Folkesson 1.00.11

Chris Ash skrev:
Iofs är jag tacksam över att den är så lättmekad och billig i drift jämfört med vad en motsvarande fyrtaktare hade varit.
Hur kan du vara så säker på det? Vilken jämförelse ligger till grund för denna slutsats?
 
valmers skrev:
Hur kan du vara så säker på det? Vilken jämförelse ligger till grund för denna slutsats?


Ok, eftersom jag utgår från att detta är uppriktigt menat och ingen spontan spydighet så ska jag redogöra för min slutsats och hur jag kom fram till den.

1. Lättmekandet, kräver egentligen ingen närmare förklaring. En fyrtaktsracer hade antagligen haft ett helt gäng smarta lösningar för att underlätta skruvande men den kommer alltid att vara mer komplicerat uppbyggd än en tvåtaktare och därför vara jobbigare att ha "ute i fält".

2. Billigare i drift, Goodstuff publicerade följande bytesintervaller för en Yamaha YZR M1

Kamkedja: 60 mil
Kolvar, ventiler 80 mil
Vev och ramlager 150 mil
Vevaxel:400 mil
Vevhus:500 mil

Det finns ingen anledning att tro att produktionsracern i en möjlig framtida liten fyrtaktsklass skulle ha lägre service/bytesintervaller.

Motsvarande siffror för min Yamaha TZ är
Kolv: 50 mil
Vevaxelrenovering: 200 mil

Dessutom tillkommer omnikasilning av cylinder, säg en gång var 150-200:e mil(beror lite på vilket material man använder).

Det finns anledning att tro att bara priset på kolv+ventiler+kamkedja kraftigt kommer att överstiga de 1000kr som jag ger för två stycken kolvar. (efter 80 mils körning). Sen har vi de övriga åtgärderna med, för att inte tala om vad ett haveri på en fyrtaktare kostar, kontra tvåtaktaren.
 
Chrille skrev:
Glädjekalkyler.

Men det gäller oss alla.

Nä, naturligtvis är man ingen spåman, men jag jämför Yamahas siffror, ska jag vara ärlig så kör jag skiten betydligt längre an vad de rekommenderar, men det utelämnade jag.
 
Chris Ash skrev:
Nä, naturligtvis är man ingen spåman, men jag jämför Yamahas siffror, ska jag vara ärlig så kör jag skiten betydligt längre an vad de rekommenderar, men det utelämnade jag.
Bah du brukar bara köra tre varv innan du sprutar gojs på hela banan, dessutom ska du få råpisk på nästa tisdag...

Kanske
 
GSXR1100R skrev:
Bah du brukar bara köra tre varv innan du sprutar gojs på hela banan, dessutom ska du få råpisk på nästa tisdag...

Kanske

Sprutar gojs brukar ni klara bra själv....

Vad gäller nästa tisdag så vet både du och jag hur det kommer att sluta.... :rolleyes:
 
Chris Ash skrev:
Ok, eftersom jag utgår från att detta är uppriktigt menat och ingen spontan spydighet så ska jag redogöra för min slutsats och hur jag kom fram till den.

--------------------------------------------------------------------------
Nu jämför du ju med en MotoGP-räser, vilket väl inte är helt relevant.
 
valmers skrev:
Nu jämför du ju med en MotoGP-räser, vilket väl inte är helt relevant.

Faktiskt är det det, även om man inte kan tro det så gick min gamla hög också i VM för några år sen, har en hel hög med kitkolvar som gick runt 50 mil kvar från den tiden så bytesintervallerna som står i boken brukar följas av VM-teamen. En sån liten fyrtaktsracer hade ju knappast haft lägre trimningsgrad än en Motogp hoj.
 
Chris Ash skrev:
Sprutar gojs brukar ni klara bra själv....

Vad gäller nästa tisdag så vet både du och jag hur det kommer att sluta.... :rolleyes:
Vit signalrök ifrån dig betyder att du är redo att bli omkörd :tungan
 
Chris Ash skrev:
Faktiskt är det det, även om man inte kan tro det så gick min gamla hög också i VM för några år sen, har en hel hög med kitkolvar som gick runt 50 mil kvar från den tiden så bytesintervallerna som står i boken brukar följas av VM-teamen. En sån liten fyrtaktsracer hade ju knappast haft lägre trimningsgrad än en Motogp hoj.

Hehe, pratade med Micke Larsson(mårtenssons mek, och stiggys fd mek). När Johan körde Suzuki 250, så kördes de kolvarna över 130 mil, och var inte riktigt inkörda förrän efter dryga 30 mil. Den gav inte full effekt förrän den var inkörd.

Alltså, en riktigt hårt trimmad fyrtaktare kostar mer i drift och underhåll än dito tvåtakt, iaf i dagsläget, man säger ju att förra årets desmosedici kostat över en kvarts miljard att ta fram, hondan ännu mer. Visserligen kan man dra nytta av den tekniken för att ta fram mindre cyklar som blir billigare per styck. Men underhållet blir inte billigare, och det finns en anledning till varför 125 och 250-teamen inte vill åka fyrtakt än så länge, nämligen att det kostar för mycket.

