Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
HAER skrev:Hej igen.
Glömde att tala om vad den heter. Den heter Infiniform 88X och säljs av RADHEC.
R2 skrev:Aha ok.
jag har jobbat nada i epoxy.
men du, den cellplast jag har tål polyester, den tål aceton och annan förtunning också![]()
Jag kör med min vanliga gel/topcoat (vax eller inte i) till både formar och kåpor, funkar bra, men rapportera gärna om du hittade vinster med formcoat.
Så du kör med epoxy på glasfiber, huggen matta då eller?
Jag tänker på sizing, glas har generellt sett en polyester anpassad sizing, och kol/kevlar en för epoxy.
Inte så noga alls i formar iofs.
Har du bra pris på polyester? annars kanske jag kan fixa till vrakpris åt dig.
Jag har provat att göra polyesterformar med både topcoat och riktig formgelcoat, skillnaden som jag upplever är att formgelcoaten inte är så krympbenägen vid tjockare lager.R2 skrev:Jag kör med min vanliga gel/topcoat (vax eller inte i) till både formar och kåpor, funkar bra, men rapportera gärna om du hittade vinster med formcoat.
Att gjuta en seglare i kolfiber är nog en lagom petig utmaning (om du ska få skarven både stark och fin så du klarar dig utan att spackla och måla den) med tanke på hur smala dom ofta är i bakkroppen, men det går.vågen skrev:lite mer OT än tidigare kanske men jag är något så fruktansvärt sugen på att göra ett modellsegelflygplan i kolfiberDet bara pirrar i kroppen
Flög en del förut men då var kolfiber något dom stora pojkarna hade råd med och det var dyyyyyyrt.
![]()
HAER skrev:Det är ingen hartz som används utan någon form av polyeten / polypropylen.
Det gör att man kan värma om "formen" utan att den delaminerar.=Smart!
Tobbe (R1) skrev:Att gjuta en seglare i kolfiber är nog en lagom petig utmaning (om du ska få skarven både stark och fin så du klarar dig utan att spackla och måla den) med tanke på hur smala dom ofta är i bakkroppen, men det går.![]()
Bra tipps på slanganslutning! Vi har gjort precis som du beskrev, mer komplicerade anslutningar för varje gång.
Kolfiber kan inte mättas med PE/PP. Jag var på ett studiebesök då produkten visades upp och ställde frågan hur de hade löst det med mättningen av fibrerna. I mattans trådar är det ca 2000. fibertrådar där plasten lägger sig emellan varje liten fibertråd och på så sätt binder ihop det.vågen skrev:Ja, men de väter ju självklart duken med termoplasten på nått vis. Harts menar inte ämnet, det är en benämning.
Har känningar på ett plastföretag söder om stan, ska se med dom om de vet vad det kan vara...![]()
R2 skrev:ett annat tips är ju att köra med strumpa, = ingen skarv.
ish habe filen strumpa hehe
![]()
Ja strumpa kan kanske fungera.R2 skrev:ett annat tips är ju att köra med strumpa, = ingen skarv.
ish habe filen strumpa hehe
![]()
Menar du en positiv eller negativ cellplastform?vågen skrev:Åhhhh! me likes! Tanken var att göra en form i cellplast och som jag laminerar i... Hmmm en ny båt kanske![]()
Tobbe (R1) skrev:Ja strumpa kan kanske fungera.
Mycket godis där!![]()
Även kevlar som är så kul att klippa.
Menar du en positiv eller negativ cellplastform?
Jag har tidigare gjort seglare på cellplastplugg och efter plastning tagit bort överflödig cellplast men skulle jag göra en ny blev det utan tvekan en negativ form istället.
plugg av cellplast, strumpa över, pluggen kvar i.Tobbe (R1) skrev:Ja strumpa kan kanske fungera.
Mycket godis där!![]()
Även kevlar som är så kul att klippa.
Menar du en positiv eller negativ cellplastform?
Jag har tidigare gjort seglare på cellplastplugg och efter plastning tagit bort överflödig cellplast men skulle jag göra en ny blev det utan tvekan en negativ form istället.
Tobbe (R1) skrev:Ja strumpa kan kanske fungera.
Mycket godis där!![]()
Även kevlar som är så kul att klippa.
Menar du en positiv eller negativ cellplastform?
Jag har tidigare gjort seglare på cellplastplugg och efter plastning tagit bort överflödig cellplast men skulle jag göra en ny blev det utan tvekan en negativ form istället.
Fördelen med negativ form är bland annat som Vågen skrev att du kan få en högre fiberhalt och det ger högre styrka i förhållande till vikten.R2 skrev:plugg av cellplast, strumpa över, pluggen kvar i.
Strumporna "flexar" ju hyffsat bra, alltså strumpan formar sig efter en konisk plugg, man "drar åt" strumpan.
kan ju även vara dubbelkrökt.
eller/och linda med roving, som britten.
Japp även kevlar säljs som väv, strumpa osv. och används för gjutning av vissa konstruktioner.ozeo skrev:kevlar?? varför? nåt som går o gjuta med?![]()
Tobbe (R1) skrev:Fördelen med negativ form är bland annat som Vågen skrev att du kan få en högre fiberhalt och det ger högre styrka i förhållande till vikten.
Men ska man bara göra en prototyp så är det smidigare att gjuta direkt på pluggen.
R2 skrev:förvisso, men ska man få hög fiberhalt i en negativ så bör den ju blåsas upp innifrån, med strumpa. och hur annars göra sömlöst?
positiv med strumpa eller roving som "dras åt" runt objektet blir ju harts halten hyffast låg. dessutom borde det ju vara lättare att köra bagging utanpå en liten flygplanskropp...
men ytan blir ju inte så snygg och då går vikten upp igen med efterbehandling..
![]()
reder vi ut detta till nått optimalt till sist tro![]()
Tobbe (R1) skrev:Fördelen med negativ form är bland annat som Vågen skrev att du kan få en högre fiberhalt och det ger högre styrka i förhållande till vikten.
Men ska man bara göra en prototyp så är det smidigare att gjuta direkt på pluggen.
Japp även kevlar säljs som väv, strumpa osv. och används för gjutning av vissa konstruktioner.
HAER skrev:Hej igen.
Glömde att tala om vad den heter. Den heter Infiniform 88X och säljs av RADHEC.
Det är nog bara till att fortsätta prova sig fram.vågen skrev:jaa... Hur gör man![]()
Om man gör delarna med passbit eller vad vi nu ska kalla det. Högra sidan överlappar vänstra inuti och vänstra övelappar högra. Då GÅR det ju iallafall att få ihop det.
Lite har det allt blivit, dock inte mc-relaterat.R2 skrev:har ni gjutit nånn grabbar?
vi kan ju inte låta denna gjutartråd dö...
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra
Att köra motorcykel handlar... |
![]() |
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning
I samband med MotoGP-racing... |
![]() |
SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa
Sveriges MotorCyklister (SM... |
![]() |
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026
Norton Motorcycles förbered... |
![]() |
TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025
Nu är det klart att världen... |
![]() |
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026
Norton Motorcycles förbered... |
GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025
Honda var tillbaka i Biarri... |
|
![]() |
En hyllning till mästaren!
Pressrelease från MV Agusta... |