Fattigmans (?) kolfiber

R2 skrev:
Innebär detta att du ska eller redan har köpt?
annars kan jag tänka mig att dela på ett inköp.
'jag har epoxy 650 och 275 så det räcker samt kolfiber, glasfiber, wax, släppmedel, baggingplast.... :rolleyes: Tänkte köpa lite sån där formbar plast.

Jag köper mitt på Epotex i sthlm. Har bra pris, det kan andra också få. Han som har företaget är kanon trevlig och delar gärna med sg av kunskap. Kan även rekomendera Swecomposite i svinninge (åkersberga).

Kan kolla vad jag får för pris om vi tillsammans köper sörre kvantitet av t.ex kolfiber.

R2, byggde inte du kåpor eller iaf ville designa egna?

Jag har vad jag behöver för tillfället, men längre fram kommer kolfiberväv, kolprepreg och baggingmaterial behövas.
Köpte en jäkla massa roving och strumpor i sommras(kol och kevlar) och närmast på listan står en jätterulle glasfiber (vetrotex1042), 10kg spackel, 5liter sprutspackel och 10kg plastelina.
Jag har gjutit en hel del prylar typ kåpor ja, nu modellerar jag fram en egen hoj.
Men just detta "snabb-bandage" vore kul att testa.
Tack för samköps förslaget, kollar det längre fram.

vågen skrev:
'jag har epoxy 650 och 275 så det räcker samt kolfiber, glasfiber, wax, släppmedel, baggingplast.... :rolleyes: Tänkte köpa lite sån där formbar plast.

Jag köper mitt på Epotex i sthlm. Har bra pris, det kan andra också få. Han som har företaget är kanon trevlig och delar gärna med sg av kunskap. Kan även rekomendera Swecomposite i svinninge (åkersberga).

Kan kolla vad jag får för pris om vi tillsammans köper sörre kvantitet av t.ex kolfiber.

R2, byggde inte du kåpor eller iaf ville designa egna?

LiNiC skrev:
Hmm
"Om du inte är nöjd, värm upp igen och forma om"
kan inte vara så bra att ha vid motor eller andra värma delar....
343377_X_2004-07-01_095237.jpg
Ska man alltså blöta eländet och sen kavla ut det eller?
jag är inte helt med tror jag.
I så fall kan man ju bara ordna en plugg att låta det stelna på.
Borde väl hålla hyfsat så länge det inte ligger för varmt till?
En flyscreen, tex?

R2 skrev:
Jag har vad jag behöver för tillfället, men längre fram kommer kolfiberväv, kolprepreg och baggingmaterial behövas.
Köpte en jäkla massa roving och strumpor i sommras(kol och kevlar) och närmast på listan står en jätterulle glasfiber (vetrotex1042), 10kg spackel, 5liter sprutspackel och 10kg plastelina.
Jag har gjutit en hel del prylar typ kåpor ja, nu modellerar jag fram en egen hoj.
Men just detta "snabb-bandage" vore kul att testa.
Tack för samköps förslaget, kollar det längre fram.

Du vet väl att du kan köpa egen pre-preg epoxy. Tror den heter 475 eller nått... :va Den har otroligt lång potlife så du kan väta dukarna och låta dom ligga i frys ett bra tag. Sen när du tar ut dom tror jag att du har 4 dagar på dig att lägga iordning bitarna innan det är dags för ugnen. Lägsta tempen är väl 60'C för härdningen tror jag. :fyllisar

Här är svaren på alla frågor du inte vågat ställa :hihi

http://fiber.info.se/

Läs och bli din egen expert.
Köp eller skriv ut häftet så är kvällsläsningen räddad :)

slipon

Det där ser ut som samma material som är i mitt slipon (Nikko Racing)

Bifogat

• nikko.jpg
    nikko.jpg
    10.7 KB · Visningar: 245
vågen skrev:
Du vet väl att du kan köpa egen pre-preg epoxy. Tror den heter 475 eller nått... :va Den har otroligt lång potlife så du kan väta dukarna och låta dom ligga i frys ett bra tag. Sen när du tar ut dom tror jag att du har 4 dagar på dig att lägga iordning bitarna innan det är dags för ugnen. Lägsta tempen är väl 60'C för härdningen tror jag. :fyllisar
jodå men aldrig testat detta, vore kul, framförallt blir det väl märkbart billigare..
Rullar man in dom i vakumbag då eller har du bättre tips? (mylar?)

vågen skrev:
Tänkte prova för att göra formar att laminera i sen. Värmehärdat laminat tål värme hyffsat.

Kan detta fungera/duga att göra fattigmans motorkåpskydd av??
modellera runt befintlig motorkåpa med plastfolie imellan och sen fästa med silicon :va

Cliff Barnes skrev:
modellera runt befintlig motorkåpa med plastfolie imellan och sen fästa med silicon :va
ja, men utan armering så spricker skyddet troligen vid vurpa.

