Folkesson 1.00.11

oFFkeFF skrev:
Nu pratar i inte termer bättre/sämre utan snabbare/långsammare. SS600 är snabba och ligger ofta i närheten av 250r tider, sällan dock snabbare.. Vare sig det är vm-banor, eller på lilla ringen(knutstorp).
Det finns dock fler riktigt vassa förare i ss600/veidec än vad det gör i 250r, just nu är det egentligen bara Watz i 250 som matchar förarna i Veidec, och ja, fredde är snabb på vilken modell av cykel som helst, även om han föredrar 250's..

En ss600 är en gatcykel, som är lätt modifierad för att fungera på banan, en 250r är byggd enbart för bana, galnare chassigeometri, dyrare material, magfälgar, mindre gyrokrafter från motor osv. mycket lättare. Helt okörbar på gatan i stort sett. En gathoj är visserligen snabb, men det är alltid kompromisser, den ska ju kunna säljas för att snabbt produceras, och den ska gå att åka med på vanliga vägar, dessutom får den inte kosta för mycket när man tillverkar den.

Du kommer inte förstå skillnaden förrän du testat.
Trots detta så går det långsammare med en 250R på Knudan, med så extremt material borde väl Watz kunna piska Veidec gubbarna som harvar runt med sina moddade gathojar.

:rolleyes:

Nr:18 skrev:
Precis min poäng! :tummenupp Tvitaktsmaffian har fått nån kollektiv härdsmälta och kan inte tåla att 4-taktsracing kan vara exakt lika kul som det dom själva håller på med.

Öhh... Undrar vem som har härdsmälta egentligen.. Du gnäller konstant om tvåtakt, något som du inte ens själv testat, och avfärdar det som något konstigt/dåligt..
Du verkar dessutom inte förstå skillnaden på 170kg hoj och 100kg hoj på banan.
Och ja, det är klart andra kan ha kul med standardfyrtaktshojar på banan också, precis på samma sätt jag har mycket roligare med min 250r. Kan bara förklara det med att det är en helt annan känsla och feedback från chassit än vad det är från en standardmoppe. Motormässigt, visst 250'n är lite svårare iom det korta registret, bredare register är alltid önskbart, men hellre det vassa chassit och låga vikten kontra tung vikt och brett register.

oFFkeFF skrev:
Nu pratar i inte termer bättre/sämre utan snabbare/långsammare. SS600 är snabba och ligger ofta i närheten av 250r tider, sällan dock snabbare.. Vare sig det är vm-banor, eller på lilla ringen(knutstorp).
Det finns dock fler riktigt vassa förare i ss600/veidec än vad det gör i 250r, just nu är det egentligen bara Watz i 250 som matchar förarna i Veidec, och ja, fredde är snabb på vilken modell av cykel som helst, även om han föredrar 250's..

En ss600 är en gatcykel, som är lätt modifierad för att fungera på banan, en 250r är byggd enbart för bana, galnare chassigeometri, dyrare material, magfälgar, mindre gyrokrafter från motor osv. mycket lättare. Helt okörbar på gatan i stort sett. En gathoj är visserligen snabb, men det är alltid kompromisser, den ska ju kunna säljas för att snabbt produceras, och den ska gå att åka med på vanliga vägar, dessutom får den inte kosta för mycket när man tillverkar den.

Du kommer inte förstå skillnaden förrän du testat.
En SS600 har inte speciellt mycket gemensamt med en gat-600:a. Dags att inse att VM-hojar, oavsett klass, inte är ombyggda gathojar. Granska en CBR600RR som står hos Jimmy L i södertälje, delarna som den hojen är byggd av är lika mycket gathoj som prylarna din hoj är byggd av. Vad i chassigeometrin är så mycket galnare på en 250R? Vilken vinkel menar du? Mindre gyrokrafter beror på motorstorleken och vikten på hjul osv, inte på att det är just en "räser"[TM]. Mycket lättare? Tja, har det med att det är en "räser"[TM] att göra eller att reglementet tillåter det? Varför ska det anses som så j*vla speciellt med tvitakt?

GSXR1100R skrev:
Trots detta så går det långsammare med en 250R på Knudan, med så extremt material borde väl Watz kunna piska Veidec gubbarna som harvar runt med sina moddade gathojar.

