Hur kan du vara så säker på det? Vilken jämförelse ligger till grund för denna slutsats?Chris Ash skrev:Iofs är jag tacksam över att den är så lättmekad och billig i drift jämfört med vad en motsvarande fyrtaktare hade varit.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Hur kan du vara så säker på det? Vilken jämförelse ligger till grund för denna slutsats?Chris Ash skrev:Iofs är jag tacksam över att den är så lättmekad och billig i drift jämfört med vad en motsvarande fyrtaktare hade varit.
valmers skrev:. Vilken jämförelse ligger till grund för denna slutsats?
valmers skrev:Hur kan du vara så säker på det? Vilken jämförelse ligger till grund för denna slutsats?
Chrille skrev:Glädjekalkyler.
Men det gäller oss alla.
Bah du brukar bara köra tre varv innan du sprutar gojs på hela banan, dessutom ska du få råpisk på nästa tisdag...Chris Ash skrev:Nä, naturligtvis är man ingen spåman, men jag jämför Yamahas siffror, ska jag vara ärlig så kör jag skiten betydligt längre an vad de rekommenderar, men det utelämnade jag.
GSXR1100R skrev:Bah du brukar bara köra tre varv innan du sprutar gojs på hela banan, dessutom ska du få råpisk på nästa tisdag...
Kanske
Nu jämför du ju med en MotoGP-räser, vilket väl inte är helt relevant.Chris Ash skrev:Ok, eftersom jag utgår från att detta är uppriktigt menat och ingen spontan spydighet så ska jag redogöra för min slutsats och hur jag kom fram till den.
--------------------------------------------------------------------------
valmers skrev:Nu jämför du ju med en MotoGP-räser, vilket väl inte är helt relevant.
valmers skrev:Nu jämför du ju med en MotoGP-räser, vilket väl inte är helt relevant.
Vit signalrök ifrån dig betyder att du är redo att bli omkördChris Ash skrev:Sprutar gojs brukar ni klara bra själv....
Vad gäller nästa tisdag så vet både du och jag hur det kommer att sluta....![]()
Chris Ash skrev:Faktiskt är det det, även om man inte kan tro det så gick min gamla hög också i VM för några år sen, har en hel hög med kitkolvar som gick runt 50 mil kvar från den tiden så bytesintervallerna som står i boken brukar följas av VM-teamen. En sån liten fyrtaktsracer hade ju knappast haft lägre trimningsgrad än en Motogp hoj.
oFFkeFF skrev:Hehe, pratade med Micke Larsson(mårtenssons mek, och stiggys fd mek). När Johan körde Suzuki 250, så kördes de kolvarna över 130 mil, och var inte riktigt inkörda förrän efter dryga 30 mil. Den gav inte full effekt förrän den var inkörd.
Alltså, en riktigt hårt trimmad fyrtaktare kostar mer i drift och underhåll än dito tvåtakt, iaf i dagsläget, man säger ju att förra årets desmosedici kostat över en kvarts miljard att ta fram, hondan ännu mer. Visserligen kan man dra nytta av den tekniken för att ta fram mindre cyklar som blir billigare per styck. Men underhållet blir inte billigare, och det finns en anledning till varför 125 och 250-teamen inte vill åka fyrtakt än så länge, nämligen att det kostar för mycket.
Sen är det så att vevlager inte håller bättre för fyrtakt eller tvåtakt, eller att lagersäten skulle hålla bättre för en fyrtaktare, vad får folk sådant ifrån?
Ja, en racer har mindre marginaler, man kör inte i lika mycket gods, samtidigt är det oftast betydligt mindre toleranser, d.v.s man godkänner inte halvpissigt gjutna block etc.
Nej, det jag får utslag av är när folk ständigt ska tala om hur tung, dyr, klumpig all fyrtaktsracing är.Chris Ash skrev:Fast det är ju en tvitaktare, det är det mumlan får allergiska utslag av.....![]()
Chris Ash skrev:Ok, eftersom jag utgår från att detta är uppriktigt menat och ingen spontan spydighet så ska jag redogöra för min slutsats och hur jag kom fram till den.
1. Lättmekandet, kräver egentligen ingen närmare förklaring. En fyrtaktsracer hade antagligen haft ett helt gäng smarta lösningar för att underlätta skruvande men den kommer alltid att vara mer komplicerat uppbyggd än en tvåtaktare och därför vara jobbigare att ha "ute i fält".
QUOTE]
Nu är det ju så att lättmekat kan ju oxå betyda att man inte behöver meka så ofta. Ute i fält inskränker sej de flesta fyrtaktsåkares skruvning till att kolla oljan och tanka. Tvåtaktsfolket måste skruva efter i stort sett varje pass.Om inte detta betyder "jobbigare i fält" så har du snurrat bort mej fullständigt.
Ähhh du bara surar för att det inte finns någon tvitaktare med moment nog att släpa dig runt en banaNr:18 skrev:Nej, det jag får utslag av är när folk ständigt ska tala om hur tung, dyr, klumpig all fyrtaktsracing är.
Käften, gubbeGSXR1100R skrev:Ähhh du bara surar för att det inte finns någon tvitaktare med moment nog att släpa dig runt en bana![]()
Duckar för vedergällning
Nr:18 skrev:Tvåtaktsfolket måste skruva efter i stort sett varje pass. Om inte detta betyder "jobbigare i fält" så har du snurrat bort mej fullständigt.
Men du kör ju inget, kom ut ur garaget din stofilNyteknik skrev:Men vad som är jobbigt eller ej är ju helt subjektivt. Att somliga faktiskt väljer hojar som kräver mer arbete bör bero på att uppoffringen är värd den mer intensiva körupplevelsen – för dem. End of story.
Nr:18 skrev:Chris Ash skrev:Ok, eftersom jag utgår från att detta är uppriktigt menat och ingen spontan spydighet så ska jag redogöra för min slutsats och hur jag kom fram till den.
1. Lättmekandet, kräver egentligen ingen närmare förklaring. En fyrtaktsracer hade antagligen haft ett helt gäng smarta lösningar för att underlätta skruvande men den kommer alltid att vara mer komplicerat uppbyggd än en tvåtaktare och därför vara jobbigare att ha "ute i fält".
QUOTE]
Nu är det ju så att lättmekat kan ju oxå betyda att man inte behöver meka så ofta. Ute i fält inskränker sej de flesta fyrtaktsåkares skruvning till att kolla oljan och tanka. Tvåtaktsfolket måste skruva efter i stort sett varje pass.Om inte detta betyder "jobbigare i fält" så har du snurrat bort mej fullständigt.
Jepp, men fixa du fram en fyrtaktshoj på sisådär 250 kubik som kan konkurrera med en tvåtakts 125 racer (den möjliga ersättaren i framtiden blir just en 250cc fyrtaktare) och kör runt en säsong och bara tanka och byt olja. Sen ska jag böja mig ner och kyssa dina fötter om den hållit ihop.
GSXR1100R skrev:Men du kör ju inget, kom ut ur garaget din stofil![]()
Äldre än en gentleman
Vi har fotograferat en 100 ... |
|
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra
Att köra motorcykel handlar... |