Fattigmans (?) kolfiber

Ringde 3M och fick nummret till en snubbe som kan sina grejor. Dom pratade om SoftCast. En lättversion av gips som blöts i vatten och sen härdar till stenhårt. Användes för att stärka upp reglar på elsidan men är tydligen borttaget därifrån eftersom det avger något farligt ämne när man jobbar med det.

Iaf, min tanke var att använda det för avgjutning och göra honformar. Lite smidigare än glasfiberlaminering för avgjutning.

Han på 3M som kan svara på frågor var på lunch så jag får hugga honom sen.

vågen skrev:
Ringde 3M och fick nummret till en snubbe som kan sina grejor. Dom pratade om SoftCast. En lättversion av gips som blöts i vatten och sen härdar till stenhårt. Användes för att stärka upp reglar på elsidan men är tydligen borttaget därifrån eftersom det avger något farligt ämne när man jobbar med det.

Iaf, min tanke var att använda det för avgjutning och göra honformar. Lite smidigare än glasfiberlaminering för avgjutning.

kanon, tänkte just så, och för "rapide prototyping"

vågen skrev:

"Keep us posted". Detta är jag rätt nyfiken på

jag vill ha ett gäng rullar..where do i sign up :rolleyes:

alltså om detta verka funka...kanske nån skulle beställa lite först o kika hur de beter sig..

nån frivillig? :rolleyes:

Tjohej! Jag är på om det blir gruppköp!
Det är ju skitsmidigt om det går så lätt som vi tror!!! Kan man ju ha till massor, typ om man blir temporärt impotent! :gnissla
Men vi får väl kolla vidare om det finns alternativ att få tag på!

en fråga som kommer upp är ju om detta binder sig med materialet i våra kåpor?
ett test är ett måste, jag köper gärna och provar runt lite, för jag ska ha det även om det inte funkar till lagning.

Har haft hela nedre benet inlindat med den typen av väv som var på bilden på föregående sida. Det skulle förmodligen gå att använda till att göra prototyper med men knappast till att laga kåpor med som någon var inne på.
När det har fått flexa lite granna så är det inte starkt längre.
Det dom "gipsade" mitt ben med behövde ingen värme för att härda.

Majoren skrev:
Har haft hela nedre benet inlindat med den typen av väv som var på bilden på föregående sida. Det skulle förmodligen gå att använda till att göra prototyper med men knappast till att laga kåpor med som någon var inne på.
När det har fått flexa lite granna så är det inte starkt längre.
Det dom "gipsade" mitt ben med behövde ingen värme för att härda.
Kroppsvärmen räcker för att härda.

den lär ju vara perfekt o använda som form för ett ev kåpbygge :tummenupp

Hjort skrev:
Gissa vad jag såg idag på sjukhuset när jag skulle fixa till foten lite:
Ton av gips, däribland en hel hög märkt med texten "plast gips" "instruktioner för plastgips", polyester gips, och massa annat... dom la mig typ i ett gipslager rum, fick tyvärr aldrig chansen att fråga om dom kunde köpa ut lite åt en :(

köpa ut..hade de vart jag hade jag sett bra mycke tjockare ut när jag komma därifrån :tungan

Lyfter tråden lite.

Bläddrade i senaste clas ohlson katalogen och såg denna "nyhet" kan vara samma "produkt"

Nedan "inklistrad" text från Clas Olson:

Produkt: Formbar plast

Formbar termoplast. Ett nytt unikt material. Värms i 60° vatten och blir en mjuk massa som kan formas till vad du vill. Återgår till hård polyester när den svalnat. Om du inte är nöjd, värm upp igen och forma om. Massor av användningsområden finns i förpackningen, fantasin är enda begränsningen för dess användning. Materialet går att måla, slipa, borra och skära i. Utförlig bruksanvisning medföljer. Förp. om 100 gram vit massa

Fick inte med bild, men spana in deras hemsida ang. produkten. Kostar 89 pix

Bifogat

Last edited:
Jag har fått tag i lite utav 3M´s scotchcast och softcast. Det är de här som de använder inom sjukvården.
Jag har inte haft tid att testa de ännu. Men som de verkar så är det scotchcast som gäller om man ska bygga något. Softcasten blir inte helt stelt, utan det "flexar lite. Det finns även en såkallad Longuette som man kan lägga in i softcasten, då blir endast de partiet med longuetten hårt. Scotchcasten blir däremot hårt när de stelnat.
De är de jag vet i dags läget, men jag återkommer när jag har testat "gipset".

JAg har införskaffat det sk glasfiber-gipset på jobbet i form av 5 rullar 10cmx3,4m.
Kallas inom sjukvården Syntetisk gips med glasfiber.
Finns i plast men inte lika slitstarkt.

Säljs av företaget Smith + Nephew och produkten heter Dynacast Extra

Man doppar i vatten och formar det på 5 min men härdningen tar ca 3 timmar färgen är vit/gul.

Ska försöka montera det på utsatta delar och återkomma

Bifogat

• gips.JPG
    gips.JPG
    111.2 KB · Visningar: 276
2ono skrev:
JAg har införskaffat det sk glasfiber-gipset på jobbet i form av 5 rullar 10cmx3,4m.
Kallas inom sjukvården Syntetisk gips med glasfiber.
Finns i plast men inte lika slitstarkt.

Säljs av företaget Smith + Nephew och produkten heter Dynacast Extra

Man doppar i vatten och formar det på 5 min men härdningen tar ca 3 timmar färgen är vit/gul.

Ska försöka montera det på utsatta delar och återkomma

Utsatta delar menar du runt pungen typ :va :hihi

Har en till kär vän inom teatern..
Fick en del tips om material som de använder där, ska testa, sen komma tillbaka.
Men om nån hittar gipsplastsomvipratarom, så säg till!!! :tummenupp

Badger skrev:
Lyfter tråden lite.

Bläddrade i senaste clas ohlson katalogen och såg denna "nyhet" kan vara samma "produkt"

Nedan "inklistrad" text från Clas Olson:

Produkt: Formbar plast

Formbar termoplast. Ett nytt unikt material. Värms i 60° vatten och blir en mjuk massa som kan formas till vad du vill. Återgår till hård polyester när den svalnat. Om du inte är nöjd, värm upp igen och forma om. Massor av användningsområden finns i förpackningen, fantasin är enda begränsningen för dess användning. Materialet går att måla, slipa, borra och skära i. Utförlig bruksanvisning medföljer. Förp. om 100 gram vit massa

Fick inte med bild, men spana in deras hemsida ang. produkten. Kostar 89 pix
Hmm
"Om du inte är nöjd, värm upp igen och forma om"
kan inte vara så bra att ha vid motor eller andra värma delar....
343377_X_2004-07-01_095237.jpg

LiNiC skrev:
Hmm
"Om du inte är nöjd, värm upp igen och forma om"
kan inte vara så bra att ha vid motor eller andra värma delar....
343377_X_2004-07-01_095237.jpg
Tänkte prova för att göra formar att laminera i sen. Värmehärdat laminat tål värme hyffsat.

vågen skrev:
Tänkte prova för att göra formar att laminera i sen. Värmehärdat laminat tål värme hyffsat.
Innebär detta att du ska eller redan har köpt?
annars kan jag tänka mig att dela på ett inköp.

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!