och i playbutiken finns det alldeles för många att välja mellan ...
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
AIS Radar och Kollisionsvarning är ju bara verktyg, finns ingen nykter person på bryggan kan man ha hur många varningssystem som helst och dom gör absolut ingen nytta.

Någon måste ju göra undanmanövern också
så är det , 360° uppsikt ständigt, finns ingen ursäkt för annat.
Jag har alltid undrat hur ensamseglare löser det.
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Yrkesfartyg med lite storlek har ju i princip alltid AIS.
Med AIS och hyfsat modern radar med kollisionsvarning får man vara bra full för att lyckas kollidera.
Man kan ju kolla på marintraffic.com så ser man hur många fartyg som är i rörelse och det är lätt att förstå att det kräver en del av vakthavande men framför allt AIS underlättar.
Men, som med allt annat så går det ju att låta bli att ha det, eller köra i reciever mode bara eller inte ha kollisionsvarningen på eller felinställd.
Beträffande radar så med lite vana så ser man rätt väl vad som händer ikring en.
AIS skall man inte ha som primär källa till trafikinhämntning. Radarn ser i princip allt man behöver se. Radarn är det primära verktyget.
Sen, är OOW full kan man ha hur många radar som helst utan att det hjälper...
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Någon som vet var man kan köpa den här sortens tändare? Sjukt bra, är som en blåslampa.

20211226_174632.jpg20211226_174727.jpg
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Testas kvinnor mot HIV under graviditeten? Inget jag hörde talas om när vi väntade barn för ett par år sedan.
Kanske skiljer sej mellan olika regioner men i Region Västerbotten testas varenda en. Förutsatt förstås att de faktiskt kommer i kontakt med MVC under havandeskapet.
Du menar att det hypotetiskt kunde skett innan familjebildningen men att partnern också skulle vara smittad i så fall?
Japp. Givetvis kan mannen ha smittats innan familjebildningen, men det är väldigt få människor som är "Long-term non progressors" så obehandlad HIV brukar ganska snart göra att en individ börjar söka sjukvård p.g.a. olika symptom.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
En fråga.

Det är ingen som kan lägga en Yamaha vmax 800 på posten? Eller en Rx1 eller vad nu skidos hette. O hyra ut i en vecka so postar jag den i retur.

Vi fick 25 cm snö i natt o mer kommer?? har skottat snö i ett par timmar med snöskyffel o 4hjulingen med snöblad har snällt fått titta på efter en turIMG-20211228-WA0000.jpeg
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Att stifta dylika lagar vittnar om en bortom räddning förlorad uppfattning om reella samhällsproblem.
Det ena utesluter väl inte det andra. En Singapore-resa i slutet av 80-talet där dessa regler gällde redan då var en angenäm upplevelse, rent och snyggt överallt där folk vistades. Då rökandes (slutade 2002) gick man med mobil askkopp i fickan. Bortskänkes till behövande rökare, själv snusar jag bara numera.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Är en fyrhjuling en mc bara för att den är reggad som en sån? Jag har inte kört mer än 10-15 meter tvåhjuling i december och det ser mörkt ut för att lyckas köra mer med all jävla snö.
Det får blir någon timme snöflytt ikväll.?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Är en fyrhjuling en mc bara för att den är reggad som en sån? Jag har inte kört mer än 10-15 meter tvåhjuling i december och det ser mörkt ut för att lyckas köra mer med all jävla snö.
Det får blir någon timme snöflytt ikväll.?

En motorcykel får ha fyra hjul så länge den väger under en viss vikt.

Fyrhjulingar över en viss vikt måste registreras som bil, eller lastbil.

För bil finns det nog ingen minimivikt så det är nog ett överlapp där någonstans med fyrhjulingar som kan registreras både som bil och motorcykel.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
En motorcykel får ha fyra hjul så länge den väger under en viss vikt.

Fyrhjulingar över en viss vikt måste registreras som bil, eller lastbil.

För bil finns det nog ingen minimivikt så det är nog ett överlapp där någonstans med fyrhjulingar som kan registreras både som bil och motorcykel.
Kawan e terräng regad så ingen bes låg skatt o får framföras på allmänväg i max 25 km
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Min plingplong väger 355 kg står det i papperen. Det känns inte som en motorcykel...
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Boys. Jag tog mitt A-kort förra året, kommer ihåg att jag under teorin pluggade på om just vikter och kategorier, vad jag tror dom vill man ska kunna. Varför man ska kunna det vet jag inte då mitt mål var MC *med två hjul*, inget annat.

Hur som helst verkar jag ha glömt bort allt det där, enligt mig är "motorcykel" en cykel med motor, dvs tvåhjuling med motor. En fyrhjuling / ATV är något jag bara sett i tv-spel, eller i ögonvrån när man kört förbi en och annan bondgård på landsbyggden.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika

Transportstyrelsen skrev:​

Fyrhjulig motorcykel

Motorfordon med fyra hjul, som får väga högst 450 kg utan last och som inte räknas som moped. Om motorcykeln är inrättad för godsbefordran får den väga 600 kg utan last. För fordon med eldrift räknas inte vikten av batterier in i fordonets vikt. Den maximala nettomotoreffekten får inte överstiga 15 kilowatt.
-+-+-+
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top