:rolleyes:

Tja, Jimmy eller om det var cralle hae väl varvrekordet på karlskoga ett kort tag också.. Innan fredde senare under sommaren tog tillbaka det.
Sen skulle jag iofs vilja veta vad det sattes för varvtider under rejset, då veidecpojkarna kör kvaldäck under kvalen, vilket fredde inte gör, här hemma brukar han åka på beggade däck...

oFFkeFF skrev:
Öhh... Undrar vem som har härdsmälta egentligen.. Du gnäller konstant om tvåtakt, något som du inte ens själv testat, och avfärdar det som något konstigt/dåligt..
Du verkar dessutom inte förstå skillnaden på 170kg hoj och 100kg hoj på banan.
Och ja, det är klart andra kan ha kul med standardfyrtaktshojar på banan också, precis på samma sätt jag har mycket roligare med min 250r. Kan bara förklara det med att det är en helt annan känsla och feedback från chassit än vad det är från en standardmoppe. Motormässigt, visst 250'n är lite svårare iom det korta registret, bredare register är alltid önskbart, men hellre det vassa chassit och låga vikten kontra tung vikt och brett register.
Har testat 2-takt, dock ingen "räser"[TM]. Det jag undrar över är varför 2-taktsfolket hela tiden ska påpeka hur tunga och tråkiga fyrtaktare är, samtidigt som det är bannlyst att kritisera 2-takt?

Detta är raceresultatet från i augusti 2003. Watz körde 1,01.573, dvs 1,5 sek långsammare än SS600 i helgen :7peta

Jag har inte kört på Knutstorp i år men det ska tydligen vara ny asfalt, vilket kan förklara en del av den kraftiga förbättringen av varvtider. Vet någon hur snabbt det gick på racet? För i stort sett alla i ss600 använder kvaldäck vilket inte är vanligt i 250cc. Det är svårt när tidsträningarna är mellan 15-25minuter jämfört 30minuter på ss600 SM. Inte för att jag lagt på kvaldäck ändå, men man kunde ju vänt på däcket i alla fall...

Cralle kom fyra i 250SM 1991 tror jag det var. Det var ett grymt race speciellt för oss som fick se Bäckis (numer mek i SS600 SM) stå som ett ljus och se sin nummerbotten fram upp och ner nerför NGK och landade med båda benen samma sidamen hängde kvar och fick stopp på hojen efter korta rakan. För att hoppa på hojen och köra vidare. Har någon det på video så se till att få ut det på nätet.

Alla ska köra det de tror på, själv kommer jag köra racerhoj så länge jag själv betalar. Även om det finns möjlighet att synas i TV om man byter till modifierad landsvägshoj. Och om man får tro Chrille har ändå inga andra SM förare i Veidec att göra efter som klassen är så låg i alla andra SM-klasser. Vet flera som gärna kört 250 om det varit på samma vilkor som ss600SM.

En SS600 har inte speciellt mycket gemensamt med en gat-600:a. Dags att inse att VM-hojar, oavsett klass, inte är ombyggda gathojar. Granska en CBR600RR som står hos Jimmy L i södertälje, delarna som den hojen är byggd av är lika mycket gathoj som prylarna din hoj är byggd av. Vad i chassigeometrin är så mycket galnare på en 250R? Vilken vinkel menar du? Mindre gyrokrafter beror på motorstorleken och vikten på hjul osv, inte på att det är just en "räser"[TM]. Mycket lättare? Tja, har det med att det är en "räser"[TM] att göra eller att reglementet tillåter det? Varför ska det anses som så j*vla speciellt med tvitakt?

Får du ner vikten på en 600 till 100kg blir jag den första att applådera dig. Dessutom skulle jag utan att tveka en sekund försöka skrapa fram pengarna till en sådan maskin.
Har sagt det till dig tusentals ggr nu, jag skiter i antalet takter, bara jag slipper standardreglementen, där fusk frodas eller krånglar till småsaker som hur man kan modda saker själv.
Ja, gyrokrafter är beroende av hur mycket som snurrar på hojen, på en 250 är det betydligt förre och lättare saker som snurrar än det gör i en större fyrtaktare.
Speciellt med tvåtakt, egentligen inget, bara att det är en lätt, simpel konstruktion som ger mycket effekt.

Har testat 2-takt, dock ingen "räser"[TM]. Det jag undrar över är varför 2-taktsfolket hela tiden ska påpeka hur tunga och tråkiga fyrtaktare är, samtidigt som det är bannlyst att kritisera 2-takt?

Jag vänder mig mot folk som kritiserar sådant de inte har någon större koll på.

Jag har kört både räser och ss600, jag sålde min ss600 för att jag just tyckte att den var lite för tung och klumpig på banan, dessutom hade jag problem som fanken med studsande bakhjul in i böjarna på grund av för mycket motorbroms, vilket gjorde det jäkligt svårt att komma rätt in i böjarna. Nu börjar det ju iofs komma slirkopplingar på fyrtaktarna vilket ska hjälpa till en hel del. Som sagt, jag skiter i fyrtakt eller tvåtakt, bara det är mycket effekt och låg vikt.

oFFkeFF skrev:
Tja, Jimmy eller om det var cralle hae väl varvrekordet på karlskoga ett kort tag också.. Innan fredde senare under sommaren tog tillbaka det.
Sen skulle jag iofs vilja veta vad det sattes för varvtider under rejset, då veidecpojkarna kör kvaldäck under kvalen, vilket fredde inte gör, här hemma brukar han åka på beggade däck...
Kvaldäck vs beggade däck, varför kör man med beggade däck om man nu vill sätta banrekord, rimmar illa med specialräcerprylarna, den ena stunden så skryter ni om det det extrema materialet vs fyrtakt och sen så skyller ni på däcken.