Måste bara få påpeka att det är min fina fot som är avbildad så fint på förstasidan. Bröt yttre skenbenet förr våren på träningen inför årets första rejs. Så var den säsongen avklarad :huvet
Min erfarenhet av materialet är att det mjuknar om det blir blött så det är nog inget att gjuta nånting av som ska monteras på hojen. Kanske om man klär in det i mängder med spackel och lack. Att göra gjutformar däremot tror jag är utmärkt. Men tänk på att det är ett jäkligt grovt material så det lär gå åt en hel del spackel.

Cliff Barnes skrev:

Nope. Om du funderar på hur en motorkåpa som är av metall ser ut efter en marksyning så förstår du att det mesta försvinner eller spricker fortare än fort. Jag skulle inte använda annat än kolfiber och kevlar till skydd. Kevlaren är sjukt slitstark och det tar bra tid innan det går hål. Gör en form med plasten och forma den som du vill, sen laminerar du.

R2 skrev:
jodå men aldrig testat detta, vore kul, framförallt blir det väl märkbart billigare..
Rullar man in dom i vakumbag då eller har du bättre tips? (mylar?)

Du behöver inte ha dom i vakuumpåse i frysen, dom härdar ju med värme, dom torkar inte. Du måste nästan köra vakuumbagging med prepreg i formen för att få laminatet att laminera ordentligt. Annars är det väldigt lätt att det särar på sig och att det blir luft i. Ett problem jag ser är släppmedel med temp över 80'C :va

Att köpa pre-pregfiber är dyrt och det är liten marknad förutom till vissa större produktioner.. såsom Jas-39 Gripen och formelettbilar :yoparty

Den största anledningen till att använda pre-preg är den långa hanteringstiden. Men, jag använder E650 om jag vill ha lång arbetstid. Har för mig att det är över 8h potlife :3freak

vågen skrev:
Du behöver inte ha dom i vakuumpåse i frysen, dom härdar ju med värme, dom torkar inte.

jo, men jag menar när man rullar ihop sin fina hemmameckade prepreg, vad separerar man lagrena i rullen med så dom inte klibbar ihop?
kommer ihåg att en kille på abnic kemi berättade för mig om detta för 5-6år sedan, men vad han sa om just detta minns jag inte.
eller har du en jätte frys som sväljer stora ark....

R2 skrev:
jo, men jag menar när man rullar ihop sin fina hemmameckade prepreg, vad separerar man lagrena i rullen med så dom inte klibbar ihop?
kommer ihåg att en kille på abnic kemi berättade för mig om detta för 5-6år sedan, men vad han sa om just detta minns jag inte.
eller har du en jätte frys som sväljer stora ark....

gladpack?

R2 skrev:
:) pack
ja visst, om det lirar med epoxin

Epoxy angriper inte plaster så vitt jag vet... :confused: Epoxy är ju ett av de få starka saker du kan använda på cellplast o dylikt. Epoxy kan ju användas som gelcoat innan formgelcoaten på en form av cellplast.

Polyesterplaster o annat innehåller ju lösningsmedel så där blir det lite kul ;)

ps. La på första lagret av min nya formgelcoat på en detalj ikväll... ska på ett lager till innan glasfibern o epoxyn åker dit. Får se hur det blir... ska bli en ruggigt bra yta som form att slipa o polera för att laminera i :) Har inte kört med just formgelcoat förut :tomten

Aha ok.
jag har jobbat nada i epoxy.
men du, den cellplast jag har tål polyester, den tål aceton och annan förtunning också :tummenupp
Jag kör med min vanliga gel/topcoat (vax eller inte i) till både formar och kåpor, funkar bra, men rapportera gärna om du hittade vinster med formcoat.
Så du kör med epoxy på glasfiber, huggen matta då eller?
Jag tänker på sizing, glas har generellt sett en polyester anpassad sizing, och kol/kevlar en för epoxy.
Inte så noga alls i formar iofs.
Har du bra pris på polyester? annars kanske jag kan fixa till vrakpris åt dig.

vågen skrev:
Epoxy angriper inte plaster så vitt jag vet... :confused: Epoxy är ju ett av de få starka saker du kan använda på cellplast o dylikt. Epoxy kan ju användas som gelcoat innan formgelcoaten på en form av cellplast.

Polyesterplaster o annat innehåller ju lösningsmedel så där blir det lite kul ;)

ps. La på första lagret av min nya formgelcoat på en detalj ikväll... ska på ett lager till innan glasfibern o epoxyn åker dit. Får se hur det blir... ska bli en ruggigt bra yta som form att slipa o polera för att laminera i :) Har inte kört med just formgelcoat förut :tomten

Kolfiber

Hej alla fiberintresserade.
Nu finns det en termoplastisk kolfiber i färdiga plattor. Det enda man behöver för att forma den är en varmluftspistol, och den kan formas om nästan hur många gånger som helst. Jag har själv testat den, och kan intyga att det är en otrolig fiber. Enda nackdelen är att den är dyr! Ca 1500:- -2500:- per skiva.
En skiva är ca. 400x700mm.
Kan kanske vara ett litet tips för den som vill fixa lite själv.

Kolfiber

Hej igen.

Glömde att tala om vad den heter. Den heter Infiniform 88X och säljs av RADHEC.

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!