Fattigmans (?) kolfiber

Tackar! Är inte så haj på det här med datorer. Klistra och kopiera mm.
Kolfiber däremot kan jag lite mera om.
 
HAER skrev:
Hej igen.

Glömde att tala om vad den heter. Den heter Infiniform 88X och säljs av RADHEC.

Perfekt! Nu behöver vi bara ta reda på vilken plast dom använder som harts så gör vi egna sen :D :tungan

R2 skrev:
Aha ok.
jag har jobbat nada i epoxy.
men du, den cellplast jag har tål polyester, den tål aceton och annan förtunning också :tummenupp
Jag kör med min vanliga gel/topcoat (vax eller inte i) till både formar och kåpor, funkar bra, men rapportera gärna om du hittade vinster med formcoat.
Så du kör med epoxy på glasfiber, huggen matta då eller?
Jag tänker på sizing, glas har generellt sett en polyester anpassad sizing, och kol/kevlar en för epoxy.
Inte så noga alls i formar iofs.
Har du bra pris på polyester? annars kanske jag kan fixa till vrakpris åt dig.

Aha! Nice cellplast! Jag har använt polyester väldigt lite och när jag har så är det båtplast (resin) från OK/Q8 :rolleyes: inte billigt men bra vid panik...

Jag är mycket intresserad av bra pris på polyester! Perfekt att göra formarna så billiga som möjligt :)

lite mer OT än tidigare kanske men jag är något så fruktansvärt sugen på att göra ett modellsegelflygplan i kolfiber :) Det bara pirrar i kroppen ;) Flög en del förut men då var kolfiber något dom stora pojkarna hade råd med och det var dyyyyyyrt. :tomten


Btw.. Tänkte att jag ska dela med mig av ett tips. Jag klurade länge på diverse lösningar för slanganslutningen på påsen till vakuumbagging. Den ena lösningen blev bara mer avancerad efter den andra.... Första fungerade nog bäst för den var enklast.

Nu blev det däremot så att jag fick frågan varför jag inte använt korkar till sportflaskor... ni vet sån plastflaska med gängor och en kork med liten slangpip på. Skitenkelt, 6mm armerad slang passar perfekt och korken tätar mot påsen med kladdmassa.
Ibland ser jag inte däcket för alla nobbar.
 
Last edited:
R2 skrev:
Jag kör med min vanliga gel/topcoat (vax eller inte i) till både formar och kåpor, funkar bra, men rapportera gärna om du hittade vinster med formcoat.
Jag har provat att göra polyesterformar med både topcoat och riktig formgelcoat, skillnaden som jag upplever är att formgelcoaten inte är så krympbenägen vid tjockare lager.
Det är i mitt tycke även lättare att slipa & polera ytan på formgelcoaten.
Ska formen användas många gånger så lägger jag hellre tid och pengar på en epoxiform då den blir mer formstabil.

vågen skrev:
lite mer OT än tidigare kanske men jag är något så fruktansvärt sugen på att göra ett modellsegelflygplan i kolfiber :) Det bara pirrar i kroppen ;) Flög en del förut men då var kolfiber något dom stora pojkarna hade råd med och det var dyyyyyyrt. :tomten
Att gjuta en seglare i kolfiber är nog en lagom petig utmaning (om du ska få skarven både stark och fin så du klarar dig utan att spackla och måla den) med tanke på hur smala dom ofta är i bakkroppen, men det går. :tummenupp

Bra tipps på slanganslutning! Vi har gjort precis som du beskrev, mer komplicerade anslutningar för varje gång.
 
Det är ingen hartz som används utan någon form av polyeten / polypropylen.
Det gör att man kan värma om "formen" utan att den delaminerar.=Smart!
 
HAER skrev:
Det är ingen hartz som används utan någon form av polyeten / polypropylen.
Det gör att man kan värma om "formen" utan att den delaminerar.=Smart!

Ja, men de väter ju självklart duken med termoplasten på nått vis. Harts menar inte ämnet, det är en benämning.