Sen är det så att vevlager inte håller bättre för fyrtakt eller tvåtakt, eller att lagersäten skulle hålla bättre för en fyrtaktare, vad får folk sådant ifrån?
Ja, en racer har mindre marginaler, man kör inte i lika mycket gods, samtidigt är det oftast betydligt mindre toleranser, d.v.s man godkänner inte halvpissigt gjutna block etc.
 
oFFkeFF skrev:
Hehe, pratade med Micke Larsson(mårtenssons mek, och stiggys fd mek). När Johan körde Suzuki 250, så kördes de kolvarna över 130 mil, och var inte riktigt inkörda förrän efter dryga 30 mil. Den gav inte full effekt förrän den var inkörd.

Alltså, en riktigt hårt trimmad fyrtaktare kostar mer i drift och underhåll än dito tvåtakt, iaf i dagsläget, man säger ju att förra årets desmosedici kostat över en kvarts miljard att ta fram, hondan ännu mer. Visserligen kan man dra nytta av den tekniken för att ta fram mindre cyklar som blir billigare per styck. Men underhållet blir inte billigare, och det finns en anledning till varför 125 och 250-teamen inte vill åka fyrtakt än så länge, nämligen att det kostar för mycket.

Sen är det så att vevlager inte håller bättre för fyrtakt eller tvåtakt, eller att lagersäten skulle hålla bättre för en fyrtaktare, vad får folk sådant ifrån?
Ja, en racer har mindre marginaler, man kör inte i lika mycket gods, samtidigt är det oftast betydligt mindre toleranser, d.v.s man godkänner inte halvpissigt gjutna block etc.

Det var nog iofs smidda kolvar. De går ju att köra väldigt långt och tar tid att köra in.
 
Chris Ash skrev:
Fast det är ju en tvitaktare, det är det mumlan får allergiska utslag av..... :hihi
Nej, det jag får utslag av är när folk ständigt ska tala om hur tung, dyr, klumpig all fyrtaktsracing är.
 
Chris Ash skrev:
Ok, eftersom jag utgår från att detta är uppriktigt menat och ingen spontan spydighet så ska jag redogöra för min slutsats och hur jag kom fram till den.

1. Lättmekandet, kräver egentligen ingen närmare förklaring. En fyrtaktsracer hade antagligen haft ett helt gäng smarta lösningar för att underlätta skruvande men den kommer alltid att vara mer komplicerat uppbyggd än en tvåtaktare och därför vara jobbigare att ha "ute i fält".



QUOTE]
Nu är det ju så att lättmekat kan ju oxå betyda att man inte behöver meka så ofta. Ute i fält inskränker sej de flesta fyrtaktsåkares skruvning till att kolla oljan och tanka. Tvåtaktsfolket måste skruva efter i stort sett varje pass.Om inte detta betyder "jobbigare i fält" så har du snurrat bort mej fullständigt.
 
Nr:18 skrev:
Nej, det jag får utslag av är när folk ständigt ska tala om hur tung, dyr, klumpig all fyrtaktsracing är.
Ähhh du bara surar för att det inte finns någon tvitaktare med moment nog att släpa dig runt en bana :tungan

Duckar för vedergällning
 
Nr:18 skrev:
Tvåtaktsfolket måste skruva efter i stort sett varje pass. Om inte detta betyder "jobbigare i fält" så har du snurrat bort mej fullständigt.

Men vad som är jobbigt eller ej är ju helt subjektivt. Att somliga faktiskt väljer hojar som kräver mer arbete bör bero på att uppoffringen är värd den mer intensiva körupplevelsen – för dem. End of story.
 
Nyteknik skrev:
Men vad som är jobbigt eller ej är ju helt subjektivt. Att somliga faktiskt väljer hojar som kräver mer arbete bör bero på att uppoffringen är värd den mer intensiva körupplevelsen – för dem. End of story.
Men du kör ju inget, kom ut ur garaget din stofil :tungan
 
Nr:18 skrev:
Chris Ash skrev:
Ok, eftersom jag utgår från att detta är uppriktigt menat och ingen spontan spydighet så ska jag redogöra för min slutsats och hur jag kom fram till den.

1. Lättmekandet, kräver egentligen ingen närmare förklaring. En fyrtaktsracer hade antagligen haft ett helt gäng smarta lösningar för att underlätta skruvande men den kommer alltid att vara mer komplicerat uppbyggd än en tvåtaktare och därför vara jobbigare att ha "ute i fält".



QUOTE]
Nu är det ju så att lättmekat kan ju oxå betyda att man inte behöver meka så ofta. Ute i fält inskränker sej de flesta fyrtaktsåkares skruvning till att kolla oljan och tanka. Tvåtaktsfolket måste skruva efter i stort sett varje pass.Om inte detta betyder "jobbigare i fält" så har du snurrat bort mej fullständigt.

Jepp, men fixa du fram en fyrtaktshoj på sisådär 250 kubik som kan konkurrera med en tvåtakts 125 racer (den möjliga ersättaren i framtiden blir just en 250cc fyrtaktare) och kör runt en säsong och bara tanka och byt olja. Sen ska jag böja mig ner och kyssa dina fötter om den hållit ihop.
 
GSXR1100R skrev:
Men du kör ju inget, kom ut ur garaget din stofil :tungan

Jag ska till Sviestad imorgon. :tummenupp

Edit: nu ner i garaget och...

• Sätta ihop de nya ljuddämparrören som Racerpelles kompis har lindat. Grymma!

• Byta ut 13-drevet fram mot 15.

• Sätta i mindre huvudmunstycken.

Allt för att köra ifrån Teddy och Goodstuff imorgon.

:banana

Det var något annat också...hmmm...
 
Last edited:
Back
Top