Låter lite som den gamla klyschan "jag släppte förbi dig för att jag kör in kolvarna"

:lol

Detta är raceresultatet från i augusti 2003. Watz körde 1,01.573, dvs 1,5 sek långsammare än SS600 i helgen :7peta

Hur var det nu med att jämföra resultat från olika tävlingar men samma bana? Vill minnas ett visst motstånd mot det från dig angående dina tider på Sveistad och mina tider på Sviestad... :7peta

Alla får köra vad de vill men kom inte och påstå att du är mindre puritanist än "tvitaktsmaffian" vilka det nu är. Du har ju aldrig sagt något bra eller ens lite positivt om tvåtaktare.

Jag tycker all hojrejsing är kul men vill prova 250R för det verkar vara de roligaste hojarna.

Goodstuff skrev:
Hur var det nu med att jämföra resultat från olika tävlingar men samma bana? Vill minnas ett visst motstånd mot det från dig angående dina tider på Sveistad och mina tider på Sviestad... :7peta

Alla får köra vad de vill men kom inte och påstå att du är mindre puritanist än "tvitaktsmaffian" vilka det nu är. Du har ju aldrig sagt något bra eller ens lite positivt om tvåtaktare.

Jag tycker all hojrejsing är kul men vill prova 250R för det verkar vara de roligaste hojarna.
Det vill jag oxå men säg inget till Mumlan för då får jag smisk

GSXR1100R skrev:
Kvaldäck vs beggade däck, varför kör man med beggade däck om man nu vill sätta banrekord, rimmar illa med specialräcerprylarna, den ena stunden så skryter ni om det det extrema materialet vs fyrtakt och sen så skyller ni på däcken.

Ingen som "har skyllt" på däcken utan bara konstaterat att Fredde kör med vanliga slicks i Sverige och ofta då begagnade från sina EM rejs, helt enkelt eftersom han inte har råd med nya däck då han inte får samma stöd som storfräsarna i Veidec.

Vad kördes det för tider på racet då? Ingen som vet?

GSXR1100R skrev:

Låter lite som den gamla klyschan "jag släppte förbi dig för att jag kör in kolvarna"

:lol

Iofs fler som skakat på huvudet åt det, men räcker inte pengarna till mer så är det ju inte mer att göra åt det eller hur?
Just nu är det ju ingen som kan konkurrera med fredde här hemma i 250, men det finns ju folk som säkert kan få upp farten och göra det, kanske inte i år, men inte inom allt för lång framtid.
Sen beror det ju på vad man lägger pengarna på, jag tycker iaf watz gör rätt som lägger krutet på EM där han har lite motstånd.
På samma sätt tycker jag Folkesson gör rätt och fightas i 600-em, iaf de race som inte krockar med veidec.

oscar skrev:
Inte jag heller. Vem vill hyra ut sin 250R ett pass!? :)

Inte alls omöjligt jag kan låna ut min hoj till någon som har erfarenhet av att köra på bana. Anders L #20 250SP ska köra några race på den. Jag håller också på att fixa/bygga ihop en hoj som bara ska vara till utlåning.

Så visst ska det gå att fixa under året.

Nordgren skrev:
Inte alls omöjligt jag kan låna ut min hoj till någon som har erfarenhet av att köra på bana. Anders L #20 250SP ska köra några race på den. Jag håller också på att fixa/bygga ihop en hoj som bara ska vara till utlåning.

:banana Jag har snurrat runt en del på bana! I crash I pay + att jag pröjsar för slitage!!! :fyllisar

Nordgren skrev:

Jag ställer mig genast i kö :tummenupp

Som offknuff har sagt men som verkar ha oerhört svårt att gå in i skallen på vissa. Det är den låga vikten och chassina som gör att jag vill köra 125, inte för att det är en tvåtaktare. Iofs är jag tacksam över att den är så lättmekad och billig i drift jämfört med vad en motsvarande fyrtaktare hade varit.

Sen apropå dina uttalande om tvåtaktsracers, som såvitt jag vet du inte ens har suttit på. Min hoj väger 71 kilo halvtorr(vilket inte Jimmy L:s hade gjort om så ett gäng marsianer hade moddat den efter ett fritt reglemente), du kan inte ens i din vildaste fantasi föreställa dig hur den är att köra och vilka sjuka saker man kan göra i inbromsningar och i kurvor med den(Poängterar "man" och inte "jag", så det inte misstolkas). Sen är det en fråga vad man gillar mest, vissa gillar pulvret i en stor tusenkubikare bättre och då får de väl hålla på med det. Men på dig verkar det som att du bara dissar racers och ser dem som något negativt, utan att ens har provat en. Jag har provat stora hojar i din klass, flera stycken till och med och tycker de är skitkul, men de erbjuder inte den extra dimensionen som en racer gör....för mig.

Back