Har känningar på ett plastföretag söder om stan, ska se med dom om de vet vad det kan vara... :va
 
Tobbe (R1) skrev:
Att gjuta en seglare i kolfiber är nog en lagom petig utmaning (om du ska få skarven både stark och fin så du klarar dig utan att spackla och måla den) med tanke på hur smala dom ofta är i bakkroppen, men det går. :tummenupp

Bra tipps på slanganslutning! Vi har gjort precis som du beskrev, mer komplicerade anslutningar för varje gång.

ett annat tips är ju att köra med strumpa, = ingen skarv.

ish habe filen strumpa hehe
kol.jpg
 
vågen skrev:
Ja, men de väter ju självklart duken med termoplasten på nått vis. Harts menar inte ämnet, det är en benämning.

Har känningar på ett plastföretag söder om stan, ska se med dom om de vet vad det kan vara... :va
Kolfiber kan inte mättas med PE/PP. Jag var på ett studiebesök då produkten visades upp och ställde frågan hur de hade löst det med mättningen av fibrerna. I mattans trådar är det ca 2000. fibertrådar där plasten lägger sig emellan varje liten fibertråd och på så sätt binder ihop det.
 
R2 skrev:
ett annat tips är ju att köra med strumpa, = ingen skarv.

ish habe filen strumpa hehe
kol.jpg

Åhhhh! me likes! Tanken var att göra en form i cellplast och som jag laminerar i... Hmmm en ny båt kanske ;)
 
R2 skrev:
ett annat tips är ju att köra med strumpa, = ingen skarv.

ish habe filen strumpa hehe
kol.jpg
Ja strumpa kan kanske fungera.
Mycket godis där! :tummenupp
Även kevlar som är så kul att klippa. :rolleyes:

vågen skrev:
Åhhhh! me likes! Tanken var att göra en form i cellplast och som jag laminerar i... Hmmm en ny båt kanske ;)
Menar du en positiv eller negativ cellplastform?
Jag har tidigare gjort seglare på cellplastplugg och efter plastning tagit bort överflödig cellplast men skulle jag göra en ny blev det utan tvekan en negativ form istället.
 
Tobbe (R1) skrev:
Ja strumpa kan kanske fungera.
Mycket godis där! :tummenupp
Även kevlar som är så kul att klippa. :rolleyes:


Menar du en positiv eller negativ cellplastform?
Jag har tidigare gjort seglare på cellplastplugg och efter plastning tagit bort överflödig cellplast men skulle jag göra en ny blev det utan tvekan en negativ form istället.

negativ.

En honform tycker jag medger en högre fiberhalt lättare med en fin yta utan mycket efterbehandling. Går att göra med positiv form men det är ju knepigare.
 
Tobbe (R1) skrev:
Ja strumpa kan kanske fungera.
Mycket godis där! :tummenupp
Även kevlar som är så kul att klippa. :rolleyes:


Menar du en positiv eller negativ cellplastform?
Jag har tidigare gjort seglare på cellplastplugg och efter plastning tagit bort överflödig cellplast men skulle jag göra en ny blev det utan tvekan en negativ form istället.
plugg av cellplast, strumpa över, pluggen kvar i.
Strumporna "flexar" ju hyffsat bra, alltså strumpan formar sig efter en konisk plugg, man "drar åt" strumpan.
kan ju även vara dubbelkrökt.
eller/och linda med roving, som britten.
 
Tobbe (R1) skrev:
Ja strumpa kan kanske fungera.
Mycket godis där! :tummenupp
Även kevlar som är så kul att klippa. :rolleyes:


Menar du en positiv eller negativ cellplastform?
Jag har tidigare gjort seglare på cellplastplugg och efter plastning tagit bort överflödig cellplast men skulle jag göra en ny blev det utan tvekan en negativ form istället.

kevlar?? varför? nåt som går o gjuta med? :rolleyes:
 
R2 skrev:
plugg av cellplast, strumpa över, pluggen kvar i.
Strumporna "flexar" ju hyffsat bra, alltså strumpan formar sig efter en konisk plugg, man "drar åt" strumpan.
kan ju även vara dubbelkrökt.
eller/och linda med roving, som britten.
Fördelen med negativ form är bland annat som Vågen skrev att du kan få en högre fiberhalt och det ger högre styrka i förhållande till vikten.
Men ska man bara göra en prototyp så är det smidigare att gjuta direkt på pluggen.

ozeo skrev:
kevlar?? varför? nåt som går o gjuta med? :rolleyes:
Japp även kevlar säljs som väv, strumpa osv. och används för gjutning av vissa konstruktioner.
 
Tobbe (R1) skrev:
Fördelen med negativ form är bland annat som Vågen skrev att du kan få en högre fiberhalt och det ger högre styrka i förhållande till vikten.
Men ska man bara göra en prototyp så är det smidigare att gjuta direkt på pluggen.

förvisso, men ska man få hög fiberhalt i en negativ så bör den ju blåsas upp innifrån, med strumpa. och hur annars göra sömlöst?

positiv med strumpa eller roving som "dras åt" runt objektet blir ju harts halten hyffast låg. dessutom borde det ju vara lättare att köra bagging utanpå en liten flygplanskropp...
men ytan blir ju inte så snygg och då går vikten upp igen med efterbehandling..

:va
reder vi ut detta till nått optimalt till sist tro :)
 
R2 skrev:
förvisso, men ska man få hög fiberhalt i en negativ så bör den ju blåsas upp innifrån, med strumpa. och hur annars göra sömlöst?

positiv med strumpa eller roving som "dras åt" runt objektet blir ju harts halten hyffast låg. dessutom borde det ju vara lättare att köra bagging utanpå en liten flygplanskropp...
men ytan blir ju inte så snygg och då går vikten upp igen med efterbehandling..

:va
reder vi ut detta till nått optimalt till sist tro :)

jaa... Hur gör man :va
Vill ju ha hög fiberhalt (60%), perfekt yta och gärna sömlöst, ialla fall utanpå. :3freak

Två halvor = två sömmar... antingen uppe/nere eller höger/vänster... Vid söm där man inte kommer åt innifrån i en kropp måste det fixas utifrån = efterbehandling och förlust med viktökning.

Kolfiberskal med cellplast inuti blir ju tokigt mycket högre vikt än extra kolfibern + epoxyn det tar att foga ihop två ytor....

Det här var knepigt värre!

Om man gör delarna med passbit eller vad vi nu ska kalla det. Högra sidan överlappar vänstra inuti och vänstra övelappar högra. Då GÅR det ju iallafall att få ihop det.

Alternativt kan man ju lägga en remsa ovanpå och vacuumbagga med gladpack som är slät mot kolfibern... Men ett problem blir ju om man har för mycket eller för lite epoxy då.
 
Tobbe (R1) skrev:
Fördelen med negativ form är bland annat som Vågen skrev att du kan få en högre fiberhalt och det ger högre styrka i förhållande till vikten.
Men ska man bara göra en prototyp så är det smidigare att gjuta direkt på pluggen.


Japp även kevlar säljs som väv, strumpa osv. och används för gjutning av vissa konstruktioner.

coolt..de kan jag kanske plocka på jobbet
:yoparty
 
HAER skrev:
Hej igen.

Glömde att tala om vad den heter. Den heter Infiniform 88X och säljs av RADHEC.

Rolig hemsida dom hade ?.... :tungan
fanns inte mycket info om materialet tyckte,men skickade iväg ett mail för
att få prisuppgifter osv.
Är det så bra som det verkar kommer det bli kanon att bygga 2 st paneler till mitt bygge...

/j
 
vågen skrev:
jaa... Hur gör man :va

Om man gör delarna med passbit eller vad vi nu ska kalla det. Högra sidan överlappar vänstra inuti och vänstra övelappar högra. Då GÅR det ju iallafall att få ihop det.
Det är nog bara till att fortsätta prova sig fram.

Den metoden du beskriver här har jag fastnat för.
Om man gör så vått i vått får man en stark och beroende på formen bra skarv som kräver väldigt lite efterarbete.
 
har ni gjutit nånn grabbar?

vi kan ju inte låta denna gjutartråd dö...
 
R2 skrev:
har ni gjutit nånn grabbar?

vi kan ju inte låta denna gjutartråd dö...
Lite har det allt blivit, dock inte mc-relaterat.
Gjort formar och gjutit delar till en 1965 års Shelby Mustang som ska användas till racing (viktoptimering).

*Lampomfattningar fram och bak.
*Lampfästen fram.
*Vinge mellan lampfästen.
*Spoiler.
*Motorhuv.
Bara på huven sparade vi ca. 14kg, då var ändå originalhuven gjuten i glasfiber, vår vägde 4kg med gångjärnsfästen.

Själv då?
 

Bifogat

  • Must_huv.jpg
    Must_huv.jpg
    118.9 KB · Visningar: 232
  • Must_huv2.jpg
    Must_huv2.jpg
    83.9 KB · Visningar: 277
Back
Top